F1, ανάλυση: Τι κρύβει η επιστροφή στο παλιό σύστημα δοκιμών...

F1, ανάλυση: Τι κρύβει η επιστροφή στο παλιό σύστημα δοκιμών...

Από το Κινέζικο GP αυτό το Σάββατο (σ.σ: 10:00 π.μ. ώρα Ελλάδος) θα δούμε ξανά το παλιό σύστημα δοκιμών.

F1, ανάλυση: Τι κρύβει η επιστροφή στο παλιό σύστημα δοκιμών...
Το Παγκόσμιο Συμβούλιο της FIA αλλά και η F1 Commission ενέκριναν τελικά το αίτημα των ομάδων για επιστροφή στο προηγούμενο σύστημα δοκιμών που πέρυσι θεωρήθηκε επιβεβλημένο ν’ αλλαχθεί. Ο πρόεδρος της FIA, Ζαν Τοντ και ο διευθύνων σύμβουλος της F1, Μπέρνι Έκλεστον έλαβαν μια επιστολή που υπέγραφαν όλες οι ομάδες και η οποία ζητούσε την επιστροφή στο παλιό σύστημα δοκιμών. Αυτό περιλαμβάνει για όσους δε θυμούνται 3 περιόδους Q1, Q2, Q3. Από το Q1 αποκλείονται οι έξι πιο αργοί οδηγοί. Οι υπόλοιποι 16 συνεχίζουν στο Q2 όπου επίσης αποκλείονται οι έξι πιο αργοί. Στο Q3 συμμετέχουν οι 10 πιο γρήγοροι οδηγοί διεκδικώντας την pole position.

Υπάρχουν 3 βασικά θέματα όσον αφορά στη μορφή των δοκιμών το τελευταίο 5μηνο που χρήζουν ανάλυσης.

Το πρώτο θέμα είναι γιατί απαιτήθηκε αλλαγή στο σύστημα δοκιμών που χρησιμοποιείται την τελευταία δεκαετία. Η πραγματική αιτία είναι η απόλυτη κυριαρχία των Mercedes στη μάχη με το χρονόμετρο. Χάμιλτον και Ρόσμπεργκ μονοπωλούν την 1η θέση τα τελευταία δυο χρόνια. Μόνο μια φορά το 2014 και μια το 2015 την έχασαν. Το 2014 ήταν στην Αυστρία λόγω μεικτών συνθηκών (Μάσα) και το 2015 στη Σιγκαπούρη (Φέτελ) γιατί είχαν πρόβλημα υπερθέρμανσης των πίσω ελαστικών όταν χρησιμοποιούσαν την πολύ μαλακή γόμα. «Θέλουμε ν’ ανακατέψουμε λίγο το grid μήπως και γίνουν πιο ενδιαφέροντες οι αγώνες» είπε με αφοπλιστική ειλικρίνεια ο Έκλεστον «ευτυχώς φέτος ο Χάμιλτον μας έχει κάνει δυο φορές τη χάρη με τις κακές του εκκινήσεις». Προφανώς στο πλαίσιο της προσπάθειας να γίνουν πιο απρόβλεπτοι οι αγώνες εντάσσονται οι περιορισμοί στην επικοινωνία ανάμεσα σε ομάδες και οδηγούς αλλά η διάταξη μ’ ένα μοχλό συμπλέκτη στην εκκίνηση. Μέτρα που αποδίδουν όπως φάνηκε.

Κλείσιμο


Το δεύτερο θέμα είναι πως καθορίζεται/κοθορίστηκε η νέα μορφή δοκιμών.
Όσοι έχουν δικαίωμα ψήφου στο F1 Commission (ομάδες, FIA, CVC, Pirelli) συγκεντρώθηκαν πολλές φορές και προσπάθησαν να καταλήξουν σε μια τροποποίηση της μορφής δοκιμών. Το πρόβλημα είναι ότι δεν ξεκινούν όλοι από την ίδια αφετηρία, δεν έχουν όλοι αθλητικά κριτήρια και παράλληλα απαιτείται ομοφωνία. Έτσι η ψήφος της Manor π.χ. έχει την ίδια αξία μ’ αυτή της Ferrari ή του Τοντ ή του Έκλεστον. Όταν το Δεκέμβριο για να παρακαμφτεί αυτό το θέμα το Παγκόσμιο Συμβούλιο της FIA, έδωσε υπερεξουσίες σε Τοντ, Έκλεστον ξεκίνησε πόλεμος από συγκεκριμένες ομάδες (Ferrari). Όταν ήρθε η ανακωχή είχε περάσει ο χρόνος που μπορούσαν οι δυο κεφαλές του σπορ να επιβάλλουν αλλαγές χωρίς να απαιτείται ομοφωνία. Είναι προφανώς αδύνατον να επιτευχθεί ομοφωνία όταν υπάρχουν τόσο διαφορετικά συμφέροντα στο τραπέζι. Π.χ η CVC θέλει να βγάλει περισσότερα χρήματα, η Mercedes θέλει να παραμείνει πρώτη, η Ferrari θέλει να περάσει τη Mercedes, η Williams θέλει να πάρει περισσότερα χρήματα από τη Συμφωνία Ομόνοιας, η Manor θέλει επίσης περισσότερα χρήματα αλλά και έκπτωση από τη Mercedes για τις υβριδικές μηχανές και ούτε ο καθεξής. Προσπαθώντας λοιπόν να συγκεράσουν όλες τις αντικρουόμενες απαιτήσεις έφτασαν πολλές φορές σε αδιέξοδο και έτσι καταλήξαμε στο σύστημα Μίκι Μάους που είδαμε στους δυο πρώτους αγώνες φέτος. Προφανώς όσοι το ψήφισαν μπορούσαν να αξιολογήσουν τις ελάχιστες πιθανότητες επιτυχίας που είχε αυτό το σύστημα αλλά δεν είχαν περιθώρια ευελιξίας για τους λόγους που αναλύσαμε παραπάνω. Η καμήλα είναι το άλογο της επιτροπής…



Το τρίτο θέμα είναι γιατί δεν άλλαξε μετά την Αυστραλία το σύστημα δοκιμών
και αλλάζει τώρα. Οι ομάδες συγκεντρώθηκαν το πρωί της Κυριακής στο Άλμπερτ Παρκ και ζήτησαν άμεση αλλαγή. Η F1 Commission όμως δε συναίνεσε καθώς υπήρχαν αντιδράσεις από Έκλεστον, Pirelli. Ο 85χρονος επικεφαλής τότε έλεγε: «Αποφασίσαμε πως το παλιό σύστημα θέλει αλλαγή, δεν επιστρέφουμε σ’ αυτό που απορρίψαμε». Προφανώς ο Έκλεστον ξέρει πως το "μη χείρον, βέλτιστον" όμως ο σκοπός του ήταν να πιέσει τις ομάδες και να πάρει αυτό που θέλει. Τελικά η αλλαγή συμβαίνει με καθυστέρηση ενός αγώνα. Στο μεσοδιάστημα η Ολομέλεια του F1 Commission συζήτησε στο Μπαχρέιν προσπαθώντας να βρει ένα άλλο σύστημα δοκιμών. Έπεσε στο τραπέζι η πρόταση να κάνει δυο γύρους ο κάθε οδηγός και να μετράει ο μέσος όρος. Σ’ αυτό υπάρχει ο κίνδυνος να μην πάρει την pole ο ταχύτερος αλλά ο πιο σταθερός σε ρυθμό, πράγμα που συνιστά αλλοίωση της αθλητικής πρόκλησης. Τελικά οι όποιες αλλαγές μετατίθενται για το 2017. Έχει πέσει μάλιστα η πρόταση στο τραπέζι να υπάρχει και ένας πιο μικρός σε διάρκεια αγώνας το Σάββατο όπως σε πολλές άλλες μορφές αγώνων πίστας. Ειδοποιός διαφορά είναι πως εφόσον οι αλλαγές αποφασιστούν πριν τη λήξη του φετινού πρωταθλήματος μπορούν να επιβληθούν από Τοντ Έκλεστον χωρίς να υπάρχει απαίτηση ομοφωνίας που οδηγεί σε εκβιασμούς και ανιερούς συμβιβασμούς που απέχουν από το αθλητικό πνεύμα. Πολύ φοβάμαι πως θα ξεκινήσει ξανά η κόντρα Ferrari - Έκλεστον. Αναμένουμε δηλώσεις Μαρκιόνε τώρα...

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης