tsaousis_kostas

Κάν’Το όπως η Πορτογαλία!

Κώστας Τσαούσης

Το έχουμε ακούσει και διαβάσει πολλές φορές. Όντως, μοιάζει πολυφορεμένο! Αλλά, παρόλα αυτά διατηρεί πάντα την επικαιρότητα μιας καίριας παρότρυνσης για αποτελεσματική δράση! Στη πραγματικότητα, πρόκειται για τον παραφρασμένο τίτλο μιας αγγλικής κομεντί του 2001 (Καν’ Το Όπως ο Μπέκαμ - Bend It Like Beckham).

Το θυμήθηκα διαβάζοντας ένα άρθρο στο site του ανεξάρτητου μη κερδοσκοπικού οργανισμού έρευνας και ανάλυσης διαΝΕΟσις (https://www.dianeosis.org/2018/07/portugal_exports/).

Το άρθρο – με τίτλο, «Πώς η εξωστρέφεια έσωσε την Πορτογαλία», https://www.dianeosis.org/2018/07/portugal_exports/- υπογράφει ο δημοσιογράφος Μιχάλης Μητσός.
Το άρθρο –προϊόν μιας επιτόπιας δημοσιογραφικής έρευνας στη μικρή χώρα της Ιβηρικής Χερσονήσου- καταγράφει και τεκμηριώνει με στοιχεία το εξαγωγικό θαύμα της. Από το άρθρο, πέραν όλων των άλλων, συγκρατώ ένα μικρό απόσπασμα που αναφέρεται στο παράδειγμα της βιομηχανίας παπουτσιών. Μια βιομηχανία που «ήταν η πρώτη που επλήγη από την κρίση και σήμερα είναι το μεγαλύτερο success story της χώρας». Την απάντηση για το γιατί και το πώς την διάβασα στην συνέχεια και ήταν ξεκάθαρη: «Επειδή ήταν προετοιμασμένοι. Επειδή είναι οργανωμένοι σε έναν συνεταιρισμό που λέγεται APPICAPS και διευκολύνει τη συλλογική δράση. Και επειδή κατάλαβαν γρήγορα ότι αντί να προσπαθήσουν να παράγουν 100.000 ζευγάρια παπούτσια που να ανταγωνίζονται τα κινέζικα (κάτι εξ ορισμού αδύνατο), είναι καλύτερα να παράγουν 10.000 ζευγάρια που θα απευθύνονται στους πιο απαιτητικούς καταναλωτές».

Από την έρευνα του Μιχ. Μητσού/ διαΝΕΟσις είναι και τα παρακάτω στοιχεία: -“Το αποτέλεσμα ήταν η βιομηχανία να αναπτυχθεί κατά 28% μέσα σε μια τετραετία, με 1.700 επιχειρήσεις να εξάγουν το 98% της παραγωγής τους”.

-“Aπό το 2010 μέχρι σήμερα, εν μέσω κρίσης δηλαδή, οι θέσεις εργασίας έχουν αυξηθεί κατά 20%, η παραγωγή κατά 33% και οι πωλήσεις κατά 59%”.
-“Σήμερα, η πορτογαλική βιομηχανία παπουτσιών εξάγει πάνω από το 95% της παραγωγής της σε 152 χώρες από πέντε ηπείρους. Μόνο το 2017 εξήχθησαν πάνω από 80 εκατομμύρια ζευγάρια παπούτσια, συνολικής αξίας 1,93 δισεκατομμυρίων ευρώ”.

Η συνταγή, λοιπόν, των Πορτογάλων της βιομηχανίας υποδημάτων – στην οποία δεν είχαν προϊστορία- ήταν εν πολλοίς, η οργάνωση και ο συντονισμός της δράσης αλλά και η προστιθέμενη αξία του επώνυμου προϊόντος. Αντί της ποσότητας, η ποιότητα και αντί της φθηνής τιμής, το αναγνωρίσιμο brand name.

Στις 7 Ιουλίου 2018 το μηνιαίο περιοδικό των FT, το how to spend it φιλοξένησε ένα θέμα- αφιέρωμα στην Κέρκυρα της Χριστίνας Μαρτίνη, συν-δημιουργού της φίρμας Ancient Greek Sandals με τα ιδιαίτερα κομμάτια της γυναικείας συλλογής να ταξιδεύουν στις αγορές του κόσμου. Μια φίρμα που στήθηκε πάνω και στη τεχνογνωσία (λόγω οικογενειακής προϊστορίας) του συν-ιδρυτή της εταιρείας Νικόλα Μίνογλου. Στο e-shop του Μουσείου Μπενάκη θα βρει κανείς εντυπωσιακές χειροποίητες εσπαντρίγιες, μια δημιουργία της εταιρεία ERGON Mykonos, διακοσμημένες με αντίγραφα βυζαντινού νομίσματος από τη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη. Οι δημιουργίες της ERGON - ένα exclusive, luxury brand που έχει ως στόχο την ενσωμάτωση της Ελληνικής αισθητικής και της ιστορίας της Ελλάδας σε μοναδικά σύγχρονα αντικείμενα τέχνης- έχουν καταφέρει να αποκτήσει ένα διεθνές κοινό – ακροατήριο αλλά και πελατεία.

Δύο μικρά παραδείγματα που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στο δρόμο που χάραξαν οι συμπατριώτες του Κριστιάνο Ρονάλντο. Εμπρός, λοιπόν, «κάν΄το όπως οι Πορτογάλοι»!

ΣΧΟΛΙΑ (2)

kostas

Τα επιτυχημένα παραδείγματα των εταίρων μας δεν τα ακολουθούμε στην Ελλάδα

Κώστας

Να προσθέσω μόνο ότι από 1 μήνα οι Πορτογάλοι, έκαναν την ίδρυση νέας επιχείρησης 1 μέρα. Δεν τους έφτανε, ήθελαν 1 ώρα. Σήμερα ο μέσος όρος είναι 57 λεπτά!

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία