Παυλόπουλος: Ο σύγχρονος άνθρωπος ζει στον κόσμο του διαδικτύου με πρόχειρο και απλουστευτικό τρόπο
Παυλόπουλος: Ο σύγχρονος άνθρωπος ζει στον κόσμο του διαδικτύου με πρόχειρο και απλουστευτικό τρόπο
«Είναι σαν να πρόκειται για ένα "Σύμπαν", το οποίο έχει ως προορισμό όχι τη διευκόλυνση της ανθρώπινης δημιουργίας αλλά την ολική της μετάλλαξη, έτσι ώστε να "πλέει σε μια θάλασσα εύπεπτων διανοητικώς φαντασιώσεων"», είπε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας
Την αγωνία του για τις δυσάρεστες επιπτώσεις που θα έχει η κλιματική αλλαγή στο σύγχρονο άνθρωπο, εξέφρασε από την Ξάνθη ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος, κατά την ομιλία του στην τιμητική εκδήλωση της παρουσίασης του βιβλίου του μς τίτλο "Από τη βιομηχανική επανάσταση στην τεχνολογική επανάσταση - στον αστερισμό ενός αβέβαιου μέλλοντος", που παρουσιάστηκε την Παρασκευή, στο πλαίσιο του εορτασμού των 100 χρόνων απελευθέρωσης της πόλης.
Η παρουσίαση του βιβλίου πραγματοποιήθηκε στην κατάμεστη αίθουσα του Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης, αμέσως μετά την στρατιωτική παρέλαση που έγινε υπό καταρρακτώδη βροχή. Για το βιβλίο και τον συγγραφέα μίλησαν η καθηγήτρια του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του Δ.Π.Θ. και αντιπρύτανης Ζωή Γαβριηλίδου, ο καθηγητής της Νομικής Σχολής του Δ.Π.Θ. Κωνσταντίνος Ρέμελης και ο αρχιμανδρίτης Απόστολος Καβαλιώτης, διδάκτορας επισκέπτης καθηγητής του πανεπιστημίου Cambridge.
Ο κ. Παυλόπουλος καυτηρίασε στη σχέση του σύγχρονου ανθρώπου με την τεχνολογία και τα επιτεύγματά της, σημειώνοντας με νόημα ότι η σχέση αυτή "είναι γεμάτη αντιφάσεις. Όχι αντιθέσεις, που θα μπορούσε να τις συμβιβάσει η διαλεκτική σύνθεσή τους, αλλά πραγματικές αντιφάσεις, που τις δημιουργούν από την μια πλευρά η, καθ’ όλα δικαιολογημένη, "υπερηφάνεια" του δημιουργού απέναντι στα δημιουργήματά του, απόρροια του φαουστικού χαρακτήρα του δυτικοευρωπαϊκού πολιτισμού, ο οποίος εκφράζεται και με τον πόθο για το άπειρο. Και, από την άλλη πλευρά, το δέος και ο συνακόλουθος φόβος απέναντι στα δημιουργήματα αυτά. Ένας φόβος που τον υποδαυλίζει, σχεδόν υποσυνείδητα, εκείνο το συναισθηματικό κράμα, το οποίο προκύπτει από το "μείγμα" του παράδοξου και του παράλογου, σε τελική δε ανάλυση το "μείγμα" του δέους που αισθάνεται ο δημιουργός, όταν τα δημιουργήματά του αρχίζουν να κινούνται πέραν των σχεδιασμών του και των προσδοκιών του, ακόμη δε περισσότερο όταν αυτός νομίζει ότι, εν τέλει, θα τον ξεπεράσουν ή και θα τον υποκαταστήσουν".
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας υπογράμμισε επίσης με έμφαση ότι "ο σύγχρονος άνθρωπος δεν καταφέρνει πάντα να συνθέσει, με την απαιτούμενη επιστημονικώς αντικειμενικότητα και επάρκεια, τα δεδομένα του όλου οικοδομήματος της Τεχνολογίας. "Κλασικό - και άκρως αντιπροσωπευτικό - παράδειγμα», συνέχισε, "ενός τέτοιου, ελλιπούς επιστημονικώς, εγχειρήματος είναι η, σχεδόν καθολικώς παραδεδεγμένη, θεώρηση περί των, δήθεν, τεσσάρων "Βιομηχανικών Επαναστάσεων". Η θεώρηση αυτή αποδέχεται ότι βιώνουμε σήμερα την 4η Βιομηχανική Επανάσταση. Και για να φθάσει ως εδώ, φαίνεται να πιστεύει πως η 1η και η 2η Βιομηχανική Επανάσταση, οι οποίες προέκυψαν από την είσοδο της "μηχανής" στην παραγωγή - άρα σ’ ένα στενό κύκλο της οικονομικής δραστηριότητας, που ορθώς αποκαλείται "βιομηχανική" - προκειμένου αρχικώς να την διευκολύνουν και, στην συνέχεια, να την γιγαντώσουν, βρίσκονται σ’ ευθεία γραμμή με την λεγόμενη 3η και 4η Βιομηχανική Επανάσταση. Ήτοι με μια πραγματική «Επανάσταση», οικονομική και όχι μόνο, η οποία στην αρχή συντελέσθηκε με την εμφάνιση της Πληροφορικής και εξελίσσεται μέσω της "σύζευξής" της με την Τεχνητή Νοημοσύνη".
"Είναι όμως πια κάτι παραπάνω από προφανές ότι αυτές οι "Επαναστάσεις" - οι αποκαλούμενες 3η και 4η", επισήμανε ο κ. Παυλόπουλος, "εμφανίζουν μεγάλες διαφορές σε σχέση με τις δύο προηγούμενες. Διαφορές καθαρώς ποιοτικές, οι οποίες οφείλονται ιδίως στο ότι η Πληροφορική και η Τεχνητή Νοημοσύνη, ως ανθρώπινα δημιουργήματα, αφενός ουδεμία, σχεδόν, ομοιότητα εμφανίζουν, οικονομικώς και τεχνολογικώς, με την "μηχανή" της 1ης και 2ης Βιομηχανικής Επανάστασης. Και, αφετέρου, βαίνουν πολύ πέραν της αμιγώς οικονομικής δραστηριότητας, καλύπτοντας το σύνολο της ανθρώπινης καθημερινότητας και δράσης, ως την πιο ανεπαίσθητη πτυχή της".
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναφέρθηκε στον λάθος τρόπο με τον οποίο ο άνθρωπος σήμερα χειρίζεται το διαδίκτυο οδηγώντας στον "ευτελισμό" της γνώσης και την επιστήμης μέσω της "καθήλωσής τους στο επίπεδο της απλής και άγονης πληροφορίας που πολλές φορές είναι εσφαλμένη ή και ψεύτικη.
"Ο πρόχειρος έως απλουστευτικός τρόπος", υπογράμμισε, "με τον οποίο ο σύγχρονος άνθρωπος μπαίνει στον κόσμο του διαδικτύου και ζει μέσα σε αυτόν, είναι σαν να πρόκειται για ένα "Σύμπαν", το οποίο έχει ως προορισμό όχι τη διευκόλυνση της ανθρώπινης δημιουργίας αλλά την ολική της μετάλλαξη, έτσι ώστε να "πλέει" σε μια "θάλασσα" "εύπεπτων" διανοητικώς φαντασιώσεων.
Μετά το τέλος της ομιλίας του, ο κ. Παυλόπουλος, συνομίλησε με πολλούς από τους παρισταμένους της εκδήλωσης και με χαρά δέχθηκε να υπογράψει τα βιβλία του σε όσους του το ζήτησαν.
Η παρουσίαση του βιβλίου πραγματοποιήθηκε στην κατάμεστη αίθουσα του Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης, αμέσως μετά την στρατιωτική παρέλαση που έγινε υπό καταρρακτώδη βροχή. Για το βιβλίο και τον συγγραφέα μίλησαν η καθηγήτρια του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του Δ.Π.Θ. και αντιπρύτανης Ζωή Γαβριηλίδου, ο καθηγητής της Νομικής Σχολής του Δ.Π.Θ. Κωνσταντίνος Ρέμελης και ο αρχιμανδρίτης Απόστολος Καβαλιώτης, διδάκτορας επισκέπτης καθηγητής του πανεπιστημίου Cambridge.
Ο κ. Παυλόπουλος καυτηρίασε στη σχέση του σύγχρονου ανθρώπου με την τεχνολογία και τα επιτεύγματά της, σημειώνοντας με νόημα ότι η σχέση αυτή "είναι γεμάτη αντιφάσεις. Όχι αντιθέσεις, που θα μπορούσε να τις συμβιβάσει η διαλεκτική σύνθεσή τους, αλλά πραγματικές αντιφάσεις, που τις δημιουργούν από την μια πλευρά η, καθ’ όλα δικαιολογημένη, "υπερηφάνεια" του δημιουργού απέναντι στα δημιουργήματά του, απόρροια του φαουστικού χαρακτήρα του δυτικοευρωπαϊκού πολιτισμού, ο οποίος εκφράζεται και με τον πόθο για το άπειρο. Και, από την άλλη πλευρά, το δέος και ο συνακόλουθος φόβος απέναντι στα δημιουργήματα αυτά. Ένας φόβος που τον υποδαυλίζει, σχεδόν υποσυνείδητα, εκείνο το συναισθηματικό κράμα, το οποίο προκύπτει από το "μείγμα" του παράδοξου και του παράλογου, σε τελική δε ανάλυση το "μείγμα" του δέους που αισθάνεται ο δημιουργός, όταν τα δημιουργήματά του αρχίζουν να κινούνται πέραν των σχεδιασμών του και των προσδοκιών του, ακόμη δε περισσότερο όταν αυτός νομίζει ότι, εν τέλει, θα τον ξεπεράσουν ή και θα τον υποκαταστήσουν".
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας υπογράμμισε επίσης με έμφαση ότι "ο σύγχρονος άνθρωπος δεν καταφέρνει πάντα να συνθέσει, με την απαιτούμενη επιστημονικώς αντικειμενικότητα και επάρκεια, τα δεδομένα του όλου οικοδομήματος της Τεχνολογίας. "Κλασικό - και άκρως αντιπροσωπευτικό - παράδειγμα», συνέχισε, "ενός τέτοιου, ελλιπούς επιστημονικώς, εγχειρήματος είναι η, σχεδόν καθολικώς παραδεδεγμένη, θεώρηση περί των, δήθεν, τεσσάρων "Βιομηχανικών Επαναστάσεων". Η θεώρηση αυτή αποδέχεται ότι βιώνουμε σήμερα την 4η Βιομηχανική Επανάσταση. Και για να φθάσει ως εδώ, φαίνεται να πιστεύει πως η 1η και η 2η Βιομηχανική Επανάσταση, οι οποίες προέκυψαν από την είσοδο της "μηχανής" στην παραγωγή - άρα σ’ ένα στενό κύκλο της οικονομικής δραστηριότητας, που ορθώς αποκαλείται "βιομηχανική" - προκειμένου αρχικώς να την διευκολύνουν και, στην συνέχεια, να την γιγαντώσουν, βρίσκονται σ’ ευθεία γραμμή με την λεγόμενη 3η και 4η Βιομηχανική Επανάσταση. Ήτοι με μια πραγματική «Επανάσταση», οικονομική και όχι μόνο, η οποία στην αρχή συντελέσθηκε με την εμφάνιση της Πληροφορικής και εξελίσσεται μέσω της "σύζευξής" της με την Τεχνητή Νοημοσύνη".
"Είναι όμως πια κάτι παραπάνω από προφανές ότι αυτές οι "Επαναστάσεις" - οι αποκαλούμενες 3η και 4η", επισήμανε ο κ. Παυλόπουλος, "εμφανίζουν μεγάλες διαφορές σε σχέση με τις δύο προηγούμενες. Διαφορές καθαρώς ποιοτικές, οι οποίες οφείλονται ιδίως στο ότι η Πληροφορική και η Τεχνητή Νοημοσύνη, ως ανθρώπινα δημιουργήματα, αφενός ουδεμία, σχεδόν, ομοιότητα εμφανίζουν, οικονομικώς και τεχνολογικώς, με την "μηχανή" της 1ης και 2ης Βιομηχανικής Επανάστασης. Και, αφετέρου, βαίνουν πολύ πέραν της αμιγώς οικονομικής δραστηριότητας, καλύπτοντας το σύνολο της ανθρώπινης καθημερινότητας και δράσης, ως την πιο ανεπαίσθητη πτυχή της".
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναφέρθηκε στον λάθος τρόπο με τον οποίο ο άνθρωπος σήμερα χειρίζεται το διαδίκτυο οδηγώντας στον "ευτελισμό" της γνώσης και την επιστήμης μέσω της "καθήλωσής τους στο επίπεδο της απλής και άγονης πληροφορίας που πολλές φορές είναι εσφαλμένη ή και ψεύτικη.
"Ο πρόχειρος έως απλουστευτικός τρόπος", υπογράμμισε, "με τον οποίο ο σύγχρονος άνθρωπος μπαίνει στον κόσμο του διαδικτύου και ζει μέσα σε αυτόν, είναι σαν να πρόκειται για ένα "Σύμπαν", το οποίο έχει ως προορισμό όχι τη διευκόλυνση της ανθρώπινης δημιουργίας αλλά την ολική της μετάλλαξη, έτσι ώστε να "πλέει" σε μια "θάλασσα" "εύπεπτων" διανοητικώς φαντασιώσεων.
Μετά το τέλος της ομιλίας του, ο κ. Παυλόπουλος, συνομίλησε με πολλούς από τους παρισταμένους της εκδήλωσης και με χαρά δέχθηκε να υπογράψει τα βιβλία του σε όσους του το ζήτησαν.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα