ΣτΕ: Παράνομος ο προσδιορισμός του ΦΑΠ στην Ν. Μάκρη για τη διετία 2012-2013

ΣτΕ: Παράνομος ο προσδιορισμός του ΦΑΠ στην Ν. Μάκρη για τη διετία 2012-2013

Αντίθετα κρίθηκε νόμιμος ο προσδιορισμός του ΦΠΑ του έτους 2011 για την ίδια περιοχή

ΣτΕ: Παράνομος ο προσδιορισμός του ΦΑΠ στην Ν. Μάκρη για τη διετία 2012-2013
Παράνομη κρίθηκε από Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) η υπουργική απόφαση που προσδιόρισε το  ύψος του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ)  φυσικών προσώπων κατά τη διετία 2012-2013 στην περιοχή της Νέας Μάκρης Αττικής.

Αντίθετα κρίθηκε νόμιμος ο προσδιορισμός του ΦΠΑ του έτους 2011 για την ίδια περιοχή.
Παρ΄  όλα αυτά, η πενταμελής σύνθεσης του Β΄ Τμήματος του ΣτΕ, λόγω της σπουδαιότητας του όλου θέματος, παρέπεμψε το ζήτημα προς οριστική κρίση στην αυξημένη επταμελή σύνθεση του ίδιου Τμήματος.
           
Ο υφυπουργός Οικονομικών στις 5.6.2013 προσδιόρισε για τα έτη 2011, 2012 και 2013 στα 620 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο τον ΦΑΠ φυσικών προσώπων στο Δήμο Ν. Μάκρης, όπου  δεν εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού του ΦΠΑ.

Για τον καθορισμό της τιμής του ΦΠΑ ελήφθη υπόψη, από την πλευρά του υπουργείου οικονομικών –όπως απαιτεί η νομοθεσία- ως συγκριτικό στοιχείο ακίνητο στον ίδιο Δήμο το οποίο μεταβιβάστηκε το 2010.

Κλείσιμο
Όμως, κάτοικοι της Ν. Μάκρης προσέφυγαν στο ΣτΕ ζητώντας να ακυρωθεί η επίμαχη υπουργική απόφαση ως αντίθετη στην συνταγματική αρχή της ισότητας, αλλά και σε άλλες Συνταγματικές διατάξεις (αντίθετη στα άρθρα 24, 43, κ.λπ. του Συντάγματος).

Οι σύμβουλοι Επικρατείας δεν δέχθηκαν τους ισχυρισμούς των κατοίκων ότι είναι ανεπίτρεπτη από το Σύνταγμα η αναδρομική επιβολή φόρου. Και στην προκειμένη περίπτωση το 2013 προσδιορίστηκε ο ΦΑΠ και για την προηγουμένη διετία (2011-2012).

Ο ισχυρισμός αυτός απορρίφθηκε ως αβάσιμος, αφού αν δεν υπήρχε η επίμαχη υπουργική απόφαση θα ήταν ανέφικτη η επιβολή φόρου στα ακίνητα της Ν. Μάκρης, με συνέπεια «την ανεπίτρεπτη απαλλαγή των υποχρέων (σ.σ.: ιδιοκτητών ακινήτων) για την καταβολή του».
Ακόμη, δεν έγιναν δεκτοί (απορρίφθηκα ως αβάσιμοι) οι ισχυρισμοί των κατοίκων ότι υπάρχει δυσμενής διάκριση σε βάρος των φυσικών προσώπων έναντι των νομικών προσώπων ως προς το ύψος του ΦΠΑ και ότι το ύψος του ΦΠΑ είναι τριπλάσιο στις περιοχές που  δεν εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού του από ότι στα ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές που εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού.

Αντίθετα, οι σύμβουλοι Επικρατείας δέχθηκαν ότι «ο προσδιορισμός της αξίας των οικοπέδων στην επίδικη περιοχή στηρίχθηκε σε συγκριτικό στοιχείο αναγόμενο στο έτος 2010, με αποτέλεσμα ο καθορισμός της αξίας των αυτών ακινήτων κατά την 1.1.2012 και 1.1.2013 να είναι πλασματικός, αφού ερείδεται επί ανεπίκαιρου για τα έτη αυτά συγκριτικού στοιχείου».

Και αυτό, γιατί η επίμαχη υπουργική απόφαση για τον προσδιορισμό της κατώτερης τιμής της αξίας των οικοπέδων για τα έτη 2011-2013, έλαβε υπόψη της συγκριτικά στοιχεία μόνο του έτους 2010 και όχι των επομένων δύο ετών (2012-2013), όπως απαιτεί η νομοθεσία.

Κατόπιν αυτών το ΣτΕ έκρινε ότι κανονικά πρέπει να ακυρωθεί η επίμαχη υπουργική απόφαση κατά το σκέλος εκείνο που αφορά το ύψος τους ΦΑΠ την διετία 2012-2013, αλλά τον τελικό λόγο θα τον έχει η επταμελής σύνθεσης του ίδιου Τμήματος του ΣτΕ.

Να σημειωθεί ότι ο νόμος 3842/2010 προβλέπει ότι για την επιβολή του ΦΑΠ, όπου  δεν εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού του ΦΠΑ, λαμβάνεται υπόψη η αξία που έχουν τα ακίνητα -σύμφωνα με επίκαιρα συγκριτικά στοιχεία- κατά την 1η Ιανουαρίου του έτους φορολογίας τους.
 
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης