Ο Δημήτρης Σκύλλας μιλά για τη χορευτική παράσταση “lacrimal” που ανέβηκε για δύο ημέρες στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση
Τον Φεβρουάριο του 2015 είχα βρεθεί στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης, για να παρακολουθήσω ένα αφιέρωμα του Kyklos Ensemble στους ήχους της Μεσογείου. Το κομμάτι που απέσπασε το πιο θερμό χειροκρότημα ήταν το “Grief gestures”, ένα έργο εμπνευσμένο από τα ηπειρώτικα μοιρολόγια. Ο δημιουργός του είναι ο Δημήτρης Σκύλλας, ένας νέος Ελληνας που ζει στο Λονδίνο. Εναν χρόνο μετά, ο Δημήτρης επέστρεψε στη Στέγη για να μας προσφέρει μία διαφορετική, χορογραφημένη εκδοχή του “Grief gestures” σε συνεργασία με τον χορογράφο Χάρη Κούσιο. Το “lacrimal” παρουσιάστηκε στις 23 και 24 Μαρτίου και η Κεντρική Σκηνή ήταν και πάλι γεμάτη.
«Η Κεντρική Σκηνή είναι μια από τις πιο πολυπόθητες σκηνές στη χώρα μας. Αυτός όμως δεν ήταν ο σκοπός μας. Σημασία για μας είχε το γεγονός ότι η Στέγη με την εμπιστοσύνη και τον σεβασμό στο έργο μας, μας έδωσε όλα τα εφόδια και τις συνθήκες για να πραγματοποιηθεί το “lacrimal”», σημειώνει σχετικά ο Δημήτρης για να συμπληρώσει: «Κατ' επέκταση, το να βλέπουμε αυτόν τον χώρο γεμάτο ανθρώπους, τόσο από τη μουσική όσο και τον χορό, αλλά και ένα γενικό κοινό, μας έδωσε την ενέργεια που χρειαζόμασταν για να νιώσουμε έτοιμοι για κάτι τόσο μεγάλο. Το “lacrimal” ήταν μια συνθήκη που ένωσε κορυφαίους χορευτές και μουσικούς με στόχο να εκφράσει μια κοινή ιδέα: το μοιρολόι».
Ο Χάρης κάνει έναν αντίστοιχο απολογισμό: «Περισσότεροι από 70 άνθρωποι συντόνισαν τις ζωές τους για να εξυπηρετήσουν έναν κοινό σκοπό. Αυτό για μένα είναι η μεγάλη επιτυχία του “lacrimal”. Χαίρομαι ιδιαίτερα που το έργο δεν κρίθηκε από το κοινό ως ωραίο ή μη, αλλά ως μια άρτια δουλειά σε γενικό επίπεδο - ως ένα έργο τέχνης. Η συνεργασία με τη Στεγη ήταν περισσότερο από άριστη και ιδανική. Αυτό μας επέτρεψε να συγκεντρωθούμε ο καθένας στον ρόλο της ιδιότητάς του με σκοπό το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα».
Αναρωτιέμαι πώς μπορεί να συνδυαστεί ένα μοιρολόι, το οποίο συνδέεται με την οδύνη της απώλειας, με τον χορό. Πόσο συμβατές είναι αυτές οι έννοιες μεταξύ τους; Ο Δημήτρης αναλαμβάνει να διευκρινίσει: «Συνδέουμε κυρίως τον χορό με τη χαρά. Εγώ θα έλεγα ότι ο χορός συνδέεται με την ανάγκη. Χορεύουμε γιατί αγαπάμε, χορεύουμε γιατί νιώθουμε, χορεύουμε γιατί φοβόμαστε ή λυπόμαστε. Οτιδήποτε μπορεί να χορογραφηθεί ή τουλάχιστον να γίνει απόπειρα χορογραφίας του. Σκηνές από το “lacrimal” μου θύμισαν την τελευταία σκηνή από την “Εβδομη Σφραγίδα” του Μπέργκμαν. Οποιος έχει δει αυτή τη σκηνή, καταλαβαίνει αυτό που προσπαθώ να εξηγήσω».