Ζήστε τη μαγεία των Χριστουγέννων στο νέο Flagship Store της Toys-Shop στην Αριστοτέλους
Γιατί πέφτουν τα αεροπλάνα του Ιράν;
Σε βλάβες ή σε σαμποτάζ οφείλονται οι συχνές αεροπορικές τρωγωδίες που γίνονται στο Ιράν;
Η μεγαλύτερη συνέβη στις 3 Ιουλίου 1988 όταν το αμερικανικό πολεμικό πλοίο Vincennes κατέρριψε με πύραυλο ιρανικό Airbus πάνω από τον Περσικό Κόλπο, σκοτώνοντας «κατά λάθος» 290 αθώους επιβάτες.
Τον Φεβρουάριο 2002 αεροπλάνο Tupolev Tu-154, Πτήση 956 της Iran AirTour κατέπεσε σε ορεινή περιοχή κοντά στο Χοραμαμπάντ νοτιοδυτικά
Σε βλάβες ή σε σαμποτάζ οφείλονται οι συχνές αεροπορικές τρωγωδίες που γίνονται στο Ιράν;
Η μεγαλύτερη συνέβη στις 3 Ιουλίου 1988 όταν το αμερικανικό πολεμικό πλοίο Vincennes κατέρριψε με πύραυλο ιρανικό Airbus πάνω από τον Περσικό Κόλπο, σκοτώνοντας «κατά λάθος» 290 αθώους επιβάτες.
Τον Φεβρουάριο 2002 αεροπλάνο Tupolev Tu-154, Πτήση 956 της Iran AirTour κατέπεσε σε ορεινή περιοχή κοντά στο Χοραμαμπάντ νοτιοδυτικά της Τεχεράνης, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν όλοι οι 119 επιβαίνοντες ενώ χωρικοί είχαν ακούσει τον κρότο μεγάλης έκρηξης στον αέρα.
Στις 23 Δεκεμβρίου 2002 ένα ρωσικής κατασκευής Antonov An-140 συνετρίβει σε πλευρά βουνού στο κεντρικό Ιράν κατά την τελική φάση προσέγγισής του στο αεροδρόμιο του Ισφαχάν και σκοτώθηκαν οι 48 επιβαίνοντες ανάμεσα στους οποίους 6 Ρώσοι και αρκετοί Ουκρανοί μηχανικοί.
Το αεροπλάνο είχε απογειωθεί από το Χάρκοβο και ανεφοδιάστηκε με καύσιμα στην Τουρκία, ενώ στο Ισφαχάν που ήταν ο προορισμός του βρίσκεται μεγάλο πυρηνικό ερευνητικό κέντρο.
Η ιρανική εφημερίδα Jam-e-Jam είχε γράψει ότι πράκτορες της Μοσάντ που δρουν στην Τουρκία είχαν προκαλέσει σαμποτάζ στο αεροπλάνο κατά τον ανεφοδιασμό του εκεί.
Στις 19 Φεβρουαρίου 2003 το ρωσικής κατασκευής Ilyushin-76 που μετέφερε 302 στρατιώτες από το Ζαχεντάν στο Κερμάν έπεσε σε βουνό του κεντρικού Ιράν και σκοτώθηκαν όλοι.
Στις 8 Δεκεμβρίου 2005 ένα στρατιωτικό C-130 του Ιράν που μετέφερε δημοσιογράφους και υπηρεσιακούς παράγοντες από το Μεχεραμπάντ στο Μπαντάρ Αμπάς συγκρούστηκε με 10όροφο κτίριο κατά την απογείωσή του και σκοτώθηκαν οι 108 επιβάτες και 34 άνθρωποι στο έδαφος.
Τη στιγμή της σύγκρουσης το αεροπλάνο επιχειρούσε αναγκαστική προσγείωση λόγω «αιφνίδιου προβλήματος», ενώ οι 68 δημοσιογράφοι και φωτορεπόρτερς πήγαιναν να καλύψουν στρατιωτική άσκηση στο Χαμπαχάρ.
Στις 9 Ιανουαρίου 2006 ένα Falcon jet που μετέφερε 11 στελέχη των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης συνετρίβει στο Ορουμιγιέχ της ιρανικής επαρχίας του Δυτ. Αζερμπαϊτζάν και ανάμεσα στα θύματα ήταν ο στρατηγός Αχμέντ Καζεμί διοικητής των Φρουρών της Επανάστασης.
Οι ιρανικές μυστικές υπηρεσίες κατηγόρησαν ως υπεύθυνη για την πτώση του Falcon τη μικτή αμερικανο-ισραηλινή ομάδα JSOC-Mossad από τις βάσεις της Μοσάντ και της CIA που λειτουργούν στο γειτονικό Αζερμπαϊτζάν.
Στις 27 Νοεμβρίου 2006 ένα αεροπλάνο Antonov-24 των Φρουρών της Επανάστασης συνετρίβει στο αεροδρόμιο Μεχαραμπάντ της Τεχεράνης μετά από φωτιά στους κινητήρες κατά την απογείωση.
Μετέφερε 36 στελέχη των Φρουρών της Επανάστασης που πήγαιναν σε στρατιωτική αποστολή στο Σιράζ.
Στις 30 Μαίου 2009 εντοπίστηκε βόμβα στο αεροπλάνο MD-82 της Kish Air, στη διάρκεια της Πτήσης Υ9-7030 από το Αχβάζ του Κουζεστάν προς Τεχεράνη με 131 επιβάτες.
Η βόμβα εξουδετερώθηκε πριν εκραγεί μετά από αναγκαστική προσγείωση που πραγματοποίησε το αεροπλάνο και λίγες μόνον ημέρες πριν από τις προεδρικές εκλογές του Ιράν.
Στις 15 Ιουλίου 2009 ένα Tupolev-154 της ιρανο-ρωσικής αεροπορικής εταιρείας Caspian Airlines συνετρίβει βορειοδυτικά της Τεχεράνης, μετά την απογείωση του από το αεροδρόμιο Χομεϊνί με προορισμό το Εριβάν της Αρμενίας και σκοτώθηκαν όλοι οι 168 επιβαίνοντες.
Ένας μάρτυρας δήλωσε ότι το ουραίο τμήμα είχε τυλιχθεί στις φλόγες τη στιγμή που το αεροπλάνο έκανε κύκλο επιστρέφοντας για να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση στο Καζβίν.
Είναι γνωστό ότι μετά το εμπάργκο που έχει επιβληθεί στο Ιράν δεν είναι δυνατόν να αγοραστούν νέα αεροπλάνα ούτε και να γίνει σωστή συντήρηση στα παλαιά λόγω έλλειψης και ανταλλακτικών.
Το Ιράν εξαντλεί όλα τα μέσα που διαθέτει για την ασφάλεια των πτήσεων τόσο των πολιτικών, όσο και των στρατιωτικών αεροπλάνων και μπορεί κάποιες από τις αεροπορικές τραγωδίες να οφείλονται σε βλάβες λόγω παλαιότητας και όχι σε ύποπτες εχθρικές ενέργειες και σαμποτάζ.
Όμως εκτός από τις πολύνεκρες αεροπορικές καταστροφές θα πρέπει να επισημανθούν και κάποιες άλλες «συμπτώσεις» που συνέβησαν στο Ιράν και που προξενούν εύλογες εντυπώσεις, ιδίως μετά την αποκάλυψη για αμερικανικά «αποσπάσματα θανάτου» υπό τον Ντικ Τσένι.
Στις 18 Ιανουαρίου 2007 πέθανε κάτω από «μυστηριώδεις συνθήκες» ο Dr. Αρντεσίρ Χασανπούρ, πυρηνικός επιστήμονας στο ερευνητικό κέντρο εμπλουτισμού ουρανίου του Ισφαχάν, όπως «μυστηριωδώς» είχε σκοτωθεί παλαιότερα σε ύποπτη έκρηξη ο Αλί Μαχμουντί Μιμάντ, «πατέρας των ιρανικών πυραύλων» μέσου βεληνεκούς Σιχάμπ ΙΙΙ και επικεφαλής του απόρρητου πυραυλικού προγράμματος «Ζελζάλ».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr