Η μοιραία πτώση του Yak-42 στα Πιέρια: 21 χρόνια μετά δεν έχουν αποζημιωθεί οι συγγενείς των θυμάτων

Yak-42

Η συντριβή του αεροσκάφους των ουκρανικών αερογραµµών Aerosvit στοιχειώνει ακόµη τη µνήµη των νεκρών, τη στιγµή που ΣτΕ και Εφετείο έχουν κάνει µπαλάκι τις αποζηµιώσεις µεταξύ ∆ηµοσίου και εταιρείας

Αναβιώνουν και πάλι, 21 χρόνια µετά, οι φρικιαστικές στιγµές της 17ης ∆εκεµβρίου 1997 όταν αεροσκάφος τύπου Yak-42 των oυκρανικών αερογραµµών Aerosvit, το οποίο απογειώθηκε από το αεροδρόµιο της Οδησσού µε προορισµό τη Θεσσαλονίκη, έχασε την επαφή µε τον πύργο ελέγχου του αεροδροµίου «Μακεδονία» και συνετρίβη σε υψόµετρο 3.300 ποδιών στη δασική περιοχή Πέντε Πύργοι των Πιερίων.

Ωστόσο, οι συγγενείς των θυµάτων εξακολουθούν να είναι ακόµα και σήµερα εγκλωβισµένοι σε έναν πολυδάπανο, χρονοβόρο και ατέρµονα δικαστικό κυκεώνα, διεκδικώντας αποζηµίωση από το Ελληνικό ∆ηµόσιο για τον άδικο θάνατο των δικών τους ανθρώπων, του χαµένου αεροσκάφους, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στις δικαστικές αποφάσεις.

Κατά τη διαδικασία της δεύτερης προσπάθειας για προσέγγιση, ο πιλότος έχασε τον προσανατολισµό του και το αεροσκάφος συνετρίβη σε απόσταση µόλις 37 µιλίων νοτιοδυτικά του αεροδροµίου «Μακεδονία», µε αποτέλεσµα να βρουν τραγικό θάνατο τα 8 µέλη του πληρώµατος και 66 επιβάτες (συνολικά 74 άτοµα), εκ των οποίων 42 Ελληνες που εργάζονταν σε ελληνική κατασκευαστική εταιρεία στην Ουκρανία και επέστρεφαν στην Ελλάδα για τις γιορτές των Χριστουγέννων.
Yak-42
Φωτογραφία - ντοκουµέντο από το κομμένο φτερό του αεροσκάφους που είχε καταπέσει στην Πιερία

Αρχικά, η επίµαχη πτήση ήταν να γίνει µε αεροσκάφος τύπου Β-737, αλλά λόγω µηχανικής βλάβης κρίθηκε µη πλόιµο και η Aerosvit Airlines (πρώην Aerosweet Airlines) το αντικατέστησε µε Γιάκοβλεφ (Yak-42), το οποίο µίσθωσε από την ουκρανική εταιρεία Air Livir προκειµένου να πραγµατοποιησει τη µοιραία πτήση Κίεβο - Οδησσός - Θεσσαλονίκη. Το πλήρωµα του Yak-42 είχε µεν πτητική εµπειρία στον συγκεκριµένο τύπο αεροσκάφους, αλλά δεν είχε καµία εµπειρία στο αεροδρόµιο «Μακεδονία».

Το αεροδρόµιο της συµπρωτεύουσας τότε δεν διέθετε ραντάρ, αλλά ήταν εξοπλισµένο µε ραδιοβοηθήµατα. Παράλληλα, ήταν εγκατεστηµένη µια Πτέρυγα Μάχης της Πολεµικής Αεροπορίας και όταν εκτελούνταν στρατιωτικές πτήσεις λειτουργούσε σύστηµα ελεγχόµενης από το έδαφος προσέγγισης (GCA) που µπορεί να εντοπίσει τη θέση αεροσκάφους σε περίπτωση απώλειας προσανατολισµού. Σε περίπτωση όµως που δεν εκτελούνταν στρατιωτικές πτήσεις απαιτούνταν προειδοποίηση 30 λεπτών για να λειτουργήσει το σύστηµα GCA.

Το ποινικό µέρος της αεροπορικής τραγωδίας έκλεισε τελεσίδικα το 2005, όταν ο Αρειος Πάγος επικύρωσε την απόφαση του Εφετείου Θεσσαλονίκης, µε την οποία είχε επιβληθεί ποινή φυλάκισης 4 ετών, 4 µηνών και 15 ηµερών σε δύο ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας του αεροδροµίου «Μακεδονία» για λάθη και παραλείψεις τους τη µοιραία εκείνη νύχτα.

Ορισµένοι από τους συγγενείς των θυµάτων προσέφυγαν στη διοικητική ∆ικαιοσύνη ζητώντας αποζηµίωση (χρηµατική ικανοποίηση) από το Ελληνικό ∆ηµόσιο για την ψυχική οδύνη που υπέστησαν από τον θάνατο των συγγενών τους (σύζυγος, παιδιά, αδέλφια κ.λπ.).

Ωστόσο, κάποιοι συγγενείς των θυµάτων παραµένουν εγκλωβισµένοι στα γρανάζια της ∆ικαιοσύνης και, όπως όλα δείχνουν, θα συνεχίσουν να είναι ακόµη για αρκετά χρόνια. Το ∆ιοικητικό Εφετείο Θεσσαλονίκης το 2010, επιδίκασε σε 13 συγγενείς τριών Ελλήνων επιβατών που έχασαν τη ζωή τους το µοιραίο εκείνο βράδυ αποζηµιώσεις για ψυχική οδύνη, ύψους από 20.000 έως 100.000 ευρώ ανάλογα µε τον βαθµό συγγένειας.

Οι υποθέσεις στη συνέχεια οδηγήθηκαν στο Συµβούλιο της Επικρατείας µετά τις αναιρέσεις που άσκησε το Ελληνικό ∆ηµόσιο κατά των εφετειακών αποφάσεων.

Από τους 13 συγγενείς στο ΣτΕ αποφάσισε ότι για τους οκτώ εξ αυτών δεν µπορεί να αποφανθεί, καθώς το ύψος των αποζηµιώσεων που τους επιδικάστηκαν είναι µικρότερο από το επιτρεπόµενο οικονοµικό όριο του φίλτρου εισόδου υποθέσεων στο Ανώτατο Ακυρωτικό ∆ικαστήριο, που είναι τα 40.000 ευρώ. Ετσι, οι σύµβουλοι Επικρατείας αποφάνθηκαν µόνο ως προς την τύχη των υπόλοιπων πέντε συγγενών.

Κατ’αρχάς τόσο το Εφετείο όσο και το Α’ Τµήµα του ΣτΕ, µε πρόεδρο τον σύµβουλο Επικρατείας Σπυρίδωνα Μαρκάτη και εισηγήτρια την οµοιόβαθµό του Παρασκευή Μπραΐµη, απέρριψε ως αβάσιµο τον ισχυρισµό του ∆ηµοσίου ότι αποκλειστικά υπεύθυνη για την αποκατάσταση της ζηµιάς των συγγενών των θυµάτων είναι η αεροπορική εταιρεία, σύµφωνα µε τη σύµβαση της Βαρσοβίας του 1929 για τις διεθνείς αεροµεταφορές. Οι δικαστές έκριναν ότι η εν λόγω σύµβαση δεν αποκλείει την παράλληλη ευθύνη του Ελληνικού ∆ηµοσίου. Πέρα από αυτό, το ΣτΕ αποφάνθηκε ότι η κρίση του Εφετείου ότι η επιµερισµός της ευθύνης για το τραγικότατο συµβάν κατά 30% στο ∆ηµόσιο και κατά 70% στην αεροπορική εταιρεία είναι εσφαλµένος, µε αποτέλεσµα να επιδικάζεται µειωµένη αποζηµίωση.

∆εν παρέλειψαν µάλιστα οι σύµβουλοι Επικρατείας να επισηµάνουν ότι είναι επιβεβληµένη η καταβολή αποζηµίωσης, λόγω του φρικτού θανάτου και «του επιπλέον διαµελισµού των σωµάτων των θυµάτων, µε συνέπεια να καταστεί αναγκαία η τήρηση της διαδικασίας της αναγνωρίσεώς τους», όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν.

Κατόπιν αυτών το ΣτΕ ανέπεµψε τις υποθέσεις στο ∆ιοικητικό Εφετείο για τον ορθό επιµερισµό των ευθυνών µεταξύ ∆ηµοσίου και αεροπορικής εταιρείας.

ΣΧΟΛΙΑ (22)

Λουλης

Στις συνομιλίες που απο μαγνητόφωνηθηκαν ειναι ξεκάθαρο οτι ο Ουκρανός δεν καταλαβαίνε ότι δεν υπήρχε ILS, και συνεχιζε να ζητά προσέγγιση ILS.

Nick B-777

Αγαπητέ Λούλη, μην επιμένεις σε κάτι που δε γνωρίζεις. Επειδή ήμουν ένα από τα 4 α/φ που είμασταν στη συχνότητα εκείνη τη ρημάδα τη βραδιά και προς αποφυγή οποιουδήποτε συμβάντος επειδή κατάλαβα, όπως και οι λοιποί συνάδελφοι, ότι ήταν χαμένοι στο διάστημα, ζήτησα από τη Μακεδονία να κρατηθώ στο νότιο holding στα 25 DME μακριά από το TSL VOR για λόγους ασφαλείας περιμένοντας την πρόσκρουση του λειαν συντόμως, όπως και έγινε, για να ζητήσω άδεια για προσέγγιση, όπως και έκανα μετά το ατύχημα. Προς ενημέρωση σου, όλα τα διαθεσιμα ραδιοβοηθηματα, ILS στον 16, που ήταν και ο διάδρομος εν χρήσει, VOR, NDB λειτουργούσαν άψογα όπως και ο φωτισμός του διαδρόμου για την προσέγγιση. Ο καιρος, τυπικός χειμωνιάτικος καιρός, με χαμηλή νεφωση, αν θυμάμαι καλά, 800-1000 πόδια βάση νεφών και κάπου στα 5 χλμ ορατότητα με ασθενή χιονόπτωση, γενικά καλός καιρός χωρίς ιδιαίτερα φαινόμενα! Για να μη γράφω έκθεση ιδεών, να σε ενημερώσω ότι το πόρισμα της επιτροπής διερεύνησης ατυχημάτων με πρόεδρο τον Ακριβό Τσολακη έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο και είναι προσβάσιμο στον κάθε ενδιαφερόμενο σαν εσένα! Επειδή ήμουνα στη συχνότητα, όπως σου είπα, και τα άκουγα όλα, με λίγα λόγια Conclusion: Loss of Situational Awareness!

!@!

Τα λεφτά τα πήραν και τα ΄φαγαν κιόλας οι ουκρανοί αμέσως αποζημίωσαν..μήπως κάνετε λάθος?

Quiz

Θυμάμαι πολύ καλά εκείνο το πρωϊνό. Υπήρχε γυναίκα νεαρή δημοσιογράφος που ανέφερε ότι υπήρχαν διασωθέντες!!! Δεν λέω το όνομά της γιατί την συμπαθώ ιδιαίτερα. Κάποια στιγμή η τύχη την ξέχασε και αυτή στάθηκε όρθια. Σήμερα είναι καταξιωμένη δημοσιογράφος.

κάποιος

Πόπη.

3 ΜΕΡΟΝΥΧΤΑ

Το ψάχναμε μέσα στα χιόνια.Είχε τόσο ομίχλη που δεν έβλεπες μπροστά σου ούτε στο μισό μέτρο.Πότε πέρασαν 21 χρόνια?Σαν χθές μου φαίνεται.ΛΟΚ Δ'Μ

Αλυσίδα

Εξ' αιτίας αυτού του δυστυχήματος, είχαμε και την πτώση του C-130 που έφυγε από την Ελευσίνα για να πάει Αγχίαλο να πάρει καταδρομείς να βοηθήσουν στην ανεύρεση των συντριμιών. Έκτακτη πτήση, περίεργες συνθήκες, πίεση από τους τότε ΑΚΗΔΕΣ, πάει το C με 6 αξιωματικούς

Nick the greek

Filos moy eixe ton aderfo toy mesa , apo oti moy eipai phran apo 7.000000 o kathenas , aderfh , aderfos , mana kai pateras, ayta gia na mhn leei o kathenas oti thelei, kai epeidh hmoyn ekei , shkosan triorofo me ayta ta lefta , apo dyo diamerismata o kathe orofos.

Ξεβλαχέψτε επιτέλους

7 εκατομύρια(τσσσσσσ τι λές τώρα?)είναι στα ρημάδια τα ευρώ 21000.Εικοσι μια χιλιάδες.Ελεος πια με τη δραχμή ρε!ΞΕΚΟΛΛΑΤΕ!Και σε ρωτώ:Είναι τώρα αυτή σοβαρή αποζημίωση;Εκτός αυτού με 21000 ευρώ ×4 συγγενείς μας κάνουν 84000ευρώ.Με αυτά τα λεφτά ΔΕΝ ΦΤΙΑΧΝΕΙΣ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑ.Οπως δεν έφτιαχνες ούτε τότε με τα 28 ....εκατομύρια της ανύπαρκτης δραχμής.Για να ξερουμε τι λέμε και να μη γράφουμε μαλ@κίες!Αϊντε μπράβο.

VfV

Αν δεν ξεχασε κανα μηδενικο, ναι δεν βγαίνει! Βέβαια τοτε με 7εκ. Δραχμές μπορούσες να κάνεις πολλά περισσότερα απ ότι με 21.000 ε σήμερα!

@VfV

Σίγουρα πάντως με 28 εκατομύρια δεν έφτιαχνες πολυκατοικία!Σαφώς και ζούσαμε καλύτερα τότε,αλλά μην τα παραλέμε κιόλας!

Όταν

έπεσε το αεροσκάφος της German Wings πριν από 2 χρόνια,οι συγγενείς αποζημιώθηκαν μέσα σε 48 ώρες! Δεν έχω να πω τίποτα άλλο

Λουλης

Φυσικά ηταν Γερμανική εταιρεία τις lufthansa, δεν αποζημίωσε το Γερμανικό δημόσιο αλλα η ασφάλεια, το ότι η Ελληνικη εταιρεία που ειχε τους Έλληνες εργαζόμενους στην Ουκρανία και τους έβαλε να πετάξουν με ότι φθηνότερα υπάρχει ποιος τους κυνηγάει;;;;

Τι λέ ρε καμένε?

Η εταιρία που τους εργοδοτούσε σε τι φταίει?Και γιατί να την κυνηγήσουν?Δλδ εγώ που πηγαινοέρχομαι κάθε μέρα στη δουλειά μου εκτός Αθήνας, με το αμαξάκι μου,αν σκοτωθώ σε δυστύχημα θα φταίει ο εργοδότης μου που δεν φρόντισε να μου πάρει κάνα μεγάλο πολυτελές Suv να πηγαινοέρχομαι με ασφάλεια?Ή κάποιοι συνάδελφοι ρουμάνοι που πάνε τις γιορτές στη χώρα τους με lowcost αεροπορικές,τις οποίες φυσικά πληρώνουν μόνοι τους,γιατί απλούστατα δεν έχει καμια υποχρέωση ο εργοδότης μας να τους τα πληρώνει,αν γίνει καμιά στραβή γιατί πρέπει να φταίει η εταιρία που τους εργοδοτεί?Η κουμουνίλα σας έκαψε τον εγκέφαλο!Εχετε καταντήσει ανέκδοτα

Μαθε την Ιστορία

Μαθε την Ιστορία πρωτα ξερολα ελληναρα του φραπε.... Το αεροπλάνο ηταν μισθομενο απο την εταιρεία που γυρβουσε πισω τους τεχνικούς ηια τισ γιορτές δεν ήτανε τακτική πτηση ΞΕΡΟΛΑ... Η εταιρεία διάλεξε οτι ποιο φθηνο υπηρχε για να τους φέρει πισω, οι τακτικές πτήσεις μεσω Ευρώπης ηταν ακριβες.

Ποια ιστορία ρε;

Ωραία ρε σύ,δλδ αν μια εταιρία μισθώσει ένα minibus με όλες τις νόμιμες άδειες,επαγγελματία οδηγό κτλ για τους υπαλλήλους της(κλασική περίπτωση σε πολλές χώρες και φυσικά στη χώρα μας),αν γίνει δυστυχημα με αυτό,ποιός θα φταίει;Θα φταίει ο εργοδότης που δεν τους νοίκιασε καμια πολυτελή λιμουζίνα;Ο εργοδότης δεν έχει καμιά απολύτως ευθύνη.Τι δεν καταλαβαίνεις;Τη στιγμή που η αεροπορική ήταν καθόλα νόμιμη για να εκτελεί πτήσεις,σε τι φταίει ο εργοδότης;

ΕΛΛΗΝΑΡΑΣ το είδος φραπεδιαρης

Την εποχή που έπεσε το τείχος στην ανατολική Ευρώπη δεν έπαιρνες ρωσικο αεροπλάνο ούτε απεξω δεν πέρναγες εκτός και αν ειχες αυτοκτονικες τάσεις. Η ελληνική εταιρεία νοίκιασε από την ουκρανική το αεροπλάνο για πτήση τσαρτερ, το Boeing 737 ειχε μηχανική βλαβη, και ήταν το μοναδικό τις ουκρανικής εταιρείας, και για να μην χάσουν τα χρήματα οι Ουκρανοί τους εβαλαν στ ΥΑΚ. YOU PAY PINUTS YOU GET MONKEYS!!!

Νικος

Σε αυτή την περίπτωση οι συγγενείς των θυμάτων έχουν απόλυτο δίκιο. Αν είμασταν σε ένα σοβαρό κράτος που σέβεται τους πολίτες του θα είχαν ήδη αποζημειωθεί. Εδώ όμως μιλάμε πρώτον για Ελλάδα και δεύτερον για μια αεροπορική εταιρία της πλάκας ενός χρεωκοπημένου και διελυμένου κράτους, της Ουκρανίας. Δυστυχώς, φως στην άκρη του τούνελ δεν υπάεχει και ούτε θα υπάρξει ποτέ. Όσες τελικά αποφάσεις και να πάρει η δικαιοσύνη και από όσα δικαστήρια και αν οι συγγενείς δικαιωθούν οι ελληνικές αρχές θα ρίχνουν τις ευθύνες στην ουκρανική αεροπορική εταιρία και αυτή με τη σειρά της στο αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης γιατί απλούστατα ουδείς θέλει να πληρώσει.

123

Δηλαδή το εριξε ο Ουκρανός πιλότος στο βουνό κ τώρα πρεπει να πληρωσουμε εμείς την ζημιά;

Tsopanis

Το ότι οι 2 ελεγκτές φάγανε 4 χρόνια φυλακή σου λέει κάτι ? Προφανώς υπάρχει και ευθύνη δημοσίων λειτουργών όποτε σωστά ζητάνε τα χρήματα τους . 21χρονια μετά ακόμη η τυφλή δικαιοσύνη δεν έχει οριστικά αποφασίσει και για εμένα αυτή είναι η είδηση .

Λουλης

Το ότι οι συγκεκριμένοι είχαν προσγείωσεις εκατοντάδες αεροπλάνα χωρίς προβλήματα δεν λέει τίποτα, όταν ο πιλότος ζητούσε προσέγγιση ILS και ενημερωνοταν απο τον πύργο οτι δεν έχει ILS, και να κατευθύνει το αεροπλάνο στην Αθήνα προφασηζωμενος καύσιμα τα όποια ηταν αρκετά, δεν λέει τίποτα, το ότι η Ελληνικη εταιρεία τους έβαλε σε ότι ποιο φθηνό υπήρχε δεν λέει τίποτα!!!!!

Ok

Λούλη μάθε: Εδώ έχουμε Εναέριο Κυκλοφορία και ασφάλεια πτήσεων. Την εποχή εκείνη ότι χειρότερο υπήρχε, ήταν άφιξη και προσγείωση οιασδήποτε Ουκρανικής πτήσης. Μιλάμε για Αγγλική γλώσσα υποτυπώδη και γνώση Εναερίου Κυκλοφορίας για τα θηρία. Ο Κυβερνήτης του Α/τους έπρεπε να γνώριζε από το έδαφος ότι δεν υπήρχε ILS. Βεβαίως θα μπορούσε να χρησιμοποιούσε το GCA, αυτό όμως απαιτούσε σχετικό χρόνο.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης