Ο πρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου, Αντόνιο Ταγιάνι, στηρίζει την ανακατασκευή της γέφυρας Κοράκου

Ο πρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου, Αντόνιο Ταγιάνι, στηρίζει την ανακατασκευή της γέφυρας Κοράκου

Η γέφυρα ήταν κτισμένη πάνω στον άξονα της αρχαίας οδού Τρίκκης- Γόμφων- Αργιθέας- Αμβρακίας και είχε μεγάλη στρατηγική και εμπορική σημασία

Ο πρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου, Αντόνιο Ταγιάνι, στηρίζει την ανακατασκευή της γέφυρας Κοράκου
Την ανάπλαση και ανακατασκευή της ιστορικής γέφυρας Κοράκου καθώς και τις αναπτυξιακές προοπτικές της Κοιλάδας του Αχελώου, στηρίζει με δήλωσή του ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Αντόνιο Ταγιάνι, με αφορμή τα 502 χρόνια από την κατασκευή και τα 68 από την ανατίναξή της

«Τη στιγμή που παλαιές και νέες διχόνοιες αμφισβητούν την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα απτά σύμβολα της ενότητας πρέπει να καθοδηγούν τη σκέψη μας και να μας οδηγούν προς το μέλλον». «Οι γέφυρες», αναφέρει, «συνδέουν τους ανθρώπους και βοηθούν στην ανάπτυξη δικτύων, στη διάδοση της γνώσης, στο εμπόριο προϊόντων, στην πρόσβασης στις υπηρεσίες και στην ανάπτυξη των κοινοτήτων».

«Τις χρειαζόμαστε», τονίζει, «για να είμαστε πιο δυνατοί υλικά και πνευματικά και για να ανακαλύπτουμε νέες ευκαιρίες, να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα».

Ειδικά για τη γέφυρα του Κοράκου, δηλώνει ότι «συνδυάζει την ιστορία με τον πολιτισμό και το αρχιτεκτονικό επίτευγμα». Η σύρραξη κατέστρεψε αυτό που για δεκαετίες αποτελούσε το σύμβολο της περιφερειακής ανάπτυξης και το μέσο επίτευξης της ανάπτυξης σε μια περιοχή με ιδιαίτερη φυσική ομορφιά και κληρονομιά. «Για την Ευρώπη σε όλα τα επίπεδα, η ανάπλαση και η ανακατασκευή», επισημαίνει, «αποτελούν την απάντηση στα προβλήματά μας. Ελπίζω αυτό να ισχύει και για τη γέφυρα του Κοράκου στην κοιλάδα του Αχελώου».
      
Η ιστορία της Γέφυρας Κοράκου
Κλείσιμο
Στην ιστορία της Γέφυρας του Κοράκου αποτυπώνονται τα σημάδια της ταραγμένης πορείας της στο χρόνο, των κατά καιρούς διχασμών και ιδεολογικών αντιπαραθέσεων στην σύγχρονη ελληνική ιστορία.

Η γέφυρα ανατινάχθηκε το 1949 από άνδρες του Δημοκρατικού Στρατού, σε μια προσπάθεια να ανακόψουν την επίθεση που δέχονταν. Έζησε για 435 χρόνια αντέχοντας σε σεισμούς και τις μανιασμένες κατεβασιές του Αχελώου μέχρι που έπεσε κι αυτή θύμα του Εμφυλίου.

Στις 28 Μαρτίου συμπληρώθηκαν 68 χρόνια από την ανατίναξή της και 502 από την κατασκευή της.

Στα πόδια του Φέλλου Πετρωτού (Λιασκόβου) Αργιθέας Καρδίτσας, στο συνοικισμό Συκιάς -θέση Πυργάκι ή Σκαλούλα κοντά στα Ξερικούλια και στα πόδια του Κοκκινόλακου των Πηγών (Βρεσθενίτσας) Άρτας (Φράξος-πλαγιά Τσολάκη), όπου ο Αχελώος ή Άσπρος ή Ασπροπόταμος χωρίζει τους δυο νομούς χτίστηκε το 1514-1515 η περίφημη μονότοξη πέτρινη καμάρα «Η Γέφυρα του Κοράκου» ή «το Κορακογιοφύρι» ή ποιητικά «του Κόρακα το διόφυρο» ή «του Άσπρου το γιοφύρι».

Το ιστορικό γεφύρι χτίστηκε από τον μητροπολίτη των γεφυριών Βησσαρίωνα τον Β΄, μητροπολίτη Λάρισας, που δεν τον ενδιέφερε η υστεροφημία, γι αυτό και δεν έβαλε το όνομά του ως χορηγός παρά την ονόμασε «του Κοράκου» λόγω του ύψους της και «επειδή την ημέρα των εγκαινίων, σταθείς εις το μέσον της γέφυρας και ερωτών: "πώς με βλέπετε", οι μαστόροι του απήντησαν: "σαν κόρακα". Aυτός τους είπε: "ε, τότε γέφυρα του Κοράκου να είναι το όνομά της"»

Οι περιοχές Αργιθέας και Τετραφυλλίας και γενικότερα οι νομοί Καρδίτσας- Άρτας, αν και συνορεύουν, αποκόπηκαν ως το 1961, οπότε και κατασκευάσθηκε η σημερινή αμαξογέφυρα.

Η γέφυρα ήταν κτισμένη πάνω στον άξονα της αρχαίας οδού Τρίκκης- Γόμφων- Αργιθέας- Αμβρακίας και είχε μεγάλη στρατηγική και εμπορική σημασία. Ήταν η μεγαλύτερη μονότοξη γέφυρα των Βαλκανίων, καθώς το άνοιγμα στην βάσης της ήταν 48 μέτρα, το μεγαλύτερο ύψος της 26, το πλάτος της 2,30 ενώ η απόσταση από την μία άκρη έως την άλλη ήταν 80 μέτρα.

Λέγεται μάλιστα ότι ειδικά τις μέρες της βαρυχειμωνιάς το πέρασμα της γέφυρας προκαλούσε φόβο και δέος. Οι ηλικιωμένοι της περιοχής θυμούνται ότι, σε πολλές περιπτώσεις, όσοι είχαν υψοφοβία έδεναν τα μάτια.

Τα τελευταία χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί επιστημονικές ημερίδες, με θέμα την προώθηση του ζητήματος για την ανακατασκευή του γεφυριού. Έχει δε ξεχωριστή σημασία το γεγονός ότι την όλη προσπάθεια την έχει αναλάβει αμιγώς η κοινωνία της περιοχής εκπροσωπούμενη από τους φορείς και τους συλλόγους οι οποίοι και οργάνωσαν και οργανώνουν ημερίδες, δημόσιες συναντήσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, εξέδωσαν βιβλία, ενημερωτικά και εκπαιδευτικά έντυπα.

Το σημαντικό αυτή την περίοδο είναι η έναρξη μιας νέας συνεργασίας -πρωτοβουλίας, στην οποία συμμετέχουν ευρωπαϊκοί θεσμοί και διεθνώς αναγνωρισμένες προσωπικότητες στα πολιτισμικά θέματα, οι οποίες και ζητούν με δηλώσεις τους την ανακατασκευή της ιστορικής γέφυρας Κοράκου. Στο πλαίσιο αυτό δημιουργείται ένα Ευρωπαϊκό κίνημα για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς της Κοιλάδας του Αχελώου.

Δεσμευόμαστε ότι θα κάνουμε τα πάντα για την αναστήλωση δήλωσε ο Σπίρτζης
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης δεσμεύτηκε για την ανακατασκευή της γέφυρας Κοράκου στην Κοιλάδα του Αχελώου με δηλώσεις του στην ΕΡΤ1 και στην εκπομπή "ΠΑΜΕ ΑΛΛΙΩΣ" (της οποίας παραθέτουμε το βίντεο).

«Θα κάνουμε την ίδια ακριβώς προσπάθεια για τη γέφυρα Κοράκου, με αυτή που κάνουμε για τη γέφυρα της Πλάκας», επισήμανε ο υπουργός. «Θα προγραμματίσουμε μαζί με το συναρμόδιο υπουργείο Πολιτισμού να ξεκινήσουμε με τα Πολυτεχνεία μας τις μελέτες για να αναστηλώσουμε μνημεία σαν τα σπάνια γεφύρια που έχουμε στην Ήπειρο και αποτελούν ένα ζωντανό κομμάτι της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Υπάρχει ανταπόκριση για το γιοφύρι του Κοράκου από κατοίκους και φορείς. Πρέπει να βλέπουμε τα θετικά που μπορούν να προκύψουν από τη διαδικασία της αναστήλωσης».

Για την αναστήλωση της γέφυρας Κοράκου, ο υπουργός επεσήμανε ότι «χρειάζεται μελέτη, ωρίμανση και χρηματοδότηση». «Δεσμευόμαστε», τόνισε «ότι θα κάνουμε τα πάντα για την αναστήλωση».

Το μήνυμα του υπουργού προς τους κατοίκους της Κοιλάδας του Αχελώου είναι: «Μαζί με το γεφύρι της Πλάκας θα αναστηλωθεί και το γεφύρι του Κοράκου. Είναι καλύτερα, να μην αφήνουμε τα γεφύρια μας και γενικά τα μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς πρώτον να καταστρέφονται και μετά να τα αναστηλώνουμε. Άρα πρέπει να πάμε σε μια άλλη λογική συντήρησης αυτού του πολιτιστικού πλούτου που έχουμε και αυτό δεν μπορεί να γίνει χωρίς να υπάρχει αν θέλετε και η επιμέλεια και η μέριμνα από τους πολίτες της τοπικής κοινωνίας»

Επίσης ο πρύτανης του ΑΠΘ Περικλής Μήτκας δήλωσε στην ίδια εκπομπή ότι ήταν μεγάλη απώλεια η καταστροφή του γεφυριού του Κοράκου. Ο ίδιος καθώς και το ΑΠΘ στηρίζουν τη μεγάλη προσπάθεια που γίνεται για την ανακατασκευή του.

Οι μηχανικοί και το επιστημονικό προσωπικό του Πανεπιστημίου είναι στη διάθεση της Πολιτείας, τόνισε, γι΄ αυτό το σημαντικό έργο. Μπορούν να βοηθήσουν με μελέτες, με επίβλεψη και με εκτέλεση κάποιων ειδικών εξειδικευμένων εργασιών, αλλά θα πρέπει να έχουμε ένα σαφές πλάνο για την κατασκευή.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης