Οι άνθρωποι πίσω από τη μάσκα

Οι άνθρωποι πίσω από τη μάσκα

Ο φωτογράφος Νίκος Bαβδινούδης μιλά για το βραβευμένο του πρότζεκτ «Πρόσωπα + Προσωπεία» [Κωδωνοφόροι-Ανατολική Μακεδονία]

Ο Νίκος Bαβδινούδης εργάζεται ως φωτογράφος στη Θεσσαλονίκη από το 1992. Εξειδικεύεται στην αρχιτεκτονική φωτογραφία, στο πορτραίτο και στη φωτογραφία τροφίμων. Συνεργάζεται με μουσεία, κατασκευαστικές και εκδοτικές εταιρείες, αρχιτεκτονικά γραφεία, βιομηχανίες αλλά και ξενοδοχεία. Μαθήτευσε στο studio «Αθυρίδη» και από το 1999 διατηρεί το studiovd.gr
, μαζί με τον Χρήστο Δημητρίου.



Συνεργάζεται με διεθνώς αναγνωρισμένα φωτογραφικά πρακτορεία, ενώ έργα του έχουν βραβευθεί σε διάφορους φωτογραφικούς διαγωνισμούς.
Προκάλεσε όμως αίσθηση διεθνώς με το project του «Πρόσωπα + Προσωπεία» [Κωδωνοφόροι-Ανατολική Μακεδονία], που κατέλαβε τη δεύτερη θέση στην κατηγορία People & Cultures Portfolio - TRIBES του διαγωνισμού “Travel photographer of the year”. Η διάκριση μάλιστα ήρθε ανάμεσα σε χιλιάδες συμμετοχές απ’ όλο τον κόσμο.



Όπως μου εξηγεί, η φωτογράφηση πραγματοποιήθηκε στα χωριά του νομού Δράμας Μοναστηράκι, Ξηροπόταμο, Πετρούσα, Πύργοι, Καλή Βρύση, Παγωνέρι, Βώλακα και στη Νικήσιανη του νομού Καβάλας. Χρησιμοποιήθηκαν, κατά περίπτωση, φυσικά σκηνικά εντάσσοντας τους φωτογραφιζόμενους στο οικείο τους περιβάλλον. Στις υπόλοιπες φωτογραφίες ο τεχνητός φωτισμός και το σκηνικό λειτουργεί ως προβολέας, θέτοντας σε πρώτο πλάνο τον άνθρωπο που κρύβεται πίσω από τη μεταμφίεση. Η αφαίρεση της μάσκας εκπλήσσει τον θεατή και γεφυρώνει με απρόβλεπτο τρόπο τον άνθρωπο με τον εκάστοτε ρόλο.



Η συγκεκριμένη φωτογράφιση εμπλέκει τα καταγραφικά στοιχεία με την προσωπική ματιά του φωτογράφου. «Όλα εκτυλίσσονται το τριήμερο 6-7-8 Ιανουαρίου, όταν η περιοχή δονείται από την κωδωνοφορία και από άλλα στοιχεία αποτρεπτικά του κακού, όπως τα δέρματα ζώων στα πρόσωπα (μάσκες), τα κουδούνια στη μέση, τις προσωπίδες και τις στάχτες. Με τον τρόπο αυτό οι κάτοικοι των χωριών γιορτάζουν τα διονυσιακά δρώμενα από τα πανάρχαια χρόνια μέχρι και τις μέρες μας».



Σύμφωνα με την παράδοση, υμνούν την ευημερία, την καλοχρονία, την ευγονία και την ευκαρπία. «Απαιτήθηκαν συνολικά δύο χρόνια για να ολοκληρωθεί όλη η εργασία. Είχα παρακολουθήσει ως επισκέπτης τους κωδωνοφόρους και κρατήσα ως εντύπωση την αρχέγονη αίσθηση του εθίμου». Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί πως η φωτογραφική αποτύπωση των συγκεκριμένων εθίμων γινόταν αποκλειστικά κατά τη διάρκεια του δρώμενου.



«Προσωπικά», προσθέτει ο Νίκος, «θέλησα να φωτογραφήσω τους ανθρώπους και όχι το δρώμενο. Aντιμετώπισα αρκετές δυσκολίες κατά τη δημιουργία αυτής της εργασίας. Σίγουρα η φωτογράφιση στο φυσικό περιβάλλον απαιτεί καλή οργάνωση, όπως το σωστό στήσιμο των πανιών, έτσι ώστε φυσικά φαινόμενα όπως ο αέρας και η βροχή να επηρεάσουν το τελικό αποτέλεσμα. Δεν βασίζομαι σε αυθόρμητες λήψεις. Σε κάποιες φωτογραφίες είναι έντονοι οι συνειρμοί με την ελληνική μυθολογία. Κάποιοι από τους φωτογραφημένους, έχοντας στάχτες στα πρόσωπά τους, θυμίζουν χάλκινα αγάλματα της αρχαιότητας. Σε κάποιες φωτογραφίες οι προβιές που φορούν δηλώνουν άμεσα τις αρχέγονες καταβολές τους. Ίσως να γίνεται και μία προσπάθεια αναφοράς στον μύθο με το χρυσόμαλλο δέρας».



Το παιχνίδι του στησίματος με τις μορφές πίσω από τα πανιά, χωρίς τη χρήση του Photoshop, θυμίζει το θέατρο σκιών, ένα ακόμα στοιχείο της ελληνικής παράδοσης. Οι ανθρώπινες μορφές παίζουν με το γύρω περιβάλλον και δημιουργούν ένα διάλογο με αυτό. «Με συγκινεί η προσήλωση των συμμετεχόντων στο έθιμο, η αγάπη και το πάθος τους να διατηρήσουν μια παράδοση που έρχεται από πολύ παλιά. Επίσης το μεγάλο ενδιαφέρον και η συμμετοχή των νέων ανθρώπων δείχνει ότι υπάρχει μέλλον για το συγκεκριμένο δρώμενο».



Όπως προσθέτει, οι φωτογραφίες δεν είναι λαογραφικού χαρακτήρα. Η συγκεκριμένη αντιμετώπιση απαιτεί προσήλωση στις ενδυματολογικές λεπτομέρειες και φωτογραφική καταγραφή κατά τη διάρκεια του δρώμενου. «Οι φωτογραφίες», καταλήγει, «είναι σκηνοθετημένες (staged photography). Πρόθεση μου ήταν να “δω” τον άνθρωπο πίσω από τη στολή, ενταγμένο στο ευρύτερο φυσικό περιβάλλον των οικισμών». Νομίζω πως τα κατάφερε με τον καλύτερο τρόπο!

ΣΧΟΛΙΑ (2)

Giorgos photography

Ο Καστρινάκης θα σας τρελάνει στα φωτογραφικά ! είναι απίστευτος στα θέματα του ! των παρακολουθούσα ανελλιπώς από το protagon όπου ήταν . Εξαιρετικό το θέμα !

τεσσσ

Ωραια δουλεια.Μπραβο.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

synthesi01

Το Κράτος ως Λερναία Ύδρα, όπως «λέει» και ο τίτλος του νέου βιβλίου του καθηγητή Γιώργου Δερτιλή – ένα δοκίμιο που περιγράφει επτά μορφές με τις οποίες μπορούμε σήμερα πλέον να σκεφτούμε το κράτος.

1
tombazis01

Ένα ιστορικός ελαιώνας στην παραθαλάσσια περιοχή Γαλατά Τροιζηνίας στην Βορειοανατολική Πελοπόνησσο απέναντι απο το όμορφο νησί του Πόρου φτιαγμένος από τον ναύαρχο της Επανάστασης  Εμμανουήλ Τομπάζη μας δίνει σήμερα ένα έξτρα παρθένο ελαιόλαδο

lev01

Η κα Βάσω Βούζα-Κυρατζή συνάντησε στη πόλη των Γρεβενών τον σχεδιαστή Στέλιο Παπαλαμπρόπουλο και καρπός αυτής της συνάντησης η δημιουργική δουλειά που συνοδεύει μια παραγωγική προσπάθεια με επίκεντρο μια φάρμα λεβάντας.

1
barber0

Ποιόν εν τέλει εμπιστεύεται ένας κουρέας για να αφεθεί να δεχθεί τις υπηρεσίες ενός συναδέλφου του; Ένα ενδιαφέρον θέμα…με καλοκαιρινή διάθεση.

1
60147391_2214446438624038_8701900897598308352_n

Το εστιατόριο των αδελφών Κομπογιαννίτη στη περιοχή του παλιού Σιδηροδρομικού Σταθμού της Καλαμάτας είναι ένας συνδυασμός γεύσεων που έρχεται από την τοπική παράδοση με την απαραίτητη τσαχπινιά της σύγχρονης δημιουργίας.

tsas

Ο Άγγελος Φωκιανός είναι ένας νέος Αθηναίος, επιχειρηματίας της γενιάς των 20plus αλλά και ένας επιχειρηματίας της «μιας ιδέας» -αρκεί εκείνη να βρει ανταπόκριση και να «δέσει» το ακροατήριο και πάνω σε αυτό να «χτίσει» την επιτυχία της.

jghmvew

Το Park your Cinema επιστρέφει στο Ξέφωτο του ΚΠΙΣΝ, με αφιέρωμα σε κλασικές κωμωδίες και αγαπημένες παιδικές ταινίες