PROTOTHEMA

City Stories

Ζωγραφίζοντας με πάθος

Ζωγραφίζοντας με πάθος

Ο Αντώνης Γιακουμάκης μιλά για τη μεγάλη του αγάπη, τη ζωγραφική, και πώς εκφράζεται μέσα από αυτή

Αν και έχει μεγαλώσει στο Περιστέρι, ο ζωγράφος Αντώνης Γιακουμάκης δεν ξεχνά ποτέ τον τόπο καταγωγής του, το Ρέθυμνο. Από μικρός του άρεσε να ζωγραφίζει στον ελεύθερο χρόνο του. Ωστόσο, την απόφαση να ασχοληθεί πιο σοβαρά με αυτό που πραγματικά αγαπούσε, τη ζωγραφική, την πήρε σε ηλικία 32 ετών.


Το 2008 γράφτηκε στο Vakalo Art & Design College και ύστερα από μια πετυχημένη χρονιά ακολούθησε η πρόταση για υποτροφία ενός ακόμα έτους. Το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς δέχτηκε πρόταση από τη Σχολή Καλών Τεχνών HBK Braunschweig να πάρει μέρος στο Workshop “Health Art mobilises Goslar”. Αποτέλεσμα αυτής της δράσης ήταν να φιλοξενηθούν έργα του στο Goslarer Museum στη Γερμανία, ενώ ακολούθησε μια συμμετοχή σε ομαδική έκθεση στην "a+ Galerie” (Στουτγκάρδη, Γερμανία).

Τον Μάρτιο του 2013 παρουσίασε την πρώτη του ολοκληρωμένη δουλειά με τίτλο «Μαύρα Κεφάλια» στη σχολή Vakalo και τον Μάιο του ίδιου έτους συμμετείχε στην ομαδική έκθεση «Το ψέμα της σάρκας» στο Μουσείο Φρυσίρα. Το 2014 συμμετείχε σε τέσσερις ομαδικές εκθέσεις στις Free Thinking Zone Gallery, Art Prisma Gallery, Ena Art Gallery και Art Zone 42. Το 2015 πραγματοποίησε μια ατομική έκθεση στο Root Artspace, και ακολούθησε μια συμμετοχή σε ομαδική έκθεση που έλαβε μέρος στο Μ.Ε.Τ.Η. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη η ατομική του έκθεση με τίτλο "Erase and Rewind" στην γκαλερί Art Zone 42 έως και τις 2 Απριλίου.



Η δουλειά του, όπως λέει, είναι ουσιαστικά μία πάλη με την επιφάνεια. Δεν δουλεύει με προσχέδια ή μοντέλα, ενώ κάποιες φορές χρησιμοποιεί φωτογραφίες από βιβλία ανατομίας. Τα υλικά του είναι λάδια, κάρβουνα, μολύβια και μελάνια πάνω σε χαρτί ή καμβά. «Κατά τη διάρκεια της ζωγραφικής διαδικασίας, και αντιμέτωπος με την επιφάνεια, ανάμεικτα συναισθήματα με διαπερνούν, τα οποία εκφράζονται με τη δύναμη της χειρονομίας, αλλά χωρίς αυτή η πράξη να χαρακτηρίζεται απαραίτητα τυχαία. Τυχαίο, συνειδητό και υποσυνείδητο τον ίδιο χρόνο συμπλέουν ως την επίτευξη του τελικού αποτελέσματος. Η ροή της ενέργειας και ο ρυθμός πρέπει να είναι συνεχείς, αλλιώς χάνεται η επαφή με το έργο».

Αυτό που προσπαθεί να καταγράψει στη ζωγραφική του είναι ο ίδιος ο άνθρωπος της εποχής του, η αιώνια μάχη μέσα του μεταξύ του καλού και του κακού, η ανάγκη του για ελευθερία έκφρασης μέσα σε ένα σύστημα γεμάτο στερεότυπα και «πρέπει». «Αυτό απαιτεί μια μεγάλη βουτιά στο δικό μου χάος για να επιτευχθεί. Κοιτάζοντας στο δικό μου σκοτάδι τη δική μου ψυχή, μπορώ να κατανοήσω καλύτερα τα αίτια αυτής της δυσλειτουργίας».

Τι θαυμάζεις περισσότερο στην τέχνη της ζωγραφικής;

Κάνοντας μια αναδρομή στο παρελθόν και βλέποντας όλους τους παλιούς μάστορες, Καραβάτζιο, Βελάθκεθ, Ρέμπραντ, Δομήνικο Θεοτοκόπουλο, και αργότερα Τζιακομέτι, Άουερμπαχ, Φράνσις Μπέικον και άλλους, ένιωθα ένα μεγάλο θαυμασμό παρατηρώντας τα έργα τους. Ο τρόπος που χειρίζονταν το χρώμα, η άρτια απόδοση των συναισθημάτων που περνούσαν μεσα απο τη δουλειά τους, αυτό ήταν ένα κίνητρο για να πιάσω κι εγώ το πινέλο και να πειραματιστώ. Είναι μεγάλη υπόθεση για μένα να πεις τόσα πολλά με μια εικόνα. «Μια εικόνα ίσον χίλιες λέξεις»: αυτή η φράση κόλλησε στο μυαλό μου και ήθελα να προσπαθήσω και εγώ.

Ένα έργο σου πότε ακριβώς ολοκληρώνεται;

Στα έργα μου δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη σειρά που γίνονται τα πράγματα. Ένα έργο είναι ζωντανό και σου μιλάει απο μόνο του, αυτό σου δείχνει τον δρόμο του τι πρέπει να κάνεις. Το ένστικτό μου μου λέει πότε πρέπει να σταματήσω.

Τι εκφράζουν τα θηλυκά πλάσματα που υπάρχουν στα έργα σου;

Αυτά τα θηλυκά πλάσματα είναι γέννημα της φαντασίας μου, είναι το αποτύπωμα της γυναίκας μεσα στο μυαλό μου. Αυτές οι γυναίκες δεν έχουν ηλικία ούτε συγκεκριμένο πρόσωπο, είναι η ουσία της γυναίκας όπως εγώ την αντιλαμβάνομαι. Η ψυχή της, ο ερωτισμός της, το μυστήριο που κρύβει μεσα της και η πολυπλοκότητά της. Όλες οι αχνές αναμνήσεις και η αίσθηση που μου άφησαν. Έτσι ήθελα να εκφράσω την επιρροή που έχουν πάνω μου. Ένα δυνατό τράνταγμα αισθήσεων και ομορφιάς.



Ποια είναι η θέση της γυναίκας σήμερα, όπως την αντιλαμβάνεσαι;

Η γυναίκα σήμερα έχει υποστεί μεγάλη πίεση. Οι ρυθμοί της εποχής μας την έχουν αναγκάσει να γίνει και αυτή «κυνηγός» για να επιβιώσει κι αυτό την έχει απομακρύνει εν μέρει από την πραγματική της «φύση». Η αλήθεια είναι ότι η γυναίκα πρέπει να παίξει πολλούς ρόλους και είναι πολύ δύσκολο όταν οι απαιτήσεις της ζωής είναι υπερβολικά αυξημένες. Θα έλεγα ότι προσπαθεί να προσαρμοστεί σε αυτό που μας αρέσει να αποκαλούμε «μοντέρνα εποχή». Ως αποτέλεσμα, πολλές φορές να χάνει το στοιχείο του ερωτισμού της και τη στοργικότητά της.

Το πιο επικίνδυνο σημείο σε μια γυναίκα, κατά τη δική σου άποψη, ποιο είναι;

Μια πολύ έξυπνη γυναίκα με έντονο το στοιχείο της ραδιουργίας μπορεί να θεωρηθεί «επικίνδυνη».
 
Τι πρέπει να μάθει η τέχνη στην Ελλάδα;

Πρώτα από όλα πρέπει να καταστήσουμε σαφές το τι σημαίνει «τέχνη». Τέχνη σημαίνει «δημιουργώ», δηλαδή το αντίθετο του «καταστρέφω». Αυτό πρέπει να περάσει σε όλα τα κοινωνικά στρώματα ως αντίληψη. Η τέχνη δεν πρέπει να είναι αποστειρωμένη. Πρέπει να πάψουμε να βλέπουμε την τέχνη σαν διακοσμητικό στοιχείο. Η τέχνη θέλει να μας διδάξει κάτι. Να έρθουμε πιο κοντά με διάλογο και κατανόηση ο ένας για τον άλλον, σαν αναπόσπαστα κομμάτια του ίδιου οργανισμού. Αυτό πρέπει να καταλάβουμε στην Ελλάδα και να αγκαλιάσουμε την τέχνη και τη δημιουργία. Ίσως αυτό βοηθήσει να αλλάξει ο τρόπος που βλέπουμε και αντιμετωπίζουμε τα πράγματα.



Υπάρχουν υπερβολές στην τέχνη;

Σίγουρα υπάρχουν. Όταν ένας δημιουργός έχει ως κύριο μέλημά του να τραβήξει τα βλέμματα πάνω του, σίγουρα κάποιες φορές έρχεται κι αυτό το αποτέλεσμα. Για μένα ο «δημιουργός» πρέπει να ακολουθεί την καρδιά του και όχι να προσπαθεί να εντυπωσιάσει.

Γιατί να επενδύσει κάποιος στην τέχνη σήμερα;

Όταν κάποιος παίρνει ένα έργο τέχνης, το παίρνει γιατί βλέπει κάτι από τον ίδιο μέσα σε αυτό. Άρα κατά κάποιο τρόπο επενδύει στην ψυχή του πάνω από όλα. Είναι μια πνευματική επένδυση που του φέρνει στο μυαλό του κάποια ανάμνηση ή του δημιουργεί ένα ξεχωριστό συναίσθημα.

Info
Ο Αντώνης Γιακουμάκης εκθέτει τη δουλειά του ("Erase and Rewind")  αυτό το διάστημα στην γκαλερί ARTZONE 42, Λεωφόρος Βασιλέως Κωνσταντίνου 42, Αθήνα.
Επίσημη σελίδα: www.antonisgiakoumakis.com
Συμπληρώστε το email σας για να λαμβάνετε όλη την έκτακτη επικαιρότητα πρώτοι!
Ακολουθήστε μας στα

Προσθέστε το δικό σας σχόλιο

2500  χαρακτήρες απομένουν

* Υποχρεωτικά πεδία