Ναυτιλία : Ακυρώθηκε το 5% των συμβολαίων για ναυπηγήσεις
Ναι μεν υπάρχει το αισιόδοξο ποσοστό του 5% όσο αφορά τις μέχρι σήμερα ακυρώσεις ναυπήγησης πλοίων όμως υπάρχει ένα μεγάλο αλλά. Στην αυγή του 2009 όλες οι ενδείξεις δείχνουν ότι το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί σημαντικά. Μέσα στο Δεκέμβριο δεν υπήρξαν συμβόλαια.
Εκείνο που πρέπει να εξεταστεί είναι οι τρέχουσες κινήσεις που σχετίζονται με ακυρώσεις υπαρχουσών εντολών, ή με οποιεσδήποτε άλλες ενέργειες που συγκλίνουν προς το σ
Ναι μεν υπάρχει το αισιόδοξο ποσοστό του 5% όσο αφορά τις μέχρι σήμερα ακυρώσεις ναυπήγησης πλοίων όμως υπάρχει ένα μεγάλο αλλά. Στην αυγή του 2009 όλες οι ενδείξεις δείχνουν ότι το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί σημαντικά. Μέσα στο Δεκέμβριο δεν υπήρξαν συμβόλαια.
Εκείνο που πρέπει να εξεταστεί είναι οι τρέχουσες κινήσεις που σχετίζονται με ακυρώσεις υπαρχουσών εντολών, ή με οποιεσδήποτε άλλες ενέργειες που συγκλίνουν προς το σκοπό αυτό.
«Δεν θα μπούμε σε πειρασμό να αποπειραθούμε εκτίμηση αριθμού ή και όγκου των μέχρι τώρα ακυρώσεων δεδομένου ότι τα υπάρχοντα στοιχεία είναι πολύ φτωχά για να μας παράσχουν και την πιο αμυδρή εικόνα που να επιτρέπει μια έστω προσεγγίζουσα αποτίμηση των εξελίξεων» επισημαίνεται στη μηνιαία αναφορά του ναυλομεσιτικού οίκου G.Moundreas:
«Οι πιο έγκυροι αναλυτές εκτιμούν ότι –σε παγκόσμια κλίμακα– οι μέχρι στιγμής ακυρώσεις πάσης φύσεως δεν υπερβαίνουν το 5% του όλου αριθμού των παραγγελιών. Προδικάζεται όμως ότι οι εν εξελίξει διαδικασίες θα αυξήσουν σημαντικά το παραπάνω ποσοστό».
Η πολλαπλότητα των λόγων που οδηγούν σε μια ακύρωση είναι οι εξής:
Α. Ακυρώσεις με υπαιτιότητα των ναυπηγών
- Ακυρώσεις σε στάδιο Letter on Intent προ της υπογραφής του (δεσμευτικού) ναυπηγικού συμβολαίου
- Περιπτώσεις καθυστέρησης στην έκδοση του Refund Guarantee πέραν του συμβατικού χρόνου.
- Καθυστέρηση στην παράδοση του πλοίου - πέραν του συμβατικώς προβλεπομένου χρόνου ( συνήθως 210 ημερών).
- Προφανής παράβαση βασικών συμβατικών όρων, ιδίως στον τομέα των τεχνικών προδιαγραφών.
- Πτώχευση των ναυπηγών.
Β. Ακυρώσεις με υπαιτιότητα των αγοραστών.
- Παράλειψη χρηματοδοτικής κάλυψης.
- Μονομερής καταγγελία με απώλεια των προκαταβολών.
- Με πρωτοβουλία του αγοραστή και αμοιβαία συμφωνία συνήθως προβλέπουσα κάποια αποζημίωση ή τη μεταφορά των προκαταβολών σε άλλα (ισχύοντα) συμβόλαια.
«Είναι προφανές ότι οι παραπάνω περιπτώσεις Α1,Α2,Α5 και οι 3 περιπτώσεις της Β άμεσα συντείνουν στη συρρίκνωση του αριθμού και όγκου των πλοίων που ‘θα πέσουν στο νερό’ στα επόμενα 3 χρόνια, πράγμα που σε συνδυασμό με την ΠΡΩΤΟΦΑΝΗ αύξηση της δραστηριότητας στον τομέα των διαλύσεων, πιθανόν
να επιφέρει δραστική μεταβολή στη σχέση προσφοράς-ζήτησης» ε[πισημαί΄νεται στην αναφορά: «Αν, μάλιστα, λάβουμε υπ’ όψη πιθανή ευθέτηση των τρεχουσών προβλημάτων του Τραπεζικού Τομέα, ιδίως στα περί την έκδοση ‘Letters of Credit’, τότε δεν είναι παράλογο να προβλέψουμε ότι :
ENA BULKCARRIER ΠΟΥ ΜΕΛΛΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΔΟΘΕΙ ΜΕΣΑ ΣΤΟ 2010 ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ 2012 ΘΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΝΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ / ΠΟΛΥΤΙΜΟ ASSET !»
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr