10 χρόνια Κοινωνική Ευθύνη για Παιδιά και Νέους
10 χρόνια Κοινωνική Ευθύνη για Παιδιά και Νέους
Μάθαμε το «εγώ» να βλέπει το «εσύ» και μαζί το κάναμε «εμείς»
Ο Σύνδεσμος Κοινωνικής Ευθύνης για Παιδιά και Νέους ( Σ.Κ.Ε.Π. ) ξεκίνησε από μια απορία….
Πως γίνεται πάνω από 10% του πληθυσμού να είναι άτομα με αναπηρία κι όμως εμείς σπάνια να τους συναντάμε; Για ποιο λόγο;
Η απάντηση ήρθε γρήγορα και ήτανε ξεκάθαρη! Ένα από τα δυσκολότερα ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει ένα άτομο με αναπηρία δεν είναι η διαφορετικότητα, είναι η αρνητική στάση της κοινωνίας απέναντι του. Οι διακρίσεις στηρίζονται σε βαθιά ριζωμένες πεποιθήσεις. Η έλλειψη της καθημερινής επαφής, της απαραίτητης γνώσης και το αίσθημα της άγνοιας είναι εκείνα που συχνά αποτελούν την αιτία διαμόρφωσης αρνητικών στάσεων και άκαμπτων αντιλήψεων σχετικά με την εικόνα της αναπηρίας.
Ο Σύνδεσμος Κοινωνικής Ευθύνης για Παιδιά και Νέους, ιδρύθηκε το 2008, στην Αθήνα. Με στόχο την κοινωνική ένταξη των νέων με αναπηρία, ο Σ.Κ.Ε.Π. επιδιώκει να αλλάξει το βλέμμα των ανθρώπων ως προς την διαφορετικότητα και να τους εισαγάγει στην έννοια της κοινωνικής αποδοχής και ισότητας.
Πως γίνεται πάνω από 10% του πληθυσμού να είναι άτομα με αναπηρία κι όμως εμείς σπάνια να τους συναντάμε; Για ποιο λόγο;
Η απάντηση ήρθε γρήγορα και ήτανε ξεκάθαρη! Ένα από τα δυσκολότερα ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει ένα άτομο με αναπηρία δεν είναι η διαφορετικότητα, είναι η αρνητική στάση της κοινωνίας απέναντι του. Οι διακρίσεις στηρίζονται σε βαθιά ριζωμένες πεποιθήσεις. Η έλλειψη της καθημερινής επαφής, της απαραίτητης γνώσης και το αίσθημα της άγνοιας είναι εκείνα που συχνά αποτελούν την αιτία διαμόρφωσης αρνητικών στάσεων και άκαμπτων αντιλήψεων σχετικά με την εικόνα της αναπηρίας.
Ο Σύνδεσμος Κοινωνικής Ευθύνης για Παιδιά και Νέους, ιδρύθηκε το 2008, στην Αθήνα. Με στόχο την κοινωνική ένταξη των νέων με αναπηρία, ο Σ.Κ.Ε.Π. επιδιώκει να αλλάξει το βλέμμα των ανθρώπων ως προς την διαφορετικότητα και να τους εισαγάγει στην έννοια της κοινωνικής αποδοχής και ισότητας.
Η ομάδα μας αποτελείται από στελέχη με και χωρίς αναπηρία που όλοι μοιραζόμαστε το ίδιο όνειρο: Να δημιουργήσουμε μια κοινωνία για όλους, μαθαίνοντας όλοι Μαζί το «εγώ» να γίνεται «εμείς»!
Η βασική ομάδα του Σ.Κ.Ε.Π. αποτελείται από 8 άτομα. Την Αθηνά, την Ιλεάνα, την Ειρήνη, τον Παναγιώτη, τον Στέφανο, την Θάλεια, τον Κωνσταντίνο και τον Δημήτρη! Είμαστε μια ομάδα 50-50! 50% με αναπηρία 50% χωρίς αναπηρία, 50% άνδρες 50% γυναίκες!
Η πολυμορφικότητα της ομάδας μας την καθιστά μοναδική και οι συζητήσεις μας τις περισσότερες φορές καταλήγουν σε ανατρεπτικές ιδέες και δράσεις.
Ο λόγος στην Ιλεάνα Βασδέκη Διευθύντρια Επικοινωνίας & Εξεύρεσης Πόρων : «Οραματιζόμαστε μια κοινωνία μέσα στην οποία όλοι ανεξαιρέτως θα αισθάνονται αποδεκτοί και χρήσιμοι! Γι αυτό θέλουμε να αλλάξει το βλέμμα των ανθρώπων ως προς την διαφορετικότητα και να εξαφανίσουμε τα στερεότυπα & τις προκαταλήψεις.
Πως το πετυχαίνουμε;
Τα 10 τελευταία χρόνια υλοποιούμε συστηματικά Εκπαιδευτικά Προγράμματα Ενημέρωσης και Εξοικείωσης με την Αναπηρία, εφαρμόζοντας την Βιωματική Μάθηση ως μεθοδολογία. Δίνουμε έμφαση στον σημαντικό ρόλο που παίζει η εμπειρία στη διαδικασία της μάθησης.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα συνδυάζουν 2 άξονες:
Ενημέρωση: με εκπαιδευτικά προγράμματα σε μαθητές πρωτοβάθμιας & δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στο σχολικό πλαίσιο και σε διδακτική ώρα.
Αλληλεπίδραση: με διαδραστικά εργαστήρια εξοικείωσης με την διαφορετικότητα στα οποία συμμετέχουν μαζί νέοι με & χωρίς αναπηρία, από σχολεία πρωτοβάθμιας & δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ειδικά σχολεία και κοινωνικούς φορείς.
Τα προγράμματα μας έχουν εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας, παρέχονται δωρεάν, έχουν πανελλαδική εμβέλεια & υλοποιούνται από συνεργάτες του Σ.Κ.Ε.Π. με αναπηρία.
Η αλληλεπίδραση ευπαθών κοινωνικών ομάδων με την ευρύτερη ομάδα των μαθητών είναι βασική προϋπόθεση για την αλλαγή στάσης και νοοτροπίας σχετικά με την διαφορετικότητα και την αναπηρία. Αφυπνίζοντας τους μαθητές γενικής αγωγής και κατ’ επέκταση το άμεσο και έμμεσο περιβάλλον τους, δημιουργούνται οι κατάλληλες προϋποθέσεις ευαισθητοποίησης & συνειδητοποίησης του ευρύτερου πληθυσμού, με απώτερο μελλοντικό σκοπό, την διασφάλιση & απόδοση των βασικών δικαιωμάτων των ανθρώπων με αναπηρία.
Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα "Μαθαίνω να βλέπω τον άνθρωπο" απευθύνεται σε μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στο σχολικό πλαίσιο, σε διδακτική ώρα. Μέσα από έναν αυθόρμητο διάλογο οι ομιλητές με αναπηρία, μοιράζονται με τους νέους τις δικές τους ιστορίες, πως βρήκαν λύσεις στα δικά τους εμπόδια & τρόπους για να νικήσουν τις αντιξοότητες.
Ζούμε σε μια κοινωνία που όταν ένα παιδί συναντήσει στον δρόμο κάποιον με αναπηρία του λένε μην κοιτάς. Εμείς κάνουμε ακριβώς το αντίθετο, λέμε στο παιδί να κοιτάξει, να ρωτήσει, να μάθει. Η δουλειά των εμψυχωτών με αναπηρία, είναι να επισκέπτονται σχολεία και να ενημερώνουν τους μαθητές για την πραγματικότητα της δικής τους αναπηρίας, τα προβλήματα που προκύπτουν αλλά κυρίως για τις δυνατότητες που υπάρχουν. Στην ουσία η δουλειά μας δεν είναι να φτιάχνουμε, ΕΙΝΑΙ να χαλάμε στερεότυπα.
Μέσα από την εμπειρία μας, έχουμε καταλήξει ότι τα παιδιά είναι οι καλύτεροι αποδέκτες. Ρωτάνε τα πάντα! Από απλές ερωτήσεις όπως πως μπορεί ο Παναγιώτης να βάλει τα παπούτσια του και το παντελόνι του, μέχρι το αν μπορούν να βρουν σύντροφο και να κάνουν σεξ. Ενώ σε κάποιους μπορεί να φανεί αγενής αυτή η ερώτηση σε εμάς είναι ένδειξη ότι το παιδί ένιωσε άνετα μαζί μας για να ρωτήσει αυτά τα πράγματα που είχε στο μυαλό του. Είναι κάτι που όλοι το σκέφτονται, όλοι το έχουν ως απορία αλλά πολύ δύσκολα βρίσκεις την ευκαιρία να ρωτήσεις κάποιον. Το κύριο που αποζητάει ένα παιδί είναι η αποδοχή και πολλές από τις ερωτήσεις που κάνουν αφορούν τις δικές τους ανησυχίες. Μέσα από τις δικές μας απαντήσεις βρίσκουν τρόπο να αντιμετωπίσουν τα δικά τους θέματα».
Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι το έργο του Σ.Κ.Ε.Π. αξιολογείται τόσο μέσω της αποδοτικότητας του όσο και μέσω της αποτελεσματικότητας του.
Ενδεικτικά ετήσια αποτελέσματα:Υλοποίηση 5 Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων κάθε σχολική εβδομάδα - Αφύπνιση & ενημέρωση 16.000 νέων με και χωρίς αναπηρία - Πανελλαδική συνεργασία με 170 θεσμικούς, δημόσιους & ιδιωτικούς φορείς, σχολεία γενικής & ειδικής αγωγής.
Ο συνολικός αριθμός επωφελούμενων από τα παραπάνω προγράμματα στην Ελλάδα & στο εξωτερικό (ευρύτερος πληθυσμός αποτελούμενος από: μαθητές, εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς λειτουργούς, οικογένειες, μέλη Τοπικής Αυτοδιοίκησης κτλ) ανέρχεται στους 35.000
Η αποτελεσματικότητα του έργου διαφαίνεται από τα θετικά αποτελέσματα της πιλοτικής έρευνας του Σ.Κ.Ε.Π. «Η Επίδραση της Επαφής και της Διαδραστικής Συνεργασίας με Νέους με Αναπηρίες στη Στάση των Μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» που εκπονήθηκε σε συνεργασία με την Καθηγήτρια του Τμήματος Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, κα Φρόσω Μόττη-Στεφανίδη, στην Αθήνα, τον Ιούνιο του 2015.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε Δείγμα 296 μαθητών της ευρύτερης περιφέρειας της Αττικής. Οι μαθητές, μετά την έκθεση τους στην σύμπραξη και την αλληλεπίδραση με νέους με αναπηρία, εμφάνισαν με στατιστικά σημαντική διαφορά, χαμηλότερα επίπεδα αμηχανίας και θετικότερη στάση απέναντι στην αναπηρία. Με αυτόν τον τρόπο αναδεικνύεται η σημασία της αλληλεπίδρασης ατόμων με και χωρίς αναπηρία στην καταπολέμηση των προκαταλήψεων και του κοινωνικού αποκλεισμού των νέων με αναπηρία. Τον Νοέμβριο 2017, πραγματοποιήθηκε το 2ο Ελληνογαλλικό Φόρουμ Καινοτομίας «Mazinnov2». Στην σειρά ομιλιών με θέμα "Φανταστείτε την Ελλάδα του Αύριο", ο Σ.Κ.Ε.Π. μοιράστηκε το όραμά του για μια κοινωνία όπου κανείς δεν περισσεύει, κανείς δεν βρίσκεται «εκτός», αντίθετα όλοι ανεξαιρέτως αισθάνονται αποδεκτοί και χρήσιμοι. Παρουσιάζοντας το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Εξοικείωσης με την Αναπηρία στα σχολεία "Μαθαίνω να βλέπω τον άνθρωπο", ο Σ.Κ.Ε.Π. απέσπασε το βραβείο της κατηγορίας του και το Μεγάλο Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής.
Για περισσότερα http://www.skep.gr/
Η βασική ομάδα του Σ.Κ.Ε.Π. αποτελείται από 8 άτομα. Την Αθηνά, την Ιλεάνα, την Ειρήνη, τον Παναγιώτη, τον Στέφανο, την Θάλεια, τον Κωνσταντίνο και τον Δημήτρη! Είμαστε μια ομάδα 50-50! 50% με αναπηρία 50% χωρίς αναπηρία, 50% άνδρες 50% γυναίκες!
Η πολυμορφικότητα της ομάδας μας την καθιστά μοναδική και οι συζητήσεις μας τις περισσότερες φορές καταλήγουν σε ανατρεπτικές ιδέες και δράσεις.
Ο λόγος στην Ιλεάνα Βασδέκη Διευθύντρια Επικοινωνίας & Εξεύρεσης Πόρων : «Οραματιζόμαστε μια κοινωνία μέσα στην οποία όλοι ανεξαιρέτως θα αισθάνονται αποδεκτοί και χρήσιμοι! Γι αυτό θέλουμε να αλλάξει το βλέμμα των ανθρώπων ως προς την διαφορετικότητα και να εξαφανίσουμε τα στερεότυπα & τις προκαταλήψεις.
Πως το πετυχαίνουμε;
Τα 10 τελευταία χρόνια υλοποιούμε συστηματικά Εκπαιδευτικά Προγράμματα Ενημέρωσης και Εξοικείωσης με την Αναπηρία, εφαρμόζοντας την Βιωματική Μάθηση ως μεθοδολογία. Δίνουμε έμφαση στον σημαντικό ρόλο που παίζει η εμπειρία στη διαδικασία της μάθησης.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα συνδυάζουν 2 άξονες:
Ενημέρωση: με εκπαιδευτικά προγράμματα σε μαθητές πρωτοβάθμιας & δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στο σχολικό πλαίσιο και σε διδακτική ώρα.
Αλληλεπίδραση: με διαδραστικά εργαστήρια εξοικείωσης με την διαφορετικότητα στα οποία συμμετέχουν μαζί νέοι με & χωρίς αναπηρία, από σχολεία πρωτοβάθμιας & δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ειδικά σχολεία και κοινωνικούς φορείς.
Τα προγράμματα μας έχουν εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας, παρέχονται δωρεάν, έχουν πανελλαδική εμβέλεια & υλοποιούνται από συνεργάτες του Σ.Κ.Ε.Π. με αναπηρία.
Η αλληλεπίδραση ευπαθών κοινωνικών ομάδων με την ευρύτερη ομάδα των μαθητών είναι βασική προϋπόθεση για την αλλαγή στάσης και νοοτροπίας σχετικά με την διαφορετικότητα και την αναπηρία. Αφυπνίζοντας τους μαθητές γενικής αγωγής και κατ’ επέκταση το άμεσο και έμμεσο περιβάλλον τους, δημιουργούνται οι κατάλληλες προϋποθέσεις ευαισθητοποίησης & συνειδητοποίησης του ευρύτερου πληθυσμού, με απώτερο μελλοντικό σκοπό, την διασφάλιση & απόδοση των βασικών δικαιωμάτων των ανθρώπων με αναπηρία.
Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα "Μαθαίνω να βλέπω τον άνθρωπο" απευθύνεται σε μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στο σχολικό πλαίσιο, σε διδακτική ώρα. Μέσα από έναν αυθόρμητο διάλογο οι ομιλητές με αναπηρία, μοιράζονται με τους νέους τις δικές τους ιστορίες, πως βρήκαν λύσεις στα δικά τους εμπόδια & τρόπους για να νικήσουν τις αντιξοότητες.
Ζούμε σε μια κοινωνία που όταν ένα παιδί συναντήσει στον δρόμο κάποιον με αναπηρία του λένε μην κοιτάς. Εμείς κάνουμε ακριβώς το αντίθετο, λέμε στο παιδί να κοιτάξει, να ρωτήσει, να μάθει. Η δουλειά των εμψυχωτών με αναπηρία, είναι να επισκέπτονται σχολεία και να ενημερώνουν τους μαθητές για την πραγματικότητα της δικής τους αναπηρίας, τα προβλήματα που προκύπτουν αλλά κυρίως για τις δυνατότητες που υπάρχουν. Στην ουσία η δουλειά μας δεν είναι να φτιάχνουμε, ΕΙΝΑΙ να χαλάμε στερεότυπα.
Μέσα από την εμπειρία μας, έχουμε καταλήξει ότι τα παιδιά είναι οι καλύτεροι αποδέκτες. Ρωτάνε τα πάντα! Από απλές ερωτήσεις όπως πως μπορεί ο Παναγιώτης να βάλει τα παπούτσια του και το παντελόνι του, μέχρι το αν μπορούν να βρουν σύντροφο και να κάνουν σεξ. Ενώ σε κάποιους μπορεί να φανεί αγενής αυτή η ερώτηση σε εμάς είναι ένδειξη ότι το παιδί ένιωσε άνετα μαζί μας για να ρωτήσει αυτά τα πράγματα που είχε στο μυαλό του. Είναι κάτι που όλοι το σκέφτονται, όλοι το έχουν ως απορία αλλά πολύ δύσκολα βρίσκεις την ευκαιρία να ρωτήσεις κάποιον. Το κύριο που αποζητάει ένα παιδί είναι η αποδοχή και πολλές από τις ερωτήσεις που κάνουν αφορούν τις δικές τους ανησυχίες. Μέσα από τις δικές μας απαντήσεις βρίσκουν τρόπο να αντιμετωπίσουν τα δικά τους θέματα».
Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι το έργο του Σ.Κ.Ε.Π. αξιολογείται τόσο μέσω της αποδοτικότητας του όσο και μέσω της αποτελεσματικότητας του.
Ενδεικτικά ετήσια αποτελέσματα:Υλοποίηση 5 Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων κάθε σχολική εβδομάδα - Αφύπνιση & ενημέρωση 16.000 νέων με και χωρίς αναπηρία - Πανελλαδική συνεργασία με 170 θεσμικούς, δημόσιους & ιδιωτικούς φορείς, σχολεία γενικής & ειδικής αγωγής.
Ο συνολικός αριθμός επωφελούμενων από τα παραπάνω προγράμματα στην Ελλάδα & στο εξωτερικό (ευρύτερος πληθυσμός αποτελούμενος από: μαθητές, εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς λειτουργούς, οικογένειες, μέλη Τοπικής Αυτοδιοίκησης κτλ) ανέρχεται στους 35.000
Η αποτελεσματικότητα του έργου διαφαίνεται από τα θετικά αποτελέσματα της πιλοτικής έρευνας του Σ.Κ.Ε.Π. «Η Επίδραση της Επαφής και της Διαδραστικής Συνεργασίας με Νέους με Αναπηρίες στη Στάση των Μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» που εκπονήθηκε σε συνεργασία με την Καθηγήτρια του Τμήματος Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, κα Φρόσω Μόττη-Στεφανίδη, στην Αθήνα, τον Ιούνιο του 2015.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε Δείγμα 296 μαθητών της ευρύτερης περιφέρειας της Αττικής. Οι μαθητές, μετά την έκθεση τους στην σύμπραξη και την αλληλεπίδραση με νέους με αναπηρία, εμφάνισαν με στατιστικά σημαντική διαφορά, χαμηλότερα επίπεδα αμηχανίας και θετικότερη στάση απέναντι στην αναπηρία. Με αυτόν τον τρόπο αναδεικνύεται η σημασία της αλληλεπίδρασης ατόμων με και χωρίς αναπηρία στην καταπολέμηση των προκαταλήψεων και του κοινωνικού αποκλεισμού των νέων με αναπηρία. Τον Νοέμβριο 2017, πραγματοποιήθηκε το 2ο Ελληνογαλλικό Φόρουμ Καινοτομίας «Mazinnov2». Στην σειρά ομιλιών με θέμα "Φανταστείτε την Ελλάδα του Αύριο", ο Σ.Κ.Ε.Π. μοιράστηκε το όραμά του για μια κοινωνία όπου κανείς δεν περισσεύει, κανείς δεν βρίσκεται «εκτός», αντίθετα όλοι ανεξαιρέτως αισθάνονται αποδεκτοί και χρήσιμοι. Παρουσιάζοντας το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Εξοικείωσης με την Αναπηρία στα σχολεία "Μαθαίνω να βλέπω τον άνθρωπο", ο Σ.Κ.Ε.Π. απέσπασε το βραβείο της κατηγορίας του και το Μεγάλο Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής.
Για περισσότερα http://www.skep.gr/
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα