Το μοιρολόι που έγινε χορός

Το μοιρολόι που έγινε χορός

Ο Δημήτρης Σκύλλας μιλά για τη χορευτική παράσταση “lacrimal” που ανέβηκε για δύο ημέρες στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση

Το μοιρολόι που έγινε χορός

Ο Δημήτρης Σκύλλας μιλά για τη χορευτική παράσταση “lacrimal” που ανέβηκε για δύο ημέρες στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση

Τον Φεβρουάριο του 2015 είχα βρεθεί στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης, για να παρακολουθήσω ένα αφιέρωμα του Kyklos Ensemble στους ήχους της Μεσογείου. Το κομμάτι που απέσπασε το πιο θερμό χειροκρότημα ήταν το “Grief gestures”, ένα έργο εμπνευσμένο από τα ηπειρώτικα μοιρολόγια. Ο δημιουργός του είναι ο Δημήτρης Σκύλλας, ένας νέος Ελληνας που ζει στο Λονδίνο. Εναν χρόνο μετά, ο Δημήτρης επέστρεψε στη Στέγη για να μας προσφέρει μία διαφορετική, χορογραφημένη εκδοχή του “Grief gestures” σε συνεργασία με τον χορογράφο Χάρη Κούσιο. Το “lacrimal” παρουσιάστηκε στις 23 και 24 Μαρτίου και η Κεντρική Σκηνή ήταν και πάλι γεμάτη.

«Η Κεντρική Σκηνή είναι μια από τις πιο πολυπόθητες σκηνές στη χώρα μας. Αυτός όμως δεν ήταν ο σκοπός μας. Σημασία για μας είχε το γεγονός ότι η Στέγη με την εμπιστοσύνη και τον σεβασμό στο έργο μας, μας έδωσε όλα τα εφόδια και τις συνθήκες για να πραγματοποιηθεί το “lacrimal”», σημειώνει σχετικά ο Δημήτρης για να συμπληρώσει: «Κατ' επέκταση, το να βλέπουμε αυτόν τον χώρο γεμάτο ανθρώπους, τόσο από τη μουσική όσο και τον χορό, αλλά και ένα γενικό κοινό, μας έδωσε την ενέργεια που χρειαζόμασταν για να νιώσουμε έτοιμοι για κάτι τόσο μεγάλο. Το “lacrimal” ήταν μια συνθήκη που ένωσε κορυφαίους χορευτές και μουσικούς με στόχο να εκφράσει μια κοινή ιδέα: το μοιρολόι».

Ο Χάρης κάνει έναν αντίστοιχο απολογισμό: «Περισσότεροι από 70 άνθρωποι συντόνισαν τις ζωές τους για να εξυπηρετήσουν έναν κοινό σκοπό. Αυτό για μένα είναι η μεγάλη επιτυχία του “lacrimal”. Χαίρομαι ιδιαίτερα που το έργο δεν κρίθηκε από το κοινό ως ωραίο ή μη, αλλά ως μια άρτια δουλειά σε γενικό επίπεδο - ως ένα έργο τέχνης. Η συνεργασία με τη Στεγη ήταν περισσότερο από άριστη και ιδανική. Αυτό μας επέτρεψε να συγκεντρωθούμε ο καθένας στον ρόλο της ιδιότητάς του με σκοπό το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα».

Αναρωτιέμαι πώς μπορεί να συνδυαστεί ένα μοιρολόι, το οποίο συνδέεται με την οδύνη της απώλειας, με τον χορό. Πόσο συμβατές είναι αυτές οι έννοιες μεταξύ τους; Ο Δημήτρης αναλαμβάνει να διευκρινίσει: «Συνδέουμε κυρίως τον χορό με τη χαρά. Εγώ θα έλεγα ότι ο χορός συνδέεται με την ανάγκη. Χορεύουμε γιατί αγαπάμε, χορεύουμε γιατί νιώθουμε, χορεύουμε γιατί φοβόμαστε ή λυπόμαστε. Οτιδήποτε μπορεί να χορογραφηθεί ή τουλάχιστον να γίνει απόπειρα χορογραφίας του. Σκηνές από το “lacrimal” μου θύμισαν την τελευταία σκηνή από την “Εβδομη Σφραγίδα” του Μπέργκμαν. Οποιος έχει δει αυτή τη σκηνή, καταλαβαίνει αυτό που προσπαθώ να εξηγήσω».

{{{ articlebanner-330x100-1 }}}

Για τον Δημήτρη, αυτό είναι το πρώτο του κομμάτι που χορογραφήθηκε. «Θα ήθελα να το ξανακάνω και να ξεκινήσω κιόλας αύριο!» απαντά ενθουσιασμένος με την εμπειρία, προσθέτοντας ότι αυτή είναι μόνο η αρχή: «Οταν γράφω μουσική, πάντα σκέφτομαι έναν συγχρονισμό ήχου και κίνησης, ίσως μιας αόρατης κίνησης, μιας σκιαγράφησης καταστάσεων και αισθήσεων. Αυτό σημαίνει πως το έργο μου παρουσιάζει δραματουργικά στοιχεία ούτως ή άλλως. Το να το βιώνω σε ένα μεταγενέστερο επίπεδο, όπου οι χορευτές το προσδιορίζουν με τον δικό τους τρόπο, είναι για μένα μια εμπειρία σχεδόν εξωπραγματική. Ηταν, λοιπόν, το πρώτο μου χορογραφημένο έργο, γνωρίζοντας ότι αυτή ήταν μόνο η αρχή».

Το “Grief gestures” δεν είναι το μόνο μοιρολόι που έχει συνθέσει ο ίδιος. Πριν από λίγους μήνες παρουσιάστηκε και το “Earth minus” στην Αγγλία. Θα μπορούσε να ακολουθήσει και αυτό τον δρόμο του πρώτου; «Το “Earth minus” παρουσιάζει πολλά κοινά στοιχεία με το “Grief gestures”. Και τα δύο είναι παιδιά μου. Θα είχε τρομερό ενδιαφέρον να χορογραφηθεί, ιδιαίτερα εάν γινόταν ζωντανά. Είμαι σίγουρος πως και η Ουρανία Γκάσιου, η οποία έκανε την πρεμιέρα του έργου στο Αββαείο του Ουέστμινστερ, θα ενδιαφερόταν πολύ να ακολουθούν την ερμηνεία της καταπληκτικοί χορευτές».

Η κίνηση των 40 χορευτών του “lacrimal” παρέπεμπε σε σκηνές μαζικών πληθυσμιακών μετακινήσεων. Ως εκ τούτου, οι παραλληλισμοί με τη σύγχρονη πραγματικότητα είναι εύλογες. Ρωτάω τον Δημήτρη εάν υπήρχε κάποιο βαθύτερο μήνυμα σχετικά με το προσφυγικό ζήτημα. «Από την πλευρά της μουσικής, καθώς [το “Grief gestures”] έχει γραφτεί μερικά χρόνια πριν, δεν υπήρχε πολιτική πρόθεση. Παρατηρώντας τη χορογραφία, μπορεί κανείς να δει στιγμές και παλμούς που θα μπορούσαν να συντονιστούν με άσχημες καταστάσεις του παρόντος. Η τέχνη μας δεν παρουσιάστηκε για να επιβάλει, αλλά για να δώσει ερεθίσματα σκέψης και εσωτερικού διαλόγου. Θα με χαροποιούσε εάν κάποιοι ακροατές είδαν μέσα από το “lacrimal” δυσάρεστες καταστάσεις της παρούσας κοινωνικής και πολιτικής κατάστασης. Αυτό όμως θα ήθελα να είναι το μόνο προσδιοριστικό σημείο του έργου μας. Ως δημιουργός, στοχεύω σε κάτι άχρονο και παράλληλα πάντα διαχρονικό», απαντά.

Επόμενος σταθμός για τον Δημήτρη είναι το θέατρο Πόρτα και η συμμετοχή του στις «Τρίτες Παράλληλες» με τη δική του ιδέα. «Στις 19 Απριλίου θα παρουσιάσω το “Περί ύψους”. Είναι κατά βάση μια μουσική συναυλία με τη συμμετοχή νέων κειμένων από εξαιρετικούς συγγραφείς και την παρουσία δύο ηθοποιών. Το ζητούμενο εκεί ήταν να δημιουργήσω μια άλλη μου ανάγκη: μια όμορφη και δυνατή οικογένεια καλλιτεχνών, όπου ο καθένας με τις δικές του εμπειρίες και οπτικές, θα συμβάλει σε αυτή τη μικρή στιγμή». Και εάν κρίνουμε από το ταλέντο του Δημήτρη, έχουμε μπροστά μας άλλη μία πολλά υποσχόμενη συναυλία.


Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης