PROTOTHEMA

Blogs

Εικαστική άνοιξη στην Ελλάδα δια χειρός ιδιωτών.Τι,δεν σας άρεσε;

ΕκτύπωσηΑποστολήΜέγεθος κειμένου 

Και ενώ το Υπουργείο Πολιτισμού καθυστερεί την οικονομική βοήθεια σε σχέση με την ολοκλήρωση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, και δεν έχει το καταρτισμένο και έμπειρο προσωπικό σε θέματα σύγχρονης τέχνης για να μπορέσει να συνδράμει ουσιαστικά στην προώθηση των σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών στην Ευρώπη και τον κόσμο, ευτυχώς ιδιωτικά ιδρύματα όπως το Ίδρυμα Νιάρχου, ο οργανισμός ΝΕΟΝ και το Ίδρυμα Ωνάση, αναλαμβάνουν να καλύψουν τον ρόλο του απόντος κράτους.

Θα μου πείτε το ταμείο είναι μείον. Σαφώς και βεβαίως, αλλά η αλήθεια είναι ότι το ΥΠΠΟ εδώ και δεκαετίες είναι εγκλωβισμένο στην αρχαιολατρία. Προωθείται ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός και δεν περισσεύουν χρήματα για τον σύγχρονο πολιτισμό. Και αυτά που περισσεύουν άγνωστο με πόσο... αντικειμενικά κριτήρια δίνονται σε αυτούς που αξίζουν την οικονομική αρωγή. Πόσες εκκλησίες αναστύλωσε με έξοδα του το ΥΠΠΟ, (λες και η Εκκλησία δεν έχει χρήματα για να το κάνει από μόνη της) πόσους συλλόγους αμφιβόλου λόγου ύπαρξης βοήθησε χρηματικά, πόσες ΜΚΟ φαντάσματα, πόσα μνημεία συντηρήθηκαν με ρυθμούς χελώνας, πόσα γράμματα πηγαινοέρχονται για εγκρίσεις που παίρνουν χρόνια για να δοθούν. Ο κρατικός μηχανισμός παραμένει αργός και βαθιά συντηρητικός.


Και εδώ έρχονται οι ιδιώτες με πρωτοβουλίες που θαυμάζουν και οι φίλοι μας στο εξωτερικό, να μας... ξελασπώσουν.

Χρειάστηκε να φτιαχτεί μια Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών για να δούμε επιτέλους σύγχρονα θέατρα του κόσμου, χορογράφους παγκοσμίου φήμης και να δούμε έργα από καλλιτέχνες που έχουν “βαρύ” όνομα όπως ο Helmut Newton και ο Christian Boltanski. Χρειάστηκε να δημιουργηθεί ο πολιτιστικός οργανισμός ΝΕΟΝ για να μπορεί να αγοράσει κάποια έργα το ΕΜΣΤ για την συλλογή του (τα χρήματα δίδονται και το Μουσείο αποφασίζει το ίδιο τι θα αγοράσει), χρειάστηκε το ίδρυμα Νιάρχου για το Κέντρο Πολιτισμού Νιάρχου στο Φάληρο, όπου θα έχουμε μια Βιβλιοθήκη αντάξια της ιστορίας της Ελλάδας, και τώρα για να ολοκληρωθεί η διαδικασία για την λειτουργία του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης που είχε γίνει πια ανέκδοτο εδώ και δεκαετίες στην Αθήνα. “Όταν ανοίξει το ΕΜΣΤ” λέγαμε και προσθέταμε “θα είμαστε συνταξιούχοι”. Τώρα το Ίδρυμα Νιάρχου αποφασίζει να βοηθήσει και την Σχολή Καλών Τεχνών με την βιβλιοθήκη της (που παρεμπιπτόντως είναι μια πολύ πλήρης βιβλιοθήκη με εξαιρετικό περιεχόμενο) να μεταφερθεί.

Το κατά πόσο είναι σωστό να επαναπαυόμαστε εντελώς στους ιδιωτικούς φορείς για να λειτουργούν κάποια πράγματα είναι ένα ερώτημα που προκύπτει τελευταία σε άρθρα και συζητήσεις. Δεν θέλουν κάποιοι να κάνουν κουμάντο σε δημόσια αγαθά οι ιδιώτες. Η αλήθεια είναι όμως ότι το Δημόσιο δεν έχει καταφέρει να προωθήσει και να συντηρήσει τον σύγχρονο πολιτισμό όπως του αξίζει. Μην ξεχνάμε την κλοπή των έργων του Πικάσο και του Μοντριάν από την Εθνική Πινακοθήκη. Τεράστια ζημιά για τον Έλληνα πολίτη, έργα που στοιχίζουν εκατομμύρια ευρώ, μιας και δεν υπήρχαν κονδύλια για επαρκή φύλαξη.

Αν κάτσουμε και το σκεφτούμε καλύτερα όμως και βγούμε από την λογική “ήρθε ο πλούσιος να μας κάνει κουμάντο”, νομίζω ότι όλοι θα συμφωνήσουμε πως ευτυχώς που υπάρχουν και αυτά τα ιδρύματα για να καλύπτουν τα τεράστια κενά στον σύγχρονο πολιτισμό. Γιατί; Πρωτίστως γιατί σε αυτά τα ιδρύματα, αποφασίζουν καταρτισμένοι άνθρωποι με γνώση του αντικειμένου που θα δοθούν χρήματα, πως θα γίνουν επενδύσεις και με ποιόν τρόπο. Δευτερευόντως γιατί δίνουν ελευθερίες στο ελληνικό δημόσιο και στους φορείς που υποστηρίζουν να κάνουν ότι θέλουν με τα χρήματα που τους δίνονται. Παράδειγμα: Το Ιδρυμα Νιάρχου ολοκληρώνει το Κέντρο Πολιτισμού και το παραδίδει στο κράτος και στον Έλληνα πολίτη. Ο οργανισμός ΝΕΟΝ παρουσιάζει σημαντικούς διεθνείς εικαστικούς κάθε χρόνο στο Φεστιβάλ Αθηνών, δίνει χρήματα στο ΕΜΣΤ και του δίνει ελευθερία να αγοράσει ότι αυτό κρίνει ως αξιόλογο έργο τέχνης για τη συλλογή του, στέλνει νέους Έλληνες επιμελητές στο εξωτερικό και τώρα ανοίγει μια εξαιρετική έκθεση στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη σε συνεργασία με την Whitechapel Gallery δημόσια γκαλερί της βρετανικής πρωτεύουσας.

Αντίθετα, το Υπουργείο μέχρι προσφάτως είχε αρχαιολόγους σε θέσεις όπως “Διεύθυνση Εικαστικών Τεχνών”, θέσεις με παχυλούς μισθούς και έξτρα χρήματα από επιτροπές, που προφανώς της κάλυπταν γαλάζιοι και πράσινοι μεσήλικες. Στην πλειονότητα τους ήταν άνθρωποι που έχουν ελάχιστες -αν όχι μηδαμινές γνώσεις- για τα βασικά στον σύγχρονο πολιτισμό και από τις επιλογές τους, φαίνεται ότι δεν ενδιαφέρονται να αποκτήσουν. Και αν δεν απατώμαι τείνει να βοηθά εικαστικούς που έχουν πατήσει τα ...ήντα και δεν έχουν και τόση ανάγκη για χρηματική αρωγή, καθότι στη χρυσή δεκαετία 1984-1994 μοσχοπουλούσαν τα έργα τους για δεκάδες χιλιάδες ευρώ σε κυρίες του Κολωνακίου.

Ας βοηθούν λοιπόν οι ιδιώτες, γιατί η Ελλάδα έχει δεκάδες καλλιτέχνες κάτω των 40 που διαπρέπουν και αναγνωρίζονται στο εξωτερικό και έναν εξαιρετικό σύγχρονο πολιτιστικό πλούτο που αξίζει να τον γνωρίσουν όλοι οι ξένοι επισκέπτες αυτό το καλοκαίρι και να τον γνωρίσουν όλο και περισσότεροι Έλληνες τα επόμενα χρόνια.

Νεφέλη15/05/201523:01

Μα πάντα ιδιώτες φρόντιζαν για την διαμόρφωση του Ελληνικού Πολιτιστικού τοπίου , είτε μέσω των εκάστοτε φεστιβάλ είτε αυτοχρηματοδοτούμενοι ακόμα και πολύ πριν της Στέγης, Φεστιβάλ Αθηνών κλπ. Και βεβαίως το εκάστοτε ΥΠΠΟ είτε μέσω αμφιλεγόμενων ειδικών επιτροπών είτε με απευθείας αναθέσεις σε υμέτερους φίλους και συγγενείς φρόντισε ν αποδυναμώσει την δημιουργική συνεργασία κράτους και ιδιώτη . Σχέση που ανθεί διεθνώς . Σε γενικές γραμμές όμως τ αποτελέσματα είναι απογοητευτικά. Κανένας δεν ενδιαφέρεται επι της ουσίας για να δημιουργηθεί ένα κοινό που θα συνδιαλέγεται εποικοδομητικά με τις σύγχρονες τάσεις θα είναι ανοικτό στις όποιες προκλήσεις και θα βλέπει τον πολιτισμό σαν εργαλείο για γνώση και όχι αποκλειστικά και μόνο για διασκέδαση . Δυστυχώς τα διάφορα πολιτιστικά ιδρύματα ενδιαφέρονται για την υστεροφημία τους και μόνο! ετσι ο καθένας δημιουργεί τον δικό του χώρο,με το δικό του όνομα και το δικό του πρόγραμμα. Διαφορετικοί πολιτιστικοί χώροι με το ίδιο αντικείμενο όπου το ίδιο κοινό περιφέρεται εναλλάξ! Αν τα συγκεκριμένα ιδρύματα ενδιαφέρονταν για τον Ελληνικό Πολιτισμό και κυρίως για το Ελληνικό κοινό θα είχαν ενισχύσει τα ήδη υπάρχοντα Εθνικά Θέατρα, Μουσεία όπως Αρχαιολογικό και άλλα που καταρρέουν εξασφαλίζοντας έτσι την εύρυθμη λειτουργία τους και την εύκολη πρόσβαση των πολιτών . Αλλά χρειάζεται ταπεινότητα και ουσιαστικό ενδιαφέρον για κάτι τέτοιο. Αντίστοιχα παραδείγματα στήριξης σε υπάρχοντες φορείς υπάρχουν πολλά διεθνώς!!! Τέλος ας μην τα ισοπεδώνουμε όλα Δεν περιμέναμε την Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών για να δούμε σύγχρονο χορό και κάποιες θεατρικές παραγωγές!!!! Το Αθηναικό Πολιτιστικό τοπίο δεν 'επασχε ποτέ απο μετακλήσεις διεθνών ονομάτων και παραγωγών ήδη απο τον περασμένο αιώνα !!! Απο πρωτότυπες παραγωγές και την εξαγωγή τους έπασχε και πάσχει ακόμα.. Κατά τ'άλλα ο καλλιτεχνικός αυτισμός καλά κρατεί.........

Απάντηση
sg2628/04/201410:27

Δεν είναι λίγα τα χρήματα που διαχειρίζεται το ΥΠΠΟ για τις τέχνες, και κακώς ζητάτε χρήματα για τις τέχνες από άλλες αρμοδιότητες του ΥΠΠΟ (πχ. οι αναστηλώσεις των αρχαίων μνημείων καλώς γίνονται από το υπουργείο - δεν έχει καμμιά δουλειά η εκκλησία να τις κάνει, μια και της απαγορεύεται οποιαδήποτε παρέμβαση χωρίς την έγκριση της αρχαιολογίας)... Για να επανέλθω στα χρήματα για τις τέχνες, τα οποία ισχυρίστηκα ότι είναι πολλά, θα ήθελα να αναρωτηθώ για τα μεγάλα κονδύλια του Μεγάρου και για τις χρηματοδοτήσεις (κρυφές ή φανερές) "φορέων" πολιτισμού, που όμως καταλήγουν σε κάποιες τσέπες με ... ονοματεπώνυμο...

Απάντηση
Μαρκος27/04/201409:59

Δεν εχουν να φανε ψωμι;;;;;; Ε! Ας φανε παντεσπανι!Τι θα λεγατε φιλτατη, να ξεπουλησουμε ολη αυτη την σαβουρα,για να ελαφρηνουμε λιγο τα χαρατσια των αναξιοπαθουντων υποζυγιων αυτης της αναξιας αρχουσας ταξης, που μας εφερε στην αθλια κατασταση που ζουμε σημερα; Εαν νομιζετε οτι η " τεχνη" σας αξιζει κατι, ας βγει στις αγορες να μαζεψει χρημα και ας απαλλαξει την πολιτεια απο την αφαιμαξη της! Φτανει πια με τους κρατικοδιαιτους κηφηνες!

Απάντηση
νηρεας26/04/201410:31

Το άρθρο σας είναι υπέροχο !!

Απάντηση

Προσθέστε το δικό σας σχόλιο

2500  χαρακτήρες απομένουν

* Υποχρεωτικά πεδία