Αποχαιρετώντας τον Λευτέρη Βογιατζή

Αποχαιρετώντας τον Λευτέρη Βογιατζή

Βρεθήκαμε στο θέατρο του και καταγράψαμε το τελευταίο αποχαιρετιστήριο ταξίδι γνωστών και φίλων, επωνύμων και ανωνύμων

Αποχαιρετώντας τον Λευτέρη Βογιατζή
Η ώρα 12 το πρωί και τίποτα δεν είναι το ίδιο σε έναν χώρο που δίδαξε ουσία και πολιτισμό, σε ένα θέατρο που απέδειξε οτι η τέχνη μπορεί να είναι εξίσου απαραίτητη και απλή όσο ο αέρας που αναπνέουμε, σε ένα θέατρο που μας έμαθε πως να επικοινωνούμε άμεσα με το υψηλό και το μεγάλο. Σήμερα, όμως, στη μέση της «Νέας Σκηνής», στην οδό Κυκλάδων της Κυψέλης, εκεί όπου κάποτε ο Δημήτρης Ήμελλος μετέφερε τα νέα του θανάτου στο «Ύστατο Σήμερα» του Μπάρκερ, στον τότε συμπρωταγωνιστή του Λευτέρη Βογιατζή, κείτεται το φέρετρο του πιο σημαντικού θεατρανθρώπου της χώρας.

Το σκηνικό μοιάζει πολύ θεατρικό για να είναι αληθινό, σάμπως να πρόκειται για την πιο σπουδαία και αποτρόπαια παράσταση που έδωσε ποτέ ο Λευτέρης Βογιατζής που τώρα αποχαιρετά απόλυτα θεατρικά τους ανθρώπους που τον αγάπησαν και τον τίμησαν όσο κανένα άλλο. Ανώνυμος κόσμος θρηνεί μαζί με τους επώνυμους, κρατώντας λίγα λουλούδια στα χέρια και με μάτια γεμάτα ευγνωμοσύνη για όσα υπέροχα εκείνος μας χάρισε, για όσα ακόμη περισσότερα θα μας στερήσει, για τη συνέπεια ενός ήθους που απέπνεε μεγαλείο μέσα από την απλότητα του.

Δυο προβολείς αρκούν την κάμαρα να φωτίσουν-όπως θα έλεγε ο ποιητής-και να ρίξουν φως πάνω εκεί όπου κείτεται νεκρός και στην καρέκλα του που χάσκει άψυχη και άδεια. Γύρω από την τελευταία κατοικία παραμένει ακέραιο το σκηνικό από το «Θερμοκήπιο»-την τελευταία του παράσταση που παιζόταν αυτές τις μέρες- και ο κόσμος που κάθεται στις εξέδρες κοιτά αποσβολωμένος. Ίσως και να αναπολεί ήδη τις στιγμές εκείνες που η υψηλή τέχνη του Βογιατζή δεν θα υπάρχει για να καλύπτει τις μαύρες μέρες, που λεπτοκεντημένα θεατρικά έργα που επέλεγε δεν θα σβήνουν τη χαμέρπεια.

Κλείσιμο


Ο Νίκος Κουρής συντετριμμένος αγκαλιάζει τους φίλους που καταφτάνουν ο ένας μετά τον άλλο, η Αμαλία Μουτούση φαίνεται χαμένη και δεν σαλεύει από το καθισμά της για ώρες, ο στενός του συνεργάτης Δημήτρης Ήμελλος παραμένει σιωπηλός και αγνώριστος πίσω από το μούσι του πένθους ενώ ο Νίκος Παναγιωτόπουλος δεν ξέρει αν πρέπει να μιλήσει ή να μείνει να κοιτάει τα εκατοντάδες λουλούδια. Κανείς ηθοποιός σήμερα δεν υποκρίνεται και όλοι μένουν σιωπηλοί, σχεδόν συνωμοτικά, γιατί ξέρουν ότι αποχαιρετούν τον δικό τους άνθρωπο.

Eξω ακριβώς από το θέατρο ο Μένης Κουμανταρέας συνομιλεί χαμηλόφωνα με τη σπουδαία μεταφράστρια των έργων του Τζένη Μαστοράκη ενώ η Ζυράννα Ζατέλη καπνίζει νευρικά το ένα τσιγάρο μετά το άλλο-σήμερα τα έχουν χαμένα ακόμη και οι συγγραφείς. Τα παραθυρόφυλλα του όμορφου νεοκλασικού που φιλοξενεί το θέατρο παραμένουν κλειστά αλλά όλο και κάποια γάτα από αυτές που ο ίδιος τόσο αγαπούσε πηδάει από το διπλανό μπαλκόνι προσπαθώντας να προσθέσει τη μοναδική ανέμελη νότα στη συννεφιασμένη μέρα. Τραγική φιγούρα η στενή και επί χρόνια συνεργάτις του Λευτέρη Βογιατζή, Ειρήνη Λεβίδη που δεν κρατιέται και ξεσπάει, ανα διαστήματα, σε λυγμούς. Σε μια γωνιά του θεάτρου στέκεται ακούνητος ο Γιώργος Βέλτσος και παρατηρεί αποσβολωμένος το κενό, σάμπως τα λόγια του Λεβινάς να μην είναι εδώ αρκετά για να περιγράψουν τη θλιβερή συνθήκη.

Ο Ζαλμάς αφήνει ένα τριαντάφυλλο, το ίδιο και η Καλογεροπούλου ενώ οι Ακύλλας Καραζήσης και Παντελής Βούλγαρης αναζητούν αμήχανα ένα βλέμμα παρηγοριάς. Οι παλμοί της καρδιάς μπερδεύονται με τις πάλλουσες μορφές των φυλλωμάτων που στολίζουν την είσοδο και θαρρείς οτι ακόμη και αυτά σκύβουν συντετριμμένα. Και ακριβώς τη στιγμή που τα μελανά χρώματα και οι σκιές των ανθρώπων συγχέονται, κάποιος άνθρωπος σχολιάζει τις ζωγραφιές, τα στεφάνια και τα αφιερώματα που εμπνεύστηκε ο απλός κόσμος. Αυτός ειναι που κατά κύριο λόγο αγάπησε και τίμησε τον Λευτέρη Βογιατζή γεμίζοντας διαρκώς το θέατρο του και παίρνοντας από αυτόν τα πιο πολύτιμα μαθήματα ζωής και τέχνης. Αλλά όπως έλεγε και ο ίδιος, παραμένοντας πάντα ουσιαστικός μέχρι τέλους-σε αντίθεση με άλλους ποιητές και διανοούμενους: «Τίποτα από αυτά που λέμε δεν είναι σημαντικό. Η ζωή μπορεί να είναι σημαντική ερήμην μας». Ο λόγος του παραμένει η περιουσία που θα παραμείνει αναλλοίωτη για πάντα.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης