New York Times: Το ΚΑΣ μπλοκάρει τα έργα της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά

New York Times: Το ΚΑΣ μπλοκάρει τα έργα της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά

Ο αρθρογράφος συνδέει την καθυστέρηση της Μ. Ζορμπά να αποφασίσει  για την πρόταση του ΚΑΣ με τις επικείμενες Ευρωεκλογές, λέγοντας ότι επιτρέπει στον ΣΥΡΙΖΑ να λέει «στους ψηφοφόρους του ότι καταπολεμά τα μεγάλα συμφέροντα, ακόμη και όταν υπογράφει συμφωνίες μαζί τους»

New York Times: Το ΚΑΣ μπλοκάρει τα έργα της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά
Στα προβλήματα που ενδέχεται να προκαλέσει στην επένδυση της Cosco στον Πειραιά η πρόσφατη πρόταση του ΚΑΣ να ανακηρυχθεί μεγάλο μέρος του λιμανιού αρχαιολογικός χώρος, αναφέρεται σημερινό δημοσίευμα των New York Times.

Ο αρθρογράφος συνδέει την καθυστέρηση της Μυρσίνης Ζορμπά να αποφασίσει σχετικά με το ζήτημα με τις επικείμενες Ευρωεκλογές, λέγοντας ότι αυτή η καθυστέρηση επιτρέπει στον ΣΥΡΙΖΑ να διαμηνύει «στους ψηφοφόρους του ότι καταπολεμά τα μεγάλα συμφέροντα, ακόμη και όταν έχει υπογράψει συμφωνίες μαζί τους». Επίσης, εκφράζει την εκτίμηση ότι ολόκληρη αυτή η ιστορία μπορεί να αφορά περισσότερο «τους σύγχρονους πολιτικούς θεατρινισμούς στην Ελλάδα» παρά τα εμπόδια που δημιουργεί το παρελθόν στο μέλλον. 

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, το λιμάνι που παρείχε ναυτιλιακή και εμπορική δύναμη στην Αθήνα καθ' όλη τη διάρκεια της ταραχώδους της αποτελεί πλέον το πεδίο μιας νέας σύγκρουσης, που φέρνει αντιμέτωπα τα τοπικά συμφέροντα με την οικονομική ανάπτυξη και την παγκόσμια στρατηγική μιας υπερδύναμης. «Τουλάχιστον αυτή είναι η ιστορία που αφηγούνται οι αντίπαλες πολιτικές παρατάξεις της Ελλάδας», εξηγεί ο αρθρογράφος.

«Οι Έλληνες αρχαιολόγοι έχουν καθυστερήσει την επένδυση ύψους άνω των 612 εκατομμυρίων ευρώ που σχεδιάζει μια κινεζική εταιρεία, επιδιώκοντας να αναδιοργανώσει και να επεκτείνει το λιμάνι του Πειραιά στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Belt and Road του Προέδρου Σι Τζινπίνγκ. Στις αρχές του περασμένου μήνα, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο της Ελλάδας, ένας συμβουλευτικός φορέας, πρότεινε να κηρυχθεί αρχαιολογικός χώρος ολόκληρη η περιοχή εντός των ορίων της αρχαίας πόλης του Πειραιά - που στο μεγαλύτερο μέρος της επικαλύπτεται από το σημερινό σύγχρονο λιμάνι και το εμπορικό κέντρο. Αυτό θα έδινε στους αρχαιολόγους μεγαλύτερη εξουσία να επιβλέπουν τα κατασκευαστικά έργα και να καθορίζουν τα σχέδια οικοδόμησης για την προστασία των αρχαιολογικών ευρημάτων», αναφέρει το άρθρο.

Και συμπληρώνει: «Από την πλευρά του, ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά, στον οποίο η κρατική εταιρεία Cosco Shipping της Κίνας κατέχει ποσοστό 51%, ανησυχεί ότι η ανακήρυξη της περιοχής σε αρχαιολογικό χώρο θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρές καθυστερήσεις στα έργα. Μετά την πρόταση του ΚΑΣ παρενέβη ακόμα και η κινεζική πρεσβεία, ζητώντας διαβεβαιώσεις ότι τα σχέδια ανάπτυξης του λιμένα δεν θα εκτροχιαστούν».

Σκόπιμη η καθυστέρηση από τη Μυρσίνη Ζορμπά;

Όπως επισημαίνει το δημοσίευμα, και οι δύο πλευρές περιμένουν την υπουργό Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, να ανακοινώσει εάν θα αποδεχθεί την πρόταση του ΚΑΣ συνολικά, εν μέρει ή αν θα την απορρίψει. Ανάλογα με το τι θα συμβεί, η Ελλάδα θα μπορούσε να βρεθεί μπλεγμένη σε μια διπλωματική διαμάχη με τον μεγαλύτερο ξένο επενδυτή της, σε μια περίοδο που η χώρα χρειάζεται απεγνωσμένα ξένες επενδύσεις.

«Ωστόσο αυτή η ιστορία μπορεί να αφορά περισσότερο τους σύγχρονους πολιτικούς θεατρινισμούς στην Ελλάδα, παρά τα εμπόδια που δημιουργεί το παρελθόν στο μέλλον», τονίζει ο αρθρογράφος.

Και εξηγεί: «Σχεδόν οπουδήποτε κι αν γίνει ανασκαφή στην Ελλάδα, θα έρθουν στην επιφάνεια ίχνη του παρελθόντος: από την προϊστορία, την κλασική εποχή, την ελληνιστική και ρωμαϊκή περίοδο, το Βυζάντιο και την κατοχή των Οθωμανών. Η κατασκευή του μετρό της Αθήνας πριν από δύο δεκαετίες οδήγησε στην μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή που είχε γνωρίσει ποτέ η πόλη. Αυτό προκάλεσε καθυστερήσεις και πρόσθετες δαπάνες, όμως πολλά σημαντικά ευρήματα ενσωματώθηκαν σε σταθμούς και έφτασαν στα μουσεία, προσφέροντας στην πόλη και τους επισκέπτες της μια διευρυμένη κατανόηση του παρελθόντος. Κάτι ανάλογο συμβαίνει τώρα και στη Θεσσαλονίκη, καθώς η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας χτίζει το δικό της σύστημα μετρό».

Μετά από μια εκτενή αναφορά στην πλούσια ιστορία του Πειραιά και στα αρχαιολογικά ευρήματα που έχει φέρει στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη, ο αρθρογράφος επισημαίνει ότι ο ΟΛΠ έχει εκφράσει την προθυμία του να σεβαστεί το παρελθόν και να διατηρήσει τις αρχαιότητες στην περιοχή, όπως εξάλλου ορίζουν οι όροι του συμφωνητικού παραχώρησης που κυρώθηκε από το Ελληνικό Κοινοβούλιο. Οι όροι αυτοί περιλαμβάνουν μάλιστα και την καταβολή 2,5 εκατομμυρίων ευρώ για την αποκατάσταση των αρχαίων τειχών.

Κλείσιμο
«Ποιο θα ήταν λοιπόν το νόημα να ανακηρυχθεί ένα τόσο μεγάλο μέρος του Πειραιά αρχαιολογικός χώρος; Και αν αυτό είναι τόσο σημαντικό για τους αρχαιολόγους, γιατί δεν το πρότειναν νωρίτερα; Αξιωματούχοι του Υπουργείου Πολιτισμού λένε ότι ακόμα και εάν η πρόταση του ΚΑΣ γίνει αποδεκτή, η ανάπτυξη δεν θα σταματήσει. "Το μόνο που λέμε είναι ότι κάτω από αυτή την πόλη βρίσκεται η αρχαία πόλη", μου είπε ένας από αυτούς. Όμως κανείς δεν το αμφισβήτησε ποτέ αυτό.  Στις επικείμενες δημοτικές εκλογές, ο Νίκος Μπελαβίλας υποψήφιος δήμαρχος για τον Πειραιά από το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ, βρίσκεται πίσω στις δημοσκοπήσεις. Παρουσιάζοντας τον εαυτό του ως επικριτή των κινεζικών επενδύσεων θα εμφανιστεί ως προστάτης του παρελθόντος της πόλης, ελκύοντας τους αριστερούς ψηφοφόρους που τις αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό. Ο κ. Μπελαβίλας είναι προσεκτικός: Λέει ότι υποστηρίζει τις κινεζικές επενδύσεις, ωστόσο καλωσόρισε την πρόταση ως δείγμα "εφαρμογής του νόμου." Όπως δήλωσε σε έναν ελληνικό ειδησεογραφικό ιστότοπο: "Όταν οι επενδυτές δεν λειτουργούν με νοοτροπία κατακτητών ή αποικιοκρατών, όλα μπορούν να γίνουν". Η αξιωματική αντιπολίτευση, το κεντροδεξιό κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, από την άλλη πλευρά, απέδωσε την παρέμβαση του Συμβουλίου στις «ιδεολογικές εμμονές» της κυβέρνησης που «υπονομεύουν την οικοδομική δραστηριότητα στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας».

«Ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, δήλωσε ότι κανείς δεν ξέρει πώς θα επηρέαζε η εφαρμογή της πρότασης του ΚΑΣ τη ζωή και τις επιχειρήσεις στην πόλη», γράφουν οι New York Times.

Και ο αρθρογράφος καταλήγει: «Ο κ. Τσίπρας βρέθηκε στο Πεκίνο τον περασμένο μήνα για το Belt and Road Forum, όπου το λιμάνι του Πειραιά παρουσιάστηκε ως ένα από τα έργα που ενισχύουν τη σύνδεση της Κίνας με την παγκόσμια οικονομία. Ωστόσο ο πρωθυπουργός δεν είχε πάντα αυτή τη θέση. Όταν ο ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε την εξουσία, στις αρχές του 2015, ήταν θεωρητικά αντίθετος στις ιδιωτικοποιήσεις, όμως οι πιστωτές της Ελλάδας τον ανάγκασαν να συμβιβαστεί, κάτι που οδήγησε στην πώληση του πλειοψηφικού ποσοστού του λιμανιού τον Αύγουστο του 2016. Η κινεζική εταιρεία, που διαχειριζόταν στο ίδιο λιμάνι ένα container terminal για περίπου 10 χρόνια, λέει ότι οι επενδύσεις της έχουν ήδη δημιουργήσει θέσεις εργασίας για περισσότερα από 3.000 άτομα άμεσα και, έμμεσα, για άλλα 10.000.

Σχεδόν δυο μήνες μετά την πρόταση του Συμβουλίου, η υπουργός Πολιτισμού δεν έχει ακόμη αποφασίσει - συνδέοντας κατά τρόπο βολικό το "δράμα" γύρω από την ανάπτυξη του Πειραιά με τις δημοτικές εκλογές και τις Ευρωεκλογές της επόμενης Κυριακής. Αυτό επιτρέπει στον ΣΥΡΙΖΑ να λέει στους ψηφοφόρους του ότι καταπολεμά τα μεγάλα συμφέροντα, ακόμη και όταν έχει υπογράψει συμφωνίες μαζί τους.»
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης