Γιατί η κυβέρνηση φοβάται τις ΣΔΙΤ;
Κώστας Τσαούσης
Γιατί η κυβέρνηση φοβάται τις ΣΔΙΤ;
Γιατί άραγε η κυβέρνηση να μην θέλει να προχωρήσει μια μεγάλη επένδυση στην πρωτεύουσα της χώρας από την στιγμή που δεν υποχρεώνεται προκαταβολικά να βάλει το χέρι στην τσέπη – την δημόσια τσέπη- και το όφελος από την κινητοποίηση ιδιωτικών επιχειρηματικών κεφαλαίων αλλά και κοινοτικών πόρων λειτουργεί πολλαπλασιαστικά για την πόλη και τους πολίτες, την απασχόληση και το περιβάλλον.
Ο λόγος για την παγωμένη στα συρτάρια της κυβέρνησης πρότασης του Δήμου Αθηναίων για την την αναβάθμιση και βελτιστοποίηση του υφιστάμενου δικτύου ηλεκτροφωτισμού, με την χρήση τεχνολογίας LED, χρησιμοποιώντας το θεσμικό πλαίσιο των Συμβάσεων Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα.
Πρόκειται στη ουσία για μια μεγάλη επένδυση για την Αθήνα – μια επένδυση που συνοδεύεται από τα εξής δεδομένα:
Εξοικονόμηση ενέργειας της τάξης του 65%.
Εξοικονόμηση πόρων από τις ενεργειακές καταναλώσεις της τάξης των 3,8 εκ € ετησίως. Ο δήμος αυτή τη στιγμή πληρώνει περίπου 7 εκ. € σε τιμολόγια οδοφωτισμού.
Μείωση των αερίων ρύπων CO2 κατά 23.900 τόνους ετησίως και του ενεργειακού αποτυπώματος του Δήμου Αθηναίων.
Σωστά φωτισμένη πόλη σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα.
Μείωση της φωτορύπανσης και εξάλειψη φαινομένων που έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην ασφάλεια και την ποιότητα ζωής των πεζών και οχημάτων.
Εξάλειψη του υδραργύρου από την υφιστάμενη βάση των φωτιστικών του Δήμου (αυτή τη στιγμή ο Δήμος κατά ~23% χρησιμοποιεί λαμπτήρες που περιέχουν αέρια υδραργύρου).
Μείωση βλαβών και χρόνου αποκατάστασης.
Η υλοποίηση του έργου μέσω ΣΔΙΤ εξασφαλίζει την πλήρη διαφάνεια, νομιμότητα και ακεραιότητα της διαγωνιστικής διαδικασίας (με την αρωγή της Ειδικής Γραμματείας
ΣΔΙΤ) καθώς και το όφελος του δημοσίου, με την αξιολόγηση και έγκριση της πρότασης από Διυπουργική Επιτροπή.
Με το ΣΔΙΤ δεν γίνεται μια απλή προμήθεια λαμπτήρων. Αντίθετα, εξασφαλίζεται μια υψηλή ποιότητα υπηρεσίας βάση αυστηρά καθορισμένων λειτουργικών προδιαγραφών για όλη τη διάρκεια ζωής του έργου.
Πρόκειται στη ουσία για μια μεγάλη επένδυση για την Αθήνα – μια επένδυση που συνοδεύεται από τα εξής δεδομένα:
Εξοικονόμηση ενέργειας της τάξης του 65%.
Εξοικονόμηση πόρων από τις ενεργειακές καταναλώσεις της τάξης των 3,8 εκ € ετησίως. Ο δήμος αυτή τη στιγμή πληρώνει περίπου 7 εκ. € σε τιμολόγια οδοφωτισμού.
Μείωση των αερίων ρύπων CO2 κατά 23.900 τόνους ετησίως και του ενεργειακού αποτυπώματος του Δήμου Αθηναίων.
Σωστά φωτισμένη πόλη σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα.
Μείωση της φωτορύπανσης και εξάλειψη φαινομένων που έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην ασφάλεια και την ποιότητα ζωής των πεζών και οχημάτων.
Εξάλειψη του υδραργύρου από την υφιστάμενη βάση των φωτιστικών του Δήμου (αυτή τη στιγμή ο Δήμος κατά ~23% χρησιμοποιεί λαμπτήρες που περιέχουν αέρια υδραργύρου).
Μείωση βλαβών και χρόνου αποκατάστασης.
Η υλοποίηση του έργου μέσω ΣΔΙΤ εξασφαλίζει την πλήρη διαφάνεια, νομιμότητα και ακεραιότητα της διαγωνιστικής διαδικασίας (με την αρωγή της Ειδικής Γραμματείας
ΣΔΙΤ) καθώς και το όφελος του δημοσίου, με την αξιολόγηση και έγκριση της πρότασης από Διυπουργική Επιτροπή.
Με το ΣΔΙΤ δεν γίνεται μια απλή προμήθεια λαμπτήρων. Αντίθετα, εξασφαλίζεται μια υψηλή ποιότητα υπηρεσίας βάση αυστηρά καθορισμένων λειτουργικών προδιαγραφών για όλη τη διάρκεια ζωής του έργου.
Βασικό και ουσιώδες κριτήριο του διαγωνισμού θα είναι το Εγγυημένο Ποσοστό Εξοικονόμησης και κατά συνέπεια, το μεγαλύτερο δυνατό όφελος για τον Δήμο.
Ο Δήμος εξασφαλίζει ένα σύγχρονο, πλήρως λειτουργικό και ενεργειακά αποδοτικό δίκτυο οδοφωτισμού από την πρώτη στιγμή επιχειρησιακής λειτουργίας του έργου έως το τέλος της σύμβασης.
Μέσω της συγκεκριμένης επένδυσης ο Δήμος πρόκειται να προσελκύσει επενδυτές παγκοσμίου βεληνεκούς, εξασφαλίζοντας μέσω του ανταγωνισμού τα μέγιστα οφέλη για την πόλη.
Αλλά, ας πάμε και στο γήπεδο των οικονομικών. Σε κάθε περίπτωση, ο τρόπος χρηματοδότησης του έργου με τη διαδικασία των ΣΔΙΤ, σε σχέση με τα συμβατικά έργα που εκτελούνται σύμφωνα με το Νόμο περί δημοσίων Συμβάσεων (Ν4412/2016) έχουν σημαντικά πλεονεκτήματα.
Πρώτιστα η αποπληρωμή του έργου γίνεται σε βάθος χρόνου χωρίς να απαιτείται άμεσα εκταμίευση δημοσίων πόρων για την αποπληρωμή του έργου κατά την παραλαβή, απελευθερώνοντας έτσι σημαντικούς δημόσιους πόρους για να επιδιωχθούν περισσότερες αναπτυξιακές προτεραιότητες και παράλληλα αξιοποιούνται ιδιωτικά κεφάλαια για την υλοποίηση και παροχή δημόσιων υποδομών και υπηρεσιών.
Επιπρόσθετα εξασφαλίζεται σε μέγιστο βαθμό ο χρόνος υλοποίησης και η άριστη ποιότητα του έργου καθώς η αποπληρωμή του γίνεται μόνο μετά την παράδοση του έργου σε λειτουργία και την αξιολόγηση της ποιότητας του έργου και των προσφερόμενων υπηρεσιών καθ’ όλη τη διάρκεια του.
Έτσι δίνονται ισχυρά κίνητρα στον ανάδοχο για τη μακροπρόθεσμη διατήρηση ενός άρτιου τεχνικά έργου και την παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου.
Οι συμβάσεις έργων ΣΔΙΤ επίσης δεν επιδέχονται αναπροσαρμογής για γεγονότα υπερβάσεων κόστους και αστοχιών ή απροβλέπτων και είναι προκαθορισμένες για όλη τη διάρκεια της σύμβασης.
Γενικότερα, με τη λειτουργία ενός έργου με σύμβαση ΣΔΙΤ: Αξιοποιείται η τεχνογνωσία και η αποτελεσματικότητα του ιδιωτικού τομέα, ενώ παράλληλα το δημόσιο διατηρεί ισχυρό εποπτικό ρόλο, κατασκευάζονται ποιοτικά έργα και ταυτόχρονα παρέχονται υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στους πολίτες / χρήστες των έργων αυτών. Τα έργα που υλοποιούνται με σύμβαση ΣΔΙΤ αποτελούν σημαντικό εργαλείο τόνωσης της οικονομικής ανάπτυξης μοχλεύοντας ιδιωτικούς πόρους σε αναπτυξιακά έργα με πολλαπλασιαστικό όφελος και ο δημόσιος τομέας διατηρεί την ιδιοκτησία των παγίων και τον ισχυρό ρυθμιστικό και εποπτικό του ρόλο, δίνοντας την ευκαιρία να υλοποιούνται δημόσια έργα ακόμα και σε δυσχερείς οικονομικές συγκυρίες.
Η υλοποίηση έργων οδοφωτισμού μέσω ΣΔΙΤ προκρίνεται διεθνώς ως πρακτική. Στις μέρες μας μια σειρά από ευρωπαϊκές πόλεις έχουν προχωρήσει σε σχετικά έργα: Παρίσι, Nottingham, Coventry, Manchester, Newcastle, Rouen, κ.α. Στην Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ αυτή την στιγμή έχουν κατατεθεί 12 αντίστοιχες προτάσεις από περιφέρειες και δήμους (ενδεικτικά αναφέρονται Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, Δήμος Ρόδου, Ζακύνθου, Φιλοθέης, Σπάρτης κ.α.).
Ο Δήμος εξασφαλίζει ένα σύγχρονο, πλήρως λειτουργικό και ενεργειακά αποδοτικό δίκτυο οδοφωτισμού από την πρώτη στιγμή επιχειρησιακής λειτουργίας του έργου έως το τέλος της σύμβασης.
Μέσω της συγκεκριμένης επένδυσης ο Δήμος πρόκειται να προσελκύσει επενδυτές παγκοσμίου βεληνεκούς, εξασφαλίζοντας μέσω του ανταγωνισμού τα μέγιστα οφέλη για την πόλη.
Αλλά, ας πάμε και στο γήπεδο των οικονομικών. Σε κάθε περίπτωση, ο τρόπος χρηματοδότησης του έργου με τη διαδικασία των ΣΔΙΤ, σε σχέση με τα συμβατικά έργα που εκτελούνται σύμφωνα με το Νόμο περί δημοσίων Συμβάσεων (Ν4412/2016) έχουν σημαντικά πλεονεκτήματα.
Πρώτιστα η αποπληρωμή του έργου γίνεται σε βάθος χρόνου χωρίς να απαιτείται άμεσα εκταμίευση δημοσίων πόρων για την αποπληρωμή του έργου κατά την παραλαβή, απελευθερώνοντας έτσι σημαντικούς δημόσιους πόρους για να επιδιωχθούν περισσότερες αναπτυξιακές προτεραιότητες και παράλληλα αξιοποιούνται ιδιωτικά κεφάλαια για την υλοποίηση και παροχή δημόσιων υποδομών και υπηρεσιών.
Επιπρόσθετα εξασφαλίζεται σε μέγιστο βαθμό ο χρόνος υλοποίησης και η άριστη ποιότητα του έργου καθώς η αποπληρωμή του γίνεται μόνο μετά την παράδοση του έργου σε λειτουργία και την αξιολόγηση της ποιότητας του έργου και των προσφερόμενων υπηρεσιών καθ’ όλη τη διάρκεια του.
Έτσι δίνονται ισχυρά κίνητρα στον ανάδοχο για τη μακροπρόθεσμη διατήρηση ενός άρτιου τεχνικά έργου και την παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου.
Οι συμβάσεις έργων ΣΔΙΤ επίσης δεν επιδέχονται αναπροσαρμογής για γεγονότα υπερβάσεων κόστους και αστοχιών ή απροβλέπτων και είναι προκαθορισμένες για όλη τη διάρκεια της σύμβασης.
Γενικότερα, με τη λειτουργία ενός έργου με σύμβαση ΣΔΙΤ: Αξιοποιείται η τεχνογνωσία και η αποτελεσματικότητα του ιδιωτικού τομέα, ενώ παράλληλα το δημόσιο διατηρεί ισχυρό εποπτικό ρόλο, κατασκευάζονται ποιοτικά έργα και ταυτόχρονα παρέχονται υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στους πολίτες / χρήστες των έργων αυτών. Τα έργα που υλοποιούνται με σύμβαση ΣΔΙΤ αποτελούν σημαντικό εργαλείο τόνωσης της οικονομικής ανάπτυξης μοχλεύοντας ιδιωτικούς πόρους σε αναπτυξιακά έργα με πολλαπλασιαστικό όφελος και ο δημόσιος τομέας διατηρεί την ιδιοκτησία των παγίων και τον ισχυρό ρυθμιστικό και εποπτικό του ρόλο, δίνοντας την ευκαιρία να υλοποιούνται δημόσια έργα ακόμα και σε δυσχερείς οικονομικές συγκυρίες.
Η υλοποίηση έργων οδοφωτισμού μέσω ΣΔΙΤ προκρίνεται διεθνώς ως πρακτική. Στις μέρες μας μια σειρά από ευρωπαϊκές πόλεις έχουν προχωρήσει σε σχετικά έργα: Παρίσι, Nottingham, Coventry, Manchester, Newcastle, Rouen, κ.α. Στην Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ αυτή την στιγμή έχουν κατατεθεί 12 αντίστοιχες προτάσεις από περιφέρειες και δήμους (ενδεικτικά αναφέρονται Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, Δήμος Ρόδου, Ζακύνθου, Φιλοθέης, Σπάρτης κ.α.).
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα