Έκλειψη Ηλίου: Η NASA παρουσιάζει το δρομολόγιο και πώς θα εξελιχθεί το σπάνιο φαινόμενο – Δείτε βίντεο

Η ολική έκλειψη Ηλίου θα είναι ορατή στη Βόρεια Αμερική, περνώντας πάνω από Μεξικό, ΗΠΑ και Καναδά – Σπάνια ευκαιρία για τους επιστήμονες που θα επιδιώξουν να κάνουν μελέτες χωρίς προσομοιώσεις

arthrou-eclipse
Έντονο ενδιαφέρον συγκεντρώνει η σημερινή ολική έκλειψη Ηλίου που θα διασχίσει τη Βόρεια Αμερική, περνώντας πάνω από το Μεξικό, τις ΗΠΑ και τον Καναδά.

Το φαινόμενο της 8ης Απριλίου γίνεται 18 χρόνια μετά την προηγούμενη ολική έκλειψη Ηλίου στην ίδια περιοχή, που συμβαίνει όταν η Σελήνη περνά ανάμεσα στον Ήλιο και τη Γη, εμποδίζοντας πλήρως τη δυνατότητα να δούμε τον Ήλιο. Ο ουρανός θα σκοτεινιάσει και θα είναι σαν να ξημερώνει ή σαν να είναι σούρουπο.

Η έκλειψη θα ξεκινήσει στις ΗΠΑ το απόγευμα της 8ης Απριλίου. Θα είναι αρχικά ορατή ως μερική έκλειψη που αρχίζει στις 12:06 μ.μ. CDT (Κεντρική Ζώνη Βόρειας Αμερικής) κοντά στο Eagle Pass στο Τέξας, πριν προχωρήσει σε ολική έκλειψη περίπου στις 1:27 μ.μ. CDT και αρχίσει να προχωρά κατά μήκος της πορείας του φαινομένου που θα εξελιχθεί προς τα βορειοανατολικά τις ώρες που θα ακολουθήσουν.

2024 Total Solar Eclipse: Through the Eyes of NASA (Official Broadcast)

Τα ιδανικά μέρη για να δει κανείς το φαινόμενο

Τυχεροί θα είναι όσοι παρακολουθήσουν την ολική έκλειψη Ηλίου στο Λιτλ Ροκ, (Αρκάνσας), στην Ιντιανάπολη, (Ιντιάνα), στο Ντέιτον, και στο Κλίβελαντ, (Οχάιο), στο Μπάφαλο, το Ρότσεστερ και τις Συρακούσες, (πολιτεία της Νέας Υόρκης) και στο Μπέρλινγκτον, (Βερμόντ).

Όσοι δεν βρίσκονται εκεί, αλλά ενδιαφέρονται, μπορούν να δουν το φαινόμενο μέσω απευθείας μετάδοσης που θα κάνει η NASA στα κανάλια της στο διαδίκτυο, όπου θα δείχνει σε πραγματικό χρόνο τη ροή των εικόνων που θα καταγράφει το τηλεσκόπιό της.

nasa_xartis

Το δρομολόγιο της έκλειψης μέσα από το βίντεο της NASA

How to Use NASA’s 3D Visualization Tool “Eyes on the Solar System”

Σε ανακαλύψεις προσδοκούν οι επιστήμονες

Οι εκλείψεις θεωρούνται ιδιαίτερα σημαντικές για τους επιστήμονες, καθώς τους δίνουν την ευκαιρία να μελετήσουν τον Ήλιο και πώς αλληλεπιδρά με τη Γη με μοναδικούς τρόπους. Κατά τη διάρκεια της σημερινής ολικής έκλειψης ηλίου, η NASA έχει εγκρίνει τη χρηματοδότηση πολλών μελετών.

«Οι επιστήμονες χρησιμοποιούν εδώ και καιρό τις εκλείψεις ηλίου για να κάνουν επιστημονικές ανακαλύψεις» δήλωσε στο CNNi η Κέλι Κόρεκ, υπεύθυνη επιστημονικών προγραμμάτων στη NASA, εξηγώντας ότι «ας βοήθησαν να κάνουμε την πρώτη ανίχνευση ηλίου, μας έδωσαν στοιχεία για τη θεωρία της γενικής σχετικότητας και μας επέτρεψαν να κατανοήσουμε καλύτερα την επίδραση του Ήλιου στην ανώτερη ατμόσφαιρα της Γης».

Η NASA έχει προγραμματίσει δράση με ερευνητικά αεροπλάνα μεγάλου υψόμετρου για τη λήψη εικόνων της έκλειψης από τα 50.000 πόδια (15.240 μέτρα) πάνω από την επιφάνεια της Γης για να αποτυπώσουν λεπτομέρειες που δεν έχουν ξαναδεί οι επιστήμονες στο παρελθόν στο ηλιακό στέμμα. Οι εικόνες αναμένεται να βοηθήσουν τους επιστήμονες να αναζητήσουν αστεροειδείς που περιφέρονται κοντά στον ήλιο.

Πείραμα θα δοκιμάσουν και οι ραδιοερασιτέχνες που θέλουν να δουν πώς το φαινόμενο αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο ταξιδεύουν τα ραδιοκύματα. Οι χειριστές σε διαφορετικές τοποθεσίες θα καταγράφουν την ισχύ των σημάτων τους και πόσο μακριά φτάνουν. Οι επιστήμονες ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν αυτή την απόσταση επειδή ο ήλιος επηρεάζει άμεσα την ανώτερη ατμόσφαιρα της Γης, ή την ιονόσφαιρα, η οποία επιτρέπει στις ραδιοεπικοινωνίες να ταξιδέψουν μακρύτερα. Αλλά όταν το φεγγάρι μπλοκάρει τον ήλιο, αυτό μπορεί να αλλάξει.

2024 Total Solar Eclipse: Through the Eyes of NASA (Telescope Feed)

Προσοχή στα μέτρα ασφαλείας

Ωστόσο, για να παρακολουθήσει κάποιος από κοντά το φαινόμενο θα πρέπει να δείξει πολλή προσοχή, καθώς η ασφάλεια θεωρείται κομβικής σημασίας.

Η NASA καλεί τους πολίτες που βρίσκονται σε ΗΠΑ, Καναδά και Μεξικό να βεβαιωθούν ότι είναι εξοικειωμένοι με το πότε πρέπει να φορούν εξειδικευμένη προστασία για τα μάτια, δηλαδή ειδικά σχεδιασμένα γυαλιά για τη θέαση του φαινομένου και ότι έχουν συμβουλευτεί τις οδηγίες ασφαλείας.

Μάνος Δασκαλάκης: Τα έχω πενθήσει τα παιδιά μου, δύο χρόνια είμαι κλεισμένος στο σπίτι