Ο (πολύ) σουρεάλ Νταλί: Οι φοβίες, τα όργια με τη Γκαλά και το... «βίτσιο» με τον Χίτλερ!

Ο (πολύ) σουρεάλ Νταλί: Οι φοβίες, τα όργια με τη Γκαλά και το... «βίτσιο» με τον Χίτλερ!

Ψυχώσεις, σεξουαλική ανικανότητα, φοβίες, αλλά και όργια ήταν μερικές από τις πιο εκκεντρικές πινελιές στην ζωή της καλλιτεχνικής ιδιοφυΐας που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1904

salvador-dali-game
Ήταν ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους του 20ού αιώνα και συνδέθηκε με το καλλιτεχνικό κίνημα του σουρεαλισμού. Μία πολύ εκκεντρική φυσιογνωμία της που άφησε το προσωπικό του στίγμα στην παγκόσμια Τέχνη και χαρακτηρίστηκε ως μία καλλιτεχνική ιδιοφυΐα.

Ο Σαλβαδόρ Νταλί γεννήθηκε σαν σήμερα, 11 Μαΐου 1904 στο Φιγκέρες της Ισπανίας και ανήκε σε μια οικονομικά ευκατάστατη οικογένεια.

Όσο σουρεάλ, όμως, ήταν η τέχνη του, άλλο τόσο ήταν η προσωπικότητα και η ζωή του. Ψυχώσεις, σεξουαλική ανικανότητα, φοβίες, αλλά και όργια ήταν μερικές από τις πιο εκκεντρικές πινελιές στην ζωή του.




Τον είχαν κάνει να πιστεύει ότι ήταν μετεμψύχωση του νεκρού αδελφού του

Τα περίεργα της ζωής του Νταλί άρχισαν πολύ γρήγορα. Ο Νταλί είχε έναν μεγαλύτερο αδελφό, που ονομαζόταν επίσης Σαλβαδόρ, είχε γεννηθεί μόλις εννέα μήνες πριν από εκείνον, αλλά πέθανε πολύ γρήγορα. Κάποτε οι γονείς του ζωγράφου τον πήγαν στον τάφο του αδελφού του και του είπαν ότι ήταν μετεμψύχωσή του. Αυτό είναι ένας «αξιόλογος» τρόπος για να κάνει κανείς άνω κάτω το μυαλό του παιδιού του και ο Νταλί «κουβαλούσε» αυτήν την πεποίθηση σε όλη του τη ζωή.

Ως παιδί παραλίγο να σκοτώσει τον φίλο του

Ο Νταλί μπορούσε να είναι ένα μεγάλο «κάθαρμα», όταν το ήθελε και αυτή του η προσωπικότητα άρχισε να ξεδιπλώνεται σε νεαρή ηλικία. Είχε ένα είδος μαζοχισμού στον πόνο και τού άρεσε να πέφτει από μόνος του στις σκάλες χωρίς κανέναν απολύτως λόγο. Επίσης, του άρεσε να προκαλεί πόνο και στους άλλους. Ένα χαρακτηριστικό περιστατικό ήταν όταν έσπρωξε τον φίλο του από μία ψηλή γέφυρα πάνω σε βράχους.

Κλείσιμο
Ο φίλος του τραυματίστηκε σοβαρά, όμως ο Νταλί έδειξε να έχει τύψεις και απλά χαμογελούσε στη μητέρα του φίλου του. Μάλιστα, φαινόταν να νιώθει αρκετά άνετα, όταν ενώ καθόταν δίπλα του έτρωγε κεράσια, την ώρα που ο φίλος του είχε χάσει αρκετό αίμα.

«Η επιμονή της μνήμης», ένα από τα πιο γνωστά έργα του Νταλί



Δάγκωσε μία νυχτερίδα καλυμμένη με μυρμήγκια

Μερικές φορές η συμπεριφορά του Καταλανού ζωγράφου έμοιαζε με ενός τρελού ροκ σταρ. Έκανε «μιμήσεις» του Ozzy Osbourne πριν καν ο ίδιος να γεννηθεί. Ως παιδί, ο Νταλί είχε βρει μία τραυματισμένη νυχτερίδα και την είχε πάει στο σπίτι του. Γλυκύτατο δεν λέμε... Όταν όμως επέστρεψε την επόμενη ημέρα, ο ζωγράφος βρήκε την νυχτερίδα γεμάτη μυρμήγκια. Αντί να ενοχληθεί, πήρε την νυχτερίδα και τη δάγκωσε μαζί με τα μυρμήγκια. Η εμπειρία του φάνηκε αρκετά ευχάριστη και τα μυρμήγκια συνέχισαν να εμφανίζονται σε πολλούς από τους πίνακές του.

Είχε υποκινήσει ανταρσία στη Σχολή Καλών Τεχνών

Τα ταλέντα του Νταλί γρήγορα τον έβαλαν στο επίκεντρο της προσοχής και πολύ μικρός βρέθηκε σε σχολή καλών τεχνών. Έκανε την πρώτη του δημόσια έκθεση ζωγραφικής σε ηλικία 14 ετών, όμως το όνομά του συνδέθηκε ως επί το πλείστον με την εκκεντρικότητά του. Στη σχολή τεχνών στη Μαδρίτη, ντυνόταν περίεργα, άφηνε μακριές φαβορίτες και μιμούνταν το στυλ των Άγγλων λατρών της τέχνης του 19ου αιώνα.

Επίσης, έγινε και πολιτικός ακτιβιστής, αν και δεν είναι πολλά γνωστά σε σχέσει με τις πολιτικές του πεποιθήσεις και κατά πόσο ήθελε να προκαλεί αναταραχές. Πάντως, το 1923, αποβλήθηκε από τη σχολή, όταν υποκίνησε ανταρσία και ένα χρόνο αργότερα συνελήφθη για πρώτη φορά με την κατηγορία ότι υποστήριζε αποσχιστικό κίνημα.


Πούλησε ψεύτικες τρίχες στη Γιόκο Όνο για να αποφύγει τα... μάγια!

Τα περίεργα, λένε, ότι έλκουν τα περίεργα και ο Νταλί βρήκε τον... όμοιό του στην σύζυγο του Τζον Λένον, Γιόκο Όνο. Η Όνο είχε ζητήσει από τον ζωγράφο να της στείλει λίγες τρίχες από το περίφημο μουστάκι του, σήμα κατατεθέν του σουρρεαλιστή καλλιτέχνη. Ωστόσο, εκείνος δεν ένιωσε και πολύ άνετα με αυτό. Μάλιστα, είχε προσφέρει και 10.000 δολάρια τότε για αυτήν την τούφα. Ο Νταλί, όμως, και πάλι δεν ήθελε να της στείλει κανονικές τρίχες και αντ' αυτού της έστειλε ένα μάτσο γρασίδι που έμοιαζαν με τρίχες. Ο λόγος της άρνησής του; Είχε βάσιμες υποψίες ότι η Γιόκο Όνο θα τα χρησιμοποιούσε για... μαγεία και ήθελε να την παραπλανήσει.


Είχε ένα είδος βίτσιου με τον Χίτλερ

Ο Φράνκο δεν ήτα ο μόνος δικτάτορας που είχε κερδίσει την προσοχή του Νταλί. Είχε ένα «βίτσιο» και με τον Αδόλφο Χίτλερ. Ισχυριζόταν ότι ο Ναζί δικτάτορας τον «άναβε» και ότι τον ονειρευόταν με τον ίδιο τρόπο που οι άντρες ονειρεύονται τις γυναίκες.

Ο Νταλί πολλές φορές έλεγε διάφορα για να σοκάρει και να προκαλεί «ντόρο», ωστόσο ο ίδιος δεν φαινόταν να έχει ιδιαίτερο πρόβλημα με όσα έκανε ο Χίτλερ στη Γερμανία.

Ο ίδιος πάντως, ουδέποτε είχε εκφράσει επισήμως τα πολιτικά του πιστεύω, αφήνοντας... ερωτηματικά ως προς τις πεποιθήσεις του.

Είχε προσκαλέσει τη Σερ σε όργια

Είναι εντυπωσιακό ότι η τόσο αλλόκοτη συμπεριφορά του Νταλί δεν ήταν σεξουαλική, αλλά δεν σημαίνει ότι δεν είχε βίτσια. Μαζί με τη σύζυγό του, Γκαλά, τους άρεσε να διοργανώνουν όργια, κάτι που έκαναν τακτικά και μάλιστα προσκαλούσαν διασημότητες και καλλιτέχνες. Για παράδειγμα, η Σερ είχε προσκληθεί σε ένα από αυτά, εν αγνοία της. Η τραγουδίστρια ενημερώθηκε για το τι επρόκειτο, μάλλον τον «άδειασε».

Έκλεψε τη γυναίκα του φίλου του

Η ερωτική ζωή του Νταλί παραήταν αμφιλεγόμενη. Είχε «δαγκώσει» άγρια τη λαμαρίνα με τη Ρωσίδα Έλενα Ιβάνοβνα Ντιακόνοβα, την γνωστή ως Γκαλά. Οι δυο τους στην αρχή είχαν ένα παθιασμένο ερωτικό ειδύλλιο, όμως υπήρχε ένα πρόβλημα: η Γκαλά ήταν παντρεμένη με τον καλύτερο φίλο του Νταλί, τον συγγραφέα και ποιητή Πολ Ελυάρ.

Η Γκαλά ήταν δέκα χρόνια μεγαλύτερη από τον Νταλί, ωστόσο αυτό δεν τον εμπόδισε από το να την κλέψει μέσα από τα χέρια του φίλου του. Το πιο παράξενο ήταν ότι τον Ελυάρ δεν φάνηκε να τον πειράζει και ιδιαίτερα, καθώς παρέμεινε στενός φίλος του Νταλί και της Γκαλά, και μετά.

Η Γκαλά υπήρξε η μούσα του και στις αρχές της δεκαετίας του ‘30, ο Νταλί άρχισε να υπογράφει τους πίνακές του με τα ονόματα και των δύο, καθώς όπως έλεγε «κυρίως με το αίμα σου, Γκαλά, βάφω τους πίνακές μου».

«Στιλβώνω την Γκαλά ώστε να λάμψει, να είναι όσο ευτυχέστερη γίνεται, και νοιάζομαι για αυτήν περισσότερο από όσο νοιάζομαι για τον εαυτό μου, καθώς χωρίς αυτήν όλα θα τελείωναν,»έγραφε ο Νταλί.



Τον τρόμαζαν τα γυναικεία γεννητικά όργανα

Παρά το γεγονός ότι παντρεύτηκε την Γκαλά και την έντονη επιθυμία του για τις γυναίκες και το σώμα τους, ο Νταλί είχε μία φοβία με τα γυναικεία γεννητικά όργανα.

Λέγεται, ότι απέκτησε τη φοβία από την παιδική ηλικία, όταν σε ένα βιβλίο που είχε ξεχάσει ανοιχτό ο πατέρας του, είδε εικόνες παραμορφωμένων γυναικείων γεννητικών οργάνων που είχαν προσβληθεί από σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα.

Ακόμη και μετά το γάμο του με τη Γκαλά, θεωρούσε εαυτόν «παρθένο και ανίκανο».

Όταν ταξίδευε έδενε τους πίνακές του με σκοινί πάνω του

Ο Νταλί ήξερε πάντα πώς να τραβά την προσοχή. Η δεύτερη επίσκεψή του στη Νέα Υόρκη το 1934, έμοιαζε με... τυφώνα. Πρώτα έκανε εντύπωση φορώντας ένα σωσίβιο σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού του στη Νέα Υόρκη, ενώ είχε δέσει στο σώμα του όλα του τα έργα με σκοινί, κάτι που είχε ενοχλήσει το πλήρωμα του πλοίου. Όταν κατέβηκε, κουνούσε προς τους παπαράτσι μία φρατζόλα ψωμί, μήκους δύο μέτρων. Τέλος, στην έκθεση που έγινε προς τιμήν του προκάλεσε και πάλι φορώντας ένα γυάλινο πράγμα πάνω από το στήθος του αποκαλύπτοντας από κάτω ένα σουτιέν.

Εκδιώχθηκε από το κίνημα των σουρεαλιστών λόγω της διαφαινόμενης στήριξής του στον φασισμό

Ενώ θεωρείται ο κύριος εκπρόσωπος του σουρεαλισμού, ωστόσο οι υπόλοιποι εκπρόσωποι του κινήματος ξεκίνησαν μία δίκη παρωδία και επισήμως τον έδιωξαν από το Κίνημα. Το πώς κάποιος θα μπορούσε να κάνει μία τέτοια κίνηση, είναι δύσκολο να το σκεφτεί κανείς, ωστόσο οι συνάδελφοί του ανησυχούσαν αρκετά για τον θαυμασμό του Νταλί για τον Φράνκο, αλλά και το «φετίχ» με τον Χίτλερ.

Εκείνος πάντως, είχε αρνηθεί ότι ήταν ναζιστής και φασίστας.



Παραλίγο να πεθάνει όταν έδινε διάλεξη φορώντας στολή δύτη

Υπήρχαν φορές που η εκκεντρικότητα του Νταλί έβαζε σε κίνδυνο την ίδια του τη ζωή. Ένα τέτοιο περιστατικό συνέβη το 1936, σε διάλεξη με τίτλο “Fantomes Paranoiaques Athentiques".

Ο Καταλανός ζωγράφος έδινε τη διάλεξη περπατώντας μαζί με δύο ρωσικά λυκόσκυλα και φορώντας μία στολή δύτη, θέλοντας να τονίσει το πώς μπορεί να βυθστεί στο ανθρώπινο υποσυνείδητο. Ωστόσο, η θερμοκρασία του σώματός του ανέβηκε κατά πολύ μέσα στη στολή και παραλίγο να πάθει ασφυξία, προτού κάποιος τον πάρει είδηση και να παρέμβει σωτήρια.


Έκανε άθελά του εκατομμυριούχους τους υπαλλήλους του

Πώς κατάφερνε να το κάνει αυτό; Ο Νταλί, λόγω του ότι ήταν τσιγκούνης, δεν ήθελε να πληρώνει τους υπαλλήλους του με χρήματα και έτσι τους χάριζε έργα του. Περνώντας τα χρόνια τα έργα αυτά απέκτησαν πολύ μεγάλη αξία και κάποιοι από αυτούς τα εξαργύρωσαν, κάτι που τους έκανε να σκεφτούν ότι τελικά οι κόποι τους δεν πήγαν χαμένοι.

Μετέφερε πάνω από 45 κιλά κουνουπίδια από την Ισπανία στο Παρίσι με Ρολς Ρόις

Ανάμεσα στις μεγάλες αδυναμίες του Νταλί ήταν τα κουνουπίδια. Είναι όντως περίεργο αν το σκεφτεί κανείς, αλλά περί ορέξεως, ουδείς λόγος. Κάποτε οδηγούσε στο Παρίσι μία λιμουζίνα δίνοντας στους περαστικούς κουνουπίδια. Μία άλλη φορά γέμισε ολόκληρη Ρολς Ρόις με κουνουπίδια και ταξίδεψε με αυτά από την Ισπανία στο Παρίσι.

Δημιούργησε το πιο διάσημο έργο του πετώντας γάτες στον αέρα

Ένα από τα πλέον διάσημα έργα του Νταλί δεν είναι -μόνο- ζωγραφικής, αλλά μία φωτογραφία. Η «Dali Atomicus» απεικονίζει τον διάσημο ζωγράφο, μία καρέκλα, πίνακες και όλα να πετούν στον αέρα μαζί με «ιπτάμενες γάτες» και νερό.

Η φωτογραφία θα μπορούσε να είναι ένα εξαιρετικό photoshop, ωστόσο τραβήχτηκε πολύ πριν καν εμφανιστεί και μάλιστα με έναν παλιομοδίτικο τρόπο. Είχε μαζί του βοηθούς που πετούσαν γάτες στον αέρα και νερό προς εκείνον, μέχρι να πετύχει το τέλειο αποτέλεσμα. Χρειάστηκαν δεκάδες λήψεις, κάτι που μπορεί να ήταν διασκεδαστικό για τον άνθρωπο που πέταγε τις γάτες στον αέρα, όχι όμως για τα ίδια τα ζώα.



Έδειξε την αντιπάθειά του στη Βρετανία σε ένα πορτρέτο του Σερ Λόρενς Ολίβιε

Το 1955 είχε ανατεθεί στον Νταλί να φιλοτεχνήσει ένα πορτρέτο του Σερ Λόρενς Ολίβιε για την αφίσα της ταινίας «Ριχάρδος ο Γ'», όπου ο Ολίβιε έπαιζε τον ομώνυμο ρόλο.

Ωστόσο, επιθυμητή αφίσα δεν δημιουργήθηκε ποτέ. Αν και σχεδίασε τον Ολίβιε, ο Νταλί αρνήθηκε να τη φιλοτεχνήσει στην Αγγλία, καθώς τη θεωρούσε «ένα αντιπαθητικό μέρος» και επέστρεψε στην Ισπανία για να ολοκληρώσει το πορτρέτο. Ωστόσο, τον κατέσχεσαν στο Αεροδρόμιο της Βαρκελώνης, καθώς θεωρήθηκε εξαιρετικά πολύτιμος για να μεταφερθεί. Αν και σκηνοθέτης της ταινίας, Κόρντα εκνευρίστηκε με όλο αυτό το σκηνικό, ο Ολίβιε στάθηκε πιο τυχερός, αφού τού το έκανε δώρο ο Νταλί.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης