Καλοκαιρινές βραδιές στο Ζάππειο τα χρόνια της Παλιάς Αθήνας

Καλοκαιρινές βραδιές στο Ζάππειο τα χρόνια της Παλιάς Αθήνας

Μπροστά στην «Αίγλη» βγαίναν έξω οι καρέκλες και τα τραπεζάκια και στηνόταν η εξέδρα της μουσικής που θα κρατούσε συντροφιά στην αξιότιμη πελατεία, όλο το καλοκαίρι

Καλοκαιρινές βραδιές στο Ζάππειο τα χρόνια της Παλιάς Αθήνας
Κάθε που σφίγγανε οι ζέστες τρέχανε οι πρόγονοί μας στο Ζάππειο να δροσιστούν και ν΄ακούσουν λίγη μουσική. Εκεί μπροστά στην «Αίγλη» βγαίναν έξω οι καρέκλες και τα τραπεζάκια και στηνόταν η εξέδρα της μουσικής που θα κρατούσε συντροφιά στην αξιότιμη πελατεία, όλο το καλοκαίρι. Εδώ θα περνούσε καθημερινά τις "διακοπές" της η "αγία" οικογένεια. Μετά το βραδινό φαγητό, μπαμπάς, μαμά και τα παιδιά "θα πήγαιναν να πάρουν κάτι και ν'ακούσουν λίγη μουσική". 

Πλησιάζουμε με τρόπο μια τέτοια χαρακτηριστική οικογένεια και... στήνουμε αυτί:
Η μεγάλη κόρη, μαθήτρια του Ωδείου, θεωρεί υποχρέωσή της να επεξηγεί στον μπαμπά, ανίδεο μουσικής:
-Μπολερό του Ραβέλ παίζουν μπαμπά.
-Αυτός που παίζει το βιολί, ο όρθιος, είναι ο Ραβέλης;
-Όχι μπαμπά. Ο Ραβέλ είναι συνθέτης.
-Τι είναι;
-Συνθέτης. Έχει γράψει μουσικά κομμάτια.
Κλείσιμο
-Αυτό που παίζουν είναι κομμάτι μουσικό;
-Είναι μπολερό!
Εδώ επεμβαίνει η μαμά.
-Μπολερό φορούσαμε κι εμείς στην εποχή μας. Τώρα δεν είναι πια της μόδας. Τι το παίζουνε λοιπόν;
-Το Μπολερό του Ραβέλ είναι ένα από τ' αριστουργήματα της μουσικής, μαμά.
-Και το δικό μου το μπολερό ήταν αριστούργημα, όλο κέντημα και πουσκούλια...
-Τι είχε;
-Πουσκούλια... Πως τα λέτε; Φούντες... 
-Δουλειές με φούντες δηλαδή, λογοπαίζει ο μπαμπάς και ξεκαρδίζεται στα γέλια.
Καταφτάνουν οι καφέδες και οι λεμονάδες. Σερβίρεται η οικογένεια μετά μουσικής.
Εντωμεταξύ η ορχήστρα τελείωσε το μπολερό και παίζει άλλο, πιο θορυβώδες, κομμάτι.
-Κι αυτό τι είναι;
-Μου φαίνεται μπαμπά πως είναι ο Χαλίφης της Βαγδάτης.
-Και γιατί τον κάνουνε ρεζίλι;
-Πώς τον κάνουνε ρεζίλι;


-Μα για να 'ναι Χαλίφης πρέπει να είναι σοβαρός άνθρωπος. Πώς τον κάνανε τραγούδι;
-Δεν είναι έτσι μπαμπά...
-Σε παρακαλώ. Εγώ έχω εργοστάσιο λεμονάδας στη Γούβα. Ε λοιπόν, επιτρέπεται να βγει ένας μουζικάντης και να φτιάξει μια μουσική που να λέγεται "ο εργοστασιάρχης λεμονάδας της Γούβας";
-Δεν είναι το ίδιο πράγμα.
-Το ίδιο είναι. Πώς θα κάνει τέτοιο πράγμα; Θα του σπάσω τα μούτρα...
Επεμβαίνει πάλι η μαμά:
-Έχει δίκιο ο μπαμπάς σου. Υπάρχει και αξιοπρέπεια. Ο μπαμπάς είναι κι επίτροπος στην εκκλησία. Θα του βγάλουνε λοιπόν τραγούδι;
Μετά από ένα μικρό διάλειμμα, η ορχήστρα ξαναρχίζει. Η οικογένεια συγκινείται.
-Τώρα τι παίζουνε; ρωτά ο μπαμπάς.
-Αυτό είναι του Γκουνώ, το "Άβε Μαρία".
-Η Μαρία Μανταλένα που λένε;
-Όχι μαμά. Το "Άβε Μαρία" είναι κομμάτι εκκλησιαστικό.
-Εκκλησιαστικό; ρωτά ο μπαμπάς. Για στάσου να το προσέξω. Είμαι κι επίτροπος στην εκκλησία και τι θα πούνε αν με δούνε να μην προσέχω;


Κι ενώ ρουφά θορυβοδέστατα τον καφέ του, απολαμβάνει την ελάχιστη απόπειρα νυχτερινής δροσιάς...

(βασισμένο σε κείμενα του Δ.Γιαννουκάκη για το περιοδικό "Εβδομάς")

Θωμάς Σιταράς (Αθηναιογράφος)

Διαβάστε περισσότερα στο www.paliaathina.com

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

BEST OF NETWORK

Δείτε Επίσης