Ιnterview Μάκης Γαζής
Ποιός είπε ότι δεν έχουμε καλούς casting directors στην Ελλάδα; Ο Μάκης Γαζής έχει αναδείξει όλους τους εγχώριους σταρ της νέας γενιάς μέσα από τις πιο δημοφιλείς ελληνικές ταινίες, αλλά αυτό είναι το λιγότερο που έχει κάνει. Είναι ο casting director που έχει κλείσει όλες τις συνεργασίες Ελλήνων ηθοποιών σε υπερπαραγωγές του Χόλιγουντ και ο άνθρωπος που έχει δουλέψει με τον Στίβεν Σπίλμπεργκ
Ποιός είπε ότι δεν έχουμε καλούς casting directors στην Ελλάδα; Ο Μάκης Γαζής έχει αναδείξει όλους τους εγχώριους σταρ της νέας γενιάς μέσα από τις πιο δημοφιλείς ελληνικές ταινίες, αλλά αυτό είναι το λιγότερο που έχει κάνει. Είναι ο casting director που έχει κλείσει όλες τις συνεργασίες Ελλήνων ηθοποιών σε υπερπαραγωγές του Χόλιγουντ και ο άνθρωπος που έχει δουλέψει με τον Στίβεν Σπίλμπεργκ στο «Μόναχο», «ευθύνεται» για τη συνεργασία του Αλέξη Γεωργούλη με τη Νία Βαρντάλος, ενώ το τελευταίο του κατόρθωμα είναι ο μικρός ρόλος που πή ρε ο Μάνος Γαβράς στη νέα ταινία της Τζένιφερ Λόπεζ.
παραγωγούς και σκηνοθέτη και πόσο ουσιαστική είναι η παρουσία του σε μια κινηματογραφική παραγωγή.
-Πόσο εύκολο είναι να κάνει ένας casting director διεθνείς επαφές με δυνατούς παραγωγούς;
Οσο επικοινωνιακός και ζεστός κι αν είσαι στις δημόσιες σχέσεις σου δεν είναι εύκολο. Ολες αυτές οι επαφές γίνονται όταν υπάρχει λόγος να γίνουν. Δεν σημαίνει τίποτα το να πηγαίνεις σε πάρτι ή σε φεστιβάλ και να ανταλλάσσεις κάρτες. Μπορεί να βοηθήσει σε ένα πρώτο επίπεδο, αλλά ο κάθε παραγωγός ή σκηνοθέτης θέλει να ξέρει τι δουλειές έχεις κάνει, ποιος άλλος σε έχει εμπιστευτεί για να συνεργαστείς μαζί του και τελικά τι αποτέλεσμα είχε η δουλειά σου.
-Ποια είναι τα προσόντα που απαιτούνται σ αυτή τη δουλειά;
-Πώς ασχολήθηκες με το casting;
Οταν ύστερα από πολλές σχολικές κοπάνες για απογευματινές προβολές σε κινηματογράφους -που σήμερα δεν υπάρχουν- κατάλαβα ότι θέλω να κάνω σπουδές στον κινηματογράφο. Δεν ή ξερα αν θέλω να γίνω σκηνοθέτης ή κάτι σαν σκηνοθέτης. Ηξερα όμως ότι είχε τεράστια σημασία να βλέπεις μια ιστορία στην οθόνη και οι χαρακτήρες να είναι πρόσωπα που σε πείθουν για την αλήθεια τους. Αυτό μάλλον το κατάλαβαν πρώτοι μετά τις σπουδές μου οι Γιώργος Πανουσόπουλος και Γιώργος Τσεμπερόπουλος όταν πρωτο-δούλεψα μαζί τους. Το χρίσμα του casting director το πήρα στη «Φιλμική Εταιρεία», στην οποία ήταν ιδιοκτήτες, κάνοντας casting για άπειρα διαφημιστικά, αλλά και την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία που έκανα
ποτέ, την «Ελεύθερη κατάδυση».
-Ποια ήταν η πρώτη μεγάλη παραγωγή που ανέλαβες;
Το «Μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι». Ισως ακούγεται φολκλόρ ύστερα από δέκα χρόνια, αλλά ήταν ένα τεράστιο μάθημα πάνω στη δουλειά μου, έχοντας την ευκαιρία να συνεργαστώ με μία μυθική φιγούρα από τον παγκόσμιο χώρο των casting directors, τη Mary Selway, μια γυναίκα που είχε συνεργαστεί για casting από τον Σπίλμπεργκ μέχρι τον Πόλακ και ήταν αυτή που ανακάλυψε τον Κλάous Μαρία Μπραντάουερ στο «Πέρα από την Αφρική». Σε αυτή τη συνεργασία κατάλαβα πόσο μεγάλο σεβασμό εισπράττει ο casting director από
Να έχεις πολύ καλή μνήμη και να είσαι πολύ παρατηρητικός. Να ξέρεις να ακούς τους άλλους. Να έχεις μια σφαιρική γνώση της παγκόσμιας ιστορίας και της ιστορίας της τέχνης. Να σου αρέσει το διάβασμα και να είσαι συνέχεια ενημερωμένος. Να βλέπεις πολύ τηλεόραση, πολύ κινηματογράφο και θέατρο ώστε να οξύνεις το ένστικτό σου και να μπορείς να ξεχωρίζεις το πραγματικό ταλέντο από την απλή ματαιοδοξία. Και ακόμη, να είσαι όσο περισσότερο γίνεται υπομονετικός. -Εχεις αληθινούς φίλους από τον χώρο; Ναι, εννοείται ότι έχω κάνει φίλους μέσα από τη δουλειά μου. Ορισμένοι είναι πάρα πολύ γνωστοί στον κόσμο, όμως εξακολουθούν να είναι οι πιο απλοί άνθρωποι. Εχω χάσει όμως και «φίλους» εξαιτίας της φύσης της δουλειάς μου. Ξέρεις, είναι πολύ άσχημο να μπερδεύεται η φιλία με τη δουλειά, εκεί τα χάνεις όλα. Είναι δυσάρεστο να συνειδητοποιείς ύστερα από χρόνια φιλίας ότι η επαγγελματική σου ταυτότητα είναι πιο σημαντική από εσένα τον ίδιο ως φίλο. Οταν ξαφνικά καλούμαι να εξυπηρετήσω τις επαγγελματικές ανάγκες κάποιου υποτιθέμενου φίλου προσφέροντας την τεχνογνωσία μου και στο τέλος, όταν η καλλιτεχνική του ανασφάλεια φτάνει σε βαθμό να υποβιβάζει την προσπάθειά μου και να μην αναγνωρίζεται τίποτα, τότε δεν έχει υπάρξει φιλία.
-Τι έχεις μάθει μέσα από τη δουλειά σου για τον κόσμο της σόουμπιζ;
Οτι τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται. Από το χαμόγελο της Αντζελίνα Τζολί μέχρι τα δόντια του Μπέλα Λουγκόζι, πάντα κάτι άλλο υπάρχει και κρύβεται από πίσω. -Εχει τύχει να πεις ψέματα για τις ικανότητες κάποιου ηθοποιού προκειμένου να πάρει ρόλο σε διεθνή παραγωγή;
Οχι, γιατί θα ήταν εις βάρος της δουλειάς μου αλλά και της ταινίας. Ξέρεις, μπορεί να ακουστεί παράξενα, αλλά είναι τελείως αντιδεοντολογικό να υπάρχουν προσωπικές προτιμήσεις. Αντε και έλεγα ψέματα εγώ, και ξεγελούσα τον σκηνοθέτη και έπαιρνε κάποιος άλλος τον ρόλο. Ξέρεις τι θα φώναζε από μόνη της η οθόνη την ώρα της προβολής; «Ψεεεύτηηης!» θα φώναζε. Ο μεγαλύτερος προδότης ενός ηθοποιού είναι το κοντινό πλάνο του προσώπου του σε μια οθόνη 70 ποδιών.
-Τι πρέπει να κάνει ένας Ελληνας ηθοποιός για να ξεχωρίσει στην Αμερική και να κάνει διεθνή καριέρα;
Να κρατάει το στόμα του κλειστό, αρχικά. Να μην αρχίζει να διαδίδει μόνος του φήμες περί διεθνούς καριέρας και ειδικά στην Αμερική, σε μια χώρα όπου η κινηματογραφική βιομηχανία είναι πλήρης ταλέντων: από extra large μέχρι extra small. Να είναι τυχερός, εύστροφος, να έχει ταλέντο και φιλοδοξία, γιατί αυτά πάνε μαζί. Αν υπάρχει μόνο το ένα χωρίς το άλλο, τότε δεν γίνεται τίποτα. Και να μην ξεχνάει ότι η υπέρμετρη φιλοδοξία είναι καταστροφική... Να μιλάει άψογα τουλάχιστον αγγλικά, αλλά και άλλες ξένες γλώσσες, αν και ποτέ δεν πρόκειται να του δοθεί ρόλος που να μηνέχει διεθνή χαρακτήρα...
Να έχει καταφέρει να έχει δείγμα δουλειάς του αλλά και αναγνώριση στην Ευρώπη. Είναι πολύ σημαντικό για τους Αμερικανούς να έχει περάσει με επιτυχία τις εξετάσεις του στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο και να είναι αποδεκτός εδώ στην Ευρώπη. Να τον «τσιμπήσει» ένας ατζέντης ή μάνατζερ, ο οποίος έχει διακρίνει όλα τα παραπάνω και να τον «σπρώξει» στον πρώτο, μικρό του ρόλο.
-Ποιοι Ελληνες πιστεύεις ότι θα μπορούσαν να κάνουν διεθνή καριέρα σήμερα;
Υπάρχουν καλοί ηθοποιοί στη χώρα μας, που σίγουρα κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις μπορούν να κυνηγήσουν το όνειρο της διεθνούς καριέρας. Δεν θα ήθελα να αναφερθώ σε ονόματα για ευνόητους λόγους, οι οποίοι έχουν να κάνουν με τη δουλειά μου. Το μόνο σίγουρο είναι ότι μια καριέρα φτιάχνεται με πολλή δουλειά, αφοσίωση, ισχυρή θέληση και καλή τύχη.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr