Η ευγονική και οι υποστηρικτές της στην Ελλάδα

fdrfrw

Τι είναι η ευγονική – Από τον Francis Galton ως την ταύτιση της ευγονικής με τον ναζισμό – Η φυλετική υγιεινή-Οι Έλληνες ευγονιστές: Ι. Κούμαρης, Σ. Τσουρουκτσόγλου, Ν. Λούρος κ.ά. – Οι ακραίες και απαράδεκτες απόψεις επιστημόνων για ορισμένες κοινωνικές ομάδες

Με μεγάλη ανησυχία και έντονο προβληματισμό, διαβάσαμε στο χθεσινό protothema.gr το άρθρο για την πληθυσμιακή συρρίκνωση της χώρας μας και τον ορατό πλέον κίνδυνο το δημογραφικό πρόβλημα να απειλεί την ύπαρξη του ελληνικού κράτους.

Για μια ακόμη φορά φτάνουμε στο «παρά ένα» και μένουμε έκπληκτοι όταν το αντιλαμβανόμαστε…

Δυστυχώς, για τους περισσότερους στην Ελλάδα, ισχύει η γνωστή αρχαία φράση «των οικιών υμών εμπιπραμένων υμείς άδετε»… Ας ελπίσουμε ότι έστω και τώρα θα παρθούν μια σειρά από γενναία μέτρα που έστω και μακροπρόθεσμα, θα οδηγήσουν στην πληθυσμιακή ανάκαμψη της χώρας μας.
Με το ζήτημα του πληθυσμού μια χώρας, σχετίζεται κατά κάποιο τρόπο, το σημερινό μας άρθρο που αφορά την ευγονική. Θα δούμε τι είναι η ευγονική, μια σύντομη ιστορία της και, κυρίως, τις απόψεις των υποστηρικτών της στην Ελλάδα, ιδιαίτερα τα χρόνια του Μεσοπολέμου.

arx1
Stavros_Zurukzoglu_02
255px-Sir_Francis_Galton_by_Octavius_Oakley


Η ιστορία της ευγονικής

Σύμφωνα με το «Χρηστικό Λεξικό της Νεοελληνικής Γλώσσας» της Ακαδημίας Αθηνών (έκδ. 2014), ευγονική είναι ο «επιστημονικός κλάδος που μελετά μεθόδους βελτίωσης γενικών ιδιοκτήτων μέσω ελεγχόμενης, επιλεκτικής αναπαραγωγής: αρνητική (μείωση της συχνότητας των ανεπιθύμητων βιολογικών χαρακτηριστικών)/ θετική (αύξηση της εμφάνισης επιθυμητών κληρονομικών χαρακτηριστικών) – (ενν. ευγονική)».

Η λέξη ευγονική, προέρχεται από την αγγλική eugenics (πρώτη εμφάνιση 1883) ή τη γαλλική eugenique (πρώτη εμφάνιση 1883), ωστόσο είναι αντιδάνειο, προέρχεται δηλαδή από τα ελληνικά.

Ας δούμε περισσότερα στοιχεία για την ευγονική από το «ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΣΚΕΨΗΣ» (εκδ. ΠΑΤΑΚΗΣ, 2008).
Ο όρος «ευγονική», εισήχθη από τον Francis Galton (1822-1911), ξάδελφο του Δαρβίνου το 1883. Οι σχετικές ιδέες ανάγονται τουλάχιστον στον Πλάτωνα.
Στην «Πολιτεία», εξιδανικεύεται η κοινωνία στην οποία με συνεχή επιλογή βελτιώνεται το ανθρώπινο γένος και υποστηρίζει ότι η πολιτεία θα έπρεπε να ελέγχει την αναπαραγωγή στις κυρίαρχες τάξεις.

Ωστόσο, συστηματική διευκρίνιση των ιδεών αυτών, έγινε αφότου η «Καταγωγή των Ειδών» (1859), του Δαρβίνου, τοποθέτησε τον άνθρωπο στο πλαίσιο της φυσικής πορείας της εξέλιξης.

Οι υπέρμαχοι της ευγονικής τη θεωρούν επιστήμη βασισμένη στη γενετική, ωστόσο τα στοιχεία αντικειμενικής επιστημονικής σκέψης που διαθέτει, είναι ελάχιστα.

Η επίκληση της ευγονικής, χρησιμοποιήθηκε συχνά για να νομιμοποιήσει μια σειρά κοινωνικών προκαταλήψεων, ιδίως αυτών οι οποίες σχετίζονται με τη φυλή και την τάξη.
Η ευγονική έγινε αρχικά δημοφιλές κοινωνικό κίνημα στη Μεγάλη Βρετανία.

Οφειλόταν κυρίως στην ανησυχία των επαγγελματιών μεσοαστών, η οποία μεγάλωνε από τον φόβο ότι η αργή πρόοδος της Βρετανίας στον πόλεμο των Μπόερς (στη Νότια Αφρική) οφειλόταν στον εκφυλισμό της αυτοκρατορικής φυλής.

Το 1906 η ευγονική ήταν ένας από τους τέσσερις κλάδους της κοινωνιολογίας στη Μ. Βρετανία. Η βρετανική βιβλιογραφία, είχε σαν αποτέλεσμα την ανάπτυξη λαϊκών κινημάτων και κέντρων ευγονικής σε Η.Π.Α., Ρωσία, Σουηδία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Στις Η.Π.Α., σε αντίθεση με την Βρετανία θεσπίστηκαν απόψεις αρνητικής ευγονικής. Το 1943, τριάντα Πολιτείες επέτρεπαν την στείρωση ατόμων που κρίνονταν γενετικά «ακατάλληλα», κυρίως τροφίμων ψυχιατρείων. Μάλιστα οι περισσότεροι από τους νόμους αυτούς επέτρεπαν τον καταναγκασμό όταν ήταν αναγκαίος.

Καθώς η ευγονική συνδέθηκε με τον ναζισμό, αντιμετωπίζεται με καχυποψία μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Ωστόσο οι ιδέες της διατηρούνται άθικτες και επηρεάζουν τις αντιλήψεις σχετικά με τους μετανάστες, το δικαίωμα των ψυχικά ασθενών κλπ. να τεκνοποιούν.
Επίσης, το γεγονός ότι οι ναζί ενστερνίστηκαν τις ιδέες της ευγονικής, είχε σαν αποτέλεσμα να περάσει σε δεύτερη μοίρα το γεγονός ότι και «προοδευτικοί» υπήρξαν θιασώτες της. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι Φαβιανοί στη Μεγάλη Βρετανία, οι οποίοι υποστήριζαν την επικράτηση του σοσιαλισμού με «ήπια μέσα», μέσω της διείσδυσης στους ήδη υπάρχοντες θεσμούς και το «αναπόφευκτο της σταδιακής προόδου».
Σήμερα η ευγονική δεν είναι συνήθως θεσμοθετημένη, αλλά επηρεάζει τις αποφάσεις μεμονωμένων γραφειοκρατών και γιατρών.

aggelos2
aggelos1


Η «φυλετική υγιεινή» στην Ελλάδα

Η «φυλετική υγιεινή», αποτέλεσε το γερμανικό μοντέλο ευγονικής, το οποίο διατυπώθηκε αρχικά από τους Wilhelm Schallmayer (1857-1919) και Alfred Ploetz (1860-1940), το 1895.
Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του μοντέλου αυτού, ήταν το αίτημα φυλετικής ένωσης των λευκών λαών που θεωρούνταν φορείς του πολιτισμού (Kulturvolker), με στόχο την προστασία τους από την απειλούμενη παρακμή και, συνεπώς, τη βελτίωση του ανθρώπινου είδους.
Η «φυλετική υγιεινή» συνδέθηκε με τα ναζιστικά επεκτατικά σχέδια στην ανατολική και νοτιοανατολική Ευρώπη και με την πρόθεση να συμπεριληφθούν στη Γερμανία τα εδάφη στα οποία ζούσαν «στοιχεία του γερμανικού λαού» (volkish).
Η άνοδος του εθνικοσοσιαλισμού, οδήγησε στη ριζοσπαστικοποίηση της γερμανικής ευγονικής που εγκαινιάστηκε με το νόμο περί υποχρεωτικών στειρώσεων (1933/1934).

Στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, υπάρχουν αναφορές στη φυλετική υγιεινή τις δεκαετίες του 1920 και του 1930 από πανεπιστημιακούς, οι οποίοι συνδέονταν ακαδημαϊκά με τον γερμανόφωνο χώρο.

Βασικοί «εκφραστές» της, ήταν ο καθηγητής υγιεινής Κωνσταντίνος Μουτούσης (1892-1963), ο διεθνούς φήμης υγιεινολόγος και ευγονιστής Σταύρος Τσουρουκτσόγλου, (1896-1966), με σύντομη αλλά ενδιαφέρουσα παρουσία στον ελληνικό ακαδημαϊκό χώρο, καθώς έκανε καριέρα στην Ελβετία και ο καθηγητής φυσικής ανθρωπολογίας Ιωάννης Κούμαρης (1879-1970).

Ο Κωνσταντίνος Μουτούσης ήταν διδάκτορας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Βιέννης (1914), όπου απέκτησε ερευνητική εμπειρία σε πανεπιστημιακά εργαστήρια, ανάμεσά τους και στο εργαστήριο υγιεινής (1913-1915). Το 1915, επέστρεψε στην Αθήνα, όπου έγινε προϊστάμενος του μικροβιολογικού εργαστηρίου του Ευαγγελισμού (1915-1923) και επιμελητής του εργαστηρίου υγιεινής και μικροβιολογίας του πανεπιστημίου (1919-1923). Το 1933 εκλέχθηκε καθηγητής της νεοσύστατης έδρας υγιεινής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και το 1939 κατέλαβε την επίσης νεοσύστατη έδρα δημόσιας και κοινωνικής υγιεινής.

Ο όρος «φυλετική υγιεινή», αναφέρεται στο εναρκτήριο μάθημά του στο Πανεπιστήμιο, σε σχέση με τον επαπειλούμενο εκφυλισμό από τη μια και τις σύγχρονες έρευνες περί κληρονομικότητας από την άλλη, που είχαν διεξαγάγει πρωτοπόροι της φυλετικής υγιεινής όπως τους κατονομάζει ο Μουτούσης: Eugen Fischer, (1874-1967), Erwin Baur (1875-1933), Fritz Lenz (1887-1976) και Ernst Rudin (1874-1952).

Ο Μουτούσης αναφέρει συγκεκριμένα:
«Δυστυχώς το κληρονομικόν δένδρον των γενεών της σύγχρονης κοινωνίας είναι επιβεβαρημένον βιολογικώς δια πολλών νοσηρών προδιαθέσεων και ιδία ψυχικής φύσεως. Η εκτίμησις και η κατάταξις των προδιαθέσεων τούτων είναι το προέχον μελέτημα των ασχολουμένων εις την φυλετικήν υγιεινήν και την ευγονίαν».

Ο Σταύρος Τσουρουκτσόγλου, ασχολήθηκε κυρίως με τις έρευνες για τη σχέση μεταξύ υγιεινής και ευγονικής. Υπήρξε μάλιστα συνδιαμορφωτής των ευγονικών ιδεών και της φυλετικής υγιεινής. Η παρουσία του στην Ελλάδα ήταν σύντομη αλλά αισθητή, καθώς δεν μπόρεσε να καταλάβει κάποια πανεπιστημιακή έδρα.

Γεννήθηκε στη Σμύρνη και ήταν μέλος επιφανούς ελληνικής οικογένειας. Μετά την αποφοίτησή του από το ιδιωτικό ελληνογαλλικό Λύκειο Αρώνη της Σμύρνης (1915), πήγε στο Βερολίνο για σπουδές ιατρικής. Συνέχισε τις σπουδές του στη Γενεύη, τη Βέρνη και το Μόναχο με τους καθηγητές Max von Gruber (1853-1927) και Ignaz Kaup (1870-1944) στους τομείς της μικροβιολογίας, της υγιεινής, της κοινωνικής υγιεινής, την ευγονικής, την επιστήμη της κληρονομικότητας και την ιατρική στατιστική. Το 1924-25 έζησε στην Αθήνα. Από το 1927 και μετά έζησε στη Βέρνη και εργάστηκε ως βοηθός του καθηγητή Georg Sobernheim (1865-1963).

Από το 1927 και έπειτα, αναγνωρίστηκε ως ειδικός σε θέματα κατανάλωσης αλκοόλ στην Ελβετία. Διατήρησε ωστόσο σχέσεις με ελληνικούς ακαδημαϊκούς κύκλους και το 1939 έγινε αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών.
Τα ευγονικά μέτρα που προτείνει να εφαρμοστούν ο Τσουρουκτσόγλου για τη διαχείριση του πληθυσμιακού ζητήματος, οδηγούν ουσιαστικά στην καταστολή της ανθρώπινης ζωής. Ως επιμελητής και συγγραφέας ενός συλλογικού τόμου σχετικά με τις στειρώσεις που κυκλοφόρησε τη δεκαετία του 1930, υποστήριξε την υποχρεωτική στείρωση στην περίπτωση που με βάση το οικογενειακό ιστορικό υπάρχουν πολλές πιθανότητες να έρθουν στον κόσμο απόγονοι υποδεέστερης αξίας.

Ο πιο ένθερμος υποστηρικτής της φυλετικής υγιεινής στην Ελλάδα, ήταν ο Ιωάννης Κούμαρης. Από το 1915 ως το 1950, ήταν διευθυντής του Ανθρωπολογικού Μουσείου, από το 1925 έως το 1950 κατείχε την έδρα φυσικής ανθρωπολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ το 1924 ίδρυσε την Ελληνική Ανθρωπολογική Εταιρεία, της οποίας υπήρξε διευθυντής ως το θάνατό του.
Ιδιαίτερα από τη δεκαετία του 1930 μέχρι το τέλος της ζωής του, ο Κούμαρης υποστήριζε θερμά την καθαρότητα του ελληνικού αίματος, την οποία έβλεπε να απειλείται από πιθανές φυλετικές προσμείξεις που μπορούσαν να συμβούν λόγω της αποδημίας των Ελλήνων και, κυρίως, των Ελληνίδων.
Παρά το ότι ο Κούμαρης προσπαθούσε να εμφανιστεί επιστημονικά ουδέτερος και αντικειμενικός, έδειχνε σαφή προτίμηση στον γερμανικό φυλετικό λόγο. Το 1954 συμμετείχε ως συγγραφέας στον εορταστικό τόμο προς τιμήν του διαβόητου Γερμανού ανθρωπολόγου Eugen Fisher, ο οποίος ανήκε στο επιστημονικό επιτελείο των ναζί, ωστόσο δεν λογοδότησε ποτέ γι’ αυτό.

nick1
LOUROS


Ο «ευγονικός λόγος» στην Ελλάδα: Ι. Κούμαρης, Δ. Ελευθεριάδης, Ν. Λούρος

Η ευγονική διέγραψε μια τεράστια τροχιά κατά τον 20ο αιώνα. Από εξυμνούμενη πρακτική πληθυσμιακής μηχανικής, σε αποκηρυγμένη πρόγονο των ναζιστικών στρατοπέδων συγκέντρωσης. Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο η ευγονική (όπως και η φυλετική υγιεινή), «απονομιμοποιήθηκαν» και εξοβελίστηκαν από τον επιστημονικό λόγο και τον κοινωνικό μεταρρυθμισμό.

Στον Ιωάννη Κούμαρη, αναφερθήκαμε και προηγουμένως. Παραθέτουμε κάποιες από τις απόψεις του:
«…κύριος παράγων καταπτώσεως των φυλών δεν είναι τυχόν η διαφθορά, ο πλούτος, η αμεριμνησία, οι οποιαδήποτε νεωτεριστικαί ιδέαι κλπ. αλλ’ η μεταβολή του αίματος, η αλλοίωσης δηλαδή της συνθέσεως των βασικών πυρήνων της φυλής, δια της μείξεως, της διασταυρώσεως με ξένας φυλάς»
(Ιωάννης Κούμαρης, «Η Ελληνική φυλή Εκτός Ελλάδος», Πρακτικά Συνεδρίου της Ελληνικής Ανθρωπολογικής Εταιρείας, 1940, σελ. 7).

Ο βακτηριολόγος και υγιεινολόγος, καθηγητής Κοινωνικής Βιολογίας στην Πάντειο Σχολή Δημοσθένης Ελευθεριάδης (1885-1964), υιοθετεί αντικομμουνιστική ρητορική τη δεκαετία του 1940. Κατά τον Ελευθεριάδη η κομμουνιστική κίνηση, ορίζεται ως:
«…μία επίθεσις του υπανθρώπου κατά παντός ό, τι ωραίον και υψηλόν εδημιούργησαν τα υπέροχα πνεύματα των αιώνων, επίθεσις έχουσα ως αφετηρίας το συναίσθημα της κατωτερότητας και της αδυναμίας προσαρμογής… κτηνώδης προσπάθεια υποβιβασμού όλων των ανθρώπων εις την στάθμην της διανοητικής και ψυχικής δυναμικότητος την κληρονομικώς υποδεέστερων στοιχείων…».
(Δημοσθένης Ελευθεριάδης, «Μαθήματα Κοινωνικής Βιολογίας», Αθήνα 1948, σελ. 130-131).

Πολλά από τα ευγονικά μέτρα τα οποία στο παρελθόν είχε κατά περίπτωση αποκηρύξει ο Ελευθεριάδης (προγαμιαία πιστοποιητικά υγείας, στείρωση κλπ.), πλέον τα αναφέρει ως «θεωρητικώς ορθά», έστω κι αν η εφαρμογή τους αποτελεί «χιμαιρική ουτοπία».
Βασικός εκφραστής του ευγονικού λόγου στη μεταπολεμική Ελλαδα, υπήρξε ο Νικόλαος Λούρος (1898-1986).

Από το 1935 ήταν τακτικός καθηγητής της Μαιευτικής και Γυναικολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, και ιδρυτής (1953) της Ελληνικής Εταιρείας Ευγονικής, η οποία τη δεκαετία του 1970 μετονομάστηκε σε Ελληνική Εταιρεία Ευγονικής και Γενετικής του Ανθρώπου.
Συντηρητικών αρχών (από το 1974 ως το 1964, υπήρξε γιατρός της βασιλικής οικογένειας), ακαδημαϊκός από το 1966(πρόεδρος της Ακαδημίας το 1976), με αντιστασιακό φρόνημα (δεν δέχτηκε να υπηρετήσει τις δωσιλογικές κυβερνήσεις αν και ήταν γνωστές οι διασυνδέσεις του με τον γερμανικό ακαδημαϊκό χώρο), έγκλειστος στο Χαϊδάρι μαζί με τους συναδέλφους του Πέτρο Κόκκαλη και Κωνσταντίνο Χωρέμη (1944), δημοτικιστής (γνωστή η ενεργός του συμπαράσταση σε συναδέλφους του που βάλλονταν από το κατεστημένο, όπως ο Ιωάννης Κακριδής στη «Δίκη των Τόνων», 1941-1942), πρωταγωνίστησε στην ίδρυση τμημάτων Ιατρικής σε Πάτρα, Γιάννενα και Αλεξανδρούπολη, ως υπουργός Εθνικής Παιδείας στην πρώτη μεταπολιτευτική κυβέρνηση εθνικής ενότητας υπό τον Κωνσταντίνο Καραμανλή.

Από τις αρχές της σταδιοδρομίας του ο Νικόλαος Λούρος αντιτίθεται με κάθε τρόπο στη γενικευμένη πρακτική της έκτρωσης, την οποία θεωρεί έγκλημα. Ακόμα και από το βήμα της Ακαδημίας Αθηνών επικεντρώνει την προσοχή του στο πρόβλημα των εκτρώσεων (Δεκέμβριος 1967).
Μετά την κατοχύρωση της ισότητας και της ισοτιμίας των δύο φύλων από το Σύνταγμα του 1975, εξακολουθεί να πιστεύει ότι οι διαφορισμένες βιολογικές λειτουργίες επιφέρουν διαφορετικές επαγγελματικές σταδιοδρομίες.

Εκείνο το στοιχείο που διαφοροποιεί ουσιαστικά τη στάση του Ν. Λούρου από τον σκληρό πυρήνα του ευγονισμού είναι η αμφισβήτηση της ακραίας αιτιοκρατίας από την οποία τον προστάτευσαν ο ιδεαλισμός, η θρησκευτικότητα και η πίστη του στην ανθρωπιστική βάση του ιατρικού λειτουργήματος.

koumaris
arx2
220px-Alfred_Ploetz


Ακραίες και καταδικαστικές απόψεις επιστημόνων με το «πρόσχημα» της ευγονικής

Ο «εκφυλισμός» αποτελούσε πάντα ιδεοληψία που αποτελεί πολιτισμική και φυλετική έκπτωση της Ελλάδας αλλά και του δυτικού πολιτισμού. Στο πλαίσιο της καταπολέμησής του με ευγονικά μέτρα, αναπτύχθηκαν από σοβαρούς κατά τα άλλα επιστήμονες, ακραίες θεωρίες. Ας δούμε μερικές:
«Οι χασισοπόται και οι τοξικομανείς να χαρακτηρισθούν ως παράφρονες και να εγκλεισθούν εις τα θεραπευτήρια»
(Σιμωνίδης Βλαβιανός, νευρολόγος, ψυχίατρος, Πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών το 1932-1933, στην Ιατρική Εφημερίδα , φ. 273, 16/7/1933)

Ο Θρασύβουλος Βλησίδης (1886-1964) καθηγητής Δασολογίας στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης θίγει το 1929 το πρόβλημα των «μη καταλλήλων προς παραγωγήν απογόνων» στην οποία συμπεριλαμβάνονται «βλάκες και ηλίθιοι, ψυχασθενείς, χρόνια ασθενείς από σεξουαλικά ή μεταδοτικά νοσήματα («συφιλιδικοί», «φθισικοί», «φυματιώντες») καθώς και αλκοολικοί, φορείς όλοι και ταυτόχρονα πρόξενοι του στίγματος του εκφυλισμού».
(«Εκφυλίζονται οι νεώτεροι πολιτισμένοι λαοί;», άρθρο του Θ. Βλησίδη στο «Ελεύθερον Βήμα», αρ.φ. 2637, 11/8/1929)
Τέλος, ο Κωνσταντινουπολίτης Νικόλαος Δρακουλίδης (1900-1985) με σπουδές σε Αθήνα, Βιέννη και Παρίσι, ειδικός στα αφροδίσια νοσήματα γνωστός και με το λογοτεχνικό ψευδώνυμο Άγγελος Δόξας (υπήρξε συγγραφέας και κριτικός λογοτεχνίας) αναφέρεται στα αφροδίσια νοσήματα (τέλη της δεκαετίας του 1920 – αρχές της δεκαετίας του 1930):
Από αυτά πάσχει το 75% του πληθυσμού (!) ενώ το 12% (από το 75%) πάσχει από σύφιλη. Ωστόσο υπολογίζει ότι σε χωριά και επαρχίες η σύφιλη πλήττει το 50-80% του πληθυσμού. Αιτία γι’ αυτό; Οι κοινές γυναίκες. Τις υπολογίζει (1929) σε 55.000-60.000 σε Αθήνα και Πειραιά…
Οι περισσότερες από αυτές είναι ανήλικα κορίτσια, μαθήτριες σχολείων, υπάλληλοι καταστημάτων, ακόμα και έγγαμες γυναίκες. Πολλές απ’ αυτές «εκδίδονται λαθραίως εις μυστικούς οίκους» ενώ η κρυφή πορνεία είναι «λίαν διαδεδομένη παρ’ ημίν και δη εις την κάτω των 20 ετών ηλικία».

Ο Δρακουλίδης τη δεκαετία του 1930, στο βιβλίο του «Η προ του Γάμου Ιατρική Εξέτασις» προτείνει την καθιέρωση προγαμιαίου πιστοποιητικού υγείας με σκοπό να αποτρέψει «την αποσύνθεσιν της φυλής και τον εκφυλισμόν του ανθρωπίνου γένους» αποκλείοντας από τη διαιώνισή τους όσους υποφέρουν από «ανοικτή» φυματίωση, σύφιλη, φρενοπάθεια, αλκοολισμό, τοξικομανία, επιληψία και λέπρα…

Francis_Galton_1850s
Stavros_Zurukzoglu_01


Πηγές: «Η ΦΥΛΕΤΙΚΗ ΥΓΙΕΙΝΗ ΣΤΗΝ ΙΑΤΡΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΟΝ ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟ», Σεβαστή Τρουμπέτα
«ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΥΓΟΝΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ», Γιώργος Κόκκινος-Μάρκος Καρασαρίνης, όπως και το προηγούμενο, στο συλλογικό έργο «ΦΥΛΕΤΙΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ», Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2017.
«ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΣΚΕΨΗΣ», εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ 2008

ΣΧΟΛΙΑ (22)

Ρεαλιστής.

Στην εποχή μας, για το παραμικρό χρειάζεσαι πιστοποιήσεις, άδειες, διπλώματα, εξέταση από επιτροπές, ελέγχους και άλλα πολλά προκειμένου να είσαι εντάξει απέναντι σε νόμους και κανόνες. Για να κάνεις παιδί όμως δεν σε ελέγχει κανείς. Πώς είναι δυνατόν, για κάτι τόσο σοβαρό, να μην υπάρχει κανένας περιορισμός? Τις προάλλες είδα μια τοξικομανή στο δρόμο με την κοιλιά τούρλα. Τι παιδί θα φέρει στον κόσμο αυτή? Η΄βλέπεις κάτι παμφτωχους τριτοκοσμικούς ανα τον γλόμπο να γεννάνε αβέρτα, αδιαφορόντας για το πώς θα τα ζήσουν και μετά να ζητάνε την μέριμνα των προηγμένων κρατών. Μήπως τελικά οι στειρώσεις υπο προϋποθέσεις δεν είναι και τόσο κακές? Μην παραμερίζουμε τη λογική και το γενικό συμφέρον για χάρη του (ψευτο)ανθρωπισμού. Αυτό μας έχει φάει, γι΄αυτό και ο κόσμος πάει κατα διαόλου.

Νίκος

Διότι το να αφαιρείς από τον άλλον το δικαίωμα να φέρει νέα ζωή στον κόσμο είναι το πραγματικά κτηνώδες. Κανείς δε σε όρισε κριτή.

@Νικος

Ούτε εσένα σε όρισε κανένας ηθικολόγο. Κτηνωδες είναι φίλε μου να επιτρέπεις σε τοξικομανείς και πνευματικά/ψυχικά ασταθείς να τεκνοποιουν και να φέρνουν στο κόσμο παιδιά τα οποία από την 1η μέρα της ζωής τους θα υποστούν μια ζωή κόλαση. Η τεκνοποίηση δεν είναι δικαίωμα αλλά ευθύνη. Κι όποιος δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος αυτής της ευθύνης καλύτερα να μην αφήνει απογόνους. Έτσι απλά.

Παρεξηγημένη έννοια.

Η ευγονική αν δεν είχε συνδεθεί με ολοκληρωτικά καθεστώτα, θα ήταν μια εξαιρετική προοπτική για την βελτίωση της ανθρωπότητας. Η αναπαραγωγή δεν θα έπρεπε να είναι δικαίωμα για όλους. Για ποιο λόγο πρέπει να έχει δικαίωμα στην αναπαραγωγή κάποιος που έχει σοβαρές ψυχικές ασθένειες, χαμηλό δεικτη νοημοσύνης, υψηλή παραβατικότητα, είναι τοξικομανής ή που ζει σε συνθήκες ακραίας φτώχειας? Βλέπεις τύπους που δεν έχουν να φάνε και κάνουν καμια 10αρια παιδιά. Τα οποία είτε θα καταλήξουν σε ιδρύματα, είτε για υιοθεσία είτε κάποια από αυτά θα μείνουν μαζί τους και θα περάσουν μαύρη ζωή. Με ό,τι συνέπειες μπορεί να έχει αυτό στην ψυχοσύνθεση και την εξέλιξη τους. Γιατί λοιπόν να θεραπεύεις και να μην προλαμβάνεις? (όπως έλεγε και ο Ιπποκράτης).

kyriakos

Η ευγονικη δεν είναι απλό πράγμα. Η ιδέα είναι να έχεις πολίτες κι όχι βλαμμενους που ακούνε μια ομιλία κι αν τους ρωτήσεις "Τι είπε" σου απαντούν "δεν ξέρω, αλλά τα είπε πολύ καλά". Κοιτάξτε γύρω σας. Θα δείτε αδύναμους χαρακτήρες, ανίκανους να κάνουν δύο λογικές σκέψεις στη σειρά, χωρίς αίσθηση προορισμού και στόχου, χωρίς αίσθηση τιμής και ντροπής, κλπ κλπ κλπ. Όχλος που όταν μεγαλώσει τρώει τις σάρκες του.

Μαλιστα!

"Ελληνες" (σιγουρα ειναι τετοιοι?) "επιστημονες", οπαδοι του Χιτλερ που βρηκαν καινουργιους εργοδοτες , τους εγγλεζους και τους αμερικανους και αγωνιστηκαν να αποδειξουν την "φυλετικη μας καθαροτητα" με μονο σκοπο να διακοψουν καθε σχεση του λαου μας με τους ομοδοξους του και με τους πιο κοντινους σε αυτον φυλετικα αλλους λαους (γειτονες). Ολα αυτα φυσικα οχι λογω καποιας ιδεολογιας , αλλα για να εξυπηρετησουν ξενα, εχθρικα προς την χωρα μας (μικρασιατικη καταστροφη και ξεριζωμος, Κυπρος) συμφεροντα. Ειχαν τυχη βουνο, οι συγκυριες δεν επετρεψαν στο λαικο κινημα του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ να επικρατησει.Γιατι αν ηταν αλιως τα πραγματα, θα τους πεταγαν σε πηγαδια η θα τους εσφαζαν με κονσερβοκουτι (οπως τους αξιζε).

ΓΙΩΡΓΗΣ

Mην το παρακανετε να συνδεετε την Ευγονικη με τον Ναζισμο γιατι αν το καλοκοιταξεις ολες οι γυναικες κυριως, ενστικτωδως, ελκονται και γοητευονται και κανουν τα παιδια τους με τα δυνατα αρσενικα της φυλης τους και μονο, χωρις να κανουν την παραμικρη εκπτωση και συμβιβασμο στην πολυπολιτισμικοτητα και την αδελφοσυνη των λαων και τα ταξικα τους αδελφια ! Ξεπερνουν επι του προκειμενου και τους ναζιστες!

.

Γι αυτό όλοι οι Εβραίοι παντρεύονται μεταξύ τους.

ΚΩΣΤΑΣ-ΔΡΑΜΑ

ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΑ ΘΗΛΑΣΤΙΚΑ. ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΘΗΛΑΣΤΙΚΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΤΑ ΚΑΘΑΡΟΑΙΜΑ, ΤΑ ΗΜΙΑΙΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ''ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ'' (ΓΙΑ ΝΑ ΜΗ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΩ ΑΛΛΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΚΑΙ ΘΙΞΩ ΤΟΥΣ ΑΡΙΣΤΕΡΟΥΣ). ΕΤΣΙ ΚΑΙ ΣΤΑ ΘΗΛΑΣΤΙΚΑ ΠΟΥ ΛΕΓΟΝΤΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ. ΑΠΛΑ...

Σωτηρία Ιατρού - θεολόγος

Ο θείος Παύλος είπε πως δεν υπάρχουν φυλές εν Χριστώ Ιησού. Είναι ευτύχημα που έχουν έρθει τόσοι πολλοί λαθροπρόσφυγες στην Ελλάδα και θα αναμιχτούν με την Ελληνική Φυλή, ώστε να προκύψει ένα καινούργιο αμάγαλμα φυλών, που θα μάς προστατέψει διά παντός από τον πασίγνωστο ρατσισμό της Λευκής Φυλής. Χρέος κάθε γονιού είναι να συνιστά στις κόρες του να πάρουν αλλοδαπό και δή Αφρικανό

ΓΙΩΡΓΗΣ

Mην ανακατευεις την Ορθοδοξια με αυτα.Γιατι ο Παυλος και οι αλλοι συνδιαμορφωτες τελικα της Ορθοδοξης χριστιανικης Πιστης, μιλουν για την ισοτητα τηςψυχης των ανθρωπων απεναντι στο Θεο Δημιουργο και οχι για ανθρωπινες και τις φυλετικες διακρισεις ή ισοτητες! Εαν ομως προσεξεις καλυτερα και αυτοι ακομη οι Αγιοι του θειου Λογου ανθρωποι διανθιζουν τη διδασκαλια τους με πλειστες οσες αναφορες δικρισεων σε δουλους και αφεντικα σε Ελληνες και Ιουδαιους

Ε Λ Λ Η Ν Α Σ - ΣΟΥΗΔΙΑ

Η ευγονική ξεκίνησε από την Σουηδία το 1922, αρκετά χρόνια πριν από τον Χίτλερ στη Γερμανία, αυτά ξέχασε να τα γράψει ο αρθρογράφος. Αυτό που κάνετε δεν είναι σωστή δημοσιογραφία αλλά συμφεροντολογία, για να καλύψετε την προοδευτική Σουηδία. Ο Χίτλερ τα αντέγραψε όλα αυτά από τους Σουηδούς. Πολλοί Σουηδοί -και ίσως όχι μόνο αυτοί- δεν θέλουν να θυμούνται ότι το πρώτο ινστιτούτο ευγονικής στον κόσμο εγκαινιάστηκε το 1922 στην Ουψάλα, με την ονομασία Εθνικό Ινστιτούτο Φυλετικής Βιολογίας και με την υποστήριξη των περισσότερων πολιτικών κομμάτων. Οι ιδέες περί φυλετικής καθαρότητας και ανωτερότητας της αρείας φυλής ήταν ευρέως διαδεδομένες εκείνη την εποχή στις σκανδιναβικές χώρες. Ακόμα και ο σκηνοθέτης Ινγκμαρ Μπέργκμαν παραδέχθηκε εκ των υστέρων ότι στην εφηβεία του τον είχαν γοητεύσει έντονα οι ναζιστικές ιδέες, ακόμα και ο ιδρυτης του ΙΚΕΑ Ινγκβαρ Καμπραντ, υπήρξε στα νιάτα του (1942 - 1945) μέλος του Νέου Σουηδικού Κινήματος, μιας από τις σημαντικότερες ακροδεξιές και αντισημιτικές οργανώσεις της χώρας. Το 1997 η σουηδική εφημερίδα «Dagens Nyheter» έκανε μια ανατριχιαστική αποκάλυψη που συγκλόνισε την παγκόσμια κοινή γνώμη. Από το 1935 έως το 1976, οι Σουηδοί εφάρμοσαν ένα πρόγραμμα με σκοπό να διατηρήσουν την «καθαρότητα της φυλής». Στο πλαίσιο του προγράμματος περισσότεροι από 60.000 άνθρωποι, στην πλειονότητά τους γυναίκες, στειρώθηκαν, καθώς θεωρούνταν «κατώτεροι» είτε διότι ήταν μιγάδες, είτε επειδή είχαν νοητική υστέρηση, ψυχολογικά προβλήματα ή «παρεκκλίνουσα» συμπεριφορά, όπως έντονη σεξουαλική δραστηριότητα. Σε γενικές γραμμές το πρόγραμμα εφαρμόστηκε σε όσους τα χαρακτηριστικά τους θεωρήθηκε ότι δεν άρμοζαν στο πρότυπο της άριας φυλής. Το πρόγραμμα στειρώσεων άρχισε να εφαρμόζεται μετά τη ψήφιση σχετικού νόμου το 1934. Οι σουηδικές αρχές διεξήγαγαν το πρόγραμμα με άκρα μυστικότητα. 230.000 άτομα υπέστησαν στείρωση στη Σουηδία από το 1935 έως το 1996. Μάλιστα οι 63.000 στειρώσεις έγιναν από το 1935 έως το 1976 στο πλαίσιο των νόμων που είχε εγκρίνει ομόφωνα η σουηδική Βουλή. Το 1976 ψηφίστηκε νέος νόμος που όριζε ως αναγκαία την προηγούμενη συγκατάθεση των ενδιαφερομένων. Στα χρόνια που ακολούθησαν έως το 1996, υπέστησαν στείρωση περίπου άλλοι 166.000 άνθρωποι....

Μιχάλης Στούκας

Καλησπέρα,έχω διαβάσει αυτά που γράφετε,αλλά το θέμα του άρθρου δεν είναι "Η Ευγονική σε Διάφορες Χώρες".Οι εκπρόσωποί της στην Ελλάδα είναι.Και γιατί να καλύψω τη Σουηδία,έχω κάποιο όφελος;Ούτε καμία σχέση έχω με τη Σουηδία,ούτε πρόκειται να αποκτήσω.Συνεπώς δεν πρόκειται για σκόπιμη παράλειψη κλπ.Πολύ καλά κάνετε και γράφετε το τι έκανε η "προοδευτική" Σουηδία,για να μαθαίνουν και κάποιοι που εξιδανικεύουν τις άλλες χώρες και κατηγορούν ασύστολα την Ελλάδα.Να είστε καλά,με εκτίμηση,Μ.Σ.

Ε Λ Λ Η Ν Α Σ - ΣΟΥΗΔΙΑ

Φίλτατε Μιχαλη Στουκα, στον πρόλογο του άρθρου που αναφέρεται από που ξεκίνησε η ευγονική "Η ιστορία της ευγονικής" λείπει το κομμάτι της Σουηδίας. Αυτό συμπλήρωσα.

ο ποντιος

αν το υιοθετουσαμε δε θα ειχαμε 46% κομμουνιστες (συριζα -κκε κλπ)

Petros

H ευγονικη μακροχρονια θα δημιουργουσε ευτυχισμενους ανθρωπους και υγιεις κοινωνιες.Τωρα ο κοσμος εχει πολυ ομορφους και πολυ ασχημους.Οι πολυ ομορφοι εχουν πολλες γυναικες και ανοικτες ολες οι πορτες, οι πολυ ασχημοι καμμια γυναικα και αποκλεισμενοι.Το θεωρειται δικαιο αυτο.Πολυ λενε ρατσισμο την ευγονικη, μα αν ειχαμε ευγονικη δεν θα ειχαμε ρατσισμο, ουτε αδικιες, ουτε διακρισεις.

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

panelladikes-eksetaseis-2012-7-600x334

Οι πανελλαδικές εξετάσεις- Το… ιστορικό θέμα της Έκθεσης στις «Γενικές Εξετάσεις» του 1985 – Οι αντιδράσεις και οι λόγοι της μεγάλης αποτυχίας των υποψηφίων – Υπάρχει πραγματικά λεξιπενία στη νέα γενιά;

3
kritikos_synauliwn_arthro

«_Το αίστημα της απαφτούνης του δοξαριού του, κατά πως ξεκρεμιέται στον αργαλειό που μπλέκει το υφάδι της μουσικότης του...

1
taxtsis

Τον βρήκε δολοφονημένο η αδερφή του στις 27 Αυγούστου 1988 – Αν και ο θάνατός του προήλθε από στραγγαλισμό, η αστυνομία δεν μπόρεσε να διαλευκάνει το έγκλημα – Ο συγγραφέας που έζησε μια ζωή με διακυμάνσεις και περιπέτειες

4