Με αφορμή τα 20 χρόνια λειτουργείας του Ξενώνα Προσωρινής Διαμονής, η Εταιρία Προστασίας Σπαστικών/ Πόρτα Ανοιχτή βράβευσε την bwin για την πολύπλευρη στήριξη της.
Ο γιος του Κώστα Γαβρά τα... σπάει!
Ο γιος του Κώστα Γαβρά τα... σπάει!
Βόμβες μολότοφ, οδοφράγματα, μάχες σώμα με σώμα. Στο νέο βίντεο κλιπ του Ρομέν Γαβρά πρωταγωνιστούν μέχρι και τα διακριτικά των ανδρών της Ελληνικής Αστυνομίας
Ο Ρομέν Γαβράς δε μιλάει συχνά δημοσίως. Κι όταν αποφασίζει να δώσει κάποια συνέντευξη, φροντίζει να το κάνει με τόσο μειλίχια και σιγανή φωνή που σχεδόν δεν καταφέρνεις να τον ακούσεις. Αμφιλεγόμενος, ποιητής της βίας, γιος του Κώστα Γαβρά, εμμονικός με τους κοκκινομάλληδες, κολλητός του Βενσάν Κασέλ, μανιώδης καπνιστής, άνθρωπος χαμηλών τόνων, μάλλον μετριοπαθής. Ο 31χρονος Ρομέν Γαβράς βρίσκεται και πάλι στον αφρό της επικαιρότητας, προκαλώντας –ως είθισται- συζητήσεις, με αφορμή το βίντεο κλιπ για το τραγούδι «No Church in The Wild», αποτέλεσμα της συνεργασίας του Μίδα του hip hop Jay-Z και του Kanye West. Ο Γαβράς ιχνηλατεί στο δρόμο του πατέρα του. Τόσο ως προς τον επαγγελματικό προσανατολισμό του, μα κυρίως λόγω των αντικρουόμενων απόψεων που προκαλεί με τις ρεαλιστικές, ωμές κινηματογραφικές αφηγήσεις του. Το πιο εντυπωσιακό απ’ όλα; Με την ίδια μαεστρία που καταγράφει τη βία στις δυτικές μεγαλουπόλεις, σκηνοθετεί «εναλλακτικά» βίντεο κλιπ αλλά και εμπνέεται διαφημιστικές καμπάνιες πολλών εκατομμυρίων ευρώ για πολυεθνικές, όπως η Adidas.
Αυτή τη φορά ο Γαβράς στήνει το εμπόλεμο σκηνικό του στους δρόμους μιας πόλης που δεν κατονομάζεται, έχει γίνει γνωστό ωστόσο πως το βίντεο γυρίστηκε στην Τσεχία τον περασμένο Απρίλιο με τη συμμετοχή περίπου 200 ηθοποιών. Διαδηλωτές όλων των χρωμάτων και των φυλών αντιπαρατίθενται με σκληρότητα και βαναυσότητα στην έννομη τάξη που εκπροσωπούν οι ειδικές μονάδες της αστυνομίας. Βόμβες μολότοφ πάνε κι έρχονται, μάχες σώμα με σώμα καταγράφονται από το φακό του καρέ καρέ, αγάλματα πνίγονται στον καπνό, άνθρωποι ποδοπατούνται, οι δρόμοι αιματοκυλούνται. Οι κουκούλες, τα χημικά, οι αντιασφυξιογόνες μάσκες, τα δακρυγόνα γίνονται οι πρώτες ύλες με τις οποίες ο Ρομέν Γαβράς μπολιάζει το νέο βίντεό του. Τραγική ειρωνεία: σε αρκετά σημεία του βίντεο στις στολές των αστυνομικών μπορεί κανείς να διαβάσει τα διακριτικά της Ελληνικής Αστυνομίας. Τυχαίο γεγονός ή συνειδητή επιλογή; Κανείς δεν μπορεί να είναι βέβαιος. Ωστόσο πολλοί έχουν προλάβει να εκλάβουν την κίνηση του Γαβρά ως ένα σχόλιο στην ελληνική πραγματικότητα και στις οδομαχίες που τα τελευταία χρόνια αναμεταδίδονται από την Αθήνα ως άλλες τουριστικές καρτ-ποστάλ μέσω των διεθνών ειδησεογραφικών δικτύων.
Από την άλλη, η βία –ειδικά εκείνη των δυτικών μεγαλουπόλεων- τρέφουν εδώ και χρόνια την έμπνευση και το κίνητρο του 31χρονου σήμερα Γαβρά. Ο ίδιος, όπως έχει ομολογήσει σε συνεντεύξεις του, έχει βρει τους πολύ δικούς του ήρωες στα πρόσωπα των μεταναστών, των καταπιεσμένων, των τσιγγάνων, των μειονοτήτων. Το φθινόπωρο του 2005 όταν τα προάστια του Παρισιού φλέγονταν από την εξέγερση των μεταναστών, την ώρα που ο τότε Υπουργός Εσωτερικών της Γαλλίας Νικολά Σαρκοζί χαρακτήριζε τους μετανάστες αποβράσματα και αλήτες ρίχνοντας λάδι στη φωτιά, ο Γαβράς κινητοποιούνταν ακόμη περισσότερο στο πλαίσιο της δικής του πολυσυλλεκτικής κολεκτίβας. Η Kourtrajmé, όπως ονομάζεται, ενεργή από το 1995 γίνεται τότε ακόμη πιο δραστήρια. Μουσική, ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους, εικαστικά projects, φωτογραφία είναι τα κύρια πεδία δραστηριοποίησης της κολεκτίβας. Ο Γαβράς ζυμώνεται με τους μετανάστες, τους περιθωριακούς, τους απόκληρους. Και αντλεί την κινηματογραφική αφήγησή του κλέβοντας και αναπαράγοντας με ατόφιο ρεαλισμό καθημερινές εικόνες, στις οποίες κάποιοι επιμένουν να κλείνουν τα μάτια. Η ραγδαία ανέλιξή του μοιάζει νομοτελειακή, μια και τα ΜΜΕ οσμίζονται ως άλλοι λευκοί καρχαρίες «αίμα» και αποφασίζουν πως στο εξής θα λατρεύουν να τον μισούν. Πράγμα που επιβεβαιώνεται απολύτως το 2008, όταν δημιουργεί το βίντεο κλιπ για το κομμάτι «Stress» των Justice. Ενώ τα πράγματα στο Παρίσι έχουν καταλαγιάσει ή τουλάχιστον δε μοιάζουν πια αμέσως επικίνδυνα για το μικροαστισμό της καθεστηκυίας τάξης, ο Γαβράς επιλέγει να αναπαραστήσει μια συμμορία μεταναστών που κυκλοφορεί στο Clichy, εκεί ακριβώς όπου ξεκίνησε η εξέγερση, εκδηλώνοντας κάθε λογής βία. Αδιακρίτως.
«Οι δημοσιογράφοι τηλεφωνούσαν στον πατέρα μου για να τον ρωτήσουν αν ντρέπεται για τη δουλειά μου. Εκείνος μου είπε να μη στενοχωριέμαι. “Σε δέκα χρόνια ο τύπος θα σε προσκυνά για τους ίδιους λόγους που τώρα σε κατηγορεί”, μου είπε», έχει ομολογήσει ο ίδιος με περίσσευμα προβοκατόρικης διάθεσης σε συνέντευξή του, αναφορικά με εκείνους που ξεσπάθωσαν τότε εναντίον του. Δύο χρόνια μετά ο Γαβράς ξαναχτυπά. Διπλά. Αυτή τη φορά για να μοιραστεί την εμμονή του με τους κοκκινομάλληδες, τους ανθρώπους που ο ίδιος θεωρεί πως αφού δεν είναι ούτε ξανθοί ούτε μελαχρινοί μοιάζουν να μην ανήκουν πουθενά. Από τη μία σκηνοθετεί το βίντεο κλιπ της M.I.A. «Born Free», δημιουργώντας ένα σουρεαλιστικό πογκρόμ εναντίον των όπου γης κοκκινομάλληδων, ενώ λίγους μήνες μετά κυκλοφορεί την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του με τίτλο «Θα έρθει η μέρα και για μας» με πρωταγωνιστή τον Βενσάν Κασέλ -είχε μάλιστα προβληθεί στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Στην πραγματικότητα φτιάχνει ένα έπος που αφηγείται μια υπερβατική γενοκτονία των κοκκινομάλληδων.
Ο Ρομέν Γαβράς δεν αρνείται πως αρέσκεται να φτιάχνει σινεματικούς, σημειολογικούς εφιάλτες για τη μεσαία τάξη. Ούτε αποφεύγει την κριτική. Δεν του αρέσει όμως ούτε να αντιπαρατίθεται ούτε να απαντά. «Μισήθηκα σαν να ήμουν παιδόφιλος. Τα media ασχολήθηκαν μαζί μου περισσότερο από όσο ασχολούνται σήμερα με τον Ντομινίκ Στρος-Καν. Όσο δεν μιλούσα για να δώσω εξηγήσεις, τόσο πιο προκλητική έβρισκαν τη στάση μου. Όπως η ταινία, έτσι και αυτά τα βίντεο δεν δίνουν ξεκάθαρες απαντήσεις, δεν όριζαν τι είναι καλό και τι κακό. Σε πολλές περιπτώσεις ο κόσμος τρελαίνεται όταν δεν του λες τι να σκεφτεί», έχει δηλώσει σχετικά με το βίντεο των Justice και της M.I.Α, τις δύο δουλειές που τον ανήγαγαν σε μαύρο πρόβατο της γαλλικής σκηνής. Τότε που οι βολές εναντίον του έρχονταν εκατέρωθεν. Οι δεξιοί τον κατήγγελλαν ως θιασώτη της βίας, οι αριστεροί του πρόσαπταν ρατσιστικές διαθέσεις. Αποδεικνύοντας -σημειολογικά έστω- πως, παρότι μελαχρινός και με πλούσια γενειάδα, ο γιος του Κώστα Γαβρά αισθάνεται (ή ίσως είναι κιόλας) περισσότερο σαν τους κοκκινομάλληδες ήρωές του. Ένας suis generis οργισμένος κοκκινομάλλης στο σώμα ενός νεαρού μελαχρινού, αφόρητα ταλαντούχου, άνδρα.
Αυτή τη φορά ο Γαβράς στήνει το εμπόλεμο σκηνικό του στους δρόμους μιας πόλης που δεν κατονομάζεται, έχει γίνει γνωστό ωστόσο πως το βίντεο γυρίστηκε στην Τσεχία τον περασμένο Απρίλιο με τη συμμετοχή περίπου 200 ηθοποιών. Διαδηλωτές όλων των χρωμάτων και των φυλών αντιπαρατίθενται με σκληρότητα και βαναυσότητα στην έννομη τάξη που εκπροσωπούν οι ειδικές μονάδες της αστυνομίας. Βόμβες μολότοφ πάνε κι έρχονται, μάχες σώμα με σώμα καταγράφονται από το φακό του καρέ καρέ, αγάλματα πνίγονται στον καπνό, άνθρωποι ποδοπατούνται, οι δρόμοι αιματοκυλούνται. Οι κουκούλες, τα χημικά, οι αντιασφυξιογόνες μάσκες, τα δακρυγόνα γίνονται οι πρώτες ύλες με τις οποίες ο Ρομέν Γαβράς μπολιάζει το νέο βίντεό του. Τραγική ειρωνεία: σε αρκετά σημεία του βίντεο στις στολές των αστυνομικών μπορεί κανείς να διαβάσει τα διακριτικά της Ελληνικής Αστυνομίας. Τυχαίο γεγονός ή συνειδητή επιλογή; Κανείς δεν μπορεί να είναι βέβαιος. Ωστόσο πολλοί έχουν προλάβει να εκλάβουν την κίνηση του Γαβρά ως ένα σχόλιο στην ελληνική πραγματικότητα και στις οδομαχίες που τα τελευταία χρόνια αναμεταδίδονται από την Αθήνα ως άλλες τουριστικές καρτ-ποστάλ μέσω των διεθνών ειδησεογραφικών δικτύων.
Από την άλλη, η βία –ειδικά εκείνη των δυτικών μεγαλουπόλεων- τρέφουν εδώ και χρόνια την έμπνευση και το κίνητρο του 31χρονου σήμερα Γαβρά. Ο ίδιος, όπως έχει ομολογήσει σε συνεντεύξεις του, έχει βρει τους πολύ δικούς του ήρωες στα πρόσωπα των μεταναστών, των καταπιεσμένων, των τσιγγάνων, των μειονοτήτων. Το φθινόπωρο του 2005 όταν τα προάστια του Παρισιού φλέγονταν από την εξέγερση των μεταναστών, την ώρα που ο τότε Υπουργός Εσωτερικών της Γαλλίας Νικολά Σαρκοζί χαρακτήριζε τους μετανάστες αποβράσματα και αλήτες ρίχνοντας λάδι στη φωτιά, ο Γαβράς κινητοποιούνταν ακόμη περισσότερο στο πλαίσιο της δικής του πολυσυλλεκτικής κολεκτίβας. Η Kourtrajmé, όπως ονομάζεται, ενεργή από το 1995 γίνεται τότε ακόμη πιο δραστήρια. Μουσική, ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους, εικαστικά projects, φωτογραφία είναι τα κύρια πεδία δραστηριοποίησης της κολεκτίβας. Ο Γαβράς ζυμώνεται με τους μετανάστες, τους περιθωριακούς, τους απόκληρους. Και αντλεί την κινηματογραφική αφήγησή του κλέβοντας και αναπαράγοντας με ατόφιο ρεαλισμό καθημερινές εικόνες, στις οποίες κάποιοι επιμένουν να κλείνουν τα μάτια. Η ραγδαία ανέλιξή του μοιάζει νομοτελειακή, μια και τα ΜΜΕ οσμίζονται ως άλλοι λευκοί καρχαρίες «αίμα» και αποφασίζουν πως στο εξής θα λατρεύουν να τον μισούν. Πράγμα που επιβεβαιώνεται απολύτως το 2008, όταν δημιουργεί το βίντεο κλιπ για το κομμάτι «Stress» των Justice. Ενώ τα πράγματα στο Παρίσι έχουν καταλαγιάσει ή τουλάχιστον δε μοιάζουν πια αμέσως επικίνδυνα για το μικροαστισμό της καθεστηκυίας τάξης, ο Γαβράς επιλέγει να αναπαραστήσει μια συμμορία μεταναστών που κυκλοφορεί στο Clichy, εκεί ακριβώς όπου ξεκίνησε η εξέγερση, εκδηλώνοντας κάθε λογής βία. Αδιακρίτως.
«Οι δημοσιογράφοι τηλεφωνούσαν στον πατέρα μου για να τον ρωτήσουν αν ντρέπεται για τη δουλειά μου. Εκείνος μου είπε να μη στενοχωριέμαι. “Σε δέκα χρόνια ο τύπος θα σε προσκυνά για τους ίδιους λόγους που τώρα σε κατηγορεί”, μου είπε», έχει ομολογήσει ο ίδιος με περίσσευμα προβοκατόρικης διάθεσης σε συνέντευξή του, αναφορικά με εκείνους που ξεσπάθωσαν τότε εναντίον του. Δύο χρόνια μετά ο Γαβράς ξαναχτυπά. Διπλά. Αυτή τη φορά για να μοιραστεί την εμμονή του με τους κοκκινομάλληδες, τους ανθρώπους που ο ίδιος θεωρεί πως αφού δεν είναι ούτε ξανθοί ούτε μελαχρινοί μοιάζουν να μην ανήκουν πουθενά. Από τη μία σκηνοθετεί το βίντεο κλιπ της M.I.A. «Born Free», δημιουργώντας ένα σουρεαλιστικό πογκρόμ εναντίον των όπου γης κοκκινομάλληδων, ενώ λίγους μήνες μετά κυκλοφορεί την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του με τίτλο «Θα έρθει η μέρα και για μας» με πρωταγωνιστή τον Βενσάν Κασέλ -είχε μάλιστα προβληθεί στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Στην πραγματικότητα φτιάχνει ένα έπος που αφηγείται μια υπερβατική γενοκτονία των κοκκινομάλληδων.
Ο Ρομέν Γαβράς δεν αρνείται πως αρέσκεται να φτιάχνει σινεματικούς, σημειολογικούς εφιάλτες για τη μεσαία τάξη. Ούτε αποφεύγει την κριτική. Δεν του αρέσει όμως ούτε να αντιπαρατίθεται ούτε να απαντά. «Μισήθηκα σαν να ήμουν παιδόφιλος. Τα media ασχολήθηκαν μαζί μου περισσότερο από όσο ασχολούνται σήμερα με τον Ντομινίκ Στρος-Καν. Όσο δεν μιλούσα για να δώσω εξηγήσεις, τόσο πιο προκλητική έβρισκαν τη στάση μου. Όπως η ταινία, έτσι και αυτά τα βίντεο δεν δίνουν ξεκάθαρες απαντήσεις, δεν όριζαν τι είναι καλό και τι κακό. Σε πολλές περιπτώσεις ο κόσμος τρελαίνεται όταν δεν του λες τι να σκεφτεί», έχει δηλώσει σχετικά με το βίντεο των Justice και της M.I.Α, τις δύο δουλειές που τον ανήγαγαν σε μαύρο πρόβατο της γαλλικής σκηνής. Τότε που οι βολές εναντίον του έρχονταν εκατέρωθεν. Οι δεξιοί τον κατήγγελλαν ως θιασώτη της βίας, οι αριστεροί του πρόσαπταν ρατσιστικές διαθέσεις. Αποδεικνύοντας -σημειολογικά έστω- πως, παρότι μελαχρινός και με πλούσια γενειάδα, ο γιος του Κώστα Γαβρά αισθάνεται (ή ίσως είναι κιόλας) περισσότερο σαν τους κοκκινομάλληδες ήρωές του. Ένας suis generis οργισμένος κοκκινομάλλης στο σώμα ενός νεαρού μελαχρινού, αφόρητα ταλαντούχου, άνδρα.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα