Γιατί ενοχλεί η ερμηνεία «Σάκη Ρουβά» για το Άξιον Εστί του Θεοδωράκη;
Hλιάνα Φωκιανάκη

Hλιάνα Φωκιανάκη

Γιατί ενοχλεί η ερμηνεία «Σάκη Ρουβά» για το Άξιον Εστί του Θεοδωράκη;

Ενοχλήθηκαν πολλοί για την συμμετοχή του τραγουδιστή στο επικείμενο αφιέρωμα για τον συνθέτη

Δεν λέει να ησυχάσει ο Σάκης Ρουβάς, που προσπαθεί να γυρίσει σελίδα στην καριέρα του και να δοκιμάσει νέα μονοπάτια -όπως έχει κάθε δικαίωμα. Δυστυχώς η στροφή προς την ποιότητα φαίνεται ότι είναι κάτι που θα πληρώσει ακριβά με γερές δημόσιες διαμάχες και αντιδράσεις, όπως αυτές που είδαμε τις τελευταίες ημέρες.


Μια ερμηνεία του Άξιον Εστι του Μίκη Θεοδωράκη από τον Σάκη Ρουβά. Η επιλογή να ερμηνευθεί το εν λόγω λαϊκό ορατόριο από τον Σάκη Ρουβά σε συναυλία στη Νέα Σμύρνη ακούγεται τολμηρή και μόνο ως τίτλος. Είναι περισσότερο γιατί το κομμάτι αυτό είναι εκτός από μουσικό κομμάτι και μέρος της ελληνικής ιστορίας;


Το «Άξιον Εστί» η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη σε μελοποίηση Μίκη Θεοδωράκη, υπήρξε μια μουσική τομή, αλλά και μετέπειτα ένα αντιστασιακό τραγούδι κατά τα χρόνια της δικτατορίας. Δεν είναι απλώς ένα τραγούδι αλλά καταρχήν μια τομή στην ελληνική μουσική και μια ιστορική στιγμή στην ελληνική νεώτερη ιστορία. Και για αυτούς τους λόγους είναι τόσο δύσκολο να μπορέσει κανείς να ξεπεράσει τις αρχικές ερμηνείες των Γρηγόρη Μπιθικώτση και Θεόδωρου Δημήτριεφ που κουβαλάνε μνήμες και είναι φορτισμένες με πολιτικοκοινωνικούς συμβολισμούς.

Κλείσιμο


Ο Θεοδωράκης το 1961, στο Παρίσι, λαμβάνει μια κόπια του ποιήματος και αυτομάτως ξεκινάει την μελοποίηση του. Το 1964, ενώ ο Θεοδωράκης έχει βάλει υποψηφιότητα με την ΕΔΑ στην έδρα της Β' Πειραιώς του δολοφονηθέντως Γρηγόρη Λαμπράκη, η Columbia λέει ναι στην ηχογράφηση του «Άξιον Εστί» η οποία είναι βέβαια πολύ ακριβή για εκείνες τις εποχές.

Ο Μίκης τότε διέμενε στο Παρίσι. Στο μικροσκοπικό του διαμέρισμα ύστερα από έναν μήνα έφθασε, άνοιξη του 1961, ένα αντίτυπο της ποιητικής σύνθεσης «Αξιον Εστί». Σχεδόν αμέσως ο Μίκης άρχισε να μελοποιεί τους στίχους. Και εξαρχής με δύο πρότυπα στο μυαλό του: τα ορατόρια του Μπαχ και τη λειτουργία της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Η διάδραση του συνθέτη με τον ποιητή ήταν εξαρχής δεδομένη (ο ένας έστελνε στον άλλο την υλοποιούμενη ιδέα βήμα βήμα), το έργο γραφόταν για καιρό.


Το «Αξιον Εστί» έχει προφανώς συνδεθεί με την ερμηνεία του Γρηγόρη Μπιθικώτση αλλά έχει ερμηνευθεί από τους Μανώλη Μητσιά, Δημήτρη Μπάση, Μάριο Φραγκούλη και Γεράσιμο Ανδρεάτο.ενώ έχει κυκλοφορήσει σε δίσκους με τον Γιώργο Νταλάρα το 1988 και τον Γιάννη Κότσιρα το 2002.


Η συναυλία του Σάκη Ρουβά είναι λοιπόν καλό να κριθεί μετά την ερμηνεία του ποπ βάρδου. Ίσως να εκπλήξει με τις φωνητικές του ικανότητες και ίσως -γιατί όχι- να έχει και αυτός το δικαίωμα να το ερμηνεύσει όσο κι αν αντιδρούν κάποιοι.  

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ