Ο Αύγουστος του Σεφέρη
Ο Αύγουστος του Σεφέρη
Τρεις παραστάσεις και μία έκθεση αφιερωμένες στον μεγάλο ποιητή, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Το καλοκαίρι του 2016 το 59ο Φεστιβάλ Φιλίππων είχε χορηγό. Είχε χορηγό αισιοδοξίας τον ποιητή Γιώργο Σεφέρη και όλος ο Αύγουστος ήταν δικός του. Ηθοποιοί, σκηνοθέτες, μουσικοί, χορευτές, τραγουδιστές, δημοσιογράφοι, ζωγράφοι, συγγραφείς, μαζί με τους σπουδαιότερους μελετητές του έργου του, έστησαν μια γιορτή, τη γιορτή του, τη γιορτή που αυτός ο ίδιος τόσο γενναιόδωρα στήριξε με το μεγάλο του έργο.
Οι μεταφράσεις του, τα ποιήματά του, οι Μέρες, οι επιστολές, οι Δοκιμές, οι Έξι νύχτες στην Ακρόπολη, τα πορτραίτα του, οι φωτογραφίες του, τα τραγούδια του - μπήκαν για έναν ολόκληρο μήνα στη ζωή της πόλης της Καβάλας.
Όλια Λαζαρίδου, Γιώργος Ανδρέου, Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Δημήτρης Παπαδημητρίου, Φωτεινή Δάρα, Γιώργος Φλωράκης, Νίκος Κηπουργός, Μαρία Πρωτόπαππα, Νάσος Βαγενάς, Δημήτρης Δασκαλόπουλος, Μαρία Στασινοπούλου, Γιώργης Γιατρομανωλάκης, Γιώργος Τσάμπρας, Ευριπίδης Γαραντούδης, είναι μόνο μερικά από τα ονόματα των καλλιτεχνών που συμμετείχαν σε αυτή τη σπάνια συγκυρία.
Τώρα, καταμεσής της άνοιξης, ο Αύγουστος του Σεφέρη ρίχνει άγκυρα σε ένα άλλο λιμάνι, παρουσιάζοντας από τις 30 Μαρτίου και για τέσσερις μόνο ημέρες, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, ένα μικρό δείγμα της μεγάλης αυτής γιορτής. Τρεις παραστάσεις από τον Θοδωρή Γκόνη, τη Μαρία Χούκλη και την Ιόλη Ανδρεάδη και μια έκθεση από τον Δημήτρη Χαντζόπουλο. Ένα μικρό δείγμα, ως ελάχιστος φόρος τιμής σε εκείνον που είναι πάντα εδώ με τα λόγια του.
Τα λόγια του, που κρατούν ζωντανή τη μορφή του, περιμένουν να μας γαληνέψουν, να μας παρηγορήσουν, να μας γλυκάνουν. Τα λόγια του, που συμμετέχουν στις δυσκολίες της ζωής μας, στα γυρίσματά της, μας δείχνουν το δρόμο, μας μαθαίνουν να σκεφτόμαστε, να ανακτούμε το χαμένο μας θάρρος, την αισιοδοξία μας, να βρίσκουμε το βήμα μας, την αναπνοή μας, τον σωστό μας τόνο. Τα λόγια του Γιώργου Σεφέρη, που λειτουργούν σαν μια πολιτική χειρονομία σε καιρούς κρίσης.
Οι μεταφράσεις του, τα ποιήματά του, οι Μέρες, οι επιστολές, οι Δοκιμές, οι Έξι νύχτες στην Ακρόπολη, τα πορτραίτα του, οι φωτογραφίες του, τα τραγούδια του - μπήκαν για έναν ολόκληρο μήνα στη ζωή της πόλης της Καβάλας.
Όλια Λαζαρίδου, Γιώργος Ανδρέου, Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Δημήτρης Παπαδημητρίου, Φωτεινή Δάρα, Γιώργος Φλωράκης, Νίκος Κηπουργός, Μαρία Πρωτόπαππα, Νάσος Βαγενάς, Δημήτρης Δασκαλόπουλος, Μαρία Στασινοπούλου, Γιώργης Γιατρομανωλάκης, Γιώργος Τσάμπρας, Ευριπίδης Γαραντούδης, είναι μόνο μερικά από τα ονόματα των καλλιτεχνών που συμμετείχαν σε αυτή τη σπάνια συγκυρία.
Τώρα, καταμεσής της άνοιξης, ο Αύγουστος του Σεφέρη ρίχνει άγκυρα σε ένα άλλο λιμάνι, παρουσιάζοντας από τις 30 Μαρτίου και για τέσσερις μόνο ημέρες, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, ένα μικρό δείγμα της μεγάλης αυτής γιορτής. Τρεις παραστάσεις από τον Θοδωρή Γκόνη, τη Μαρία Χούκλη και την Ιόλη Ανδρεάδη και μια έκθεση από τον Δημήτρη Χαντζόπουλο. Ένα μικρό δείγμα, ως ελάχιστος φόρος τιμής σε εκείνον που είναι πάντα εδώ με τα λόγια του.
Τα λόγια του, που κρατούν ζωντανή τη μορφή του, περιμένουν να μας γαληνέψουν, να μας παρηγορήσουν, να μας γλυκάνουν. Τα λόγια του, που συμμετέχουν στις δυσκολίες της ζωής μας, στα γυρίσματά της, μας δείχνουν το δρόμο, μας μαθαίνουν να σκεφτόμαστε, να ανακτούμε το χαμένο μας θάρρος, την αισιοδοξία μας, να βρίσκουμε το βήμα μας, την αναπνοή μας, τον σωστό μας τόνο. Τα λόγια του Γιώργου Σεφέρη, που λειτουργούν σαν μια πολιτική χειρονομία σε καιρούς κρίσης.
Πρόγραμμα
Πέμπτη 30 Μαρτίου, 18:00 - Φουαγιέ 1ου ορόφου
Ιόλη Ανδρεάδη, «Φονικό στην εκκλησιά», του Τ.Σ. Έλιοτ
Δύο κορυφαίοι ποιητές του 20ου αιώνα, δυο νομπελίστες, παραδίδουν στην ελληνική γλώσσα ένα σπουδαίο έργο. Το πρώτο ολοκληρωμένο κείμενο του Τόμας Έλιοτ για το θέατρο, ένα ποιητικό δράμα που γράφτηκε για τις γιορτές του Καντέμπουρι το 1935 και μεταφράστηκε το 1963 από τον Γιώργο Σεφέρη, λίγους μήνες πριν από την απονομή του από τη Σουηδική Ακαδημία.
Παρότι στο έργο παρουσιάζονται περισσότεροι από δέκα χαρακτήρες, στον πρόλογό του ο Σεφέρης γράφει: «Τα πρόσωπα του έργου δεν είναι πολλά – είναι ένας, ο Θωμάς. Η μάχη του με το αξεχώριστο κακό. Ο αγώνας ενός ανθρώπου με την περηφάνια του, η προσπάθειά του να καθαριστεί από την ίδια του την περηφάνια. Να μην επιθυμεί τίποτα πια, ούτε καν τη δόξα του μάρτυρα. Κάτι που σήμερα δεν το χωράει ο νους μας».
Παρασκευή 31 Μαρτίου & Σάββατο 1 Απριλίου, 21:00 - Κεντρική Σκηνή
Θοδωρής Γκόνης, «Προς τον κύριο Φράνκλιν Α. Φορντ, 27/12/67»
Παράσταση με τέσσερις ηθοποιούς κι έναν χορευτή επί σκηνής. Η θέση μιας άρνησης. Η παράσταση ξεκινά με ένα όχι. Μια άρνηση. Ένα όχι και τόσο γνωστό γράμμα του Σεφέρη, απάντηση στον Κοσμήτορα της Σχολής Τεχνών κι Επιστημών του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, Φράνκλιν Α. Φορντ, όπου αρνείται να αποδεχτεί έναν ετήσιο διορισμό ως καθηγητής της ποιήσεως της έδρας Charles Eliot Norton για το ακαδημαϊκό έτος 1969-1970 με μισθό 28.000 δολάρια.
Ο Σεφέρης σπεύδει να δηλώσει με τη στάση του ότι δεν θεωρεί την ποίηση μια «ιδιωτική υπόθεση», αλλά ακριβώς το αντίθετο: μια «δημόσια υπόθεση». Αυτό ακριβώς είναι που μας ενδιαφέρει. Πάνω σ’ αυτή του τη θέση εργαστήκαμε μέσα από τα κείμενά του- ημερολόγια ιδιωτικά και πολιτικά, Δοκιμές, αλληλογραφία αλλά και την ποίησή του. Η παράσταση κρατιέται μακριά από αδικαιολόγητες βιογραφικές περιέργειες. Ενδιαφέρεται όμως, εκεί που το θεωρεί αναγκαίο και απαραίτητο για τα βιώματα που αποτελούν αναφορά αναπόσπαστη από το έργο του.
Κυριακή 2 Απριλίου, 21:00 - Κεντρική Σκηνή
Μαρία Χούκλη, «Συνέντευξη με τον Γιώργο Σεφέρη»
Μετά τη «Συνέντευξη με τον Γιώργο Σεφέρη» το περασμένο καλοκαίρι στον Φάρο της Καβάλας, η Μαρία Χούκλη «συνομιλεί» ξανά με τον μεγάλο Έλληνα ποιητή.
-Κύριε Σεφέρη ξαφνιαστήκατε που σας απέδωσαν την ιδιότητα του χορηγού αισιοδοξίας; Μπορείτε να αισιοδοξείτε στις μέρες μας;
Γ.Σ: Δεν μένω τυφλός στα ψεγάδια μας, αλλά έχω την ιδιοτροπία να πιστεύω στον εαυτό μας. Το σπουδαίο δεν είναι ν' αλλάξουμε τη ζωή μας, ονειροπολώντας μιαν άλλη πιο ενδιαφέρουσα, αλλά να κάνουμε να λαλήσει τούτη η ζωή, όπως μας δόθηκε, την καθημερινή, την ταπεινή, την ανθρώπινη, όπου το καθετί που μπορούσε να γυρέψουμε πρέπει να υπάρχει.
Παρασκευή 30 Μαρτίου έως Κυριακή 2 Απριλίου - Φουαγιέ Ισογείου
Δημήτρης Χαντζόπουλος, έκθεση «Γιώργος Σεφέρης - Χορηγός Αισιοδοξίας»
Σε συνεργασία με το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ) παρουσιάζεται στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά έκθεση με φωτογραφίες του Γιώργου Σεφέρη που ζωγράφισε ψηφιακά ο σκιτσογράφος Δημήτρης Χαντζόπουλος, ειδικά για το 59ο Φεστιβάλ Φιλίππων.
Info
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Ηρώων Πολυτεχνείου 32, Πειραιάς
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 414 3310
Ιόλη Ανδρεάδη, «Φονικό στην εκκλησιά», του Τ.Σ. Έλιοτ
Δύο κορυφαίοι ποιητές του 20ου αιώνα, δυο νομπελίστες, παραδίδουν στην ελληνική γλώσσα ένα σπουδαίο έργο. Το πρώτο ολοκληρωμένο κείμενο του Τόμας Έλιοτ για το θέατρο, ένα ποιητικό δράμα που γράφτηκε για τις γιορτές του Καντέμπουρι το 1935 και μεταφράστηκε το 1963 από τον Γιώργο Σεφέρη, λίγους μήνες πριν από την απονομή του από τη Σουηδική Ακαδημία.
Παρότι στο έργο παρουσιάζονται περισσότεροι από δέκα χαρακτήρες, στον πρόλογό του ο Σεφέρης γράφει: «Τα πρόσωπα του έργου δεν είναι πολλά – είναι ένας, ο Θωμάς. Η μάχη του με το αξεχώριστο κακό. Ο αγώνας ενός ανθρώπου με την περηφάνια του, η προσπάθειά του να καθαριστεί από την ίδια του την περηφάνια. Να μην επιθυμεί τίποτα πια, ούτε καν τη δόξα του μάρτυρα. Κάτι που σήμερα δεν το χωράει ο νους μας».
Παρασκευή 31 Μαρτίου & Σάββατο 1 Απριλίου, 21:00 - Κεντρική Σκηνή
Θοδωρής Γκόνης, «Προς τον κύριο Φράνκλιν Α. Φορντ, 27/12/67»
Παράσταση με τέσσερις ηθοποιούς κι έναν χορευτή επί σκηνής. Η θέση μιας άρνησης. Η παράσταση ξεκινά με ένα όχι. Μια άρνηση. Ένα όχι και τόσο γνωστό γράμμα του Σεφέρη, απάντηση στον Κοσμήτορα της Σχολής Τεχνών κι Επιστημών του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, Φράνκλιν Α. Φορντ, όπου αρνείται να αποδεχτεί έναν ετήσιο διορισμό ως καθηγητής της ποιήσεως της έδρας Charles Eliot Norton για το ακαδημαϊκό έτος 1969-1970 με μισθό 28.000 δολάρια.
Ο Σεφέρης σπεύδει να δηλώσει με τη στάση του ότι δεν θεωρεί την ποίηση μια «ιδιωτική υπόθεση», αλλά ακριβώς το αντίθετο: μια «δημόσια υπόθεση». Αυτό ακριβώς είναι που μας ενδιαφέρει. Πάνω σ’ αυτή του τη θέση εργαστήκαμε μέσα από τα κείμενά του- ημερολόγια ιδιωτικά και πολιτικά, Δοκιμές, αλληλογραφία αλλά και την ποίησή του. Η παράσταση κρατιέται μακριά από αδικαιολόγητες βιογραφικές περιέργειες. Ενδιαφέρεται όμως, εκεί που το θεωρεί αναγκαίο και απαραίτητο για τα βιώματα που αποτελούν αναφορά αναπόσπαστη από το έργο του.
Κυριακή 2 Απριλίου, 21:00 - Κεντρική Σκηνή
Μαρία Χούκλη, «Συνέντευξη με τον Γιώργο Σεφέρη»
Μετά τη «Συνέντευξη με τον Γιώργο Σεφέρη» το περασμένο καλοκαίρι στον Φάρο της Καβάλας, η Μαρία Χούκλη «συνομιλεί» ξανά με τον μεγάλο Έλληνα ποιητή.
-Κύριε Σεφέρη ξαφνιαστήκατε που σας απέδωσαν την ιδιότητα του χορηγού αισιοδοξίας; Μπορείτε να αισιοδοξείτε στις μέρες μας;
Γ.Σ: Δεν μένω τυφλός στα ψεγάδια μας, αλλά έχω την ιδιοτροπία να πιστεύω στον εαυτό μας. Το σπουδαίο δεν είναι ν' αλλάξουμε τη ζωή μας, ονειροπολώντας μιαν άλλη πιο ενδιαφέρουσα, αλλά να κάνουμε να λαλήσει τούτη η ζωή, όπως μας δόθηκε, την καθημερινή, την ταπεινή, την ανθρώπινη, όπου το καθετί που μπορούσε να γυρέψουμε πρέπει να υπάρχει.
Παρασκευή 30 Μαρτίου έως Κυριακή 2 Απριλίου - Φουαγιέ Ισογείου
Δημήτρης Χαντζόπουλος, έκθεση «Γιώργος Σεφέρης - Χορηγός Αισιοδοξίας»
Σε συνεργασία με το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ) παρουσιάζεται στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά έκθεση με φωτογραφίες του Γιώργου Σεφέρη που ζωγράφισε ψηφιακά ο σκιτσογράφος Δημήτρης Χαντζόπουλος, ειδικά για το 59ο Φεστιβάλ Φιλίππων.
Info
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Ηρώων Πολυτεχνείου 32, Πειραιάς
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 414 3310
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα