Γιώργος Χωραφάς: «Με πληγώνουν όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα»

Γιώργος Χωραφάς: «Με πληγώνουν όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα»

Ο ηθοποιός με τη διεθνή ακτινοβολία μιλά από την Κρήτη, όπου βρίσκεται για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας, για την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα και την Ευρώπη, τις ελληνικές συνήθειές του στο Παρίσι, την ομορφιά της ζωής, αλλά και την πρώτη του κινηματογραφική συνεργασία με την κόρη του Ζωή

Στην τηλεφωνική γραμμή η φωνή του ακούγεται κουρασμένη. Λογικό έπειτα από ολοήμερα γυρίσματα τα οποία ξεκίνησαν, όπως λέει, στις 4 τα ξημερώματα. Ο λόγος του όμως παραμένει νεανικός, μπολιασμένος με τη γαλλική μενταλιτέ, ακόμη και γοητευτικά αμήχανος, ειδικά τις στιγμές που αναζητά τη σωστή ελληνική λέξη, εκείνη που θα αποδώσει το ακριβές νόημα όσων θέλει να πει. Ξεκινάμε τη συζήτηση ρωτώντας τον το μάλλον αυτονόητο: αν θα ήθελε να ζήσει μόνιμα στην Ελλάδα. 

«Ποτέ μη λες ποτέ γιατί ποτέ δεν ξέρεις πώς τα φέρνει η ζωή. Η Ελλάδα μού αρέσει και την αγαπώ, αλλά νομίζω ότι ακόμη δεν έχω αποκωδικοποιήσει κάποια κομμάτια της ελληνικής κοινωνίας που μου παραμένουν άγνωστα. Τη Γαλλία την έχω ζήσει και μου είναι πιο οικεία σε όλα τα επίπεδα, αφού εκεί είναι ο μόνιμος τόπος κατοικίας μου, ωστόσο ποτέ δεν ξέρεις πώς έρχονται τα πράγματα και τι σου επιφυλάσσει το μέλλον».



Η κόρη του Ζωή, η οποία συμπρωταγωνιστεί με τον πατέρα της στην ταινία «High Season»

- Πάντως ανταποκρίνεστε με χαρά κάθε φορά που σας γίνετε μια πρόταση συνεργασίας από τη χώρα μας.
Ναι, είναι αλήθεια. Ενθουσιάζομαι κάθε φορά που μου έρχεται μια καλή πρόταση από την Ελλάδα και έχω τη δυνατότητα να επιστρέψω στον τόπο καταγωγής μου και να ζήσω για κάποιο διάστημα εδώ. Οταν η σεναριογράφος και σκηνοθέτις Κλειώ Φανουράκη μού έστειλε την πρόταση για την ταινία της «High Season», τη μελέτησα και απάντησα θετικά. Πρόκειται για μια ιστορία που σχετίζεται με την κρίση, αφού ο πρωταγωνιστής χάνει τη δουλειά του και μετά από οκτώ μήνες επαγγελματικής απραξίας και συναισθηματικής ασφυξίας αποφασίζει να αλλάξει ρότα στη ζωή του δίνοντας προτεραιότητα σε άλλα πράγματα και ξαναβρίσκοντας τον εαυτό του μέσα από μια άλλου είδους καθημερινότητα. Η «High Season» είναι μια ενδιαφέρουσα κοινωνική ταινία.

- Το σενάριο αντανακλά εν πολλοίς τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Μέσα από πιο απλά ή σύνθετα πράγματα καλείται ο σημερινός άνθρωπος να αλλάξει. Δυστυχώς, αλλά και ευτυχώς, ο Ελληνας έγινε το πειραματόζωο της διεθνούς κοινότητας. Λέω "ευτυχώς" γιατί ο Ελληνας φύσει και θέσει δεν απελπίζεται, είναι ανοιχτόμυαλος και δεν χάνει την ελπίδα του. Η ζωή μέσα στο πλαίσιο που μας ορίζουν έχει γίνει πια ασφυκτική για την Ελλάδα. Τελείωσε το οξυγόνο και σιγά-σιγά γίνεται ασφυκτική και για πολλούς άλλους λαούς. Με πλήγωσαν όλα αυτά που συνέβησαν εδώ τους τελευταίους μήνες. Ωστόσο, θαυμάζω τους Ελληνες που δεν χάνουν το κουράγιο τους. Είναι ακόμα μαχητές. 

- Εχετε βρει κλειστές πόρτες τον τελευταίο καιρό μόνο και μόνο επειδή είστε Ελληνας;
Η λέξη «Eλληνας» ηχεί περίεργα πια στο εξωτερικό. Υπάρχει μια κακή εικόνα που έχει δημιουργηθεί από τα ξένα ΜΜΕ. Επικρατεί η αντίληψη ότι ο Ελληνας θέλει να συνεχίσει να περνάει καλά εις βάρος της υπόλοιπης Ευρώπης, με δανεικά. Υπάρχει έκδηλο μίσος για τον Ελληνα. Στον γαλλικό Τύπο γίνεται συχνά λόγος για το πόσα χρωστάει η Ελλάδα σε κάθε Γάλλο. Εγώ είμαι πολέμιος μιας τέτοιας νοοτροπίας, γι’ αυτό και όποτε μου δίνεται η δυνατότητα μπαίνω σε συζητήσεις για να εξηγήσω τα πράγματα και να υπερασπιστώ τα δίκαια της χώρας μου. Κλειστές πόρτες δεν ξέρω να σας πω αν βρήκα. Κάποιες δουλειές δεν κλείνονται, αλλά ποτέ δεν γνωρίζεις τον ακριβή λόγο. 



Στα γυρίσματα του «High Season» στην Κρήτη με τον ηθοποιό Λευτέρη Ελευθερίου

- Η Ελλάδα είναι Ευρώπη;
Σαφώς. Η Ελλάδα είναι θα είναι πάντα Ευρώπη. Αλλο η Ευρώπη και άλλο το ευρώ για το οποίο γίνεται πολύ λόγος. Δυστυχώς ζούμε σε μια εποχή που κάποιοι λαοί μισούν τους άλλους και έτσι έχει δημιουργηθεί μια ήπειρος δύο ταχυτήτων. 

- Ο γιος σας είναι σκηνοθέτης και η κόρη σας ηθοποιός. Σας αρέσει που τα παιδιά σας ακολούθησαν καλλιτεχνικούς δρόμους;
Είμαστε άκρως καλλιτεχνική οικογένεια. Είναι άλλωστε λογικό, αφού από μικρά τα έπαιρνα μαζί μου σε γυρίσματα που έκανα και στις πέντε ηπείρους. Τα παιδιά μου μεγάλωσαν ανάμεσα σε σενάρια, κάμερες, ηθοποιούς και σκηνοθέτες. Δεν μου άρεσε να βγάζω την οικογένειά μου έξω από την επαγγελματική μου ενασχόληση. Είναι ωραίο που τα παιδιά μου βρίσκονται στον ίδιο χώρο με μένα και έτσι μπορούμε να ανταλλάσσουμε απόψεις πάνω στη δουλειά. Μπορεί να συζητάμε για ώρες γύρω από το τραπέζι.

- Περισσότερο σας ακούν ή τους ακούτε;
Και τα δύο. Λειτουργούμε επί ίσοις όροις. Εγώ τους μεταφέρω μια εμπειρία ζωής, την πιο ώριμη ματιά, και εκείνα μου δίνουν την εκδοχή μιας σύγχρονης οπτικής, που τη λαμβάνω πολύ σοβαρά υπόψη μου.

- Σε αυτή την ταινία συνεργάζεστε για πρώτη φορά με την κόρη σας Ζωή.
Ναι, και είναι κάτι που μου αρέσει. Εκείνη υποδύεται την κόρη μου από προηγούμενο γάμο που ζει στο εξωτερικό, γι’ αυτό και μιλάμε μέσω Skype, άρα οι κοινές σκηνές μας πραγματοποιούνται μέσω της τεχνολογίας. Και με τον γιο μου έχω συνεργαστεί πρόσφατα. Συμμετείχα σε ένα δικό του ντοκιμαντέρ για τα ζώα. 

- Εχετε σηκώσει ποτέ το τηλέφωνο για να βοηθήσετε επαγγελματικά τα παιδιά σας;
Α, όχι, ποτέ. Ούτε τα παιδιά μου θα ήθελαν κάτι τέτοιο, ούτε εγώ ξέρω αν θα μπορούσα να το κάνω. Είναι κάτι που δεν μου βγαίνει. Θα το θεωρούσα ζαβολιά. Εκείνο που τους χάρισα ήταν η εμπειρία στα παιδικά τους χρόνια. Ηταν μια καλώς εννοούμενη προπόνηση που τους δίνει ένα αδιαμφισβήτητο πλεονέκτημα σε σχέση με άλλους ανθρώπους που πρωτοβρίσκονται στον χώρο χωρίς καμία οικογενειακή παρακαταθήκη.



- Υπάρχουν πράγματα στο σπίτι σας στη Γαλλία που θυμίζουν Ελλάδα;
Σαφώς. Στο σπίτι μου στο Παρίσι υπάρχει πάντα στο τραπέζι ελαιόλαδο από τη Μάνη κι αν κάποιος ψάξει τα ντουλάπια θα βρει πράγματα που προέρχονται από την ελληνική γη. Για παράδειγμα, φασκόμηλο και ρίγανη. Εχουμε αδυναμία και στην ελληνική κουζίνα. Οποτε φιλοξενούσαμε τη μητέρα μου απολαμβάναμε σπανακόπιτα, την οποία δεν σας κρύβω ότι έχει μάθει πια να φτιάχνει και η κόρη μου. Μέσα από το σπίτι αγάπησαν και τα παιδιά μου την Ελλάδα. Μιλάνε τη γλώσσα -η κόρη μου καλύτερα από τον γιο μου- και όταν μεγάλωσαν και αυτονομήθηκαν άρχισαν να την εξερευνούν και να την επισκέπτονται μαζί με Γάλλους φίλους τους, που τη λάτρεψαν και αυτοί.

- Λένε ότι η εξωτερική εμφάνιση παίζει ρόλο στην καριέρα των ηθοποιών.
Οταν γεννήθηκα ήμουν πάρα πολύ άσχημος. Στο σχολείο δεν ήμουν από τα παιδιά που άρεσαν και η απόρριψη μου είχε δημιουργήσει τραύμα. Διαβάζοντας κόμικς στη Γαλλία, μου είχε δημιουργηθεί η εντύπωση ότι οι ωραίοι είναι ανοιχτόχρωμοι με γαλανά μάτια. Αυτό με προβλημάτιζε και με στεναχωρούσε. Οταν πέρασα την εφηβεία και ωρίμασα, κατάλαβα ότι αυτό που θέλεις να περάσεις στον άλλον μπορείς να το περάσεις. Ουσιαστικά εκπέμπεις στο περιβάλλον σου αυτό που εσύ θέλεις.


info: Το σενάριο και η σκηνοθεσία της ταινίας «High Season» είναι της Κλειώς Φανουράκη, η διεύθυνση φωτογραφίας του Θωμά Βαρβία και η μουσική της Μάρως Θεοδωράκη. Η ταινία αναμένεται να προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες το 2016

ΣΧΟΛΙΑ

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

ermou_arthro

Ανέκαθεν ο λαός μας φημιζόταν για το εμπορικό του δαιμόνιο. Και φυσικά οι έμποροι πρόγονοί μας της Παλιάς Αθήνας το επιβεβαίωναν καθημερινά, στην Ερμού και την Σταδίου, την Αιόλου και την Αθηνάς. Πόσο μάλλον την περίοδο των Χριστουγέννων...

gotti_arthro

Η συναρπαστική ζωή του διαβόητου «Σακαφλιά» που διοικούσε την ελληνική μαφία στη Νέα Υόρκη και ήταν στενός φίλος με τον αρχηγό των αρχηγών. Σήμερα, στα 83 του, εκτίει ποινή ισόβιας κάθειρξης για έναν φόνο που αρνείται ότι διέπραξε - Δεν δέχθηκε ποτέ να γίνει «καρφί» της Αστυνομίας και του FBI

32
battle-kosovo_1389

Γιατί το Κοσσυφοπέδιο θεωρείται ιερή περιοχή για τους Σέρβους- Οι μάχες του Κοσσυφοπεδίου- Το Κόσοβο στο πλαίσιο της ενωμένης Γιουγκοσλαβίας- Πώς έφτασαν οι Αλβανοί να αποτελούν την πλειοψηφία του πληθυσμού του Κοσσυφοπεδίου;

28
sitaras_for_8_dec_2018_photo_3

¨Ένας από τους πρώτους Μεγαλοπαντοπώλες που χρησιμοποίησαν γυναίκες σαν ταμίες ήταν και ο Παντελής Θανόπουλος, της γνωστής και σήμερα μεγάλης αλυσίδας της περιοχής της Κηφισιάς, στις αρχές του 20ου αιώνα. Και επειδή βέβαια εθεωρείτο πρότυπο επιτυχημένου επιχειρηματία δεν άργησαν σταδιακά και άλλοι συνάδελφοί του να τον ακολουθήσουν.

1