Σήμερα η Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ποντίων

genoktonia-Pontiwn

Ο ακριβής αριθμός των θυμάτων είναι δύσκολο να υπολογιστεί, λόγω των συνθηκών που επικρατούσαν

Η γενοκτονία του ποντιακού ελληνισμού - που από το 1994 αναγνωρίζεται επισήμως από την ελληνική πολιτεία με την ανακήρυξη της 19ης Μαΐου, ως Ημέρας Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου - αναφέρεται στα βίαια, μαζικά, φονικά γεγονότα, της δεύτερης και των αρχών της τρίτης δεκαετίας του 20αι., που έλαβαν χώρα στην καταρρέουσα τότε Οθωμανική Αυτοκρατορία, μέχρι τη δημιουργία του σύγχρονου τουρκικού κράτους, τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα την φυσική εξόντωση, τον αφανισμό, τον εκτοπισμό, την εκρίζωση εκατοντάδων χιλιάδων Ελλήνων του Πόντου από τις πατρογονικές τους εστίες.

Τα γεγονότα αυτά πυροδοτήθηκαν από την σταδιακά αυξανόμενη ανάδυση και εντεινόμενη επίδραση του τουρκικού εθνικισμού στην πολυεθνική Οθωμανική Αυτοκρατορία, ο οποίος προς τα τέλη της πρώτης δεκαετίας του προηγούμενου αιώνα κατέστη κυρίαρχη ιδεολογία, αναλαμβάνοντας δια των πολιτικών εκφραστών του, την εξουσία και τον έλεγχο της αυτοκρατορίας.

Η ανάληψη της εξουσίας από τους Νεότουρκους το 1908 στην Οθωμανική Θεσσαλονίκη θεωρείται η απαρχή του για τους «συστηματικούς» και «οργανωμένους» - όπως υποστηρίζουν σύγχρονοι ιστορικοί και ερευνητές - διωγμούς, εξαντλητικές πορείες εξόντωσης, εγκλεισμούς σε τάγματα καταναγκαστικής εργασίας, λεηλασίες, βιαιότητες, σε βάρος όλων των χριστιανικών πληθυσμών της Ανατολής. Όπως επισημαίνουν, οι ίδιοι, οι ωμότητες αυτές πραγματοποιήθηκαν σε διαφορετικούς χρόνους και τόπους και σε διάφορες φάσεις, μέσα στη δεκαετία 1913-1923 και μέσα σε εμπόλεμες συνθήκες, αλλά και σε ειρηνικά μεσοδιαστήματα, στο χώρο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Ο ακριβής αριθμός των θυμάτων είναι δύσκολο να υπολογιστεί, λόγω των συνθηκών που επικρατούσαν. Ο ιστορικός Βλάσης Αγτζίδης αναφέρει:

«Οι Έλληνες σε όλη την Οθωμανική Αυτοκρατορία, πριν την έναρξη των διωγμών, σε ήταν περίπου 2 με 2.2 εκατομμύρια. Στο χώρο του Πόντου ήταν περίπου 450.000. Στην επίσημη απογραφή του 1928 καταμετρήθηκαν, ως πρόσφυγες στην Ελλάδα, επισήμως, 1.2 εκατομμύρια. Υπολογίζεται ότι ο αριθμός των Ελλήνων που χάθηκαν στην περίοδο 1914-22, αυτών που αγνοείται η τύχη τους, είναι της τάξης των 700.000- 800.000, σε όλη την έκταση της οθωμανικής αυτοκρατορίας».

Το επίσημο τουρκικό κράτος, που διαδέχθηκε την Οθωμανική Αυτοκρατορία, αρνείται ότι διαπράχθηκε «γενοκτονία» εναντίον των χριστιανικών μειονοτήτων της Ανατολής τα τελευταία χρόνια ύπαρξης της αυτοκρατορίας.

«Η Τουρκική Δημοκρατία, δημιουργείται το 1923, δηλαδή μετά το τέλος των γεγονότων. Τα γεγονότα και τις γενοκτονίες τις προκάλεσε ο ακραίος τουρκικός εθνικισμός, οι Νεότουρκοι στην αρχή και ο Κεμάλ στη συνέχεια. Η σχέση του σύγχρονου τουρκικού κράτους με αυτούς που διέπραξαν τις γενοκτονίες μπορεί να μην είναι θεσμική, είναι όμως οργανική, γιατί ουσιαστικά αυτοί δημιουργούν το τουρκικό κράτος» αναφέρει ο κ. Αγτζίδης.

Ο ίδιος, ο όρος «γενοκτονία» διατυπώθηκε και ενσωματώθηκε στο διεθνές δίκαιο, μεταγενέστερα (1948) από τον Πολωνό νομομαθή Ράφαελ Λέμκιν, με σκοπό τη νομική περιγραφή «μαζικών εγκλημάτων» από κυρίαρχες εξουσίες, με προσχεδιασμό, οργάνωση, συστηματικότητα και με σκοπό «τη μεθοδευμένη εξολόθρευση, ολική, ή μερική» διαφόρων «εθνικών, φυλετικών, θρησκευτικών, ή άλλων μειονοτήτων» και έδωσε το έναυσμα για την ανάπτυξη ενός ευρύτερου επιστημονικού διαλόγου και κοινωνικού προβληματισμού.

Το αίτημα της αναγνώρισης της γενοκτονίας των Ποντίων, σύμφωνα με μελετητές των γεγονότων, είτε εξαιτίας των ελληνοτουρκικών σχέσεων, είτε και του συνεχιζόμενου επιστημονικού διαλόγου και της διαδικασίας τεκμηρίωσης, ή και των δύο, κρατήθηκε χαμηλά για δεκαετίες, ώσπου άρχισε σταδιακά να τίθεται εντονότερα από την προσφυγική «Κοινωνία των Πολιτών», τους επιζήσαντες και τους απογόνους τους, κατά τις τελευταίες δεκαετίες του 20ου αιώνα.

Η Γενοκτονία των Ποντίων σε ένα αφιέρωμα του Τάσου Κοντογιαννίδη


Η οργανωμένη μελέτη των πηγών, η αξιοποίηση των μαρτυριών, αλλά και έργα νεώτερων ιστορικών, ελλήνων και ξένων, μεταξύ αυτών και σύγχρονων τούρκων ιστορικών, τις τελευταίες δεκαετίες βοήθησε στην αποσαφήνιση του ιστορικού τοπίου και σε ευρεία επιστημονική τεκμηρίωση του αιτήματος «μνήμης» και αναγνώρισης «γενοκτονικών» πρακτικών, οι οποίες εφαρμόστηκαν κατά των χριστιανικών πληθυσμών της Ανατολής, μεταξύ αυτών και κατά του ποντιακού ελληνισμού (1916-1922).

Έγκριτοι Έλληνες και ξένοι, ιστορικοί, νομικοί, κοινωνιολόγοι, αποφαίνονται σήμερα, παραθέτοντας στοιχεία και επιχειρήματα, ότι οι διωγμοί, οι θάνατοι, οι πυρπολήσεις χωριών και οι εκτοπίσεις, εκείνη της περιόδου στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, αποτελούσαν μέρος ενός «μεθοδευμένου» και «συστηματικού» σχεδίου της εθνικιστικής «ελίτ» των Νεότουρκων, με κύριο στόχο τον «εκτοπισμό», την "εκδίωξη από τα εδάφη της αυτοκρατορίας" με τη χρήση βίαιων, απάνθρωπων πρακτικών που είχαν ως αποτέλεσμα μια τεράστια ανθρωπιστική καταστροφή, με ανεπανόρθωτες συνέπειες για τις χριστιανικές μειονότητες της Ανατολής.

Το ΑΠΕ-ΜΠΕ παραθέτει τις απόψεις τεσσάρων Ελλήνων επιστημόνων, μελετητών των γεγονότων εκείνης της περιόδου, τα οποία σφράγισαν τη μοίρα του προσφυγικού στοιχείου, του ποντιακού και μικρασιατικού ελληνισμού.

Θεοδόσης Κυριακίδης. Διδάκτωρ ιστορίας, επιστημονικός συνεργάτης στην Έδρα Ποντιακών Σπουδών του ΑΠΘ

Χρονολογία - σταθμός αποτελεί ασφαλώς η «Επανάσταση των Νεότουρκων» τον Ιούλιο 1908 στην οθωμανική Θεσσαλονίκη, όταν οι Ταλάτ –Κεμάλ –Ενβέρ, υποβαθμίζουν τη σουλτανική εξουσία και καθίστανται απόλυτα κυρίαρχοι, πολιτικά, ιδίως μετά το 1913. Τα συνέδρια των Νεοτούρκων είναι τακτικά, το πιο σημαντικό είναι αυτό το 1913 στη Θεσσαλονίκη, όπου εκεί αποκρυσταλλώνεται το σύνθημα : «Η Τουρκία στους Τούρκους».

Οι βαλκανικοί πόλεμοι θα δημιουργήσουν έντονα προβλήματα στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, γιατί με την απώλεια οθωμανικών εδαφών και την προσφυγοποίηση των μουσουλμάνων από βαλκανικά εδάφη, πιέζονται οι ελίτ και οι Νεότουρκοι, οι οποίοι θα κληθούν να λύσουν αυτό το πρόβλημα. Κατηγορούν τους χριστιανούς ότι «κατέστρεψαν τη χώρα» και ότι πάντοτε προσπαθούσαν «να στραφούν κατά της πατρίδας». Υπάρχουν αναφορές τους, για «εσωτερικό καρκίνωμα στο σώμα της αυτοκρατορίας», ή «πληγή που πρέπει να γιατρευτεί», ή για το «άγριο χορτάρι που πρέπει να ξεριζωθεί», κ.τ.λ. Αυτή η τάση του τουρκικού εθνικισμού βρίσκει ιδεολογικούς εκφραστές, όπως ο Ζιγιά Γκιολκάπ, ο οποίος με ποιήματα και με άρθρα στον τύπο ενισχύει αυτόν τον τουρκικό εθνικισμό.

Προς τα τέλη του 1914, λίγες εβδομάδες μετά το ξέσπασμα του Α’ΠΠ, παρατηρείται συσπείρωση των μουσουλμάνων και επικρατεί το σύνθημα: «Ο πόλεμος για τη σωτηρία της πατρίδας δεν είναι μόνο αναγκαίος είναι και θεάρεστος».

Η ελίτ έχει αποφασίσει να εκδιώξει τις χριστιανικές κοινότητες. Αυτό, ασφαλώς, δεν μπορεί να συμβεί χωρίς να προκαλέσει τις μεγάλες δυνάμεις, τη διεθνή κοινότητα. Οπότε το σχέδιο που έχουν είναι προσπάθειες ανταλλαγής υποτίθεται εθελοντικών για ανταλλαγή πληθυσμών, στη συνέχεια με πογκρόμ ιδίως στα παράλια της Μικράς Ασίας 1913-14 να δημιουργήσουν συνθήκες τρόμου, όπως η σφαγή της Φώκαιας, για να διώξουν τους πληθυσμούς αυτούς. Είναι συγκλονιστικές οι μαρτυρίες, έχουν δημοσιευτεί.

Επόμενος σημαντικός σταθμός είναι η γενοκτονία των Αρμενίων το 1915, όπου οι σφαγές ξεσηκώνουν την κοινή γνώμη. Επειδή, με τις σφαγές των Αρμενίων προκάλεσαν την κοινή γνώμη, οι Γερμανοί στέλνουν συνεχώς τηλεγραφήματα και εκδηλώνουν την ανησυχία τους – καθώς ήταν στενοί σύμμαχοι και συνεργάτες κατά τον Α’ΠΠ - ότι η διεθνής κοινή γνώμη θα κατηγορήσει τους ίδιους ότι προκαλούν αυτοί τις σφαγές αυτές. Μάλιστα, υπάρχει δημοσίευμα από εφημερίδα του Μονάχου ότι οι σφαγές πραγματοποιούνται στο όνομα του Κάιζερ…» Επιλέγεται, λοιπόν, η βίαιη μετατόπιση των χριστιανικών μειονοτήτων προς το εσωτερικό».

Η ελίτ των Νεότουρκων οργανώνει την εξόντωση, μέσω των εκτοπισμών. Το σχέδιο λειτουργεί με ένα διπλό μηχανισμό. Η ιδέα ήταν να μετατοπιστούν, όπως έλεγαν, για «στρατιωτικούς λόγους» περί τα 30-50 χλμ. προς την ενδοχώρα. Παρατηρώντας όμως τις πορείες αυτών, όμως, βλέπουμε ότι φτάνουν μέχρι την Μαλάτεια και περιοχές που είναι σε απόσταση 300- 400 χιλιόμετρα. Οπότε βλέπει κανείς ότι δεν εξυπηρετεί στρατιωτικούς λόγους αλλά μέσα από τις πορείες, τις κακουχίες το κρύο, την πείνα σκοπός ήταν η εξόντωση.

Μέχρι και οι σύμμαχοι της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ο αυστριακός πρόξενος, ή ο γερμανός πρέσβης σημειώνουν στα τηλεγραφήματα που στέλνουν αναφέρουν ότι «μπορεί κανείς να κατανοήσει την μετακίνηση των ανδρών στο εσωτερικό για στρατιωτικούς λόγους», αλλά διερωτώνται επίσης, «ποιός είναι ο λόγος να εκτοπίζονται γυναίκες και παιδιά;». Το αντάρτικο στον Πόντο δημιουργείται εκείνη την περίοδο, ως προσπάθεια αυτοάμυνας, διαφύλαξης της ζωής τους.

Ο διοικητής της Τεσκιλάτ ι Μαχρουσά, - αφού έχουν εξοντωθεί οι Αρμένιοι - φτάνει το φθινόπωρο του 1916 στον Πόντο, και οι συστηματικές σφαγές στον Πόντο παρατηρούνται ακριβώς, την ίδια περίοδο που φτάνει εκεί. Κάτι που αποτελεί ακόμη μια ακόμη ένδειξη της στοχευμένης και της οργανωμένης εξόντωσης των ελλήνων του πόντου. Οι συστηματικές εκτοπίσεις, οι δολοφονίες, οι διώξεις αρχίζουν από το φθινόπωρο του 1916 και εξελίσσονται με σφοδρότητα μέχρι το καλοκαίρι του 1917.

Από τον Απρίλιο του 1916 μέχρι το Φεβρουάριο του 1918 η περιοχή της Τραπεζούντας και ο ανατολικός πόντος καταλαμβάνεται από το ρωσικό στρατό. Στις 15 Μαΐου του 1919 ο Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ αναχωρεί από την Κωνσταντινούπολη και στις 19 Μαΐου φτάνει στην Αμισό, στη Σαμψούντα, με αποστολή να ειρηνεύσει την περιοχή από τη δράση ένοπλων συμμοριών. Αυτονομείται από την Υψηλή Πύλη και κάνει ακριβώς το αντίθετο. Δέκα μέρες μετά την άφιξη του, στις 29 Μαΐου συναντιέται στη Χάμσα με τον Τοπάλ Οσμάν, τον τοπικό αρχηγό μουσουλμανικών συμμοριών, ο οποίος δρα κυρίως στην περιοχή της Κερασούντας.

Φαίνεται ότι τον ενισχύει με άνδρες και οπλισμό και του χορηγεί αμνηστία «για όσα έκανε, αλλά και για το μέλλον». Και αυτό φαίνεται πολύ καθαρά στα διπλωματικά αλλά και ιεραποστολικά έγγραφα, όπου όλοι αναρωτιούνται πώς ένας απλός βαρκάρης πριν από μερικά χρόνια, να πραγματοποιεί όλα αυτά τα εγκλήματα ατιμώρητος. Η απάντηση βρίσκεται σε αυτή τη συνάντηση και στην ασυλία που έχαιρε από τον Μουσταφά Κεμάλ. Η δράση του Τοπάλ Οσμάν και των ομάδων του κορυφώνεται από το 1919 και το 1920 και στις περιοχές γύρω από Τραπεζούντα και στον ανατολικό Πόντο.

Ο ίδιος ο Κεμάλ έχει διακριθεί στη μάχη της Καλλίπολης, χαίρει εκτίμησης και καταφέρνει να συσπειρώσει τα απομεινάρια των τούρκων ατάκτων στο εσωτερικό της Ανατολίας. Ισχυροποιείται το 1921 με τις υπογραφές συνθηκών με τους συμμάχους μας κατά τον Α’ΠΠ και αργότερα και με τους μπολσεβίκους. Από το τέλος του 1921 μέχρι το Μάιο του 1922 έχουμε το δεύτερο μεγάλο κύμα των σφαγών στον Πόντο.


Βλάσης Αγζίδης. Διδάκτωρ Σύγχρονης Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής σχολής ΑΠΘ

«Οι Έλληνες σε όλη την Οθωμανική Αυτοκρατορία, πριν την έναρξη των διωγμών, σε ήταν περίπου 2 με 2.2 εκατομμύρια. Στο χώρο του Πόντου ήταν περίπου 450.000. Στην επίσημη απογραφή του 1928 καταμετρήθηκαν, ως πρόσφυγες στην Ελλάδα, επισήμως, 1.2 εκατομμύρια. Υπολογίζεται ότι ο αριθμός των Ελλήνων που χάθηκαν στην περίοδο 1914-22, αυτών που αγνοείται η τύχη τους, είναι της τάξης των επτακοσίων, οκτακοσίων χιλιάδων, σε όλη την έκταση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας».

Να υπογραμμίσουμε, ότι υπάρχει μια σημαντική διαφορά ανάμεσα στην γενοκτονία των Αρμενίων που συντελέστηκε και ολοκληρώθηκε μέσα σε λίγους μήνες και στην γενοκτονία των υπολοίπων χριστιανικών πληθυσμών, ιδιαίτερα των Ελλήνων της Ανατολής, η οποία είναι μια διαδικασία που ξεκινά από το 1913 ως το 1922, με κορύφωση σε δύο περιόδους, 1916-17 και 1920-1922.

Η «πρωτοτυπία» των Νεότουρκων στην Ιστορία ήταν ότι για πρώτη φορά στα σύγχρονα χρόνια, μια εξουσία, τελείως ψύχραιμα, επιλέγει εξαρχης, εντοπίζει και προγράφει τα θύματα, διαμορφώνει και διαχέει στους υπόλοιπους μια ιδεολογία μίσους, ακολουθεί μεθόδους κοινωνικού αποκλεισμού των στοχοποιημένων πληθυσμών, συγκροτεί και οργανώνει σε ήρεμους καιρούς παρακρατικούς μηχανισμούς που θα αναλάβουν δράση, όταν το επιτρέψουν οι γενικότερες συνθήκες.

Σημαντικό ρόλο στην υλοποίηση των διώξεων έχει και ο οθωμανικός στρατός, ο οποίος κατά τη διάρκεια του Α' ΠΠ συντάσσεται στο πλευρό των Κεντρικών Αυτοκρατοριών απέναντι στην Αντάντ και έχει εκπαιδευτεί και εξοπλιστεί από γερμανούς αξιωματικούς. Πρώτος στόχος να ακυρωθεί η δυνητική αντίδραση, καταρχήν του μειονοτικού πληθυσμού που μπορεί να πάρει όπλα, αλλά οι εκτοπίσεις δεν περιορίζονται μόνο σε άνδρες, λαμβάνουν τη μορφή μεγάλων από μεγάλες εθνικών εκκαθαρίσεων με θύματα και γυναικόπαιδα. Θα χτυπηθεί αρχικά ο δυτικός πόντος, ανατολικά της Τρίπολης, οι περιοχές Σαμψούντας, Μπάφρας, κ.τ.λ. με εκτεταμένες μετακινήσεις και πορείες «θανάτου» από τα παράλια στο εσωτερικό της Ανατολίας, με αποτέλεσμα τις κακουχίες, την πείνα, το θάνατο και τον εγκλεισμό όσων επιβίωσαν στα «αμελέ ταμπουρού».

Ο στόχος είναι η εκδίωξη, με βίαιες, απάνθρωπες πρακτικές , των χριστιανικών μειονοτήτων της ανατολής από τα εδάφη της αυτοκρατορίας, ανεξαρτήτως των ανθρωπιστικών συνεπειών.

Στη δεύτερη φάση, μετά την αποχώρηση των Ρώσων από τον ανατολικό Πόντο, την αποβίβαση του Μουσταφά Κεμάλ στη Σαμψούντα το 1919 και τη δημιουργία του στρατού του, οι εθνικές εκκαθαρίσεις με τη συμμετοχή και παρακρατικών μουσουλμανικών ομάδων θα ενταθούν και θα επεκταθούν σε όλη την έκταση του Πόντου, μέχρι και το 1923.


Βασίλειος Μεϊχανετζίδης. Μέλος της Διεθνούς Ένωσης Μελέτης Γενοκτονιών

Η «Διεθνής Ένωση Μελέτης Γενοκτονιών» έχει αποφανθεί από το 2007 ότι οι διώξεις που έλαβαν χώρα από το 1913-14 μέχρι το 1923 συνιστούν όντως γενοκτονία, όπως αυτή ορίζεται στο διεθνές δίκαιο. Με αυτή την άποψη συμφωνεί ένας αυξανόμενος αριθμός γενοκτονολόγων, νομικών και ιστορικών και αυτό συνιστά το πρώτο βήμα για την περαιτέρω αναγνώριση της γενοκτονίας.

Η γενοκτονία είναι νομικός, αλλά και ιστοριογραφικός όρος, γιατί έχει εισαχθεί στην ιστοριογραφία ως τέτοιος, επειδή εκφράζει κατά τρόπο ακριβή ένα συγκεκριμένο γεγονός που είναι η γενοκτονία ενός λαού.

Όταν συντελέσθηκαν τα γεγονότα αυτά, ο όρος «γενοκτονία», τουλάχιστον στη μορφή που του έδωσε ο Λέμκιν, μπορεί να μην υπήρχε σε αυτή τη μορφή, υπήρχε όμως στις γερμανικές γλώσσες με την ίδια ακριβώς σημασία. Ο Λέμκιν, ο οποίος επινόησε τον όρο και τον εισήγαγε στο διεθνές ποινικό δίκαιο, με τη σύμβαση του ΟΗΕ το 1948 βασίστηκε στα προηγούμενα, κατά Αρμενίων και Ελλήνων στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και κατά των Εβραίων στο Β’ΠΠ, για να ορίσει την έννοια του συγκεκριμένου εγκλήματος. Και μας το λέει αυτό ο ίδιος.

Η αναγνώριση μιας γενοκτονίας είναι ένα περίπλοκο γεγονός. Προηγείται η επιστημονική αναγνώριση και ακολουθεί ενδεχομένως η πολιτική αναγνώριση, κοινοβουλίων, πολιτικών φορέων και διεθνών οργανισμών. Η σημαντικότερη αναγνώριση είναι η επιστημονική γιατί σε αυτή βασίζεται η πολιτική αναγνώριση που έρχεται κατόπιν. Αυτό έγινε πιο φανερό, στην περίπτωση των Αρμενίων. Αυτοί που μελετούν την αρμενική γενοκτονία διαβλέπουν ότι ίδια πράγματα συνέβησαν την ίδια εποχή και αργότερα και στους έλληνες τις Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Η πολιτική αναγνώριση έχει καταρχήν σημασία ηθική. Και είναι πάρα πολύ σημαντική και απαραίτητη, στη συγκεκριμένη περίπτωση, διότι ο θύτης, η Τουρκία, είναι και αμετανόητος κα δυνητικά επιρρεπής στην επανάληψη του εγκλήματος. Επειδή, λοιπόν, το 1918 με την ήττα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ή αργότερα το 1923, δε συστήθηκαν διεθνή δικαστήρια για να δικάσουν την Τουρκία για τα εγκλήματα που διέπραξε, από τον Α’ΠΠ, μέχρι το 1923 και παραμένει εκ τούτου ατιμώρητη και χωρίς μεταμέλεια έρχεται η διεθνής κοινότητα να επανορθώσει, εν μέρει, δια της πολιτικής αναγνώρισης της γενοκτονίας, τις συνέπειες της γενοκτονίας. Διότι οι συνέπειες της γενοκτονίας παραμένουν αθεράπευτες.

Η Τουρκία δεν ακολούθησε το πρότυπο της Γερμανίας, όπως όφειλε να ακολουθήσει. Εκ τούτου είναι απαραίτητο να συνεχιστεί η διαδικασία αναγνώρισης και διεθνοποίησης της γενοκτονίας, ώστε ο θύτης να μην παραμένει παντελώς ατιμώρητος.


Νίκος Μιχαηλίδης. Κοινωνικός Ανθρωπολόγος, Λέκτορας στο Πανεπιστήμιο Πρίνστον

«Το έγκλημα της γενοκτονίας συντελέστηκε από οθωμανικές παρακρατικές ομάδες και τμήματα του οθωμανικού στρατού κυρίως, με τη συμμετοχή μιας πολύ ιδιαίτερης οργάνωσης «Τεσκιλάτ-ι-Μαχουσά», της μυστικής υπηρεσίας (ελεγχόμενης από το Κομιτάτο Ένωσης και Προόδου) της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας εκείνης της περιόδου. Στόχος ήταν να εντοπίσει που ζούσαν χριστιανικοί, ελληνικοί και αρμενικοί πληθυσμοί, ώστε να εκδιωχθούν και να εξαφανιστούν από την περιοχή.

Οθωμανοί αξιωματούχοι σχεδίαζαν ήδη από τα τέλη του 19ου αι. – έχουμε νεώτερες μελέτες που έρχονται στο φως της δημοσιότητας και από νέους τούρκους ιστορικούς – να εκδιώξουν ολόκληρο τον ελληνικό πληθυσμό, μετά την ίδρυση του πρώτου ανεξάρτητου ελληνικού κράτους, το 1930. Σχεδίαζαν να εκδιώξουν τον ελληνικό πληθυσμό ακόμη και από την Αίγυπτο. Για διαφόρους λόγους αυτό το σχέδιο δεν υλοποιήθηκε, αλλά είναι πολύ σημαντικό να το έχουμε υπόψη μας, γιατί δείχνει τη γενοκτονική πρόθεση που διαμορφώθηκε σταδιακά ως αντίληψη.

Θεώρησαν ότι οι Έλληνες θα γίνουν εργαλείο των δυτικών στα εδάφη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και θεώρησαν σκόπιμο να τους εκδιώξουν όχι μόνο από τον Πόντο, αλλά και από τη Θράκη, τη Μακεδονία, από την Αίγυπτο από όλα τα εδάφη που ζούσαν ελληνικές κοινότητες.

Η τουρκική αστική τάξη δημιουργήθηκε σε μεγάλο βαθμό από την περιουσία των εκδιωχθέντων Ελλήνων και Αρμενίων. Πολλοί μεγάλοι τουρκικοί επιχειρηματικοί όμιλοι, όπως τους γνωρίζουμε σήμερα, έχουν τις ρίζες τους στη γενοκτονία των χριστιανικών πληθυσμών στην εκδίωξη και στην κατάχρηση του πλούτου από τους χριστιανικούς πληθυσμούς. Έχει τη και αυτό τη σημασία του.

Δημιουργήθηκε ο «μύθος» του τουρκικού απελευθερωτικού αγώνα. Στην ουσία δεν υπήρξε απελευθερωτικός αγώνας, αυτό που υπήρξε ήταν μια πολιτική γενοκτονίας και διώξεων των χριστιανικών πληθυσμών. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι συγκροτήθηκαν οι λεγόμενες ομάδες «τουρκικής αυτοάμυνας» μόνο στις περιοχές που ζούσαν χριστιανικοί πληθυσμοί, πουθενά αλλού στην Ανατολία δεν υπήρξε κάτι τέτοιο.

Ο Κεμάλ Ατατούρκ, ως κομμάτι αυτού του νεοτουρκικού κινήματος, του «Κομιτάτου Ένωση και Πρόοδος» κατάφερε να κινητοποιήσει, χρησιμοποιώντας το μουσουλμανικό σουνιτικό ένστικτο, σημαντικά τμήματα του μουσουλμανικού πληθυσμού τα οποία γειτόνευαν με χριστιανικούς πληθυσμούς και να τους χρησιμοποιήσει ως εργαλεία για την εξόντωση των χριστιανικών πληθυσμών.

Δυστυχώς, η κυρίαρχη αντίληψη σήμερα στην Τουρκία είναι ότι η ίδια υπήρξε θύμα του λεγόμενου δυτικού ιμπεριαλισμού κι όχι θύτης και αυτό ερμηνεύει και τη συμπεριφορά της προς άλλους, ιδιαίτερα τους πρώην υποτελείς λαούς της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Φανταστείτε, την ίδια οπτική και συμπεριφορά να είχαν άλλες πρώην δυτικές αυτοκρατορίες προς τους πρώην αποικιοκρατούμενους τους; Κάτι τέτοιο σήμερα είναι αδιανόητο.

Θεωρώ, ότι η αναγνώριση της γενοκτονίας και από ελληνικής πλευράς - αναφορικά με τις ελληνοτουρκικές σχέσεις - χρειάζεται μια νέα προσέγγιση, η οποία θα ενσωματώνει το ζήτημα της γενοκτονίας και θα το κάνει θεμελιώδες στις σχέσεις στην Ανατολική Μεσόγειο, ως ζήτημα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δημοκρατίας και προοπτικής συνεργασίας.

Το γεγονός, ότι μέχρι στιγμής η Τουρκία δεν έχει πιεστεί να αναγνωρίσει αυτό το έγκλημα σημαίνει ότι ουσιαστικά ότι έχουμε μια αναπαραγωγή της πολιτικής κουλτούρας της βίας και των διώξεων. Η προώθηση του ζητήματος αναγνώρισης της γενοκτονίας μέσα στην ίδια την τουρκική κοινωνία και στο εξωτερικό θα συμβάλει καθοριστικά στην αλλαγή και στη φιλελευθεροποίηση της κυρίαρχης τουρκικής πολιτικής κουλτούρας, που είναι μια κουλτούρα επεκτατισμού και κρατικής βίας, όχι μόνο έναντι των γειτόνων, αλλά και των ίδιων των πολιτών της χώρας.

Βαθύτατα πιστεύω ότι αν καταφέρουμε και προωθήσουμε το αίτημα της αναγνώρισης της γενοκτονίας θα αλλάξει αυτή η πολιτική κουλτούρα και η πολιτική συμπεριφορά του τουρκικού κράτους, όχι μόνο έναντι της Ελλάδας και της Κύπρου, αλλά και στο εσωτερικό. Θα είναι ένα σημαντικό λιθαράκι προς τον εκδημοκρατισμό αυτής της χώρας και επομένως στη βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων.

Το Χρονικό της Γενοκτονίας

1908: Κίνημα των Νεότουρκων στην οθωμανική Θεσσαλονίκη. Οι εθνικιστές ηγέτες (Κεμάλ - Ενβέρ – Ταλάτ) υποσκελίζουν το σουλτάνο Αμπτούλ Χαμίτ και αναλαμβάνουν τον πολιτικό έλεγχο της αυτοκρατορίας.

1910: Αυταρχικά, κατασταλτικά μέτρα κατά των χριστιανικών κοινοτήτων της αυτοκρατορίας

1911: Σε συνέδριο του «Κομιτάτου Ένωση και Πρόοδος» των Νεότουρκων κυριαρχεί το σύνθημα: «Η Τουρκία στους Τούρκους»

1913: Οργανώνεται από τους Νεότουρκους το «Γραφείο Εγκατάστασης Φυλών και Μεταναστών» και ιδρύεται η μυστική υπηρεσία (Teskilat i-mahsusa)

1914: Έναρξη του Α’ ΠΠ. Οι πρώτες μαζικές διώξεις κατά Ελλήνων στην Ανατολική Θράκη. Πογκρόμ στη Δυτική Μικρά Ασία και η σφαγή της Φώκαιας. Ρωσοτουρκικός Πόλεμος. Έξαρση του τουρκικού εθνικισμού, συσπείρωση του μουσουλμανικού στοιχείου.

1915: Καλούνται στην Κωνσταντινούπολη και εξοντώνονται οι πρόκριτοι των Αρμενίων. Η Γενοκτονία των Αρμενίων ολοκληρώνεται σε λίγους μήνες.

1916 - 1917 : Πορείες «θανάτου» στο εσωτερικό της Ανατολίας από τον οθωμανικό δυτικό Πόντο (Σαμψούντα, Μπάφρα, κ.α) και απώλειες χιλιάδων χριστιανών - αντρών, γυναικών και παιδιών - από τις κακουχίες, το κρύο και την πείνα. Τάγματα καταναγκαστικής εργασίας (Αμελέ Ταμπουρού). Ο ανατολικός Πόντος υπό ρωσική κυριαρχία. Οκτωβριανή Επανάσταση στη Ρωσία και λήξη ρωσοτουρκικού πολέμου

1918: Λήξη Α’ ΠΠ. Η ηγεσία των Νεότουρκων παραδίδεται στους συμμάχους της Αντάντ. Αποχώρηση Ρώσων από τον ανατολικό Πόντο και τον Καύκασο

1919: Αποβίβαση του ελληνικού στρατού στη Σμύρνη. Αναχώρηση από Κωνσταντινούπολη στις 15 Μαΐου και άφιξη στις 19 Μαΐου του Μουσταφά Κεμάλ Πασά στη Σαμψούντα, με αποστολή την «ειρήνευση» από τη δράση ομάδων ατάκτων. Αυτονόμηση του από την Υψηλή Πύλη και συνάντηση του στη Χάμσα, στις 29 Μαΐου, με τον Τοπάλ Οσμάν.

1920: Συνθήκη των Σεβρών. Ανατολική Θράκη και Σαντζάκι της Σμύρνης υπό όρους, σε ελληνικό έλεγχο, ο Πόντος εξαιρείται των ρυθμίσεων.

1920-1922 : Από την περιοχή της Βιθυνίας ξεκινούν σε όλο τον Πόντο σφαγές, λεηλασίες, καταστροφή χριστιανικών χωριών από παρακρατικές νεοτουρκικές ομάδες. Δεκάδες χιλιάδες Πόντιοι και Αρμένιοι φεύγουν να σωθούν προς τη Σοβιετική Αρμενία και προς τους υπό γαλλικό έλεγχο Συρία και Λίβανο.

1922: Μικρασιατική καταστροφή. Ο ελληνικός στρατός ηττάται στον Σαγγάριο, φλέγεται η Σμύρνη.

1923: Συνθήκη της Λωζάννης. Ανταλλαγή πληθυσμών, προσφυγιά

Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΣΧΟΛΙΑ (58)

Τελευταιες πληροφοριες

Οι τουρκοι εξοντωσαν τριαντα εκ. ποντιους, τους εκαιγαν στα κρεματορια, τους εκαναν σαπουνι, τους βιαζαν και μετα τους μαγειρευαν και τους ετρωγαν. Ευχαριστημενοι ειστε? Αντε και ονειρα γλυκα!

stefanos

Αυτό το κείμενο να το διαβάσουν μερικά καθίκια του ΣΥΡΙΖΑ για να σταματήσουν να λένε όλες αυτές τις ηλιθιότητες περι μάζωξης η συνωστισμού των άτυχων ΠΟΝΤΙΩΝ

Πάνος ο Έλλην

Δεν καταλαβαίνω την έκρηξη μερικων εδω μέσα. Ποιος είπε πως οι Πόντιοι ειναι Ελληνες?? Ποτε δεν ήταν ουσιαστικα. Προερχονται απο μιξη Ρωσικών και άλλων ασιατικων φυλων ασε που στο περασμα των χρόνων αναμιχθηκαν και με μωαμεθανους...

Για μισό λεπτό ρε παιδιά...

Γιατί μιλάμε μόνο για την γενοκτονία των Ποντίων;; Οι Έλληνες της Μ. Ασίας, της Καππαδοκίας και της Ανατολίας που σφαγιάστηκαν δεν ήταν Πόντιοι. Γιατί μιλάμε μόνο για την ΜΙΑ γενοκτονία και όχι για τις πολλές; Η Σφαγή της Σμύρνης μόνο είναι μια κατηγορία από μόνη της. Και βοήθησε ΚΑΙ η Δύση στην εθνοκάθαρση. Μας τα πρήζουν με το Ολοκαύτωμα ολημερίς ενώ το δικό μας ήταν ίδιο και μεγαλύτερο; Δεν θα έπρεπε να έχουμε κοινή συμμετοχή με την Αρμενία στο θέμα αυτό; Τα Αμελε Ταμπουρου ήταν τα πρώτα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Αυτά ενέπνευσαν τα Γκουλαγκ και τα στρατόπεδα των Εβραίων. Όμως οι εβραίοι της Τουρκίας υπήρξαν αρωγοί με τους Τούρκους στην εξόντωση μας σύμφωνα με όλες τις μαρτυρίες. Που να ήξεραν πως τα συστήματα του Κεμάλ κάποτε θα τους επέστρεφαν. Το Orders From The Dead των Rotting Christ με την Diamanta Galas που είναι ΕΠΟΣ και έπρεπε να το ξέρουν όλοι, γιατί δεν το γνωρίζει κανείς;; Θέτω ερωτήματα. Θα απαντήσει κανείς με επιχειρήματα; Η Ελλάδα γιατί σιωπά εδώ και χρόνια;;

'Έλλην

Το ανέφερα παρακάτω ως Πόντιος από Τραπεζούντα καταγωγής...ολοι οι εναπομειναντες Έλληνες κάτοικοι αρχαίας Ιωνίας σφαγιαστηκαν. Εκτός και αν ήθελες να αποκεντρωσεις τους αναγνώστες από τα λοιπά σχόλια και την γενικότερη εικόνα. Συγνωμη..ως Πόντιος, επέτρεψε μου να έχω ισχυρές επιφυλάξεις σε οτιδήποτε..με συγχωρείς !

Έλλην φεύγα ρε φίλε που θέλω να αποκεντρωσω

Έχουν γίνει τέσσερεις διαφορετικές γενοκτονίες που έφτασαν τα δυόμιση εκατομμύρια και εμείς μιλάμε για την ΜΙΑ! Εγώ πάω να αποκεντρωσω ή η Ελλάδα που πάει να υποβαθμίσει εσκεμμένα εστιάζοντας μόνο στους Πόντιους;

'Έλλην

Τα φευγα δεν μου αρέσουν. Το γιατί σου απάντησα έτσι θα το καταλάβεις όταν διαβάσεις τα σχόλια-τοποθετήσεις ορισμένων παρακάτω. Σου είπα ότι ηδη το ανέφερα αλλά δεν θες να το καταλάβεις.. Σου επικόλλησα εδω ένα από τα σχόλια μου για να το διαβάσεις : "Έλλην 19/05/2019, 17:57 Λυπάμαι πραγματικά για το κράτος και τους συλλόγους. Απο το 1890 βίαζαν, έκλεβαν γυναίκες και σκότωναν..δεν είναι 353.000 μόνο τα θύματα. Επισης, γενοκτονία ήταν σε όλη την έκταση της αρχαίας Ιωνίας..τα θύματα από Καππαδοκία, παραλία μικράς Ασίας, Κωνσταντινούπολη, ανατολική Θράκη ξεχάστηκαν εντελώς. Ξέχασαν επίσης να προβάλλουν πως γινόταν η γενοκτονία..καψιμο μέσα σε εκκλησίες, αποκεφαλισμους, κρέμασμα, στα αγόρια έως 12 ετών έσπαγαν τα κεφάλια τους κρατώντας τα από τους αστραγάλους, τα μικρα κορίτσια στο χαρέμι η Βιασμός και αποκεφαλισμος, τα βρέφη τα πέταγαν στον τοίχο..κλπ κλπ. Πραγματικα λυπάμαι για τους πόντιους εδω τώρα σε όλα αυτά ..και κατάγομαι από Τραπεζούντα ωστόσο, λυπάμαι εισ διπλουν. Απο όλη την οικογένεια στην Τραπεζούντα, μόνο ο παππούς μου σώθηκε. Ντρέπομαι για τους πόντιους, καππαδοκες, μικρασιατες, θρακιωτες, Κωνσταντίνουπολιτες που δεν λένε την αλήθεια. Οπως και το ότι δεν έλεγχαν την εγκυρότητα εγγράφων από παλλινοστουντες (Ρωσίας, Καζακστάν κλπ) που αγόραζαν ταυτότητα ποντιου για να επωφεληθούν στην Ελλάδα. Τι να την κάνει την μνήμη ο Πόντιος, Θρακιώτης, Κωνσταντίνουπολιτης, μικρασιατης και καππαδοκης εφόσον, αναμένουμε να αναγνωρίσουν άλλοι την γενοκτονία και όχι το ίδιο μας το κράτος με πραγματικους αριθμούς. Υπηρχαν καταγραφές των Ελλήνων χριστιανων από το πατριάρχειο εκεί. Επισης, ήταν από μεριας κυνηγημένων μογγολομιγαδομουσουλμανων (Τούρκων πια) θρησκευτικό "ξεκαθάρισμα" προς τους Έλληνες.. Σκετο. Ας μιλήσει κάποιος ανοιχτά και αληθινά επιτέλους. .. Λυπάμαι πάρα πολύ". Επιπλέον, πόσα παλληκάρια μας του ελληνικού στρατου σκοτώθηκαν.. Η γενοκτονία εμπεριέχει και τους στρατιώτες..ίδιας εθνικότητας οι οποίοι ήρθαν υποστηρικτικα.

Περι καπαδοκαιων

Ηταν λιγοι τον αριθμο και ελληνοφωνοι,Δεν εφυγαν το 1922 αλλα το 1925 και οχι ολοι.Τους ετεθηκε ο ορος η να απαρνηθουν την θρησκεια τους και να κρατησουν την γλωσσα τους η να κρατησουν την θρησκεια τους , ομως να ξεχασουν την γλωσσα τους.Το αξιωσημειωτο οτι οι περισσοτεροι εμειναν σαν αλεβιτες.Το προβλημα του νεου τουρκικου κρατους ηταν μονο με οσους ανηκαν στην ελληνορθοδοξη και στην αρμενικη εκκλησια, γιατι οι εκπροσωποι αυτων των δυο εκκλησιων ειχαν ταχθει ανοιχτα με τους αντιπαλους των οθωμανων κατα τον Α παγκοσμιο.

Πολυχρόνης

Σκάτ@ στους ανθέλληνες αρνητές των δικαίων του Ελληνισμού και της ιστορικής αλήθειας. Ζήτω ο Ποντιακός ελληνισμός,ζήτω το έθνος το ελληνικό.

Χριστίνα

Ο Φίλης είπε τίποτα για τη μέρα αυτή ή συνεχίζει να αρνείται τη Γενοκτονία;

Ελλην

Ο Χιτλερ εμπνευστηκε απο τον Κεμαλ. Οπως ο Κεμαλ ξεκληρισε Αρμενιους και Ελληνες οχι μονο λογω διαφορας στη θρησκεια αλλα γιατι μαζι με τους Εβραιους κρατουσαν ολο τον πλουτο της αυτοκρατοριας σε Πολη Σμυρνη και Ποντο σε ολα τα παραλια της Τουρκιας. Οι Τουρκοι ηταν κατα βαση αμορφωτοι ή δημοσιοι υπαλληλοι στρατιωτικοι κλπ. που ζουσαν απο τη φορολογια της δεκατης κλπ. Που πληρωναν οι χριστιανοι. Υπηρχαν και τσετες(τσετσενοι) και κουρδοι ενοπλοι για τη βρωμικη δουλεια σε βαρος των χριστιανικων πληθυσμων. Σημερα τη θεση τους στους διωγμους πηραν οι Κουρδοι αλλοτε διωκτες των αλλοθρησκων.

Και δώρο καθρέπτη

Οι Πόντιοι ήταν Έλληνες μέχρι το 1453,από τότε έχουν ΌΛΟΙ τουρκόφατσες για ευνόητους λόγους...

Έλλην

Έχεις θέμα. Λογω καταγωγής μου (Τραπεζούντα) θα χαρώ να σε συναντήσω τυχαία και να σου εξηγήσω το πως να σέβεσαι τους νεκρούς. Πόντιος, Καππαδοκης, μικρασιατης, Θρακιώτης, Κωνσταντίνουπολιτης και γενικά Έλληνας σε όλη την ελληνική επικράτεια, δεν είναι απόγονος Τούρκου όσο και να προσπαθείτε μερικοί να μιλάτε για τουρκοσπορους. Ολοι οι ανωτέρω Ελληνες είναι καθαροί και όσοι σώθηκαν διότι και από τα χρόνια προ Οθωμανικής αυτοκρατορίας οι μογγολομιγαδομουσουλμανοι (τουρκοι) σου εθεταν το ισλάμ η αποκεφαλισμό. Ωστοσο, όσοι είναι μουσουλμάνοι Έλληνες (στην τωρινή πια Τουρκία) είναι αυτοί που αναμείχθηκαν. Αν ρωτήσεις γιαγιάδες, θα σου πουν ότι οι Τούρκοι επί Τουρκοκρατίας βίαζαν τις γυναίκες και έρχονταν μετά να πάρουν το παιδί αλλά προτιμούσαν να το σκοτώσουν η να το πετάξουν ωστόσο, τις εδεναν σε δέντρα, τις ξεκοιλιαζαν για να πάρουν το μωρό και τις άφηναν εκεί δεμένες ώστε να πεθάνουν και να παραδειγματιστουν οι υπόλοιπες. Οι περισσότερες γυναίκες αυτοκτονούσαν γενικά προκειμένου να μην γίνουν μουσουλμανες και τουρκαλες. Πολλές ελληνιδες γυναίκες όμως είχαν κλαπεί και υποχρεωθεί να γίνουν γυναίκες σουλτανων..αν ψάξεις να δεις για Τούρκους σουλτανους θα βρεις ότι είχαν κάνει παιδιά με κλεμμένες γυναίκες από Ελλάδα. Στον Πόντο έκαναν επίσης το εξής για διπλωματικές σχέσεις ασφαλείας..εδιναν αρχοντες κάποια από τις κόρες να παντρευτεί Τούρκο σουλτάνο ώστε να προστατέψει την κάθε πόλη απο επιδρομές Τούρκων..προφυλάσσαν έτσι όλες τις υπόλοιπες ντοπιες γυναίκες. Δες γκραβούρες Τούρκων για να καταλάβεις πώς ήταν οι Τούρκοι προτού ωραιοποιησουν την φυλή τους με κλεμμένες γυναίκες η γενιτσαρακια Έλληνες.

τακης ο χαλκιδεος

τι καθεσαι κι εξηγεις τωρα κι εσυ; παρε ενα τουβλο και μιλα του, θα καταλαβει τιποτα; το μονο που θα γινει ειναι να χαλασεις τη διαθεση σου, κι επειδη κι εγω καταγομαι απο τραπεζουντα ενα πραμα θα σου πω απλα; "το αιμα νερο δε γινεται" θα ειχαμε τουρκεψει τοσα χρονια οπως οι αλβανοι αλλα εμεις "κρατησαμε" ΤΩΡΑ ΟΜΩΣ ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ!!!!!!

Έλλην

Απολύτως τίποτα δεν γίνεται. Θα έπρεπε να κάνουμε ένα ντου και να τα ανακαταλαβουμε τα εδάφη όπου από αρχαίας Ιωνίας μας ανήκαν. Να έρθουν οι νοτιοκορεατες να βοηθήσουν αν έχουν τιμή γιατί εμείς πήγαμε εκεί..λοιπούς συμμάχους δεν θέλω γιατί όλοι προδότες ήταν ..ανταντ όλε. Εφόσον δεν γίνεται αυτό, τουλάχιστον θα μεγαλώσω τα παιδια μου και θα εκφράσω σε όσους γνωρίζω, τι πραγματικά έγινε. Οι περισσότεροι πόντιοι τεμεταιρον, υπηρέτησαν ειδικές δυνάμεις μόνο και συνεχίζουν έτσι ..ωστόσο, δεν χρειάζεται να θυσιαστεί άλλος Έλληνας. Αν γινόταν ένα μπαμ, έφυγα στεγνά και να τιμήσουμε τον άδικο και αιμοβόρο θάνατο όσων πέθαναν στα εδάφη αυτά..επίσης, για όσους λοιπούς Έλληνες και τον κύριο γενιτσαρικο στρατό που αποτελούταν από Έλληνες απαχθεντες και τους κατεσφαξαν όλους. Αντικειμενικά όμως..πολεμος δεν γίνεται πια. Εξωτερικη πολιτική σκετο. Τσαμπα στρατιωτικοί εξοπλισμοί πόσα χρόνια τώρα. Και, οι ειδικές μας δυνάμεις χρησιμοποιούνται μονο υποστηρικτικα για πολέμους άλλων. Παρακάτω έγραψα επί του θέματος γενοκτονίας. Χάρηκα τεμεταιρον..Έλληνας εκ Σαμάρουξας Τραπεζούντας.

ΑΚ

το αν είμαστε τουρκοφατσοι και υπονοεις ότι οι Πόντιοι είμαστε Τούρκοι, απλά θα σου πω να ξαναδιαβασεις την Ιστορία!!! Γιατί, αν οι προσφυγες Έλληνες δεν ερχομασταν Ελλάδα οι μισοί θα είχατε συνενωθει με τους Αλβανους (βλ. τι προωθουσε η Κυβέρνηση του 1926, καθώς και αυτές των αρχών του 20ου αι.) και οι άλλοι μισοί θα ήσασταν Σλαβοι... Σεβασμός σε έναν λαό που κράτησε ακμαιο τον Ελληνισμο, που μιλάει ακόμα αρχαία ελληνικά και χορευει αρχαίους ελληνικους χορούς (πυρηχειος)

Russia

Κατι περιεργοι τυποι που μιλανε Ρωσικα , πινουν βοτκα και βριζουν την Ελλαδα και τους Ελληνες , αυτοι ειναι Ποντιοι δηλαδη? Αυτοι ειναι οι χειροτεροι.

Ρεαλιστής-αντιλαικιστής

Όσο πιο μεγάλη η οικονομική δυσπραγία τόσο μεγαλύτερες οι σημαίες

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

hfgv

Η χειροποίητη ετικέτα με τις αριθμημένες φιάλες, ο συλλεκτικός χαρακτήρας (1517 φιάλες όλη η παραγωγή) και ο τρόπος διάθεσης του δίνει στο Φλογερό του 2015 μια ξεχωριστή θέση στο γευστικό χάρτη των οινόφιλων.

Γ.Κ.Καρατζάς

samothr_arthros1

O ξεσηκωμός των κατοίκων της Σαμοθράκης (Απρίλιος 1821) - Ο τουρκικός στόλος στο νησί (1η Σεπτεμβρίου 1821) - Η πολυήμερη σφαγή των κατοίκων του νησιού και η ερήμωσή του - Το λογχισμένο Ευαγγέλιο - Η πλήρης άγνοια για τη σφαγή της Σαμοθράκης του επίσημου ελληνικού κράτους ως τις αρχές του 20ου αιώνα

2
airesi4

Πώς και από πού ξεκίνησε ο βογομιλισμός – Ποια ήταν η διδασκαλία του – Η εξάπλωσή του στη βυζαντινή αυτοκρατορία – Οι διώξεις των Βογόμιλων και το κάψιμο στην πυρά του αρχηγού τους Βασίλειου από τον Αλέξιο Α’ Κομνηνό – Τι απέγιναν οι Βογόμιλοι; - Το νεκροταφείο τους κοντά στη Θεσσαλονίκη

14
MRust

Η παράτολμη πτήση του από το Ελσίνκι προς τη Μόσχα - Η αντίδραση της σοβιετικής αεράμυνας - Η φυλάκιση και η απονομή χάριτος - Οι δραματικές εξελίξεις στην Ε.Σ.Σ.Δ.- Τι απέγινε ο Ματίας Ρουστ;

1
McFarland_ar

Η απίστευτη ιστορία του πανούργου Ελληνοϊρλανδού Μπίλι Μακφάρλαντ, ο οποίος θα έστηνε το Fyre Festival, το πιο πιο glam μουσικό πάρτυ την άνοιξη του 2017, μόνο που σήμερα βρίσκεται στη φυλακή

35
stouk01

Τι είναι η Conifa και ποια τα μέλη της- Η ‘’Εθνική Τσαμουριάς’’ και το CONIFA EURO 2019- Πότε καθιερώθηκε ο δικέφαλος αετός- Τι έλεγαν οι πρωτοπόροι του αλβανικού εθνικισμού για τους Τούρκους πριν 120 χρόνια

10