Αντιμετώπισε τον χειρότερο φόβο σου

Αντιμετώπισε τον χειρότερο φόβο σου

Ο χορευτής και ηθοποιός Θανάσης Ακοκκαλίδης συμμετείχε στο πρότζεκτ “As One” βασισμένο στη Μέθοδο Abramovic

Αντιμετώπισε τον χειρότερο φόβο σου

Ο χορευτής και ηθοποιός Θανάσης Ακοκκαλίδης συμμετείχε στο πρότζεκτ “As One” βασισμένο στη Μέθοδο Abramovic

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς είναι σήμερα 70 ετών. Αλλά αυτό δεν έχει καμία σημασία. Η γιαγιά της performance -όπως την αποκαλούν- ήρθε επιτέλους και στη χώρα μας, όχι για να παρουσιάσει απλώς ένα πρότζεκτ της, αλλά για να μυήσει το ελληνικό κοινό στην τέχνη της. Ο Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και το Ινστιτούτο Marina Abramovic (ΜΑΙ) οργάνωσαν για αυτό το σκοπό ένα πρόγραμμα διάρκειας επτά εβδομάδων με τίτλο “As one”, που αποτελεί στην ουσία ένα συμμετοχικό κοινωνικό πρότζεκτ βασισμένο στη «Μέθοδο Abramovic». Μέχρι τις 24 Απριλίου το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ζήσει από κοντά μια δυνατή εμπειρία και ταυτόχρονα το Lab θα παρουσιάσει μακράς διάρκειας δράσεις, συνομιλίες, εργαστήρια και διαλέξεις, με ανερχόμενους Ελληνες καλλιτέχνες που επιλέχθηκαν από την ιέρεια της performance και την ομάδα της.

Το αν είναι έτοιμο ή όχι το ελληνικό κοινό να μπει σε μια τέτοια διαδικασία και το κατά πόσο οι επισκέπτες που έφτασαν στο Μουσείο Μπενάκη ήταν έτοιμοι ή όχι για αυτό που βίωσαν είναι πολύ νωρίς να απαντηθεί. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η επαφή και μόνο με μια τόσο σημαντική καλλιτέχνιδα μόνο θετικές σκέψεις μπορεί να σου γεννήσει. Είτε ανήκεις στους φανατικούς θαυμαστές της είτε σε αυτούς που πήγαν από περιέργεια είτε ακόμα περισσότερο στους καλλιτέχνες που επέλεξε η ίδια για να εκθέσουν την ιδέα τους.

Ο Θανάσης Ακοκκαλίδης ανήκει στην τελευταία κατηγορία, αλλά ταυτόχρονα και στην πρώτη. Πριν από τρεις μήνες δήλωσε συμμετοχή στην ανοιχτή πρόσκληση του ΝΕΟΝ και πριν από μερικές ημέρες βρέθηκε καθισμένος στην άκρη ενός εγκαταλελειμμένου κτιρίου ακριβώς απέναντι από το Μουσείο Μπενάκη. Το γεγονός θα ήταν ίσως λιγότερο ενδιαφέρον αν δεν γνωρίζαμε ότι ο ηθοποιός και χορευτής έχει υψοφοβία. Παρ' όλα αυτά ο Θανάσης κάθισε στην άκρη του κτιρίου για τέσσερις ημέρες, οχτώ ώρες κάθε ημέρα, και αναμετρήθηκε με τα όριά του. Τον συνάντησα λίγες ημέρες μετά την ολοκλήρωση του πρότζεκτ και συζητήσαμε για αυτή την εμπειρία του, τις φοβίες αλλά και την προσφορά της performance.

{{{ articlebanner-330x100-1 }}}

«Η δράση ήταν πέρα από τα καθορισμένα και συνηθισμένα όρια μου», μου εξομολογείται ο Θανάσης, βλέποντας πια από απόσταση το «Μην κοιτάς κάτω», όπως ήταν ο τίτλος του πρότζεκτ που παρουσίασε από τις 10 έως τις 14 Μαρτίου. Μια δράση που η μνήμη της έχει καταγραφεί ανεξίτηλα στον εγκέφαλό του. Αναρωτιέμαι αν μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία κατάφερε να ξεπεράσει ή όχι τον φόβο του, αλλά ο ίδιος μου εξηγεί ότι δεν αυτός ο στόχος του. «Δεν ανέβηκα στο εγκαταλελειμμένο κτίριο απέναντι από το Μουσείο Μπενάκη για να ξεπεράσω τη φοβία μου· ανέβηκα για να αναμετρηθώ μαζί της. Υπάρχει διαφορά μεταξύ φόβου και φοβίας. Ο φόβος υπάρχει σε όλα τα ζωντανά όντα. Είναι ένστικτο. Είναι μια φυσιολογική αντίδραση. Αν και είναι έντονα δυσάρεστος, λειτουργεί ως μηχανισμός επιβίωσης και προστασίας. Από την άλλη μεριά, η φοβία είναι μόνο ανθρώπινο χαρακτηριστικό. Είναι μια δυσλειτουργική κατάσταση. Παγιδεύει και περιορίζει τη ζωή του ανθρώπου χωρίς πραγματικά να τον προστατεύει».

Την πρώτη φορά που ανέβηκε στο ψηλό κτίριο, ο Θανάσης άργησε πολύ να φτάσει ως την άκρη. Το σώμα του αντιστεκόταν, το μυαλό του αντιστεκόταν. «Χρειάστηκε πολύς χρόνος για να πλησιάσω την άκρη της κορυφής. Μούδιασα και είχα ιλίγγους. Το σώμα μου ακινητοποιήθηκε για πολλή ώρα σε μια θέση. Προσπάθησα να κάνω όσο το δυνατόν καλύτερη διαχείριση της ενέργειάς μου και να εστιάσω το βλέμμα μου σε ένα συγκεκριμένο σημείο μπροστά. Κάθε μέρα χρειαζόμουν πολύ χρόνο για να συμφιλιωθώ με τον φόβο και να ανοίξω “διάλογο” μαζί του. Ομως, δεν πέρασε καμία στιγμή από το μυαλό μου να εγκαταλείψω». Μεγάλη σημασία είχε, άλλωστε, και η διαδικασία προετοιμασίας του πρότζεκτ, που υποστηρίχθηκε τεχνικά από την πολύ καλά οργανωμένη και εξειδικευμένη ομάδα του ΝΕΟΝ. Εγιναν ιατρικές εξετάσεις και λήφθηκαν αυστηρά μέτρα για την ασφάλεια του καλλιτέχνη. «Δουλεύουμε αρκετό καιρό με ανθρώπους που ειδικεύονται σε αυτού του είδους τα εγχειρήματα ώστε το έργο να καταστεί απόλυτα ασφαλές. Πρακτικά, όμως, πότε δεν ένιωσα έτοιμος να έρθω αντιμέτωπος με τον φόβο μου για το ύψος», τονίζει ο ίδιος.

Οσοι έχουν υψοφοβία μπορούν να καταλάβουν απόλυτα το πώς ένιωθε εκεί πάνω. Οι υπόλοιποι αρκεί να σκεφτούμε πώς αντιμετωπίζουμε τις δικές μας φοβίες. Το «Μην κοιτάς κάτω» όμως δεν ήταν μια performance ιδιωτική. Κόσμος συνέχισε να κινείται από κάτω στον ρυθμό της πόλης. Οπως μου λέει μερικοί έκριναν τη δράση ως ενδιαφέρουσα ή όχι και αρκέστηκαν σε αυτό. Μερικοί άλλοι στέκονταν για μεγάλο χρονικό διάστημα κοιτάζοντας ψηλά. Πολλοί έμεναν μέχρι το τέλος της δράσης για να του μιλήσουν και κάποιοι περαστικοί ειδοποίησαν την αστυνομία υποθέτοντας ότι θέλει να αυτοκτονήσει.

Συζητώντας για τις αντιδράσεις του κόσμου με τον Θανάση είμαι όλο και πιο σίγουρη ότι το μήνυμα που ήθελε να περάσει έφτασε εκεί που έπρεπε. Μπορεί όχι σε όλους, μπορεί όχι με την ίδια ένταση παντού, αλλά έφτασε. «Το μήνυμα της δράσης δεν αποσκοπούσε σε καμία περίπτωση να αναδείξει την τόλμη μου», μου εξηγεί και συνεχίζει: «Μετέφερε μια εικόνα που ζούμε καθημερινά, για να μας παροτρύνει να τολμήσουμε να κοιτάξουμε ψηλά ακόμα και σε μια περίοδο δύσκολη, όπως αυτή που βιώνουμε σήμερα. Να συμφιλιωθούμε με τους φόβους μας. Ερχόμαστε στη ζωή με κλάματα, επιθυμώντας ενστικτωδώς να γυρίσουμε στην κοιλιά της μητέρας μας, στο περιβάλλον που μας ήταν οικείο. Ο,τι δεν είναι είναι γνωστό ή οικείο, φαντάζει επικίνδυνο. Οποιαδήποτε αλλαγή ενεργοποιεί μηχανισμούς άμυνας. Φυσικά, το άγνωστο μας φοβίζει και μας δημιουργεί ανασφάλεια. Χρειάζεται να ασχοληθούμε ο καθένας μας ξεχωριστά και όλοι μαζί με το παρόν και το μέλλον και να αφήσουμε προσωρινά στην άκρη το παρελθόν που μας σαμποτάρει».

Μια συζήτηση για την performance, τις προεκτάσεις της και το μέλλον της τέχνης είναι αδύνατον να μην περιστραφεί γύρω από την Αμπράμοβιτς. Αυτό θα γινόταν σε κάθε περίπτωση, πόσο μάλλον τώρα που ο Θανάσης έζησε από τόσο κοντά τη μέθοδό της. Αν και ο ίδιος δεν είχε δει ποτέ ζωντανά κάποια παλαιότερη δράση της θεωρεί ότι «το σώμα της και η ψυχή της είναι το μέσον και το αντικείμενό της. Οι δράσεις της είναι τολμηρές και αιχμηρές, με βαθιά κοινωνικό χαρακτήρα και πνευματικό προβληματισμό. Είναι γνωστή άλλωστε για την έκθεσή της χωρίς όρια σε κινδύνους για χάρη της τέχνης της».


Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης