Ο Έλληνας που ... επιστρέφει ΦΠΑ
Υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι της αγοράς με τους οποίους προτιμάς περισσότερο να τα λες εκτός γραφείου. Οχι επειδή έχεις να μοιραστείς κάποιο επαγγελματικό μυστικό ή κάποια συνταρακτική αποκάλυψη που θα συγκλονίσει το Πανελλήνιο και δεν θέλεις να δώσεις στόχο. Ετσι, χωρίς λόγο, τους αισθάνεσαι πιο οικείους, πιο ανθρώπινους και κοντά σε άλλες αξίες. Αν δεν γνωρίζαμε προσωπικά τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας «Global Refund» στην Ελλάδα (διαχειρίζεται παγκοσμίως το σύστημα TAX FREE) κ.
Υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι της αγοράς με τους οποίους προτιμάς περισσότερο να τα λες εκτός γραφείου. Οχι επειδή έχεις να μοιραστείς κάποιο επαγγελματικό μυστικό ή κάποια συνταρακτική αποκάλυψη που θα συγκλονίσει το Πανελλήνιο και δεν θέλεις να δώσεις στόχο. Ετσι, χωρίς λόγο, τους αισθάνεσαι πιο οικείους, πιο ανθρώπινους και κοντά σε άλλες αξίες. Αν δεν γνωρίζαμε προσωπικά τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας «Global Refund» στην Ελλάδα (διαχειρίζεται παγκοσμίως το σύστημα TAX FREE) κ. Σταύρο Γκέσουρα, θα νομίζαμε πως πρόκειται για έναν από εκείνους τους μάνατζερ που μιλάνε συνεχώς στα greeklish, που όλη τους η ζωή είναι οι στόχοι και μετράνε τον άνθρωπο με δολάρια. Ο ίδιος όμως έχει αποφασίσει ότι η αποτελεσματικότητα δεν κρύβεται στους τύπους αλλά στις καλές σχέσεις.
Τον κ. Γκέσουρα λοιπόν τον συναντήσαμε πρόσφατα κατά τη διάρκεια μιας ηλιόλουστης Παρασκευής σε γνωστό στέκι της Βουλιαγμένης. Μια μέρα λοιπόν που ο ήλιος της σε προκαλούσε να κάνεις «κοπάνα», ο ίδιος μας προσκάλεσε αναπάντεχα για ένα ουζάκι
δίπλα στη θάλασσα. «Να συνδυάσουμε εργασία και χαρά», μας είπε. Κι έτσι έγινε.
Βέβαια για τον «Mr Tax Free Shopping» στην Ελλάδα ο παραπάνω συνδυασμός δεν είναι πρωτόγνωρος. Κι αυτό διότι στα 9 χρόνια που κατέχει το πηδάλιο της «Global Refund» έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα πρωτότυπο και πολύ μεγάλο δίκτυο συνεργατών σε όλη τη χώρα, που περιλαμβάνει περισσότερα από 2.000 συνεργαζόμενα καταστήματα. Ο ίδιος βασίζει την επιτυχία του στο άριστα οργανωμένο σύστημα της πολυεθνικής εταιρείας στην οποία συμμετέχει. Εμείς πάλι, γνωρίζοντας τον τρόπο διαχείρισης του Ελληνα και την καθημερινή ανάγκη του να μιλάει με οικείους ανθρώπους, βλέπουμε πως οι καλύτερες δημόσιες σχέσεις είναι αυτές που εμπεριέχουν σωστή δόση «εργασίας και χαράς». Οταν το αναφέραμε αυτό στον κ. Γκέσουρα, γέλασε και μας είπε: «Μα και η ίδια η \Global Refund\ κάτι τέτοιο κάνει. Συνδυάζει τη χαρά των διακοπών με τις αγορές (άρα την εργασία) που οι εκτός Ε.Ε. πολίτες κάνουν».
«Κάπως έτσι φέρνουμε πολύτιμο συνάλλαγμα»
Η «Global Refund» είναι σήμερα η μεγαλύτερη εταιρεία παγκοσμίως στις υπηρεσίες επιστροφής φόρου. Το λογότυπό της είναι παγκοσμίως αναγνωρίσιμο, αφού προσφέρει σε τουρίστες από χώρες εκτός της Ε.Ε. και εμπόρους μία επιπλέον αξία στη συνδιαλλαγή τους.
«Στον τουρίστα δίνουμε τη δυνατότητα να διεκδικήσει το δικαίωμα επιστροφής του φόρου που πλήρωσε σε μια αγορά του, ενώ στον επαγγελματία παρέχουμε τη δυνατότητα να έχει ακόμη ένα εργαλείο προς την κατεύθυνση της αύξησης των πωλήσεών του σε τουρίστες εκτός
Ευρώπης. Κάπως έτσι έρχεται πολύτιμο συνάλλαγμα στη χώρα», τονίζει ο κ. Γκέσουρας. Η εταιρεία διεθνώς έχει παρουσία σε 40 χώρες, περισσότερα από 200 γραφεία επιστροφής φόρου, 1.000 εργαζομένους και πάνω από 240.000 συνεργαζόμενα καταστήματα. Στη χώρα μας η «Global Refund Hellas» διατηρεί 9 γραφεία επιστροφής χρημάτων σε οδικά σύνορα και αεροδρόμια σε συνεργασία με τα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών, καθώς και τα ανταλλακτήρια συναλλάγματος Eurochange bureau de change. Επίσης διατηρεί περισσότερα από 2.000 συνεργαζόμενα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα
Μια εταιρεία που «μετράει» Ρώσους, Κινέζους και Αραβες
Η εταιρεία, λόγω του κομβικού χαρακτήρα της Ελλάδας, όλο και περισσότερο καθίσταται σημαντική στον διεθνή σχεδιασμό της παγκόσμιας μητρικής. Κι αυτό διότι η Ελλάδα χρόνο με τον χρόνο γίνεται χώρα υποδοχής τουριστών από το πρώην ανατολικό μπλοκ, τον αραβικό κόσμο, αλλά και από την Κίνα και την Ιαπωνία. «Είναι πραγματικά πολύ ενδιαφέροντα τα στοιχεία που κατά καιρούς έχουμε με βάση τη διάρθρωση των πωλήσεών μας. Αυτές μπορούν να αποτελέσουν ένα ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο ακόμα και για το υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης ώστε να διαπιστώνει από πού προέρχονται οι εισοδηματικά καλύτεροι τουρίστες», μας λέει ο κ. Γκέσουρας.
Και είναι αλήθεια ότι τα στοιχεία τα οποία κατά καιρούς μάς έχει παρουσιάσει είναι αποκαλυπτικά. Ποιος θα φανταζόταν πριν από χρόνια ότι οι πρώην Σοβιετικοί πολίτες έχουν αγοραστική δυνατότητα κοσμημάτων ή ρούχων «αμύθητης» αξίας όταν επισκέπτονται τα εμπορικά κέντρα της Βόρειας Ελλάδας; Θα μπορούσε να φανταστεί κανείς πως οι Σκοπιανοί ή οι Σέρβοι είναι από τους κορυφαίους πελάτες μας ή πως οι Αραβες παρουσιάζονται πιο διστακτικοί; «Είναι απίστευτα τα στοιχεία που μας έρχονται κατά καιρούς. Για παράδειγμα, μαθαίνουμε πως όταν κάποιος πωλητής μιλάει δυνατά ή έχει έντονη έκφραση, αυτό παίζει αποτρεπτικό ρόλο για τους τουρίστες από την Ιαπωνία. Ιδιαίτερα οι Ιάπωνες θεωρούν προσβολή κάποιος να κουνάει έντονα μπροστά τους τα χέρια του», υποστηρίζει ο κ. Γκέσουρας.
«Tax free με αγορές από 50 ευρώ, για να έρθουν κι άλλοι τουρίστες»
Ο διευθύνων σύμβουλος της «Global Refund Hellas» πάντως θεωρεί άμεση ανάγκη τη μείωση του φοροεκπτωτικού πλαφόν των αγορών, ώστε ένας τουρίστας να απολαμβάνει τα προνόμια του Tax Free
Shopping όχι μόνο με αγορές από τα 120 ευρώ και πάνω, αλλά ακόμη από τα 50 ευρώ. «Είμαστε μαζί με τη Γαλλία οι ακριβότερες ως προς το όριο αγορών χώρες. Και εντάξει με τη Γαλλία που το τουριστικό ρεύμα είναι μεγάλο και δεδομένο. Στην Ελλάδα όμως το υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης θα μπορούσε να κάνει μια τομή και να βοηθήσει έμπρακτα το συνάλλαγμα που εισρέει από το σύστημά μας. Ας μην ξεχνάμε πως μεγάλο μέρος των διακοπών τουριστών από το εξωτερικό έχει να κάνει και με το buying experience», αναφέρει ο κ. Γκέσουρας.
Στην Ελλάδα η αγορά Tax free την τελευταία οκταετία είναι διαρκώς ανοδική, με την
«Global Refund» να αποτελεί τη σημαντικότερη δύναμη. Από 11,1 εκατ. ευρώ το 1999 η εταιρεία σήμερα φτάνει να παρουσιάζει πωλήσεις 36,6 εκατ. ευρώ. Κύρια δύναμή της είναι τα καταστήματα στην Αθήνα (αγγίζουν το 51,6% των συνολικών σημείων πώλησης στην χώρα), ενώ ακολουθούν η Μακεδονία (με 17,1%), οι Κυκλάδες (με 12,4%) και η Κρήτη (με 10%). Στους εγχώριους πελάτες της εταιρείας είναι μερικές από τις πλέον διάσημες φίρμες (Armani, Attica, BSB, Cartier, Carouzos, Hermes, Gucci, IKEA, Intersport, Hondos Center, Kessaris, Louis Vuitton, Marks & Spencer, ZARA, Vardas, Zolotas, Tsantilis, Notos Galleries, Praktiker κ.ά.).
Λατρεύει την Αρκαδία, τη Νάξο και το ποδόσφαιρο
Ο κ. Σταύρος Γκέσουρας έλκει την καταγωγή του από την Αρκαδία. Μάλιστα εκεί διατηρεί ένα όμορφο, παραδοσιακό σπίτι, το οποίο είναι το ησυχαστήριο όπου περνάει πολλά Σαββατοκύριακα με τη συντροφιά της συζύγου του και των γονιών του. «Αυτοί με στήριξαν και σ’ αυτούς οφείλω πολλά. Αυτό που περισσότερο μου έδωσαν δεν ήταν χρήματα ή γνωριμίες, αφού οικονομική επιφάνεια δεν είχαν. Αυτό που περισσότερο κουβαλάω μέσα μου είναι η καλώς εννοούμενη μπέσα. Η όχι με κάθε τρόπο ανάδειξη, αλλά η τήρηση κάποιων ηθικών κανόνων και προτεραιοτήτων», μας αναφέρει.
Δεύτερη πατρίδα του θεωρεί το νησί της Νάξου, απ’ όπου κατάγεται η σύζυγός του. Εκεί θα τον βρει κανείς στις ολιγοήμερες φετινές του διακοπές, όταν φυσικά δεν ταξιδεύει ανά την Ελλάδα ή τον πλανήτη. «Υπάρχουν κάποιες στιγμές που ενώ βρίσκεσαι στην πιο απίθανη γωνιά της Γης και όλοι σε θεωρούν τυχερό για τις εμπειρίες που ζεις, εσύ θέλεις απλώς να βρεθείς σε ένα μέρος σαν τη Νάξο, για να πιεις καφέ και να μιλήσεις με τους ντόπιους. Να πεις κουβέντες καθαρές, στρωτές», μας λέει.
Ο ίδιος κατά καιρούς έχει περάσει από σημαντικές θέσεις σε εταιρείες πρώτης γραμμής όπως η «Coca-Cola Athens», η «Pepsico HBH» και η «Barilla». Αγαπά το ποδόσφαιρο, το οποίο μάλιστα θε ωρεί την καλύτερη μέθοδο κατά του στρες. Πολύ συχνά, δε, θα τον βρει κανείς να παίζει σε γήπεδα 5Χ5 παρέα με τους παλιόφιλους. Κι αυτό επειδή θεωρεί πως όσο ψηλά κι αν πας, ποτέ δεν πρέπει να διαγράφεις το παρελθόν σου: «Πώς αλλιώς θα αφήσεις το αποτύπωμά σου σ’ αυτή τη γη αν λησμονάς ποιος ήσουν και πού έφτασες;».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr