Ο Κουμανταρέας στη Στοά Μπολάνη

koumantareas

Με τον φίλο Άγγελο Αντωνόπουλο θυμηθήκαμε τον Αθηναίο συγγραφέα Μένη Κουμανταρέα που έχει για κεντρικό πρόσωπο στο βραβευμένο και πολυδιαβασμένο βιβλίο του «Η μυρωδιά τους με κάνει να κλαίω» ένα κουρέα. Η συνέχεια στο κείμενο που ακολουθεί

1) Ο αείμνηστος συγγραφέας Μένης Κουμανταρέας – στο βραβευμένο και πολυδιαβασμένο βιβλίο του ‘’Η μυρωδιά τους με κάνει να κλαίω” έχει ως κεντρικό πρόσωπο έναν κουρέα. Από ενημερωτικό σημείωμα της έκδοσης διαβάζω τα εξής: «Για όλα,οσα καθημερινα,μα και παραξενα,οι ανθρωποι διηγουνται μέσα στα κουρεία,θα μας μιλήσει και θα μας ξεναγήσει ο κουρέας , ο Ευριπιδης ». Το κουβεντολόι στα κουρεία και όλα όσα το συνοδεύουν είναι ή όχι ένα από τα βασικά στοιχειά της κουλτούρας του παραδοσιακού κουρείου – ενισχυμένο έτι περαιτέρω με αρώματα νοσταλγία. Και με αφορμή αυτό ,το πρώτο ερωτήματα συζητούν «οι άνθρωποι μέσα στα κουρεία»;

Αναμνήσεις ζωντανές μέσα στο σήμερα. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε κάποιος να πει ότι εκφράζουν τα σημερινά παραδοσιακά κουρεία που συνεχώς προσελκύουν ολοένα και περισσότερο το ανδρικό κοινό.

Θα ήταν λάθος να σταθούμε μόνο στο επίπεδο των υπηρεσιών. Πιστεύω ότι το βασικό χαρακτηριστικό και των σημερινών παραδοσιακών κουρείων είναι η δυνατότητα που προσφέρεται σε έναν αμιγώς ανδρικό χώρο, να εξωτερικευτούν σκέψεις, προβληματισμοί και συναισθήματα από ότι σε ένα μεικτό κομμωτήριο.

Υπάρχουν πελάτες που έρχονται και λαμβάνουν μια από τις παρεχόμενες υπηρεσίες σε εβδομαδιαία βάση όπως θα πήγαιναν στο καφενείο ,απλά για να χαλαρώσουν , να μιλήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις για θέματα της καθημερινότητας. Αυτές οι συζητήσεις δεν γίνονται μόνο με τον κουρέα που τους περιποιείται. Αλλά, και με όλους όσοι είναι διατεθειμένοι να συμμετάσχουν σε μια συζήτηση μεταξύ ανδρών. Η παρέμβαση τους έχει να κάνει και με δική τους εμπειρία και γνώμη για παλιά και νέα προβλήματα -προβλήματα κυρίως οικονομικά και αισθηματικά αλλά και ‘’στεναχωριες’’αθλητικου περιεχομένου . Όσον αφορά την πολιτική , όταν ανοίγεται σχετική συζήτηση δεν είναι λίγες οι φορές που τα αίματα ανάβουν . Ένα λαϊκό δικαστήριο κεκλεισμένων των θυρών ή κάπως έτσι…

Η αλήθεια είναι ότι το κουρείο συνεχίζει να αποτελεί ένα χώρο ελευθερίας για τον άνδρα. Ένα άβατο, μέσα στο όποιο μπορεί να εκφράσει αυτό που νιώθει χωρίς φόβο…

2) Τι είναι αυτό που συνθέτει και την παράδοση και την νοσταλγία; Σε τι συνίσταται η μυρωδιά τους που έκανε τον συγγραφέα να κλαίει;

Νοσταλγία για το χθες ,νοσταλγία για τα χρόνια που οι γονείς και οι παππούδες μας έζησαν και μέσα από τις ιστορίες τους ,τα πέρασαν και εξακολουθούν ακόμα να τα περνούν σε εμάς. Οικονομικά προβλήματα και δυσκολίες υπήρχαν και τότε με την διάφορα όμως ότι υπήρχαν και σχέσεις αληθινές μεταξύ των ανθρώπων. Ο κόσμος μπορούσε να ακούσει ,να μοιραστεί , να κατανοήσει και να συμπονέσει. Μια αντανάκλαση στο σήμερα, όλων αυτών που κυριαρχούσαν στο χθες , αποτελεί το κουρείο. Εισοδηματικές και κοινωνικές διαφορές παύουν να υφίστανται , οι πελάτες γίνονται ένα, χαλαρώνουν και επικοινωνούν. Μιλάνε ,εκφράζονται και προσπαθούν να δώσουν λύση όπου και όπως μπορούν.

Ανοίγοντας την πόρτα του κουρείου δεν μπαίνει κάποιος σε έναν χώρο που απλά θα κουρευτεί ,μπαίνει σε ένα χώρο που θα ξεχαστεί ,και για λίγη ώρα το στρες και το άγχος θα γίνουν θεατές ενός έργου βγαλμένο από τα παλιά.

3) Απαριθμώ: το τελικό τελετουργικό αρωμάτισμα, η βρεγμένη πετσέτα ,η μυρωδιά του σαπουνιού , η εν γένει ατμόσφαιρα. Τι απομένει; Τι ενισχύεται; Τι αλλάζει;

Δεν θα μπορούσε να λογίζεται ένας χώρος ως παραδοσιακός εάν δεν διατηρούσε ζωντανά στοιχειά του παρελθόντος.

Η βρεγμένη πετσέτα, η σαπουνάδα και το ξύρισμα με φαλτσέτα αποτελούν βασικά στοιχειά αυτής της παράδοσης βρίσκοντας και την ανάλογη ανταπόκριση από το ανδρικό κοινό.

Σίγουρα έχουν γίνει προσθήκες ,όπως με προϊόντα που βοηθούν τόσο στην καλύτερη περιποίηση της γενειάδας όσο και του τριχωτού της κεφαλής. Ωστόσο η λογική παραμένει η ιδία ,απλά έχει εξελιχθεί προσφέροντας καλυτέρα αποτελέσματα .Στην εξέλιξη αυτή θα μπορούσαμε να αναφέρουμε και την ανάγκη του σύγχρονου άνδρα για έναν πιο λεπτομερή καλλωπισμό. Έτσι η αποτρίχωση με κερί στα αυτιά και στη μύτη είναι κάτι που έχει προστεθεί στις υπηρεσίες του κουρείου προκειμένου να καλύψει τις νέες ανάγκες και απαιτήσεις. Όσο για το τελικό αρωματισμα,αυτό αφήνεται στην επιλογή του πελάτη πια ,μιας και αρκετοί έρχονται ήδη αρωματισμένοι. Συνήθως άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας επιθυμούν και τον αντίστοιχο παραδοσιακό επίλογο ,ίσως γιατί με αυτό τον τρόπο έρχονται για λίγο, πιο κοντά στο χθες που έζησαν, και πολλοί με θλίψη νοσταλγούν.

Ο Άγγελος Ανωντόπουλος είναι ιδιοκτήτης του παραδοσιακού κουρείου Sir Barber (Βουλής 7, Σύνταγμα – εντός της Στοάς Μπολάνη).

ΣΧΟΛΙΑ (2)

Μόνο στην Ελλάδα

Μας ενοχλεί που το Βατικανό κάλυπτε τους παιδεραστές παπάδες αλλά δεν μας ενοχλεί όταν οι φιλόλογοι εξυμνούν τον Κουμανταρέα κάνοντας ότι δεν ξέρουν τί κτήνος ήταν στην πραγματικότητα.

Αλησμόνητοςκλπ

Μιά μικρή διόρθωση. Γράφετε ο αείμνηστος συγγραφέας. Σας παρακαλώ να αφαιρέσετε τη λέξη αείμνηστος ή να προσθέσετε τη λέξη παιδόφιλος βιαστής, όπως αποδείχθηκε στο δικαστήριο. Ο αείμνηστος παιδόφιλος βιαστής και συγγραφέας, Μένης Κουμανταρέας,κλπ,κλπ. Νομίζω ήρθε ο καιρός να δεχτούμε ότι κανένας δεν έχει δικαίωμα να εκμεταλλεύεται την φτώχεια για να βιάζει νεαρά μεταναστόπουλα, ακόμα κι αν είναι γνωστός συγγραφέας. Καμωνόταν το φίλο των μεταναστών για να βιάζει τα παιδιά τους. Ζούσε ανάμεσά τους γιατί εκεί ήταν ο χώρος του κυνηγιού του. Στις ΗΠΑ θα έτρωγε ισόβια και στη φυλακή θα τον έδερναν οι άλλοι κρατούμενοι. Ο Κουμανταρέας ήταν στην τελευταία ηθική υποστάθμη που μπορεί να φτάσει ο άνθρωπος. Όποιος τον αγιοποιεί είναι συνένοχος

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

dymani-prosfigias

Την ιστορία της Κλειώς Χατζηαλέξη -εργάτριας στην κλωστοϋφαντουργία Μουταλάσκη εξιστορεί η θεατρική παράσταση-ντοκουμέντο του Πολιτιστικού Ιδρύματος του Ομίλου Πειραιώς εστιάζοντας στην εργατική προσφυγιά της Ελευθερούπολης Αττικής

leonardo-da-vinci

75 μοντέλα εφευρέσεων, διαδραστικές μηχανές, αντίγραφα των περίφημων κωδικών του και περισσότερα από 200 εκθέματα του Μουσείου «Leonardo da Vinci» της Ρώμης, θα βρίσκονται στην ομώνυμη έκθεση στο χώρο του παλιού αμαξοστασίου του ΟΣΥ στο Γκάζι

1
beer-chios

Μια νέα γυναίκα, η Στέλλα Δημητριάδου, που βρέθηκε να πραγματοποιεί την πρακτική της άσκηση στο μικροζυθοποιείο στο Κάμπο της Χίου είναι πίσω από την συνταγή της νέας ξεχωριστής μπύρας με το κυρίαρχο το τοπικό ιδίωμα