Το Λύκειο ταξίδευσε… στο DNA
Το Λύκειο ταξίδευσε… στο DNA
«Περίπατο» στους δρόμους και τα θαύματα της ζωής που προσφέρει η δομή και η λειτουργία των μορίων του DNA, πραγματοποίησαν 60 μαθητές λυκείων της Θεσσαλονίκης
«Περίπατο» στους δρόμους και τα θαύματα της ζωής που προσφέρει η δομή και η λειτουργία των μορίων του DNA, πραγματοποίησαν 60 μαθητές λυκείων της Θεσσαλονίκης, που επισκέφτηκαν τους χώρους του τμήματος Βιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και συμμετείχαν σε εργαστήρια.
Πιο αναλυτικά, οι μαθητές της δεύτερης τάξης του 2ου Λυκείου Ευόσμου και του 2ου Πυλαίας, του 3ου Λυκείου Καλαμαριάς, του 12ου και 18ου Λυκείου Θεσσαλονίκης και του Ενιαίου Λυκείου Μίκρας, εργάστηκαν σε τρία διαφορετικά θεματικά εργαστήρια του πανεπιστημίου, απομονώνοντας και αναλύοντας γενετικές πληροφορίες σε κύτταρα ζωντανών οργανισμών. Παρατήρησαν τις διαφορές στην αλληλουχία του DNA, καθώς επίσης στη δομή και την λειτουργία των χρωμοσωμάτων, ακόμη και ανθρωπίνων, μέσα από ειδικά μικροσκόπια. Μία επίσκεψη στον περιβάλλοντα χώρο του ΑΠΘ, τους έδωσε τη δυνατότητα να διαπιστώσουν την μορφολογική ποικιλότητα των φυτικών οργανισμών στο ίδιο περιβάλλον, αλλά και να αξιολογήσουν τις «στρατηγικές της ζωής» του κάθε οργανισμού ή τις γενετικά καθορισμένες διαφορές τους.
Την εκδήλωση διοργάνωσε το τμήμα Βιολογίας του ΑΠΘ σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα DNA, στις 25 Απριλίου, όταν πριν 58 χρόνια οι Τζέιμς Γουάτσον και Φράνσις Κρικ δημοσίευσαν την ανακάλυψη της διπλής έλικας του DNA, και μόλις πριν οχτώ χρόνια επιτεύχθηκε η αποκωδικοποίηση του γονιδιώματος του ανθρώπου.
Έκτοτε, η ανάπτυξη στην βιοτεχνολογία και στην μοριακή βιολογία ήταν ραγδαία, ενώ οι επιστήμονες αναμένουν πολλές περισσότερες εξελίξεις και επιτεύγματα, ως προς την αποκρυπτογράφηση της λειτουργίας των γονιδίων, που αναμένεται να δώσει λύσεις σε δύο από τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν την ανθρωπότητα, την αντιμετώπιση ασθενειών και την ανεπάρκεια τροφίμων, καθώς και σε μία σειρά άλλα ζητήματα που σχετίζονται με το περιβάλλον.
Παρά την σπουδαιότητα της επιστήμης της βιολογίας για την κατανόηση του κόσμου που μας περιβάλλει, εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημών, επεσήμαναν ότι στην χώρα μας δεν καταλαμβάνει τη θέση που της αρμόζει, κυρίως στα νέα προγράμματα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως διαμορφώνονται με βάση τις αλλαγές για το νέο Λύκειο. Σύμφωνα με τους βιοεπιστήμονες, η διδασκαλία του μαθήματος της βιολογίας «υποβιβάζεται», καθώς περιορίζεται μόνο στην Ά τάξη του Λυκείου, και ως μάθημα επιλογής στην Β΄ και στην Γ΄, σε αντίθεση με τις εκπαιδευτικές προτεραιότητες των υπολοίπων ευρωπαϊκών κρατών.
«Η βιολογική παιδεία είναι απαραίτητη για την προσωπική και κοινωνική ολοκλήρωση των ατόμων. Όλοι οι πολίτες, και όχι μόνο οι βιολόγοι, πρέπει να έχουν γνώσεις βιολογίας, καθώς στον αιώνα που διανύουμε οι εφαρμογές και η προοπτική της επιστήμης είναι τεράστιες. Έτσι θα μπορέσουμε να επανεκτιμήσουμε τη ζωή μας και το περιβάλλον μας και να τα προστατέψουμε» δήλωσε η αναπληρώτρια καθηγήτρια Βιολογίας του ΑΠΘ, Πηνελόπη Μαυραγάνη - Τσιπίδου.
Πιο αναλυτικά, οι μαθητές της δεύτερης τάξης του 2ου Λυκείου Ευόσμου και του 2ου Πυλαίας, του 3ου Λυκείου Καλαμαριάς, του 12ου και 18ου Λυκείου Θεσσαλονίκης και του Ενιαίου Λυκείου Μίκρας, εργάστηκαν σε τρία διαφορετικά θεματικά εργαστήρια του πανεπιστημίου, απομονώνοντας και αναλύοντας γενετικές πληροφορίες σε κύτταρα ζωντανών οργανισμών. Παρατήρησαν τις διαφορές στην αλληλουχία του DNA, καθώς επίσης στη δομή και την λειτουργία των χρωμοσωμάτων, ακόμη και ανθρωπίνων, μέσα από ειδικά μικροσκόπια. Μία επίσκεψη στον περιβάλλοντα χώρο του ΑΠΘ, τους έδωσε τη δυνατότητα να διαπιστώσουν την μορφολογική ποικιλότητα των φυτικών οργανισμών στο ίδιο περιβάλλον, αλλά και να αξιολογήσουν τις «στρατηγικές της ζωής» του κάθε οργανισμού ή τις γενετικά καθορισμένες διαφορές τους.
Την εκδήλωση διοργάνωσε το τμήμα Βιολογίας του ΑΠΘ σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα DNA, στις 25 Απριλίου, όταν πριν 58 χρόνια οι Τζέιμς Γουάτσον και Φράνσις Κρικ δημοσίευσαν την ανακάλυψη της διπλής έλικας του DNA, και μόλις πριν οχτώ χρόνια επιτεύχθηκε η αποκωδικοποίηση του γονιδιώματος του ανθρώπου.
Έκτοτε, η ανάπτυξη στην βιοτεχνολογία και στην μοριακή βιολογία ήταν ραγδαία, ενώ οι επιστήμονες αναμένουν πολλές περισσότερες εξελίξεις και επιτεύγματα, ως προς την αποκρυπτογράφηση της λειτουργίας των γονιδίων, που αναμένεται να δώσει λύσεις σε δύο από τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν την ανθρωπότητα, την αντιμετώπιση ασθενειών και την ανεπάρκεια τροφίμων, καθώς και σε μία σειρά άλλα ζητήματα που σχετίζονται με το περιβάλλον.
Παρά την σπουδαιότητα της επιστήμης της βιολογίας για την κατανόηση του κόσμου που μας περιβάλλει, εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημών, επεσήμαναν ότι στην χώρα μας δεν καταλαμβάνει τη θέση που της αρμόζει, κυρίως στα νέα προγράμματα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως διαμορφώνονται με βάση τις αλλαγές για το νέο Λύκειο. Σύμφωνα με τους βιοεπιστήμονες, η διδασκαλία του μαθήματος της βιολογίας «υποβιβάζεται», καθώς περιορίζεται μόνο στην Ά τάξη του Λυκείου, και ως μάθημα επιλογής στην Β΄ και στην Γ΄, σε αντίθεση με τις εκπαιδευτικές προτεραιότητες των υπολοίπων ευρωπαϊκών κρατών.
«Η βιολογική παιδεία είναι απαραίτητη για την προσωπική και κοινωνική ολοκλήρωση των ατόμων. Όλοι οι πολίτες, και όχι μόνο οι βιολόγοι, πρέπει να έχουν γνώσεις βιολογίας, καθώς στον αιώνα που διανύουμε οι εφαρμογές και η προοπτική της επιστήμης είναι τεράστιες. Έτσι θα μπορέσουμε να επανεκτιμήσουμε τη ζωή μας και το περιβάλλον μας και να τα προστατέψουμε» δήλωσε η αναπληρώτρια καθηγήτρια Βιολογίας του ΑΠΘ, Πηνελόπη Μαυραγάνη - Τσιπίδου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα