Οι Βλάχοι: Η καταγωγή, η γλώσσα, και η μακραίωνη ιστορία τους

Οι Βλάχοι: Η καταγωγή, η γλώσσα, και η μακραίωνη ιστορία τους

Είναι οι Βλάχοι λατινόφωνοι Έλληνες; - Τι αναφέρουν οι βυζαντινές πηγές; - Η γλώσσα των Βλάχων

Με ένα ακόμα…επίμαχο και πολυσυζητημένο θέμα θα ασχοληθούμε σήμερα. Με τους Βλάχους. Με την καταγωγή και την ιστορία τους. Τις αναφορές γι’ αυτούς σε βυζαντινές πηγές. Την προέλευση της ίδιας της λέξης «Βλάχος» αλλά και της λέξης «Αρμάνοι» με την οποία αυτοπροσδιορίζονται οι ίδιοι. Αλλά και την «πορεία» τους στο πέρασμα των αιώνων.

Ποιοι είναι οι Αρμάνοι – Βλάχοι;

Όπως γράφει ο πρόεδρος της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών Νικόλαος Μέρτζος, βλάχος κι ο ίδιος στην καταγωγή, στο βιβλίο του «Οι Αρμάνοι Βλάχοι», έκδ. της Φιλοπτώχου Αδελφότητος Ανδρών Θεσσαλονίκης, 2010, «ο όρος Βλάχοι αποτελεί ετεροπροσδιορισμό. Έτσι ορίζονται από τρίτους όσοι αυτόχθονες αρχαίοι πληθυσμοί, προ πάντων ορεσίβιοι αλλά και αστοί, λατινοφώνησαν στην προφορική αποκλειστικά λαλιά τους επειδή υπηρέτησαν όλη τη ζωή τους ως στρατιώτες και αξιωματούχοι της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας στην Ελλάδα και στον ευρύτερο χώρο της Βαλκανικής. Επί μακρούς αιώνες παρέμειναν επίμονα ενδογαμικοί, δηλαδή παντρεύονταν μονάχα μεταξύ τους, και, γι’ αυτό, διατήρησαν ανόθευτη τη γηγενή καταγωγή τους. Ανέκαθεν εμείς οι αποκαλούμενοι Βλάχοι αυτοπροσδιοριζόμαστε ως Αρμάνοι, δηλαδή Ρωμαίοι πολίτες της καθ’ ημάς Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, που κατά τους τελευταίους αιώνες της επονομαζόταν και Ρωμανία. Ως Ρωμαίοι, άλλωστε, αυτοπροσδιορίζονται επί χίλια διακόσια και άνω χρόνια όλοι ανεξαιρέτως οι Έλληνες οι οποίοι ακόμη μέχρι σήμερα αυτοπροσδιορίζονται, επίσης, ως Ρωμιοί. Αρειμάνιοι στην ελληνική γλώσσα σημαίνει αγέρωχοι πολεμιστές. Και ανέκαθεν οι Βλάχοι ήμασταν πολεμιστές».




Στον πρόλογο του ίδιου βιβλίου, ο Πρόεδρος της Φιλοπτώχου Αδελφότητος Ανδρών Θεσσαλονίκης, Καθηγητής Ιατρικής του ΑΠΘ, Θεόδωρος Ι. Δαρδαβέσης, γράφει: «…οι Βλάχοι δεν πρέπει να θεωρούνται ως μια εξελληνισμένη εθνοτική ομάδα ή ως μια πληθυσμιακή ομάδα διχασμένη από τις εθνικές προπαγάνδες των αρχών του 20ου αιώνα, αλλά ως μια γνήσια έκφραση της ρωμιοσύνης, που διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της νεοελληνικής ταυτότητας».

Η άποψη αυτή, που θεωρείται σήμερα η πλέον ορθή, δεν ήταν πάντα αποδεκτή.

Ο Κ. Παπαρρηγόπουλος, ο Ν. Α. Βέης, ο Π. Αραβαντινός κ.ά. έχοντας ως μοναδικό κριτήριο τη γλώσσα των Βλάχων και την ομοιότητά της με τη ρουμανική, θεωρούσαν ότι οι βλαχόφωνοι Έλληνες Ηπείρου, Μακεδονίας και Θεσσαλίας, έχουν κοινή καταγωγή με τους Βλάχους των περιοχών γύρω από τον Δούναβη και τον Αίμο της Βουλγαρίας. Αντλώντας επιχειρήματα από τους βυζαντινούς χρονογράφους Κίνναμο, Κεκαυμένο και Χαλκοκονδύλη, δέχονται ότι οι βλαχόφωνοι της Βόρειας Ελλάδας, μετοίκησαν σ’ αυτή από την περιοχή του Δούναβη.



Ο Γιώργης Έξαρχος, στο δίτομο έργο του «Οι Ελληνόβλαχοι (Αρμάνοι)», θεωρεί ως ορθότερη ερμηνεία της προέλευσης των Βλάχων, αυτή που έδωσε το 1832 ο Κωνσταντίνος Κούμας. Γράφει λοιπόν ο μεγάλος Λαρισαίος εκπαιδευτικός και Διδάσκαλος του Γένους: «Ό,τι συνέβη εις τους επέκεινα του Ίστρου, Δάκας και Γέτας, είχεν πολύ πρότερον να γίνεται εις τους εντεύθεν του Ίστρου (=Δούναβη) λαούς […]. Αποτέλεσμα τούτων ήτο, ότι Μακεδόνες, Θετταλοί, Έλληνες, έμαθον την γλώσσαν των νικητών των (ενν. των Ρωμαίων) και πολλοί έχασαν την ιδικήν των. Εις μόνον τας μεγάλας πόλεις αντείχεν η Ελληνική Γλώσσα. Όλοι ούτοι οι λαοί ονομάζονται με κοινόν όνομα ΒΛΑΧΟΙ» (Κωνσταντίνος Μ. Κούμας, «Ιστορίαι των Ανθρωπίνων Πράξεων», εν Βιέννη 1832, τόμος ΙΒ’ σελ. 520-521).

Θα μπορούσαμε να παραθέσουμε πάρα πολλές απόψεις ακόμα. Αν χρειαστεί, θα επανέλθουμε. Ας δούμε τώρα την προέλευση της λέξης «Βλάχοι».



Η ετυμολογία της λέξης Βλάχος

Για την προέλευση της λέξης Βλάχος, έχουν διατυπωθεί πολλές απόψεις. Θα αναφέρουμε εδώ, τις κυριότερες από αυτές.

i. Προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη Βλαχά (ή βληχή) = το βέλασμα
ii. Προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη βλαχάν ή βλίχαν(ος) ή βλίκανον = ο βάτραχος
iii. Προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη βλάχνον ή βλάχρον ή βλαχρόν ή βλάθρον ή βλήχρα ή βλήχρον = το φυτό φτέρη
iv. Προέρχεται από τη λατινική λέξη flaccus = αυτός που έχει μεγάλα αφτιά
v. Προέρχεται από την ελληνική λέξη Βράχος
vi. Προέρχεται από την αιγυπτιακή λέξη φελάχος = ποιμένας, βοσκός. Η θεωρία αυτή, με βασικό υποστηρικτή τον διαπρεπή αρχαιολόγο και εθνολόγο Αντώνιο Κεραμόπουλλο (1870-1961), φαίνεται ότι δεν ευσταθεί.

Μια άλλη εκδοχή, θέλει τη λέξη Βλάχοι να προέρχεται από τη γερμανική λέξη Volci. Έτσι ονόμαζαν οι Γερμανοί πρώτα τους Κέλτες και μετέπειτα όλους τους λατινόγλωσσους Ρωμαίους και μη Ρωμαίους γείτονές τους.



Ο Γεώργιος Μπαμπινιώτης στο «Ετυμολογικό Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας», εκδ. ΚΕΝΤΡΟΥ ΛΕΞΙΚΟΛΟΓΙΑΣ, 2009, γράφει τα εξής:

Βλάχος < σλαβ. Vlaha  < παλ.γερμ. Wal(a)h < λατ. Volcae (> ελυστ. Ουάλκαι), ονομασία κελτικού φύλου που είχε εκλατινιστεί και ζούσε υπό γερμανική κυριαρχία.
Και συνεχίζει με μία «ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ»
Οι Βλάχοι ή Αρωμούνοι (Arman «Ρωμαίοι») του ελληνικού χώρου προέρχονται από πληθυσμούς που είχαν εκλατινιστεί κατά τη ρωμαϊκή περίοδο και μιλούν λατινογενή διάλεκτο, συγγενή προς τα Ρουμανικά. Η  λατ. ονομασία Volcae (απ’ όπου το μεσν. Βλάχοι), που αναφερόταν στους Κέλτες υπηκόους της Ρωμαϊκής και αργότερα της Γερμανικής Αυτοκρατορίας, αποτελεί την αφετηρία στην οποία ανάγονται τα ονόματα διαφόρων σημερινών κελτικών υπολειμμάτων στην Ευρώπη, π.χ. Ουαλοί (Welsh, Μ. Βρετανία), Βαλόνοι (Wallons, γαλλόφωνοι του Βελγίου), Γαλάτες (Gaylois, Γαλλία).

Οι Γερμανοί, και στη συνέχεια όλοι οι Σλάβοι, ονόμαζαν Βλάχους όλους τους λατινόφωνους λαούς ανεξάρτητα από την καταγωγή καθενός απ’ αυτούς. Η δε Πολωνία μέχρι σήμερα, ονομάζει Wloshy, δηλαδή Βλαχία, την Ιταλία!

Βυζαντινές πηγές για τους Βλάχους και τη γλώσσα τους

Ο πρώτος που χρησιμοποιεί βλάχικες λέξεις, στο έργο του «Περί Κτισμάτων», είναι ο ιστορικός Προκόπιος, που έζησε στα χρόνια του Ιουστινιανού 6ος αιώνας.

Περίπου την ίδια εποχή, ο Ιωάννης Λυδός, λατινομαθής, νομικός και φιλόσοφος (περ. 490-578), αποκαλύπτει την ύπαρξη λατινόφωνων πληθυσμών στις ευρωπαϊκές χώρες. Στο έργο του «Περί των Αρχών της Ρωμαίων Πολιτείας», αναφέρει ότι: «Υπήρχε παλιός νόμος όσα γίνονταν από τους επάρχους, ακόμα και από τις άλλες αρχές, να λέγονται στην ιταλική γλώσσα…και όσα γίνονται στην περιοχή της Ευρώπης (έτσι ονομαζόταν εκείνη την εποχή η Βαλκανική) διαφύλαξαν την αρχαιότητα από ανάγκη, διότι οι κάτοικοί της, αν και ήταν στο μεγαλύτερο μέρος έλληνες, μιλούσαν ιταλικά («τη των Ιταλών φθέγγεσθο φωνή», γράφει στο πρωτότυπο) και ιδιαίτερα οι δημόσιοι υπάλληλοι».



Διαπιστώνει λοιπόν ο Λυδός, ότι κατά τον 6ο αιώνα, στα Βαλκάνια ομιλείται η ιταλική (λατινική) γλώσσα, όχι μόνο από τους Έλληνες, που αποτελούσαν την πλειοψηφία του πληθυσμού της Χερσονήσου του Αίμου αλλά κι από τους υπόλοιπους.

Το γεγονός αυτό, αποδεικνύει την ελληνικότητα των λατινόφωνων – βλαχόφωνων πληθυσμών, πράγμα που καταρρίπτει τη ρουμανική προπαγάνδα ότι οι λατινόφωνοι λαοί των Βαλκανίων είναι ρουμανικής καταγωγής. 




Επόμενη μαρτυρία για βλάχικες λέξεις, προέρχεται από τον Θεοφύλακτο Σιμοκάττη, ο οποίος άκμασε μεταξύ 610 και 640. Αναφερόμενος σε εκστρατεία του στρατού της Ρωμανίας (Βυζαντίου), υπό τον στρατηγό Κομεντιόλο εναντίον των επιδρομέων Αβάρων, στην περιοχή Κορνομπάτ Αετού (δυτικά της Μεσημβρίας), που έγινε το 589, γράφει τα εξής:

Θέλοντας να αιφνιδιάσει τους Αβάρους, ο Κομεντίολος, διέταξε τους στρατιώτες του να τους επιτεθούν πριν ξημερώσει. Κάποια στιγμή, το φορτίο ενός από τα μεταγωγικά ζώα έγειρε και κάποιος φώναξε στον οδηγό του ζώου «ρετόρνα, ρετόρνα, φράτερ». Η φράση αυτή σημαίνει στα αρμάνικα – βλάχικα «γέρνει, γέρνει (ενν. το φορτίο) αδελφέ».

Δημιουργήθηκε αδικαιολόγητος πανικός στο στράτευμα, καθώς «οι στρατιώτες νόμισαν ότι τους διατάσσουν να κάνουν μεταβολή λόγω αιφνιδιαστικής εμφάνισης άλλου εχθρού. Γύρισαν λοιπόν τότε προς τα πίσω κραυγάζοντας «επιχωρίω γλώττη…ρετόρνα».

Αυτό οφειλόταν, στο ότι η λέξη ρετόρνα, εκλήφθηκε από πολλούς ως εντολή να γυρίσουν πίσω, ενώ είχε τη σημασία «έλα πίσω» (να δεις τις αποσκευές που θα πέσουν από το ζώο). Το ίδιο περιστατικό, περιγράφει και ο Θεοφάνης, σπουδαίος Βυζαντινός ιστορικός: «Τόρνα, τόρνα, φράτρε και ο μεν κύριος του ημιόνου την φωνήν ουκ ήσθετο οι δε λαοί ακούσαντες και τους πολεμίους επιστήναι αυτοίς υπονοήσαντες, εις φυγήν ετράπησαν τόρνα, τόρνα μεγίσταις φωνές ανακράζοντες».

Η περιγρφή του Θεοφάνη και η χρήση της λέξης «τόρνα», είναι πιο κοντά στην ιστορική πραγματικότητα και το γλωσσικό ιδίωμα των Βλάχων.

Ο αυτοκράτορας, λόγιος, συγγραφέας και διανοούμενος, Κωνσταντίνος ο Πορφυρογέννητος (912-953), γράφει για «ελληνίζοντες (που) και την πάτριον Ρωμαϊκήν γλώσσαν αποβαλλόντες».

Ο Πορφυρογέννητος αναφέρεται σε πληθυσμούς που επί των ημερών του απέβαλαν την πατρική τους γλώσσα, τη ρωμαϊκή. Δεν δίνει περισσότερες πληροφορίες γι' αυτούς ωστόσο από όσα γράφει διαπιστώνουμε ότι από εκείνη την εποχή αρχίζει μια διαδικασία "γλωσσικού απολατινισμού" πληθυσμών που είχαν εκλατινιστεί γλωσσικά τους προηγούμενους αιώνες.
Η πρώτη μνεία στην ύπαρξη Βλάχων γίνεται από τον Γεώργιο Κεδρηνό (11ος αιώνας) ο οποίος αναφερόμενος στον ηγεμόνα των Βουλγάρων Συμεών και την οικογένειά του γράφει:
"Τούτων δε των τεσσάρων αδελφών Δαβίδ μεν ευθύς απεβίω αναιρεθείς μέσον Καστορίας και Πρέσπας κατά τας λεγομένας Καλάς Δρυς μετά τινών Βλάχων οδιτών".
Βέβαια δεν γνωρίζουμε ποιους ακριβώς εννοούσε με τη λέξη "Βλάχοι" ο Κεδρηνός.



Ο Σωκράτης Λιάκος γράφει:

"Εις την στενωπό Πισοδερίου έλαβε χώραν κατά το έτος 980 μ.Χ. περίπου και το γεγονός του φόνου του Δαυίδ, πρωτότοκου υιού του κόμητος Νικολάου, μέγα ισχύοντος παρά τοις Βουλγάροις όπως μας λέγει ο Σκυλίτζης εις την θέση Καλάς Δρυς, από Βλάχους οδίτας. Το όνομα τούτο Καλάς Δρυς ή Καλαί Δρυς ταυτίζεται με τα τοιούτα: Κάλεα ντι Ντούρους (Οδός Δυρραχίου) και Κάλεα ντι Ρίσσον (Δρόμος του Λυγκός) στη γλώσσα των τότε και σήμερα αρμανόγλωσσων (Βλαχόφωνων-Λατινομακεδονόγλωσσων) φυλάκων αυτής, γεγονός που αποκαλύπτει ότι οι οδοφύλακες της στενωπού αυτής ήσαν Αρμανόφωνοι= Βλαχόφωνοι= Λατινομακεδονόγλωσσοι, ό, τι είναι και μέχρι σήμερα".

Ο Βασίλειος Β' ο Βουλγαροκτόνος (976-1925) σε έγγραφο με την υπογραφή του (1020) που βρέθηκε στο Σινά, γράφει: "Θεσπίζομεν ταύτα πάντα κατέχειν τον αυτόν αγιώτατον Αρχιεπίσκοπον και λαμβάνειν το κανονικόν αυτών πάντων και τον ανά πάσαν Βουλγαρίαν Βλάχων και των περί τον Βαρδάρειον Τούρκων όσοι εντός Βουλγαρικών όρων εισί…".
Ούτε όμως ο Βασίλειος διευκρινίζει ποιοι ακριβώς ήταν οι "ανά πάσαν Βουλγαρίαν Βλάχοι", με αποτέλεσμα οι ιστορικοί να δώσουν διάφορες εκδοχές.

Ο Βυζαντινός ιστορικός Ιωάννης Κεκαυμένος (11ος αι.) στο έργο του "Στρατηγικόν", δεν μιλά καθόλου κολακευτικά για τους Βλάχους, χαρακτηρίζοντάς τους γένος άπιστο, απειθάρχητο αλλά και ότι αποτελούσαν ξεχωριστό έθνος, συγγενικό με τους Δακορουμάνους.
Γράφει μεταξύ άλλων: "Ουδέποτε εφύλαξε πίστιν (το γένος των Βλάχων) προς τινά ουδέ προς τους αρχαιοτέρους βασιλείς των Ρωμαίων. Πολεμηθέντες παρά του βασιλέως Τραϊανού και παντελώς εκτριβέντες, εάλωσαν (…) ούτοι γαρ εισίν οι λεγόμενοι Δάκαι και Βέσαι ώκουν δε πρότερον πλησίον του Δουναβίου ποταμού και του Σάου (…) ένθα νυν Σέρβοι αρτίως οικούσιν, εν οχυροίς και δυσβάτοις τόποις".

Οι απόψεις του Κεκαυμένου προκάλεσαν σφοδρές αντιδράσεις στα νεότερα χρόνια. Ο Αντώνιος Κεραμόπουλλος γράφει:

"Δεν γνωρίζομεν αν ο βασιλεύς προήγαγε αυτόν εις ανώτερο αξίωμα δια τούτο" (την εμπαθή δηλαδή στάση του απέναντι στους Βλάχους. Και σε άλλο σημείο: "Ο Κεκαυμένος… τυφλούται εκ του μίσους κατά των αποστατούντων Βλάχων και αποδιοπομπούμενος μέχρι Δακίας και Σαύου το μισητόν γένος υβρίζει συλλήβδην Κουτσοβλάχους τε και Δάκας".
Το λάθος του Κεκαυμένου, είναι ότι ταυτίζει τους Βλάχους με τους Δακορουμάνους, γιατί τους θεωρεί ομόφυλους.

Η Άννα Κομνηνή, στο έργο της "Αλεξιάδα", δίνει πληροφορίες για τους Βλάχους της Θεσσαλίας:

«Και τοις μέρεσι της Λαρίσσης εγγίσας και διελθών δια του βουνού των Κελλίων και την δημοσίων λεωφόρον δεξιόθεν καταλιπών και του βουνού τον ουτωσί εγχωρίως καλούμενον Κίσσαβον, κατήλθεν εις Εζεβάν, χωρίο δε τούτον Βλαχικόν της Ανδρωνείας έγγιστα διακείμενου».



Σε άλλο σημείο, αναφέρεται στους Βλάχους του Αίμου, της Μακεδονίας και των περιοχών του Δούναβη:

"Νυκτός δε καταλαβόντος Πουδίλου τινός εκκρίτου των Βλάχων και την των Κομάνων δια του Δανούβεως διαπεραίωσιν απαγγείλοντος, δέον έκρινε αναζούσης της ημέρας μετακαλεσάμενος τους εκκρίτους των συγγενών τε και ηγεμόνων βουλεύασθαι ό,τι δει ποείν…Των γουν Κομάνων παρά των Βλάχων τας δια των κλεισουρών ατραπούς μεμαθηκότων και ούτω τον Ζυγόν ραδίως διεληλυθότων άμα τω τη Γολόνη προσπελάσαι ευθύς οι έποικοι ταύτης δεσμήσαντες τον την φυλακήν του κάστρου πεπιστευμένον παραδεδώκασι τοις Κομοίνοις…"

Και παρακάτω: "… και οπόσοι τον νομάδα βίον είλοντο (Βλάχους τούτους καλείν οίδε διάλεκτος) (και τους άλλοθεν εξ απασών των χωρών ερχομένους ιππέας τε και πεζούς".
Από όσα γράφει η Άννα Κομνηνή, προκύπτουν τα εξής:

Βορειότερα της Λάρισας, υπήρχε Βλαχοχώρι, που ονομαζόταν Εζεβάν. Υπήρχαν Βλάχοι κοντά στον Δούναβη, που ήταν γείτονες με τους Κουμάνους. Οι Βλάχοι ζούσαν ή κινούνταν κοντά στον Αίμο. Οι Βλάχοι έκαναν νομαδική ζωή, δεν διευκρινίζει όμως αν ήταν ή όχι λατινόγλωσσοι.

Ο Ιωάννης Κίνναμος, (1143 – 1185), θεωρεί τους Βλάχους αποίκους από την Ιταλία. Γράφει χαρακτηριστικά:

"Λέοντα δε τινά Βατάτζην επίκλησιν, ετέροθεν στράτευμα επαγόμενον άλλοτε συχνόν και δη και Βλάχων πολύν όμιλο οι των εξ Ιταλίας άποικοι πάλαι είναι λέγονται, εκ των προς τω Ευξείνω καλουμένω Πόντω χωρίων εμβαλείν εκέλενεν εις Ουννικήν".
Ο Νικήτας Ακομινάτος – Χωνιάτης (13ος αι.), αναφέρεται σε Βλάχους της περιοχής του Αίμου, γράφοντας τα εξής:

"Και έλαθε δια σμικροπρέπειαν και άλλας μεν πόλεις καλαμησάμενος, αι κατ ' Αγχίαλον συνωκίζοντο, εαυτώ δε μάλιστα και Ρωμαίοις εκπολεμώσας τους κατά τον Αίμον το όρος Βαρβάρους, οι Μυσοί πρότερον ωνομάζοντο, νυνί δε Βλάχοι κικλήσκονται"
Στο ποιητικό του έργο "Χρονική Ιστορία", ο μοναχός Εφραίμ Αίνιος, αναφέρεται συχνά στη Βλαχία και τους Βλάχους.

"Ων χάριν Μυσών εκταραχθέν πως έθνος κατ' Αίμον οικούν, οι κικλήσκονται Βλάχοι"
Αναφορές γίνονται ακόμα στον "Κώδικα Νόμων", του Στέφανου Δουσάν και στο ποίημα "Πουλολόγος" (14ος αι)

"Και αν τύχουν εκ την Ζαγοράν Βούλγαροι είτε Βλάχοι".

Ο ποιητής Ιωάννης Κατράρης, στο "Προς τον φιλόσοφον και ρήτορα Νεόφυτον", γράφει:
"Βούλη και μορφή ακούσαι;
Την μεν γέννην έστι Βλάχος,
Αλβανίτης δεν την όψιν,
Του δε σώματος την θέσιν.
Βουλγαροαλβανιτόβλαχος"
Μνεία για τους Βλάχους, γίνεται και σε λαϊκό τραγούδι του 10ου αιώνα.

Τέλος, ο Λαόνικος Χαλκοκονδύλης (15ος αιώνας), θεωρεί (δεν αναφέρει πηγές ή αποδεικτικά στοιχεία), ότι το έθνος που κατοικεί στην Πίνδο της Θεσσαλίας, εγκαταστάθηκε εκεί από την Δακία. Το έθνος αυτό ονομάζεται Βράχοι. Στην Πίνδο, κατοικούν Βλάκοι, που είναι ομόγλωσσοι με τους Δάκες του Δούναβη και μοιάζουν μεταξύ τους. Οι Βράκοι ή Βλάκοι (Βλάχοι) ζουν ως ένοπλοι είναι διαιρεμένοι σε δύο περιοχές χώρες, η μία κοντά στον Δούναβη και η άλλη στην Μπογδανία (σημ. Μολδαβία!)

Η εμφάνιση του όρου "Βλαχία"

Ο όρος "Βλαχία", πρωτοεμφανίζεται στο "Οδοιπορικό" του Ισπανοεβραίου περιηγητή Βενιαμίν εκ Τουδέλης, που το 1160, βρέθηκε ως περιηγητής στην Ελλάδα.

Επισκεπτόμενος τη Φθιώτιδα, συνάντησε Βλάχους που κατοικούσαν στα βουνά γύρω από τη Λαμία, τη δε Λαμία, που αποκαλεί Sinon Potamo= Ζητούνι, "κείται εις τους πρόποδας των αρέων της Βάχίας". δηλαδή στις υπώρειες της Όθρνος.

Σε χρυσόβουλο του αυτοκράτορα Αλέξιου Γ' (1195 – 1203), αναφέρεται η "Provincia Valachie", ως  τμήμα της Θεσσαλίας.

Τέλος, στο κείμενο της "Partitio Romanie" (1204), όπου αναφέρονται οι περιοχές και οι χώρες που δόθηκαν μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους στον Βονιφάτιο Μομφερατικό, γίνεται μνεία στην "Provintia Blachie", τμήμα της Θεσσαλίας.

Βλέπουμε λοιπόν, ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία, οι Βυζαντινές πηγές (πλην Κεκαυμένου και Χαλκοκονδύλη) δεν αναφέρονται σε κάθοδο Βλάχων από τη Δακία προς την Ελλάδα, κάτι που αποτέλεσε βασικό επιχείρημα της προπαγάνδας των Ρουμάνων, που ήθελαν να "οικειοποιηθούν" τους Βλάχους και να δημιουργήσουν μειονοτικό ζήτημα στην Ελλάδα.
Από παντού προκύπτει ότι οι Βλάχοι είναι λατινόφωνοι Έλληνες. Όσο για τη Βλαχία, τον όρο αυτό συναντάμε τον 12ο αιώνα, και αναφέρεται σε τμήματα της Θεσσαλίας και την περιοχή της Φθιώτιδας. Δεν υπάρχει ιστορική πηγή που να αναφέρει τον όρο Βλαχία σε περιοχές πάνω από τον Δούναβη ή σε περιοχές μεταξύ του Δούναβη και Αίμου μέχρι και τον 12ο αιώνα.
Σε άλλες επιστημονικές απόψεις για τους Βλάχους, στην πολιτική της Ρουμανίας στο θέμα αυτό, στο περιβόητο "πριγκιπάτο της Πίνδου" (1917) και τη "Ρωμαϊκή ή Βλάχικη Λεγεώνα" (1941), θα αναφερθούμε σύντομα, σε άρθρο στο protothema. gr 
Πηγές: Γιώργης Έξαρχος, "ΟΙ ΕΛΛΗΝΟΒΛΑΧΟΙ ΑΡΜΑΝΟΙ" εκδόσεις Καστανιώτη 2001 (2 τόμοι)


Ορέστης Κουρέλης, "Βλαχόφωνοι Έλληνες", ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ Αδελφών Κυριακίδη α.ε., 2010
Ντούσαν Πόποβιτς, "ΑΡΜΑΝΟΙ ΒΛΑΧΟΙ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ"
"Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών", 2010.
Νικόλαος Μέρτζος, "Οι Αρμάνοι Βλάχοι", έκδ.
ΦΙΛΟΠΤΩΧΟΣ ΑΔΕΛΦΟΤΗΣ ΑΝΔΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, 2010.


ΣΧΟΛΙΑ (181)

Η ώρα του γέλιου 2

Απογοητευομαι βλεποντας οτι δεν εχουμε καινουργια σχολια. Ετσι για να γελασουμε.Παντως, θα παραθεσω ενα επιχειρημα, το οποιο καλα θα κανουν οι συννεοελληνες βλαχοι "επιστημονες"(απογονοι αρχαιων μυρμιδονων, δολοπων κ.λ.π.) να λαβουν σοβαρα υπ οψιν τους και ενδεχομενα να αλλαξουν την σαθρη επιχειρηματολογια τους.Σχετικα λοιπον με τη λατινοφωνια ελληνων την καταγωγη στρατιωτων, υπηρετουντων σε ακριτικες περιοχες της ρωμαικης αυτοκρατοριας.(Η Πινδος καθε αλλο απο ακριτικη περιοχη του ρωμαικου κρατους ηταν, αλλα αυτο ας το παρακαμψουμε σαν ανευ αξιας λεπτομερεια)να επισημανουμε οτι οι στρατιωτες ειναι πιθανο να λατινοφωνησουν (χωρις να ξεχασουν ποτε φυσικα τη μητρικη τους γλωσσα), ομω; σε καμια περιπτωση δεν ειναι δυνατον να λατινοφωνησουν οι γυναικες των στρατιωτων και τα παιδια τους, που μαθαινανε να μιλανε απο τις μητερες τους.Ζωντανο παραδειγμα οι πομακοι της Ροδοπης (βουλγαρικης και ελληνικης)Ειναι μουσουλμανοι τουλαχιστον 500 χρονια.Οι ανδρες υπηρετουσαν στον οθωμανικο στρατο και συνδιαλασονταν σε εμπορικες και αλλες συναλλαγες στα τουρκικα. Ολοι ειχαν τουρκοφωνησει. ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΟΜΩΣ ΠΟΥ ΠΑΡΕΜΕΝΑΝ ΣΤΑ ΠΟΜΑΚΟΧΩΡΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΩΝΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥΣ, ΟΧΙ.Ετσι οι ανθρωποι αυτοι σημερα μιλανε τη γλωσσα τους (νοτιοσλαβικη βουλγαρικη διαλεκτο) ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟΥΡΚΙΚΑ.Ακομα και απο αυτους τους πομακους που κατεφυγαν στην Τουρκια το 1922 απο Ελλαδα και το 1950 απο Βουλγαρια, η πρωτη και δευτερη γενια διατηρησε την πομακικη, γιατι οι γυναικες που δεν ηξεραν τουρκικα εμεναν στο σπιτι σαν νοικοκυρες και η μονη γλωσσα που μπορουσαν να μαθουν στα παιδια τους ηταν τα πομακικα.

Άμα οι Βλάχοι είστε καλύτεροι απτους Γραικούς

γιατί θέλετε σώνει και καλά να λέγεστε Έλληνες; Αυτό θα μας το εξηγήσει κανείς; Ή όπου σας βολεύει γίνεστε ΡουμανοΙταλοί και όπου σας βολεύει γίνεστε Έλληνες; Αμ πως!

Πρακτορακι πόσο πάει;

0,60 ή σας έκαναν αύξηση; Ο καθένας μπορεί να μιλάει ότι γλώσσα γουστάρει. Εγώ μιλάω τρεις. Η μισή Ελλάδα μιλάει γλώσσες και ιδιωματα. Δεν σημαίνει τίποτα αυτό όσο και να κωλοχτυπιεστε. Δυστυχώς για εσάς η γενετική έκλεισε στόματα και για τους Έλληνες Βλάχους και για τους υπόλοιπους Έλληνες. Περαστικά σας πρακτορια.

Ετσι ειναι φιλε

Οσους βλαχους εμπορευομενους ξερω , οταν πανε στη Ρουμανια για δουλειες το παιζουν ρουμανοι της διασπορας.

Σαρακατσάνος

Η λαϊκή παροιμία λέει: "Τον βλάχο φίλεψέ τον και τον λοκό σου φύλαγέ τον".

Η ώρα του γέλιου

Πάντα έτσι κύριε Στούκα. Μόνο τέτοια άρθρα για βλάχους, αρβανίτες και παρόμοιους που είναι γεμάτοι με γονίδια Περικλή και Μιλτιάδη. Πάντως για να μιλήσουμε λιγάκι σοβαρά.Η θεωρία ότι οι βλάχοι είναι ελληνες που λατινοφώνησαν αναιρείται από το πολύ απλό γεγονός που δεν μπορεί να αποσιωπά η να μην γνωρίζει ο οποιοσδήποτε μέσος φιλόλογος. Λοιπόν, η λατινική είναι μια γλώσσα που έχει εκλείψει. Από αυτήν προήλθαν οι λεγόμενες λατινογενείς γλώσσες. Συγκεκριμένα :Ιταλική,Γαλλική, Ισπανική, Πορτογαλλική (υπάρχουν και τα καταλάνικα με τα κορσικανικά, όμως διίστανται οι γνώμες αν είναι γλώσσες η ιδιώματα) ΚΑΙ ΡΟΥΜΑΝΙΚΗ. Τα βλάχικα που μιλούν οι βλάχοι όλης της Βαλκανικής δεν θεωρούνται καν ιδίωμα της ρουμανικής ΑΛΛΑ ΑΠΛΗ ΔΙΑΛΕΚΤΟΣ. Όλα τα άλλα που εφευρίσκουν κάποιοι πού ντρέπονται για την ιδιότητα τους σαν νεοέλληνες και θέλουν σώνει και καλά να είναι αρχαιοελληνες απλά είναι πέρα από κάθε κριτική. Για όσους δεν ξέρουν θα ήθελα να τους κάνω σαφές, ότι οι δικοί μας βλάχοι πάνε στη Ρουμανία και συνενοούνται χωρίς κανένα πρόβλημα με τους ντόπιους. Στην Ιταλία όμως δεν μπορούν να συνενοηθούν ,γιατί απλούστατα η γλώσσα που μιλάνε είναι ρουμανική και όχι ιταλική. Όσο για τα λεγόμενα του σοβαρού αρχαιοέλληνα "επιστήμονα"με μη ελληνικό επώνυμο κυρίου Μέρτζα ότι οι βλάχοι ήταν πολεμιστές, τι να πείς;Ποιόν πολεμούσαν και πότε;Πιό αληθοφανής είναι η θεωρία ότι άλλαξαν γλώσσα για να γίνουν καλοί έμποροι. Γιατί κτηνοτρόφοι και έμποροι ήταν πάντα οι ανθρωποι. Όσο για το αρμάνοι, δεν είναι πασιφανές ότι προέρχεται από το ρουμάνοι =αρουμούνοι και όχι από το "αρειμάνιοι ";

Νικος

Οι βλάχοι δεν είναι Έλληνες γιατί μίλαγαν λατινικά

Α Έτσι πάει;

Δηλαδή εγώ που μιλάω τρεις γλώσσες τότε τι είμαι δεν μας λες; Η ακόμα καλύτερα πες μας εσύ τι είσαι.

Συρρακιώτης

Καλό είναι να αποφεύγουμε τον όρο Βλάχος,που παραπέμπει σε ΕΘΝΟΤΙΚΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ και να χρησιμοποιείται ο όρος ΒΛΑΧΟΦΩΝΟΣ.Αυτό πρέπει πρώτη να το κάνει η υφιστάμενη Πανελλήνια οργάνωση,την αναγκαιότητα της οποίας δεν θεωρώ χρήσιμη.

κοινός νους

Ξέρετε πως ονομάζουν οι Ρουμάνοι τους Βλάχους; Τους λένε Ματσεντονιάνοι (Macedoniani), Μακεδόνες δηλαδή.

αλχημιστής

νομίζω ο hagi ο ποδοσφαιριστής έτσι προσδιορίζεται..

@στον κοινό νου

Τους λένε έτσι γιατί αρχικά φεύγοντας από πιό βόρεια κατοίκησαν στη Μακεδονία. Και οι βούλγαροι έτσι ονομάζουν τους βουλγάρους που κατοικούν στην Μακεδονία του Πιρίν η όσους εκδιώχθηκαν από την Ελλάδα. Και μεις έτσι λέμε τους Πόντιους που κατοικούν σήμερα στη Μακεδονία. Καθαρά γεωγραφικός προσδιορισμός που δεν έχει κανένα βαθύτερο νόημα.

αλχημιστής

τέλη δεκαετίας του 80 αρχές του 90 θυμάμαι ότι στην Ρουμανία υπήρχαν κάποιοι Έλληνες φοιτητές που δεν πλήρωναν δίδακτρα( 360 δολλάρια το μήνα) οι οποίοι είχαν πάει με υποτροφία από το κομμουνιστικό κόμμα... υπήρχε και μια άλλη μικρή ομάδα ελάχιστοι 5- 10 άτομα εάν δεν κάνω λάθος οι οποίοι Εάν δήλωναν βλάχοι απαλλάσσονταν και αυτοί από τα δίδακτρα... ήταν στο κόλπο και η πρεσβεία της Ρουμανίας στην Ελλάδα με απώτερο σκοπό τα εδραιωθεί η θεωρία της Ρουμανίκης καταγωγής των Βλάχων... νομίζω με κάθε επιφύλαξη ότι το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών- Παιδείας ήταν σε γνώση του τι γινόταν και φροντίζε να μην αναγνωρίζει τα πτυχία όσων δήλωναν βλάχοι υπότροφοι...και έτσι περιορίστηκε ο αριθμός αυτών και δεν υπήρχε συνέχεια...μπορεί όλα αυτά να είναι ένας αστικός μύθος... κρατάω μια επιφύλαξη για την εγκυρότητα αυτών που γράφω

Γιατί άδικο είχαν;

Ή μήπως οι Βλάχοι της Ελλάδας δεν είναι αδέρφια εξ αίματος με τους Ρουμάνους της νοτίου Ρουμανίας που ονομάζεται ΒΛΑΧΙΑ; Από την ίδια γλώσσα τους μέχρι τα ίδια παραδοσιακά βλαχοπαντέλονα τους, το θέμα βρωμάει από παντοά! Άμα θέλεις, όμως, στους βγάζω τους Βλάχους "Έλληνες" στο πι και φι! Όλα τα σφάζω. Όλα τα μαχαιρώνω. Κλείνω τα μάτια μου και όλοι γίνονται Έλληνες ετσι στα ξαφνικά!

Μαθηματικά έμαθες στο σχολείο;

Οι βλάχοι ήταν πανευρωπαϊκά υπήκοοι καιβακρίτες του ρωμαϊκού στρατού. Δηλαδή χαλαρά δύο χιλιάδες χρόνια και κάτι. Η Ρουμανία είναι τεχνητό κρατίδιο αχταρμάς σαν τα Σκόπια με την παραφθορά της λέξης Ρωμανία και δημιουργήθηκε τέλη 19ου αιώνα. Οπότε κάνε τα μαθηματικά και σφαξτα μόνος σου.

Βλέπω πληρώνει καλά ο Σορος

Τα πρακτορακια κάνουν πάρτυ με τους υπαλλήλους τους. Πάει με την παράγραφο η πληρωμή, ή με το σχόλιο; Ιταλοί και Ρουμάνοι οι Βλάχοι, ιταλοί οι επτανησιοι, Αλβανοί και Αιγύπτιοι οι Πελοποννησιοι, Σαρακηνοι και Ενετοί οι κρητικοί, Αλβανοί οι Ηπειρώτες, σκοπιανοί και Βούλγαροι οι Θρακιώτες και οι Μακεδόνες, Σαρακηνοι, Ενετοί και Τούρκοι οι νησιώτες του Αιγαίου, Τούρκοι και μογγολοι οι πόντιοι και οι Μικρασιάτες, αλλη εθνικότητα ξέχασα ρε πρακτορακια; Σε κάθε θέμα τα ίδια λέτε. Καλό μισθό διχαστικα ζώα. Δεν θα σας περάσει. Οι Έλληνες ήταν παντού. Εσείς πίσω στις χώρες σας.

Είμαι 50 % Βλάχος....

Η Ελλάδα να μην ανησυχεί. Εμείς οι Έλληνες Βλάχοι αγαπούμε αληθινά την Ελλάδα την οποία θεωρούμε την ....ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΜΑΣ ΠΑΤΡΙΔΑ!!!!! Όλα τα άλλα είναι φιλολογικές χαζομαρίτσες!!!!!

@Είμαι 50 % Βλάχος....

Εννοείται φίλε μου! Και κυρίως μην ξεχνάμε την προσφορά των Βλάχων στη Ελλάδα, εθνικοί ευεργέτες κλπ.

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

foregein1

«Μη σας φανή παράξενο που μεταχειρίστηκα ξενική λέξι για τίτλο του σημερινού μου άρθρου, ή καλλίτερα που έγραψα με ξένα στοιχεία μια λέξι ολότελα ελληνική. Απλούστατα απεφάσισα να γίνω και γώ μοντέρνος γιατί αλλοιώτικα κινδυνεύω να χαρακτηρισθώ σαν βλάχος.