Μετά το ράπισμα από το Ελεγκτικό Συνέδριο ψάχνουν λύση στο αδιέξοδο που δημιούργησε ο Κατρούγκαλος

Μετά το ράπισμα από το Ελεγκτικό Συνέδριο ψάχνουν λύση στο αδιέξοδο που δημιούργησε ο Κατρούγκαλος

Η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου  έκρινε αντισυνταγματικό στο σύνολό του το νομοσχέδιο για το ασφαλιστικό

Μετά το ράπισμα από το Ελεγκτικό Συνέδριο ψάχνουν λύση στο αδιέξοδο που δημιούργησε ο Κατρούγκαλος
Λύση στο αδιέξοδο που η ίδια η Κυβέρνηση έχει πέσει με ευθύνη του υπουργού Εργασίας Γιώργου Καντρούγκαλου στο
ασφαλιστικό νομοσχέδιο προσπαθεί να βρει, μετά το πρακτικό της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου που έκρινε αντισυνταγματικό στο σύνολο του το ασφαλιστικό νομοσχέδιο
, ως προς τις διατάξεις του που αφορούν καθαρά το ασφαλιστικό και μόνο σκέλος, ως προς το δημόσιο τομέα. 
         
Δεν πρέπει να λησμονηθεί ότι ο κ. Καντρούγκαλος είναι πανεπιστημιακός διδάσκαλος και ως δικηγόρος (τελεί σε αναστολή η δικηγορική ιδιότητά του λόγω του υπουργικού θώκου που κατέχει) είναι εργατικολόγος.
Κλείσιμο
         
Η Ολομέλεια του Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου η οποία έχει τη συνταγματική υποχρέωση να εκφράζει την γνώμη της επί των νομοσχεδίων που αφορούν ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές διατάξεις του Δημοσίου τομέα, αποφάνθηκε ότι όχι μόνο το επίμαχο ασφαλιστικό νομοσχέδιο βρίθει αντισυνταγματικών ρυθμίσεων, αλλά στο σύνολο του είναι αντισυνταγματικό.
         
Και αυτό  καθώς   κρίθηκε από τους συμβούλους του Ελεγκτικού Συνεδρίου ότι: «Στηρίζεται στην ενιαία ασφαλιστική αντιμετώπιση προσώπων που σύμφωνα με το Σύνταγμα δεν μπορούν να υπαχθούν στον ίδιο ασφαλιστικό οργανισμό, εγείρει ζήτημα αντισυνταγματικότητας στο σύνολό του, καθόσον ανατρέπεται το νομοθετικό του θεμέλιο».
         
Συγκεκριμένα στο «δια ταύτα» το σχετικό πρακτικό του ΕΣ επισημαίνει:
           
«Συνεπώς, η υπαγωγή με νόμο σε ενιαίο ασφαλιστικό οργανισμό των δημοσίων υπαλλήλων και λειτουργών με τους λοιπούς εργαζόμενους δεν συνάδει με τη θέση που το ισχύον Σύνταγμα επιφυλάσσει σ’ αυτούς, δεδομένου ότι αυτή συνιστά συνταγματικό κεκτημένο, η ανατροπή του οποίου απαιτεί αναθεώρηση των σχετικών συνταγματικών διατάξεων. Περαιτέρω, η ρύθμιση αυτή θέτει ζήτημα αντίθεσης στην αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης που απορρέει από το κράτος δικαίου, δοθέντος ότι η υπαγωγή των εργαζομένων στο σύστημα κοινωνικής ή επαγγελματικής ασφάλισης αποτελεί ουσιώδη παράγοντα που εκτιμάται κατά την επιλογή του επαγγέλματος.
         
Ενόψει αυτών, το υπό εξέταση σχέδιο νόμου, εφόσον στηρίζεται στην ενιαία ασφαλιστική αντιμετώπιση προσώπων που σύμφωνα με το Σύνταγμα δεν μπορούν να υπαχθούν στον ίδιο ασφαλιστικό οργανισμό, εγείρει ζήτημα αντισυνταγματικότητας στο σύνολό του, καθόσον ανατρέπεται το νομοθετικό του θεμέλιο».

         
Παράλληλα, η Ολομέλεια έκρινε ότι μια από τις βασικές αντισυνταγματικές ρυθμίσεις του επίμαχου νομοσχεδίου, είναι ότι δεν υπάρχουν ειδικές αναλογιστικές μελέτες. Αντίθετα, ο υπουργός Εργασίας είπε ότι υπάρχουν και θα κατατεθούν στη Βουλή κατά την συζήτηση στην Βουλή.
         
Όμως, μία από τις βασικές παραβάσεις των συνταγματικών κανόνων, η οποία επισημάνθηκε  ιδιαίτερα και από τον  Γενικό  Επίτροπο  της Επικρατείας του  Ελεγκτικού  Συνεδρίου  Μιχαήλ Ζυμή  ήταν ότι «δεν συνάγεται ότι έχουν συνταχθεί και ληφθεί υπόψη αναλογιστικές μελέτες, ώστε να μπορεί να τεκμηριωθεί ότι το πλέγμα των διατάξεων αυτών και οι απονεμόμενες εφεξής παροχές, σε συνδυασμό με τα επιβαλλόμενα στους ασφαλισμένους βάρη θα λειτουργήσει μελλοντικά επ’ ωφελεία των συνταξιούχων και θα επιφέρει, έστω και μακροπρόθεσμα, μία δίκαιη εξισορρόπηση του ευρύτερου κοινωνικού συμφέροντος (βιωσιμότητα συνταξιοδοτικού συστήματος) με τον νυν επιχειρούμενο περιορισμό των δικαιωμάτων και των νομίμων προσδοκιών τους, ούτε και αιτιολογείται η αδυναμία θεσμοθέτησης ηπιότερων εναλλακτικών μέτρων για την κατηγορία των συνταξιούχων που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος σχεδίου νόμου  και να εξετασθεί η συνολική επιβάρυνσή της από τα διαδοχικώς θεσπιζόμενα σε βάρος της μέτρα (άρθρο 4 παρ. 5 του Συντάγματος)».
     
Ακόμη,  ο  Γενικός Επίτροπος της Επικρατείας επικαλούμενος τη νομολογία του  Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου, διαπιστώνει και την  αντισυνταγματικότητα -την οποία υιοθέτησε και η Ολομέλεια του δικαστηρίου- της  υπαγωγής  του  συνόλου των ασφαλισμένων, ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, σε έναν μοναδικό φορέα κοινωνικής ασφάλισης.
         
Αναλυτικότερα, αναφέρει:
         
«Ενόψει του διατυπούμενου κανόνα περί υπαγωγής του συνόλου των ασφαλισμένων, ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, σε έναν μοναδικό φορέα κοινωνικής ασφάλισης πρέπει να σημειωθεί η προγενέστερη θέση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που εκφράστηκε με τα πρακτικά της  4ης Ειδικής Συνεδρίασης της 29ης Ιουνίου 2010, σύμφωνα με την οποία η ένταξη των τακτικών δημοσίων υπαλλήλων και λειτουργών στον  κλάδο κύριας σύνταξης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δεν συνάδει με τις συνταγματικές διατάξεις  των άρθρων 103, 73 παρ. 2, 98 παρ. 1 περ. δ και στ, 80 παρ. 1 και 88 παρ. 2  και μεταβάλλει την αποκλειστική δικαιοδοσία του Ελεγκτικού Συνεδρίου».
         
Εξαιρέσεις βουλευτών, νομαρχών, δημάρχων, κλπ.


Παράλληλα, στις γενικές παρατηρήσεις του ο κ.  Ζυμής  επί του ασφαλιστικού νομοσχεδίου, σημειώνει ότι υπάρχουν εξαιρέσεις από το γενικό κανόνα που αφορούν ορισμένες κατηγορίες, όπως είναι, μεταξύ των άλλων, βουλευτές  και αιρετά όργανα των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμίδας, συνταξιούχοι Εθνικής Αντίστασης ΟΓΑ, ανασφάλιστοι Αγωνιστές Εθνικής Αντίστασης.  Οι εξαιρέσεις αυτές υπάρχουν παρά το γεγονός ότι με το νομοσχέδιο  «επιδιώκεται ως γενικός κανόνας η  λειτουργία του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης»

Ως προς τις εξαιρέσεις υπογραμμίζει:

 «Εισάγεται εξαίρεση,    για τους  παθόντες από τρομοκρατική ενέργεια ή βίαιο συμβάν, όσους δικαιούνται πολεμική σύνταξη ή σύνταξη αναπήρου οπλίτη ειρηνικής περιόδου ή σύνταξη Εθνικής Αντίστασης ΟΓΑ ή ανασφάλιστου Αγωνιστή Εθνικής Αντίστασης, λογοτέχνες – καλλιτέχνες που δικαιούνται σύνταξη από το Δημόσιο, βουλευτές  και αιρετά όργανα των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμίδας, όσους λαμβάνουν προσωπικές συντάξεις καθώς και όσους δικαιούνται σύνταξη αναπηρίας η οποία προήλθε εξαιτίας της υπηρεσίας και ένεκα ταύτης. Παρατηρείται ότι οι εν λόγω εξαιρέσεις εισάγονται παρά το γεγονός ότι με τις εισαγόμενες ρυθμίσεις επιδιώκεται ως γενικός κανόνας η  λειτουργία του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης βάσει ενιαίων κανόνων για όλους, χωρίς διακρίσεις  (άρθρο 1 παρ. 3), για το σκοπό δε αυτό γίνεται προσπάθεια ενοποίησης πλήθους διαφορετικών περιπτώσεων (είναι χαρακτηριστική η αναφορά στην αιτιολογική έκθεση περί συντάξεων του ΙΚΑ, υπολογιζομένων με 930 διαφορετικούς τρόπους)».
 
Η τούμπα Κατρούγκαλου


         
Λόγω της κατακραυγής που δέχθηκε ο κ. Κατρούγκαλος ως προς την εξαίρεση των βουλευτών στο νέο ασφαλιστικό, χθες βγαίνοντας από το Μέγαρο Μαξίμου όπου συναντήθηκε με τον Πρωθυπουργό,   εξήγησε ότι τελικώς οι βουλευτές δεν θα εξαιρεθούν επειδή αυτό του ζήτησε ο Αλέξης Τσίπρας.
 
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης