Ναυτιλία : Κίνδυνος απώλειας 5 δισ. ευρώ σε συνάλλαγμα
Ο αρνητικός αντίκτυπος της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης στη ναυτιλία, και ιδιαίτερα στην ελληνόκτητη, έχει σημάνει συναγερμό στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.
Τα τελευταία στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η κυβέρνηση δείχνουν άμεση πτώση του ναυτιλιακού συναλλάγματος σε ποσοστό 27,2% ενώ κανείς δεν αποκλείει το ενδεχόμενο το ποσοστό αυτό να αυξηθεί στην διάρκεια της χρονιάς ακόμα περισσότερο.
Αυτό σημαίνε
Ο αρνητικός αντίκτυπος της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης στη ναυτιλία, και ιδιαίτερα στην ελληνόκτητη, έχει σημάνει συναγερμό στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.
Τα τελευταία στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η κυβέρνηση δείχνουν άμεση πτώση του ναυτιλιακού συναλλάγματος σε ποσοστό 27,2% ενώ κανείς δεν αποκλείει το ενδεχόμενο το ποσοστό αυτό να αυξηθεί στην διάρκεια της χρονιάς ακόμα περισσότερο.
Αυτό σημαίνει ότι τα 17,2 δισ. ευρώ του 2007 αναμένεται να είναι περίπου στα ίδια επίπεδα το 2008, αλλά θα έχουν σημαντική κάμψη το 2009, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει ο Προϋπολογισμός με απώλειες ναυτιλιακού συναλλάγματος άνω του 30%.
Στο πρόβλημα αυτό η λύση είναι μία και την έχει καταθέσει κατ’ επανάληψη στο παρελθόν ο ελληνικός εφοπλισμός, αλλά τώρα γίνεται επίκαιρη όσο ποτέ πριν.
Το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισρέει στη χώρα ανήλθε το 2007 για παράδειγμα στα 17,2 δισ. ευρώ, αλλά υπολογίζεται ότι ένα ποσοστό περίπου 40% διέρρευσε, όπως κάθε χρόνο, ξανά στο εξωτερικό για πληρωμές υπηρεσιών.
Η διέξοδος
Μόνη διέξοδος για να παραμείνουν στη χώρα τα κεφάλαια αυτά είναι η περαιτέρω ανάπτυξη του ναυτιλιακού cluster στη χώρα. Με την ανάπτυξη δηλαδή ενός ολοκληρωμένου συστήματος προσφοράς υπηρεσιών προς τη ναυτιλία, μέσω του οποίου θα καταφέρουμε να συγκρατήσουμε το μεγαλύτερο ποσοστό του ναυτιλιακού συναλλάγματος στην Ελλάδα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2007 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που είχε έρθει στην Ελλάδα ξεπέρασε τα 17 δισ. ευρώ και είχε λύσει μαζί με τον τουρισμό πολλά από τα «προβλήματα» του Προϋπολογισμού αλλά και του δανεισμού της χώρας, αφού λόγω ισχυρής ναυτιλίας έκλεινε συμφωνίες με ευνοϊκούς όρους.
Πιο συγκεκριμένα με όρους 2005 η ελληνόκτητος ναυτιλία συνιστά τουλάχιστον το 11% του ΑΕΠ, ενώ υπολογίζεται ότι περίπου 250.000 θέσεις εργασίας άμεσα ή έμμεσα εξαρτώνται από την ποντοπόρο ναυτιλία. Αντίστοιχα, με τη συνεισφορά της ακτοπλοΐας στο ΑΕΠ της Ελλάδας, εκτιμάται ότι αυτή δημιουργεί άλλες 120.000 θέσεις εργασίας. Οι εξαρτημένες έμμεσες θέσεις εργασίας είναι πολλαπλάσιες των αμέσων.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr