Αλμπέρτο Βεντζάγκο: Ο γύρος του κόσμου με μια Leica
vezzago-0

Αλμπέρτο Βεντζάγκο: Ο γύρος του κόσμου με μια Leica

Ο διάσημος Ελβετός φωτογράφος, που μετέτρεψε τον πλανήτη στην παιδική χαρά της ενήλικης ζωής του, μοιράζεται μαζί μας στιγμές από τις συναρπαστικές περιπέτειές του

Από τα πορτρέτα του Αντι Γουόρχολ, του Ζαν-Λικ Γκοντάρ και της Πενέλοπε Κρουζ μέχρι μια τελετή βουντού στο Μπενίν, από τα ενσταντανέ μέσα στο Πεντάγωνο μέχρι τις σκηνές με τους ιθαγενείς στα τροπικά δάση του Σαραγουάκ και από τον αρχηγό της Γιακούζα στο Τόκιο μέχρι ένα μοναχικό παγόβουνο στην Ανταρκτική, όλος ο κόσμος απλώνεται μπροστά στον φακό του Αλμπέρτο Βεντζάγκο. Ο αυτοδίδακτος φωτογράφος και σκηνοθέτης έχει ταξιδέψει σε ολόκληρο τον πλανήτη περισσότερες φορές απ’ όσες μπορεί να θυμηθεί, πάντα σε αναζήτηση της επόμενης αξέχαστης στιγμής. Oι φωτογραφίες του δείχνουν την οξυδερκή ικανότητά του να μετατρέπει τους ανθρώπους που φωτογραφίζει σε ηθοποιούς που παίζουν για τον φακό του. Ισως το καλύτερο παράδειγμα του σπάνιου ταλέντου του είναι οι εικόνες του από τη συμμορία Γιακούζα στο Τόκιο, ένα από τα ισχυρότερα συνδικάτα εγκλήματος στον κόσμο. Χάρη στην πενταετή επιμονή του, το φυσικό του χάρισμα και (σύμφωνα με τον Βιμ Βέντερς) το «αισιόδοξο σπινθηροβόλο γέλιο» του, οι εικόνες του Βεντζάγκο από αυτό τον μυστικό κόσμο περιλαμβάνουν ιδιωτικούς εορτασμούς την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, το γραφείο του αφεντικού της Γιακούζα, Μασαχίρο Φουρουσίο, ακόμη και το χέρι ενός μέλους της συμμορίας που του λείπει το άκρο του δαχτύλου (μια συνηθισμένη πρακτική για να ζητήσει συγχώρεση ή να εκφράσει την υποταγή του). Ανεξάρτητα από τα θέματά του, από τους καταπιεσμένους και τους εκμεταλλευόμενους μέχρι τους πλούσιους και τους όμορφους, το έργο του αποδεικνύει τον ισχυρισμό του Βεντζάγκο ότι «το στούντιό μου είναι ο κόσμος».


GALA: Η αυθεντικότητα και η ομορφιά δεν πάνε μαζί; Μπορείτε να απαντήσετε σε αυτό με μερικά παραδείγματα;
ΑΛΜΠΕΡΤΟ ΒΕΝΤΖΑΓΚΟ: Τι είναι μια αληθινή εικόνα; Είναι η αλήθεια πιο σημαντική από την ομορφιά; Οταν εφευρέθηκε η φωτογραφία, τον προπερασμένο αιώνα, αρχικά χρησίμευσε ως εργαλείο. Ο Σεζάν, ο Γκογκέν και οι περισσότεροι ιμπρεσιονιστές χρησιμοποίησαν τη φωτογραφία για σπουδαία σχέδια. Στη δεκαετία του 1940, χρησιμοποιήθηκε ως πειστήριο στην αστυνομική φωτογραφία. Ο Weedgee έγινε μέρος της συνολικής έννοιας της εγκληματικής φωτογραφίας: δεν υπήρχε φόνος στο Μανχάταν χωρίς τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες του. Σήμερα, η φωτογραφία έχει προ πολλού απελευθερωθεί. Οι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν το μέσο της φωτογραφίας χωρίς να θεωρούν τους εαυτούς τους φωτογράφους.

G.: Πού θα τοποθετούσατε τον εαυτό σας;
Α.Β.: Εχω την οπτική του Magnum: Concerned Photography. Ο αυτόπτης μάρτυρας. Οι φωτογραφίες μου ήταν πραγματικές και υποτίθεται ότι θα άλλαζαν τον κόσμο. Και μερικές το έκαναν. Η σφαγή του Μι Λάι, τα παιδιά που κάηκαν από βόμβες ναπάλμ και κοιτούσαν στην κάμερα του Νικ Αουτ, η απόβαση του Κάπα στην D-Day είναι καλά παραδείγματα. Το ρεπορτάζ μου στο «Stern» για την παιδική πορνεία άλλαξε τη γερμανική νομοθεσία. Αυτό ήταν μια διάκριση για μένα. Αυτές οι εικόνες διαμόρφωσαν τη συνείδησή μας, στην καλύτερη περίπτωση την άλλαξαν. Σήμερα, στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, δεν υπάρχουν πια πραγματικές εικόνες. Τα πάντα είναι νοητά και εφικτά. Δεν μπορούμε πλέον να βασιστούμε στο αν αυτές οι εικόνες από τον πόλεμο στην Ουκρανία είναι πραγματικές ή είναι προσαρμοσμένες από βιντεοπαιχνίδια. Η φωτογραφία έχει αποτύχει και μπορεί να παραιτηθεί. Κι όμως εξακολουθεί να υπάρχει. Το αποδεικνύουν τα ρεπορτάζ θαρραλέων φωτορεπόρτερ που τολμούν να εισέλθουν στις επικίνδυνες ζώνες με κίνδυνο της ζωής τους, όχι επειδή ακολουθούν εντολές, αλλά επειδή, όπως και στο παρελθόν, είναι εμμονικοί με την αυθεντικότητα των εικόνων τους. Δυστυχώς, κάποια στιγμή έπρεπε να συνειδητοποιήσω ότι δεν είναι μια ακριβής εικόνα. Είναι ακριβώς μια εικόνα.

«Το ρεπορτάζ μου στο “stern” για την παιδική πορνεία άλλαξε τη γερμανική νομοθεσια. Ηταν διάκριση για μένα»

G.: Μπορείτε να μας περιγράψετε τα παρασκήνια της φωτογράφησης του Ιάπωνα μαφιόζου;
Α.Β.: Πέρασα σχεδόν πέντε χρόνια στο Τόκιο. Τον πρώτο χρόνο τον αξιοποίησα για να κάνω επαφές, για να συστηθώ, για να τους πείσω ότι δεν ενδιαφέρομαι για ένα δημοσιογραφικό λαβράκι, αλλά γι’ αυτούς τους ίδιους. Ως ανθρώπους. Μόνο μετά από αυτό μου επιτράπηκε να τραβήξω φωτογραφίες. Τρία χρόνια αργότερα τους παρουσίασα τη δουλειά μου σε μια μεγάλη τελετή όπου συμμετείχαν όλα τα σημαντικά μέλη.
Ηταν απογοητευμένοι με τις φωτογραφίες μου. «Σημαίνω τόσο λίγο για σας;» μου ψιθύρισε το αφεντικό. «Δεν αξίζω τίποτα;». Δεν κατάλαβα τι εννοούσε. Και τότε μου είπε: «Δεν μπορείτε να με φωτογραφίσετε έγχρωμο;». Αυτό ήταν. Η ασπρόμαυρη φωτογραφία θεωρούνταν ευτελής τις δεκαετίες του ’80 και του ’90. Οπότε τους πρότεινα να ξαναέρθουν στο Τόκιο και αυτή τη φορά είχα βοηθούς, μεγάλο φωτισμό, στούντιο και μια μεγάλη φωτογραφική μηχανή. Εμειναν ενθουσιασμένοι με το αποτέλεσμα. Είδαν τους εαυτούς τους ως συνεχιστές της παράδοσης των Αμερικανών γκάνγκστερ των ταινιών του ’50, με γυαλιά ηλίου RayBan και φανταχτερά κομψά κοστούμια. Και τελικά λάτρεψαν αυτές τις φωτογραφίες.

G.: Ποια ήταν η πιο επικίνδυνη στιγμή στην καριέρα σας για την οποία πάντα μιλάτε στους φίλους σας;
Α.Β.: Εχω επιβιώσει από διάφορους γάμους, μια συντριβή ελικοπτέρου, ένα εγκεφαλικό επεισόδιο και πολλά άλλα. Ολα αυτά σχετίζονται με την καριέρα μου, γιατί δεν κάνω διάκριση μεταξύ της ιδιωτικής μου ζωής και της δουλειάς μου. Η ζωή είναι μία, δημόσια και ιδιωτική συνδέονται.


G.: Οι σπουδαίοι φωτογράφοι του πρακτορείου Magnum αποτελούν σύμβολο για εσάς; Ποιους ανθρώπους θαυμάζετε και γιατί;
Α.Β.: Είχα την τύχη να γνωρίσω προσωπικά τα μεγάλα ονόματα του Magnum. Υπήρχαν ταλαντούχοι καλλιτέχνες, αλλά και κάποιοι κακοπροαίρετοι και στενόμυαλοι φωτογράφοι. Εμαθα ότι τα εξαιρετικά ταλέντα δεν είναι απαραίτητο να είναι και εξαιρετικά καλοί άνθρωποι. Δεν θαυμάζω κανέναν, αλλά είμαι ευγνώμων που γνώρισα αυτά τα ταλέντα. Εδώ έμαθα πώς οι πρωταγωνιστές μου στο Magnum προσεγγίζουν τις ιστορίες. Πώς επιλέγουν εικόνες και τελικά γίνονται μέρος του πώς δημιουργείται μια εικόνα.

G.: Αφού σας γνωρίζουμε ως φωτογράφο, θα μπορούσατε να μας μιλήσετε και για την καριέρα σας ως κινηματογραφιστή;
Α.Β.: Δεν θα μπορούσα να αρχίσω να κάνω ταινίες μέχρι να μάθω τι είναι μια καλή εικόνα. Η κινηματογράφηση είναι μια ακολουθία εικόνων. Υπάρχει η αρχή και το τέλος μιας ακολουθίας. Στη φωτογραφία, μια εικόνα πρέπει να αφηγείται ολόκληρη την ιστορία, πράγμα που είναι στην πραγματικότητα πολύ πιο δύσκολο. Η λεγόμενη «αποφασιστική στιγμή» που ανέφερε ο Καρτιέ Μπρεσόν. Για αστείο λέω πάντα ότι η φωτογραφία είναι η σύζυγός μου, το φιλμ είναι η ερωμένη. Μετά από 3-4 χρόνια αισθάνομαι ότι έμεινα αρκετά με την ερωμένη, οπότε επιστρέφω στη σύζυγο. Το μόνο θέμα είναι ότι η κινηματογράφηση απαιτεί πολύ μεγαλύτερη προσπάθεια, ενεργειακά και οικονομικά.

G.: Γιατί κάποιοι σταρ διαφέρουν από άλλους; Μήπως επειδή διατηρούν την παιδική τους άποψη για τον κόσμο;
Α.Β.: Οι πραγματικοί σταρ δεν χρειάζεται να προσποιούνται για τίποτα, τους επιτρέπεται να είναι αυτοί που είναι. Εκπέμπουν μια αύρα που ακόμη και οι αδαείς μπορούν να δουν ή, καλύτερα, να αισθανθούν. Αλλά ακόμη και η διασημότητα δεν βοηθάει ενάντια στην ηλιθιότητα. Και σε αυτό το σημείο διαφέρουν οι πραγματικοί σταρ από τις σταρλετίτσες. Το κόκκινο χαλί δεν σημαίνει τίποτα για τους μεγάλους. Εκπέμπουν κάτι που δεν μπορεί να αναπληρωθεί με το φούσκωμα των χειλιών και τα αβυσσαλέα ντεκολτέ. Και οι σταρ καταλαβαίνουν πολύ γρήγορα πότε συνεργάζονται με έναν επαγγελματία γιατί δεν ενδιαφέρονται για selfies, αλλά για μια αληθινή εικόνα που να ανταποκρίνεται στο πρόσωπο. Στην καλύτερη περίπτωση, ακόμη και μια ματιά στην ψυχή.

G.: Ποιο ήταν το πρώτο διάσημο πρόσωπο που φωτογραφήσατε και πώς σας επηρέασε με τη δουλειά του;
Α.Β.: Ηταν το αντίστροφο. Ο Χέλμουτ Νιούτον με φωτογράφισε με την τότε σύζυγό μου (γυμνό, φυσικά) στην Αυστραλία. Αυτή ήταν μια αξέχαστη συνάντηση. Μετά από αυτό, φωτογράφισα τον Χέλμουτ αρκετές φορές, συμπεριλαμβανομένης της συζύγου του Τζέιν. Η αρχή του, να μη σταματάει μπροστά σε τίποτα, με γοήτευε. Δεν υπήρχαν όρια είτε γι’ αυτόν, είτε για εμένα. Γι’ αυτό, είτε φωτογραφίζω εμπορικά είτε κάνω τις δικές μου μελέτες, πάντα είμαι εγώ.


G.: Υπάρχει διαφορά μεταξύ της Πενέλοπε Κρουζ και άλλων γυναικών ηθοποιών;
Α.Β.: Ολες οι σταρ σήμερα εκπροσωπούνται από ατζέντηδες. Αυτοί καθορίζουν τον τρόπο των γυρισμάτων. Ευτυχώς, συνεργάστηκα με τον Χαβιέρ Μπαρδέμ και τον Βιμ Βέντερς ως κινηματογραφιστής σε ένα κοινό κινηματογραφικό έργο, κι έτσι γνώρισα την Πενέλοπε και την αδελφή της. Η φωτογραφία τραβήχτηκε ως υποπροϊόν μιας διαφήμισης. Είναι σπάνιο να τις βλέπεις και τις δύο μαζί. Κάποτε ήταν διαφορετικά, μπορούσα να μιλήσω απευθείας με την Αμπερ Βαλέτα, τη Λουίζ Μπουρζουά ή την Τζιάνα Νανίνι. Για το εξώφυλλο ενός δίσκου, η Τζιάνα γδύθηκε στο σπίτι μου στη Ζυρίχη. Αυτό δεν συμβαίνει πια. Αδιανόητο μόνο και μόνο λόγω του #MeToo. Η Τίνα Τέρνερ αποτελεί εξαίρεση. Είμαστε φίλoι εδώ και πολλά χρόνια και μέσα από αυτή την οικειότητα γεννιούνται εξαιρετικές εικόνες.

G.: Ποια είναι τα μοτίβα που σας αρέσουν να επαναλαμβάνετε;
Α.Β.: Κανένα. Μισώ την επανάληψη. Είμαι υπέρ της ριζοσπαστικότητας. Αγκαλιάζω το νέο και το άγνωστο ◆

info
O Αλμπέρτο Βεντζάγκο πραγματοποιεί ατομική έκθεση στο Ernst Leitz Museum, στο Βέτσλαρ της Γερμανίας, aπό τις 2/3 ως τις 31/7

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

BEST OF NETWORK