Η ταλαντούχα αδερφή του Μέμου Μπεγνή

Η ταλαντούχα αδερφή του Μέμου Μπεγνή

Η διάσημη καλλιτέχνιδα μιλά αποκλειστικά στο ΘΕΜΑonline για μια «ξεχασμένη» τέχνη που ζωντανεύει στα χέρια της και μας διηγείται πως είναι… να τα βάζεις με τον πιο εύθραυστο «καμβά», την πορσελάνη!

Η ταλαντούχα αδερφή του Μέμου Μπεγνή
Αυτό που αισθάνεται κανείς όταν μπαίνει στο εργαστήριο της Έφης Μπεγνή είναι ένας αέρας έμπνευσης έτοιμος να μετατρέψει τα εργαλεία της σε χαράκτες μαγικών εικόνων πάνω σε μια λευκή, «αγνή» πορσελάνη. Ο φωτισμός είναι συγκεκριμένος και σχετικά χαμηλός. Αμέτρητα σχέδια, πένες, χρώματα αραδιασμένα παντού πάνω στο «χειρουργικό» τραπέζι περιμένουν υπομονετικά το χέρι τους! «Όλα μια μικρή ιεροτελεστία», ψιθυρίζει κοφτά, χωρίς να πάρει τα μάτια της πάνω από ένα γυαλιστερό περίεργο βάζο που μόλις είχε αρχίσει να δουλεύει.



Από τα 13 της πειραματίζεται στην τεχνική της πορσελάνης, καθώς μεταναστεύει για τρία ολόκληρα χρόνια στην Ιταλία. Έχοντας μαθητεύσει στο πλευρό της κ. Margherita Viola Galloni, μετρ του είδους, επιστρέφει κατασταλαγμένη ζωγράφος και σπουδάζει στο Middlessex University of Athens (AKTO) στην Αθήνα.
 
Κλείσιμο
Η μία έκθεση διαδέχεται την άλλη σε Ελλάδα και εξωτερικό, είναι επίσημο μέλος της UNESCO και τα τελευταία πέντε χρόνια παρακολουθεί τη δουλειά της να απογειώνεται. Σήμερα, ακολουθώντας τις ανάγκες της εποχής διατηρεί διαδικτυακή γκαλερί στην οποία παρουσιάζονται όλα τα έργα της (www.handpainted.gr) καθώς και σελίδα στο facebook (Efi Beghni), σε συνδυασμό με κατάστημα πωλήσεων (on-line shop).
 
-Είναι πράγματι τόσο εντυπωσιακό όσο ακούγεται το να ζωγραφίζετε πάνω σε μια πορσελάνη; Πόσα χρόνια εξάσκησης χρειάζεται για να ακουμπήσει κανείς ένα τόσο ευαίσθητο υλικό;
Εντυπωσιακή είναι η όλη διαδικασία και προετοιμασία των υλικών ώστε να μου δώσει το αποτέλεσμα που θέλω. Ο τρόπος που προετοιμάζω το χρώμα, οι σκόνες που αναμιγνύω, τα λάδια που πέφτουν στο χρώμα, η προετοιμασία του χώρου και των πινέλων, το φως και η ψυχολογία. Το τελικό αποτέλεσμα όταν βγει το αντικείμενο από τον φούρνο. Όλα μια μικρή ιεροτελεστία. Όσο πιο πολύ δουλεύεις το αντικείμενο τόσο καλύτερα το μαθαίνεις. Για μένα χρειάστηκαν μόλις λίγα λεπτά για να καταλάβω πως θα με ακολουθεί σε όλη μου την ζωή.
 



-Ακολουθείτε μια τέχνη, τολμώ να πω, όχι και τόσο διαδεδομένη στη χώρα μας. Ποιο ήταν αυτό το ερέθισμα που σας έκανε να «αγνοήσετε» τον καμβά;
Όπως λέτε κι εσείς ,μια τέχνη όχι τόσο διαδεδομένη στη χώρα μας. Το ερέθισμα ήταν ακριβώς αυτό. Η χώρα. Βρέθηκα στην Ιταλία όταν ήμουν δεκατριών. Εκεί πρωτοείδα αυτή την ιδιαίτερη τέχνη κι έβαλα στόχο να την μάθω! Πάντα ζωγράφιζα σαν όλα τα παιδιά της ηλικίας μου αλλά ζωγραφίζοντας στην πορσελάνη αισθάνομαι πως μπορώ να κάνω τα πάντα…και ξέρω τον τρόπο.
 
-Ένας καλλιτέχνης μπορεί να χειριστεί πιο εύκολα ένα κομμάτι πορσελάνης ή γυαλιού από κάποιο άλλο, πιο σύνηθες, υλικό;
Δεν θα έλεγα πως είναι πιο εύκολο. Εξαρτάται το υλικό που αρέσει στον καθένα.
Τι γνωρίζει για το υλικό και τα χρώματα που θα χρησιμοποιήσει. Τον τρόπο που θα το χειριστεί. Παίζει σημαντικό ρόλο και η τεχνική.




 
-Τι σας διαχωρίζει δηλαδή από έναν ζωγράφο που δημιουργεί πίνακες;
Είναι πολύ διαφορετική η τεχνική, τα χρώματα, τα πινέλα, τα λάδια.
Έχει πολύ λεπτομέρεια και πολλά περισσότερα υλικά. Είναι μια διαδικασία ευαίσθητη, καθαρή. Ζωγραφίζοντας στην πορσελάνη δεν λερώνεις τα χέρια σου.

 
-Τι υλικά χρησιμοποιείτε και πόσο χρόνο σας παίρνει για να ολοκληρώσετε ένα έργο σας;
Πολύ λεπτά πινέλα και πενάκια, λάδια (γλυκάνισο, λεβάντα, γαρυφαλέλαιο)
Χρώματα σε σκόνη. Φούρνο πορσελάνης ο όποιος ψήνει στους 800 βαθμούς κελσίου.
Ο χρόνος δεν μπορεί να προσδιοριστεί. Υπάρχουν διάφορα στάδια τα όποια περνά το σχέδιο. Αποτύπωση σχεδίου στο αντικείμενο, ζωγραφική, ψήσιμο, φόντο ψήσιμο και πάλι και όχι απαραίτητα μόνο 2 φορές. Ένα αντικείμενο μπορεί να ψηθεί μέχρι και 5 φορές προσθέτοντας διαφορετικές πινελιές ενδιάμεσα.

 
-Τι θέλετε να δηλώσετε μέσα από τις δημιουργίες σας;
Δεν επιθυμώ κάτι. Απλά μου αρέσει να δημιουργώ. Βγάζω όλη μου την αγάπη και εμπειρία και αυτό φαίνεται μέσα από τα έργα μου.



 

-Κάθε καλλιτέχνης, για να δημιουργήσει, πρέπει να έχει έρεισμα στον περιβάλλοντα χώρο. Σας έχει επηρεάσει η οικονομική κρίση και οι δύσκολες καταστάσεις που αντιμετωπίζει η χώρα μας το τελευταίο καιρό;
Ο κάθε καλλιτέχνης δημιουργεί τον περιβάλλοντα χώρο του έτσι ώστε να του προσφέρει την αρμονία την όποια αναζητεί. Μέσα σε όλα αυτά λοιπόν το δικό μου έρεισμα είναι το πάθος γι’ αυτό που κάνω και η στήριξη του συζύγου μου. Σαφώς η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει πολύ την δουλειά μου αλλά προσπαθώ αυτό κάνω άλλωστε τόσα χρόνια δεν ήταν καθόλου εύκολες οι συνθήκες έτσι κι αλλιώς.
 
-Είναι άραγε ο κόσμος διαφορετικός μέσα από τα μάτια ενός καλλιτέχνη;
Ίσως και να είναι. Όπως είναι και ο καλλιτέχνης διαφορετικός μέσα από τα μάτια του κόσμου.
 



-Τι είναι αυτό που μπορεί να κάνει έναν δημιουργό αναγνωρίσιμο; Το ταλέντο, το στιλ, το μάρκετινγκ ή ο συνδυασμός τους;
Ένας καλλιτέχνης πρέπει να είναι και έμπορος. Ένας έμπορος δεν μπορεί να είναι καλλιτέχνης κάπου εκεί ανάμεσα είναι η χρυσή τομή! Η κατάλληλη εποχή, οι κατάλληλοι άνθρωποι, το ταλέντο δυστυχώς δεν είναι πάντα απαραίτητο και εκεί είναι που χάνεται η έννοια του καλλιτέχνη.

-Διατηρείτε διαδικτυακή γκαλερί (www.handpainted.gr) στην οποία παρουσιάζονται και πωλούνται όλα τα έργα σας. Πως βλέπετε ως καλλιτέχνης τις νέες τεχνολογίες; Το ίντερνετ θα μπορούσε να κάνει την τέχνη πιο προσιτή στους νέους;
Μου αρέσει η τεχνολογία. Γι’ αυτό και σπούδασα και γραφιστική. Δεν σας κρύβω ότι με έχει βοηθήσει πολύ. Παρόλα αυτά αισθάνομαι ότι λείπουν οι βάσεις στις οποίες θα μπορούσε να στηριχτεί και να αναγνωριστεί όχι μόνο η δική μου δουλειά αλλά και όσων ασχολούνται με τα εικαστικά.



 

-Φύση καλλιτεχνική η οικογένεια Μπεγνή! Πως είναι να μεγαλώνετε μέσα σε ένα περιβάλλον που ξεχειλίζει από έμφυτο ταλέντο;
Δεν ξέρω εάν είναι έμφυτο ταλέντο, αυτό αφήνω να το κρίνει ο κόσμος. Ξέρω όμως ότι το περιβάλλον στο οποίο μεγάλωσα με βοήθησε να πάρω τα κατάλληλα εφόδια και τη γνώση, όσον αφορά στις αρετές ενός καλλιτέχνη.
 

-Τι είναι αυτό που οδηγεί τον άνθρωπο στην τέχνη;
Ίσως και να είναι η εσωτερική γαλήνη, η ανάγκη δημιουργίας, το να εξωτερικεύεις και να αποτυπώνεις τον «διαφορετικό» σου κόσμο. Κι επειδή κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός και μοναδικός τα κίνητρα αλλάζουν. Και αυτή είναι όλη η γοητεία της τέχνης.



 

-Αληθεύει πως το πινέλο το πιάνουν κυρίως άνθρωποι εσωστρεφείς και μοναχικοί;
Νομίζω πως είναι μύθος κι όχι αλήθεια. Διότι ένας εσωστρεφής και μοναχικός άνθρωπος δεν είναι τόσο δραστήριος καλλιτεχνικά όσο ένας κοινωνικός και εξωστρεφής.
 

-Είναι άραγε, η Έφη Μπεγνή εύθραυστη σαν μια πορσελάνη;
Πολύ! Αλλά μην ξεχνάμε πως η πορσελάνη ψήνεται σε πολύ μεγάλη θερμοκρασία και βγαίνει ακόμα πιο δυνατή..



 
-Σας προσφέρω ένα πινέλο. Τι θα σβήνατε γύρω σας;
Δεδομένου πως έχω πινέλο κι όχι γόμα για να σβήσω θα επέλεγα να ζωγραφίσω και να ομορφύνω την ασχήμια του κόσμου. Δεν είναι ωραίο να σβήνεις ότι δεν αγαπάς, γνωρίζοντας ότι έχεις την δύναμη να το κάνεις καλύτερο. Κι αυτή είναι η δύναμη ενός πινέλου.
 
*** Για τις φωτογραφίες ευχαριστούμε θερμά τους κ.κ. Γιώργο Καλφαμανώλη και Δημήτρη Ντελλή
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης