Οινοτουρισμός στη Νάουσα

Οινοτουρισμός στη Νάουσα

Για δεκαετίες ολόκληρες, το τουριστικό προφίλ της Ελλάδας ήταν συνυφασμένο με τον λαμπρό ήλιο, την καταγάλανη θάλασσα και την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά...

Οινοτουρισμός στη Νάουσα
Για δεκαετίες ολόκληρες, το τουριστικό προφίλ της Ελλάδας ήταν συνυφασμένο με τον λαμπρό ήλιο, την καταγάλανη θάλασσα και την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, ισχυρά κίνητρα για την προσέλκυση επισκεπτών από όλο τον κόσμο. Εν μέσω οικονομικής κρίσης, όμως, τα παραπάνω πλεονεκτήματα αποτελούν έμπνευση για περιπαικτικά και δυσφημιστικά σχόλια. Πώς μπορεί η χώρα να επιβιώσει τουριστικά και να ισχυροποιήσει το προφίλ της, προσελκύοντας πλήθος τουριστών;

Στο παραπάνω ερώτημα επιχειρούν να δώσουν απαντήσεις οι συμμετέχοντες στη διημερίδα «Κεντρική Μακεδονία: Οδικός χάρτης για την ανάπτυξη», που άρχισε σήμερα στη Νάουσα, στο πλαίσιο του 8ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της περιοχής.

Κατά τον Χρήστο Χέλμη, δημιουργικό διευθυντή εταιρείας οπτικής επικοινωνίας, η απάντηση βρίσκεται στο «Destination branding», δηλαδή τη διαμόρφωση στρατηγικής για την ανάπτυξη μιας ισχυρής, μοναδικής και ελκυστικής τουριστικής ταυτότητας.

Κι εάν ο τομέας αυτός του μάρκετινγκ αξιοποιείται διεθνώς, προκειμένου να επιτευχθεί η ισχυροποίηση του τουριστικού προφίλ δημοφιλών ή μη προορισμών, στην Ελλάδα είναι λίγο γνωστός.

«Υπάρχουν ψευδείς αντιλήψεις για το πόσο εύκολο είναι να επικοινωνήσεις έναν τουριστικό προορισμό και πώς μπορεί να βοηθήσει το μάρκετινγκ σε αυτό», εξηγεί στο ΑΠΕ- ΜΠΕ ο κ. Χέλμης.
Κλείσιμο

Οι φυσικές ομορφιές της Ελλάδας και το πλούσιο πολιτιστικό παρελθόν της έχουν συντελέσει εδώ και δεκαετίες στη διαμόρφωση ενός ισχυρού προφίλ, με συγκεκριμένους προορισμούς, όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος να συγκαταλέγονται στους δημοφιλέστερους παγκοσμίως. Ωστόσο, η Ελλάδα «έχει πρόβλημα σαφήνειας, όχι αναγνωρισιμότητας. Είναι τόσες οι παρεμβάσεις από διάφορους φορείς, με τον καθένα να κάνει ό,τι θέλει, που αντί να εξελίσσεται η τουριστική ταυτότητα της χώρας, τελικά γίνεται πιο θολή. Το μέσο κοινό, λοιπόν, θα βάλει τη χώρα στους προορισμούς του, αλλά χωρίς να ξέρει ακριβώς γιατί την προτιμάει και τι θα βρει εδώ», επισημαίνει ο ίδιος.

Τα μεγάλα ελληνικά προβλήματα δημιουργούν την ανησυχία ότι η χώρα θα πάψει να είναι επιθυμητός προορισμός. «Θα μπορούσαμε, όμως, να αναπτύξουμε μια στρατηγική μέσω της αντιστροφής της δυσφήμισης των Ελλήνων ως τεμπέληδων, υπογραμμίζοντας ότι το ελάττωμα αυτό είναι που παράγει την απαραίτητη κι επιθυμητή για το καλοκαίρι απόλαυση της καθημερινότητας», υπογραμμίζει ο κ. Χέλμης.

Την πρόταση να δοθεί μεγαλύτερη βαρύτητα στο θεματικό τουρισμό διατυπώνει ο δημοσιογράφος οίνου Θεόδωρος Λέλεκας. «Στην περίοδο της κρίσης που διάγουμε, πρέπει να έχουμε κατά νου ότι ο διεθνής τουρίστας έχει δει και έχει δοκιμάσει τα πάντα και το απλό μοντέλο θάλασσα-ήλιος- αρχαία δεν τον καλύπτει. Εξάλλου, πολλές χώρες παρέχουν ήλιο, θάλασσα και φτηνές υπηρεσίες και δεν έχουμε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα», παρατηρεί.

Η αναζήτηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού, που θα απευθύνονται σε ανθρώπους με εξειδικευμένα χόμπι είναι κατά τον ίδιο η μόνη λύση για την ισχυροποίηση του τουριστικού προφίλ της χώρας.

Ο κ. Λέλεκας αναφέρεται στην προοπτική που μπορεί να δημιουργήσει η ανάπτυξη του οινοτουρισμού, παρατηρώντας ότι στην Ιταλία επιδόθηκαν στον οινοτουρισμό το 2009 έξι εκατομμύρια τουρίστες από το εξωτερικό και 20 εκατομμύρια εσωτερικοί τουρίστες, συνεισφέροντας στην οικονομία 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ.

«Ο οινικός τουρισμός είναι σε διεθνές επίπεδο σύνθετη εμπειρία με πλήθος υπηρεσιών σε εστίαση, φιλοξενία και περαιτέρω δραστηριότητες και ο οινοτουρίστας είναι διατεθειμένος να πληρώσει καλά για την εμπειρία αυτή», λέει.

Αντίθετα, στην Ελλάδα πρόκειται για μια μορφή τουρισμού, όχι ιδιαίτερα ανεπτυγμένη. «Εδώ, αν και είμαστε οινοπαραγωγική χώρα, ο οινοτουρισμός μεταφράζεται απλά στις επισκέψεις των οινόφιλων σε οινοποιεία προκειμένου να αγοράσουν κρασί σε χαμηλότερη τιμή. Και όμως είναι πρόσφορο το έδαφος, καθώς το ελληνικό κρασί απολαμβάνει εκτίμηση στις αγορές του εξωτερικού, λόγω των ιδιαίτερων ποικιλιών του, όπως το ξυνόμαυρο, το αγιοργείτικο και το ασύρτικο», εξηγεί.

Ιδανικές περιοχές για την ανάπτυξη του οινοτουρισμού είναι μεταξύ άλλων η Νεμέα, η Σαντορίνη, η Θεσσαλονίκη, το Αμύνταιο και η Νάουσα. Στην ανάπτυξη του οινοτουρισμού στη Μακεδονία και τη Θράκη στοχεύει η λειτουργία του δικτύου «Δρόμοι του Κρασιού της Βόρειας Ελλάδας», που από το 1993 παρουσιάζει στους ενδιαφερόμενους ένα πλήρες δίκτυο οινοποιείων, ξενοδοχείων, εστιατορίων και πολιτιστικών οργανισμών.

Στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Νάουσας για την ανάπτυξη του οινοτουρισμού αναφέρεται ο Γάλλος οινολόγος, Αντουάν Λεπετίτ. «Κατά τη γνώμη μου η Ελλάδα έχει δύο διαμάντια: τη Σαντορίνη με τα λευκά κρασιά της και τη Νάουσα για τα κόκκινα. Τα κρασιά της Νάουσας έχουν πολύ ισχυρή προσωπικότητα, εξαιτίας του κλίματος, της σύστασης του εδάφους και των παλιών ποικιλιών», εξηγεί, συγκρίνοντας μάλιστα την ποιότητα των κρασιών της Νάουσας με αυτών της Βουργουνδίας στη Γαλλία και του Πιεμόντε στην Ιταλία.

Ο κ. Λεπετίτ δεν παραλείπει να υπενθυμίσει ότι η Ελλάδα είναι η χώρα που δίδαξε στην Ευρώπη την καλλιέργεια του αμπελιού. «Στη σύγχρονη εποχή οι καλύτεροι πρεσβευτές του ελληνικού κρασιού πρέπει να είναι οι ίδιοι οι οινοπαραγωγοί. Και στη Νάουσα η νεότερη γενιά παραγωγών κρασιού έχει πολλά να προσφέρει», τονίζει.

Η διημερίδα στη Νάουσα για την περιφερειακή ανάπτυξη ολοκληρώνεται αύριο με την ανάπτυξη θεματικών γύρω από τις δυνατότητες συμβολής του πολιτισμού και της καινοτομίας στη διαμόρφωση του διεθνούς προφίλ της
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης