Ποιοι επενδύουν στην Ελλάδα και ποιοι στρέφουν το βλέμμα στο εξωτερικό

Ποιοι επενδύουν στην Ελλάδα και ποιοι στρέφουν το βλέμμα στο εξωτερικό

Ποιες είναι οι εταιρείες που στην κρίση βλέπουν ευκαιρίες και προχωρούν σε επενδύσεις και ποιες εκείνες που επειδή δεν βλέπουν καμία ελπίδα ρίχνουν όλο τους το βάρος στο εξωτερικό, στις επενδύσεις εκεί και τις εξαγωγές

Ποιοι επενδύουν στην Ελλάδα και ποιοι στρέφουν το βλέμμα στο εξωτερικό
Το φεγγάρι έχει δύο όψεις. Το ίδιο και το νόμισμα. Οπως λοιπόν στα παραπάνω, έτσι και στην οικονομία υπάρχουν δύο αναγνώσεις. Πρόκειται δηλαδή για τις εταιρείες εκείνες που στην κρίση βλέπουν ευκαιρίες και προχωρούν σε επενδύσεις και για εκείνες που επειδή δεν βλέπουν καμία ελπίδα ρίχνουν όλο τους το βάρος στο εξωτερικό, στις επενδύσεις εκεί και τις εξαγωγές.

Μια προσεκτική ανάλυση όμως ακόμα και στα σχήματα που επενδύουν τώρα στη χώρα μας αποδεικνύει ότι τα πράγματα δεν έγιναν ξαφνικά ρόδινα ή ότι κάτι άλλαξε επί της ουσίας. Αντιθέτως. Το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι πλέον μια ξεχαρβαλωμένη χώρα, με μια κυβέρνηση που μετά από μια κατ' επίφαση ηρωική διαπραγμάτευση λέει «ναι» σε όλα και με υποβαθμισμένη την αγορά εργασίας, οδηγεί πολλούς επενδυτές σε τοποθετήσεις μικρής κλίμακας που αξιοποιούν το χαμηλό κόστος εργασίας.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της πολυδιαφημισμένης τις τελευταίες ημέρες επένδυσης του ομίλου Coca-Cola Hellenic στη χώρα. Μετά από πολλές απολύσεις τα τελευταία χρόνια και αφού η ελληνική πολυεθνική μείωσε τους εργαζομένους με καλές αμοιβές σε μονάδες όπως αυτές των Οινοφύτων ή της Θεσσαλονίκης μεταφέροντας μάλιστα δραστηριότητες εκτός συνόρων, ανακοίνωσε νέο data center που θα υποστηρίζει όλη την επιχειρησιακή δραστηριότητα και όλες τις λειτουργίες, όπως παραγγελιοληψία, Customer Relationship Management (CRM), Enterprise Resource Planning (ERP), call center κ.ά., για το σύνολο των παραγωγικών συστημάτων της. Η εταιρεία ουσιαστικά ως πλάνο και στρατηγικό σχέδιο δεν έχει τη δημιουργία θέσεων πλήρης απασχόλησης, αλλά τη χρησιμοποίηση part timers. Βέβαια, το ότι ανοίγουν κάποιες νέες θέσεις εργασίας έστω και «κακής ποιότητας» είναι σημαντικό, αφού η χώρα έχει φτάσει στο έσχατο σημείο.

Το μεγαλύτερο flagship κατάστημά της στη Νοτιοανατολική Ευρώπη εγκαινίασε το Σάββατο 24 Οκτωβρίου στην Αθήνα η H&M, Hennes & Mauritz Α.Ε. Το νέο κατάστημα βρίσκεται στο εξαώροφο διατη­ρητέο νεοκλασικό στην οδό Ερμού 11 και Βουλής, που παλαιότερα φιλοξενούσε το πολυκατάστημα «Fokas». Παράλληλα, όπως ανέφερε η κυρία Σαντρίν Γκαλπαρόλι, country manager Η&Μ Ελλάδος και Βουλγαρίας, η εταιρεία έχει σχέδια ανάπτυξης και για το 2016.

Συγκεκριμένα, μέσα στο επόμενο έτος αναμένε­ται να λειτουργήσει το ηλεκτρονικό κατάστημα της H&M στην Ελλάδα, όχι όμως και κάποιο άλλο μεγάλο μαγαζί. Η επένδυση στην Αθήνα ουσιαστικά έρχεται να αξιοποιήσει έναν σημαντικό εμπορικό χώρο, όμως και σε αυτή την περίπτωση δεν γίνεται κάποια μεγάλη εργασιακή τομή σε επίπεδο προσλήψεων, αφού είναι γνωστό ότι οι αλυσίδες ένδυσης δουλεύουν κυρίως με το καθεστώς της ημιαπασχόλησης. Παράλληλα, η Η&Μ επιλέγει να κινηθεί όχι στη δημιουργία άλλων μεγάλων καταστημάτων, αλλά στο Διαδίκτυο, γεγονός που αποδεικνύει πως ναι μεν μένει και παλεύει στην αγορά της χώρας μας, όμως τηρεί στάση αναμονής.
Κλείσιμο

Η Jysk

Την προηγούμενη Πέμπτη η διεθνής αλυσίδα καταστημάτων Jysk άνοιξε το τρίτο της κατάστημα στην Ελλάδα, στη Θεσσαλονίκη, με βάση το πενταετές πλάνο που προβλέπει δίκτυο 40 καταστημάτων σε όλη τη χώρα. Μετά την Αθήνα και τη Λάρισα ήρθε η σειρά της Θεσσαλονίκης να αποκτήσει το δικό της κατάστημα Jysk. Παράλληλα, στις 26 Νοεμβρίου θα κάνει εγκαίνια το τέταρτο κατάστημα της Jysk στην Ελλάδα και το δεύτερο στην Αθήνα, στην περιοχή του Ελληνικού.

Ως μεγάλη επιτυχία επιχείρησαν να παρουσιάσουν κυβερνητικά στελέχη την επιλογή της αμερικανικής Hewlett-Packard να διπλασιάσει τον όγκο διακίνησης εμπορευμάτων μέσα από τον ελληνικό σιδηρόδρομο, αλλά και την κατασκευή κέντρου μεταποίησης στη χώρα μας. Βέβαια οι περισσότεροι ξεχνάνε ότι η διαπραγμάτευση για τη συμφωνία είχε γίνει από την προηγούμενη κυβέρνηση και είχε παγώσει λόγω της πολιτικής αναταραχής. Παρά λοιπόν τις διαρροές του Μαξίμου, τα κορυφαία στελέχη της HP, Γουίλιαμ Λονγκ και Στιούαρτ Παν, για να βάλουν το χέρι στην τσέπη απαιτούν ακόμα και σήμερα δεσμεύσεις από την ελληνική κυβέρνηση για την εύρυθμη λειτουργία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ώστε ο επιπλέον όγκος εμπορευμάτων να μπορεί να διακινηθεί χωρίς προβλήματα. Παράλληλα, θέλουν αλλαγές σε θέματα φορολογίας που απασχολούν την HP προκειμένου να προχωρήσουν στην κατασκευή του κέντρου μεταποίησης. Μέχρι στιγμής αυτές οι εγγυήσεις δεν έχουν δοθεί.

O τουρισμός

Αν ένα πράγμα πηγαίνει καλά στη χώρα παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των πολιτικών να το διαλύσουν και αυτό, είναι ο τουρισμός. Κάπως έτσι η Dolphin Capital Ιnvestors μετά το ξενοδοχείο της Aman στο Πόρτο Χέλι με την επωνυμία «Amanzoe» θα ανοίξει άλλη μία ξενοδοχειακή μονάδα με συνεργάτη τη διεθνή πολυτελή αλυσίδα στη Δομινικανή Δημοκρατία που υλοποιεί τουριστική επένδυση ύψους 180 εκατ. ευρώ. Οπως αναφέρει στην ιστοσελίδα της η Aman, τα εγκαίνια του νέου πολυτελούς ξενοδοχείου με την επωνυμία «Amanera» έχουν προγραμματιστεί για τις 23 Νοεμβρίου. Παράλληλα, με το «Αmanera» που αναπτύσσεται στην έκταση των 2.000 στρεμμάτων της Dolphin θα λειτουργεί και η ανακαινισμένη εγκατάσταση του γκολφ. Επίσης, εδώ και μερικές ημέρες ξεκίνησαν οι εργασίες ολοκλήρωσης μιας μεγάλης τουριστικής επένδυσης που ανέλαβε η Crystal Water S.A. -κινεζικών συμφερόντων- στη Σύρο. Ετσι ξεκίνησε η κατασκευή των πρώτων -από το σύνολο των 42- τουριστικών κατοικιών στην περιοχή του Μεγάλου Γιαλού, συνολικού κόστους 15 εκατ. ευρώ.

Διέξοδος στις εξαγωγές

Είδε και απόειδε με τις δυσκολίες στη χώρα μας και τελικά η διοίκηση της ΜΕΒΓΑΛ προχωρά σε εξαγωγική διείσδυση σε χώρες που μέχρι στιγμής δεν έχει πα­ρουσία, αξιοποιώντας τη συμμετοχή της στην έκθεση τροφίμων Αnuga, η οποία πραγματοποιήθηκε στην Κο­λονία της Γερμανίας. Η ΜΕΒΓΑΛ υλοποίησε κύκλο επαφών με στόχο τη διερεύνηση νέων εξαγωγικών πρωτοβουλιών. Εκτός από τις αγορές στις οποίες ήδη πουλά τα προϊόντα της, έγιναν συναντήσεις και με εκπροσώπους λιανεμπορικών επιχειρήσεων ή δικτύων διανομής από 30 χώρες όπου η εταιρεία δεν έχει μέχρι στιγμής παρουσία. Εμφαση δίνει η γαλακτοβιομηχανία στον τομέα του γιαουρτιού, αλλά και στη φέτα.

Ο όμιλος Olympia, συμφερόντων Πάνου Γερμανού, εδώ και χρόνια φέρνει χρήματα στην Ελλάδα, όμως ταυτόχρονα δημιουργεί πλούτο στο εξωτερικό. Κάπως έτσι, πρόσφατα από τη διοίκηση ανακοινώθηκε η κατοχύρωση φάσματος 4G από τη θυγατρική εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην Πολωνία Play (P4). Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του διαγωνισμού που δημοσίευσε η αρμόδια αρχή, η Play, μέσω συνολικής επένδυσης που ανέρχεται στο ποσό των 400 εκατ. ευρώ, κατοχύρω­σε ένα τμήμα φάσματος εύρους 2x5MHz στη ζώνη συχνοτήτων 800 MHz και τέσσερα τμήματα φάσματος εύρους 2x5 MHz στη ζώνη συχνοτήτων 2.600 MHz.
Tη δραστηριότητά της στην αγορά της Κύπρου επεκτείνει η γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη επιδιώκοντας να στρέψει και εκτός συνόρων το ενδιαφέρον της. Κάπως έτσι ίδρυσε την εταιρεία Dodoni Dairy Products Ltd, καθώς και εργοστασιακή μονάδα για την παραγωγή χαλουμιού και αναρής.

Στροφή στις εξαγωγές πραγματοποιεί και η Philip Morris σε μια περίοδο όπου ολοένα περισσότερο ακούγεται η προοπτική αύξησης της φορολογίας στο τσιγάρο ως ισοδύναμο για να μην παρθούν άλλα σκληρά μέτρα. Η εταιρεία λοιπόν που τόσα χρήματα έχει επενδύσει στη χώρα μας και βρίσκεται στο καταληκτικό στάδιο ολοκλήρωσης της τελευταίας επένδυσής της, ύψους 25 εκατ. ευρώ, στις εγκαταστάσεις της στον Ασπρόπυργο Αττικής, αυξάνοντας την παραγωγική της ικανότητα στα 20 δισεκατομμύρια τεμάχια ετησίως, επιδιώκει να βρει εναλλακτικό δρόμο προς το εξωτερικό με πωλήσεις, βάσει σχεδίου του νέου CEO Χρήστου Χαρπαντίδη. Πρέπει να σημειώσουμε ότι από το 2009 έως σήμερα η εταιρεία έχει προχωρήσει σε στρατηγικό επαναπροσανατολισμό διάθεσης της παραγωγής της, καθώς ενώ το 2009 οι εξαγωγές της Παπαστράτος αφορούσαν ποσοστό της τάξης του 10%-20% ετησίως, πλέον αφορούν άνω του 50%-55% της συνολικής ετήσιας παραγωγής της (12-13 δισεκατομμύρια τεμάχια τσιγάρων).

Τα θετικά αποτελέσματα από το εξωτερικό για τη ΔΕΛΤΑ, αλλά και η ασάφεια της ελληνικής αγοράς την οδηγούν σε περαιτέρω τόνωση των εξαγωγών της. Η ελληνική γαλακτοβιομηχανία, η οποία μέχρι το 2010 εστίαζε στην εσωτερική αγορά, έχει κατορθώσει να αναπτύσσεται με υψηλούς ρυθμούς στις διεθνείς αγορές με σήμα κατατεθέν της το στραγγιστό γιαούρτι. Οπως έγινε γνωστό, οι πωλήσεις του γιαουρτιού ΔΕΛΤΑ στο εξωτερικό αυξήθηκαν κατά 180% το διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου, με τη μεγαλύτερη άνοδο να καταγράφεται στην αγορά της Ιταλίας, όπου έχει λανσάρει από το 2014 το αυθεντικό ελληνικό στραγγιστό γιαούρτι DεLTα. Το συγκεκριμένο προϊόν εξάγεται επίσης σε Ολλανδία, Μάλτα κ.α.

Επενδύουν

H&M: Εγκαινίασε στην Ερμού το μεγαλύτερο κατάστημά της στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και για το 2016 ετοιμάζει το ηλεκτρονικό της κατάστημα στην Ελλάδα

Coca-Cola Hellenic: Ανακοίνωσε τη δημιουργία νέου data center που θα υποστηρίζει όλη την επιχειρησιακή της δραστηριότητα

Jysk: Ανοιξε στη Θεσσαλονίκη το τρίτο της κατάστημα στην Ελλάδα και τον Νοέμβριο εγκαινιάζει το νέο της κατάστημα στη Γλυφάδα

Hewlett-Packard: Διπλασιάζει τον όγκο διακίνησης εμπορευμάτων μέσα από τον ελληνικό σιδηρόδρομο, ενώ έβαλε στα σκαριά και την κατασκευή κέντρου μεταποίησης στη χώρα μας

Dolphin Capital Ιnvestors: Μετά το ξενοδοχείο της Aman στο Πόρτο Χέλι, ανοίγει άλλη μία ξενοδοχειακή μονάδα με την επωνυμία «Amanera». Τα εγκαίνια έχουν προγραμματιστεί για τις 23 Νοεμβρίου

Crystal Water S.A.: Η κινεζικών συμφερόντων εταιρεία ξεκίνησε στη Σύρο την κατασκευή των πρώτων -από το σύνολο των 42- τουριστικών κατοικιών στην περιοχή του Μεγάλου Γιαλού

ΕΞΑΓΟΥΝ

ΜΕΒΓΑΛ: Επαφές στην έκθεση τροφίμων Αnuga στην Κο­λονία με εκπροσώπους λιανεμπορικών επιχειρήσεων ή δικτύων διανομής από 30 χώρες, όπου η εταιρεία δεν έχει μέχρι στιγμής παρουσία

Olympia: Η Play, θυγατρική του ομίλου εταιρειών συμφερόντων Πάνου Γερμανού, ανακοίνωσε την κατοχύρωση φάσματος 4G στην Πολωνία

Δωδώνη: Επεκτείνεται στην αγορά της Κύπρου. Ιδρυσε την εταιρεία Dodoni Dairy Products Ltd και εργοστασιακή μονάδα για την παραγωγή χαλουμιού και αναρής

Philip Morris: Η εταιρεία που βρίσκεται στο καταληκτικό στάδιο ολοκλήρωσης της τελευταίας επένδυσής της, ύψους 25 εκατ. ευρώ, στον Ασπρόπυργο Αττικής, αυξάνοντας την παραγωγική της ικανότητα στα 20 δισεκατομμύρια τεμάχια ετησίως, επιδιώκει να βρει εναλλακτικό δρόμο προς το εξωτερικό

ΔΕΛΤΑ: Η ελληνική γαλακτοβιομηχανία αναπτύσσεται με υψηλούς ρυθμούς στις διεθνείς αγορές, με σήμα κατατεθέν της το στραγγιστό γιαούρτι

Διαβάστε περισσότερες οικονομικές ειδήσεις στο www.newmoney.gr 
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης