Η πρώτη αγάπη ήταν... στο νηπιαγωγείο

Η πρώτη αγάπη ήταν... στο νηπιαγωγείο

H λογοπεδικός Χαρά Καραμήτσου γράφει για το πώς πρέπει να αντιμετωπίζονται τα ερωτικά σκιρτήματα των παιδιών σε διάφορες φάσεις και ηλικίες - από τον παιδικό σταθμό μέχρι τις αρχές της εφηβείας 

Θυμάστε μήπως τα πρώτα σκιρτήματα στο νηπιαγωγείο ή το δημοτικό; Τα δικά σας ή του παιδιού σας; Τότε που όταν μεγαλώνατε θα παντρευόσασταν τη Μαρία ή τον Κωνσταντίνο; Τα πρώτα αθώα παιδικά σκιρτήματα είναι μια τρυφερή πραγματικότητα και καλό είναι να μη σας ξενίζει το γεγονός ή, ακόμα χειρότερα, να σας σοκάρει. Γιατί κάθε παιδί βιώνει αυτό το μοναδικό συναίσθημα ακριβώς όπως και οι μεγάλοι. Με μόνη διαφορά τον τρόπο που το εκδηλώνει, αλλά και τη γλυκύτητα και αθωότητά του.
Ο έρωτας στον παιδικό σταθμό!

Οταν φτάσει η στιγμή που το παιδί σας θα πάει στον παιδικό σταθμό, δηλαδή θα ενταχθεί σε μια ομάδα συνομηλίκων του, κάποιο παιδάκι του αντίθετου φύλου (σύντροφος συνήθως στο παιχνίδι ή στη διπλανή θέση) θα το προσελκύσει περισσότερο. Ετσι, θα προσπαθήσει να το πλησιάσει, να του εκφράσει την τρυφερότητα και τη διάθεσή του, να το υπερασπιστεί και να το προστατέψει!
Αυτή όμως δεν είναι η ουσία της αγάπης; Η επιθυμία να δίνεις, να ευχαριστείς τον άλλο και να του εκφράζεις τα συναισθήματά σου; Ολα αυτά άλλωστε δεν είναι ίδια με εκείνα που έχει γευτεί μέχρι τώρα το παιδί, κυρίως από τη μητέρα του; Ας ρίξουμε όμως μια ματιά στις διάφορες φάσεις και ηλικίες των ερωτικών σκιρτημάτων: 

Από το νηπιαγωγείο μέχρι πριν από το δημοτικό 

Στην ηλικία των 3-5 ετών τόσο τα αγόρια όσο και τα κορίτσια έλκονται έντονα, αλλά εφήμερα. Εκείνο που προκαλεί ευχαρίστηση είναι η φυσική επαφή, το συνεχές άγγιγμα. Αργότερα, ανάλογα με το φύλο τους, οι σχέσεις που δημιουργούνται ανάμεσά τους διαφοροποιούνται. Τα παιδιά αυτής της ηλικίας, σύμφωνα με αποτελέσματα ερευνών, φαίνεται να έλκονται από παιδάκια που μοιάζουν στον μπαμπά ή τη μαμά τους.

Από την Α’ μέχρι τη Δ’ τάξη 


Στην ηλικία των 6-10 ετών οι σχέσεις των παιδιών αποκτούν σταθερότητα και αμοιβαιότητα. Οσο για τα συναισθήματά τους, παρόλο που δεν διαρκούν πολύ, αρχίζουν να είναι ιδιαίτερα έντονα. Ξέρουν να γράφουν και να διαβάζουν και αυτή τη γνώση τη χρησιμοποιούν ως εργαλείο έκφρασης των συναισθημάτων τους. Ξεχνάτε τα ημερολόγια, τα λευκώματα με τις καρδιές, τα φτερωτά βέλη, τα ερωτικά στιχάκια και τις φωτογραφίες με τα είδωλά μας - αγαπημένους τραγουδιστές και ηθοποιούς;

Το τέλος του δημοτικού

Η ηλικία που σηματοδοτεί τις πρώτες ουσιαστικές αλλαγές. Οι φιλίες έχουν πια κάποιο κοινό στόχο. Και παρόλο που οι ευθύνες αρχίζουν να μοιράζονται ανάμεσά τους, αυτό είναι κάτι που χαροποιεί τα παιδιά. Τώρα οργανώνεται ένας «κώδικας τιμής», ενώ η φιλία γίνεται ιερή.
Το γυμνάσιο 


Στην ηλικία των 12-13, δηλαδή των επαναστατικών σωματικών και ψυχικών αλλαγών, της ονειροπόλησης και της σεξουαλικής επιλογής προτύπων, οι έφηβοι ενδιαφέρονται όσο ποτέ άλλοτε για το άλλο φύλο. Η σεξουαλική περιέργεια και η επιθυμία τους είναι εντονότατες. Μάλιστα σε αυτήν ακριβώς την ηλικία μεγάλο ποσοστό εφήβων ξεκινά την ερωτική του ζωή (όσο κι αν ακούγεται σοκαριστικό).

Οι γονείς

Πώς πρέπει να αντιμετωπίσετε ως γονείς τα πρώτα ερωτικά τους σκιρτήματα; 
Οχι με αστειάκια που μπερδεύουν, προσβάλλουν και προκαλούν αμηχανία, αλλά με προσοχή και διακριτικότητα. Σεβόμενοι τα μικρά τους μυστικά και προσφέροντάς τους την άνεση να εκφράζονται ελεύθερα έτσι ώστε να αποκτήσετε την εμπιστοσύνη τους. Αφήνοντας κατά μέρος τις άσκοπες κριτικές για τις ερωτικές τους επιλογές και επεμβαίνοντας όσο το δυνατόν λιγότερο στις σχέσεις τους.
Τα σημάδια

Ελλειψη προσοχής στο διάβασμα. Μιλούν χαμηλόφωνα στο τηλέφωνο ή αλλάζει ο τόνος της φωνής τους όταν καταλαβαίνουν ότι βρίσκεστε κοντά. Αλλάζει ο χρόνος που χρειάζονται να ετοιμαστούν για το σχολείο. Στέλνουν πολλά SMS ή κάνουν chat με τις ώρες με κάποιον/αν που χαρακτηρίζουν φίλο/η τους. Βιάζονται να σηκώσουν το τηλέφωνο στο σπίτι. Μιλάνε συνέχεια για ένα συγκεκριμένο πρόσωπο από το σχολείο.

Θυμηθείτε ότι πολλά παιδιά ντρέπονται να πουν ότι τους αρέσει κάποιος/α. Οπότε προσπαθήστε να το συζητήσετε μαζί τους και να ζητήσετε πληροφορίες για το άτομο αυτό. Μην τα «ανακρίνετε» γιατί αυτό θα φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα, δημιουργώντας χάσμα στην μεταξύ σας επικοινωνία. Είναι σημαντικό να επιλέξετε ποιος από τους δύο γονείς θα προσπαθήσει να μιλήσει με το παιδί. Το πιο σωστό είναι η κουβέντα να γίνει με τον γονιό με τον οποίο νιώθει άνετα. Συνήθως είναι η μητέρα, χωρίς όμως αυτό να είναι απόλυτο.
Μια πολύ καλή προσέγγιση είναι το χιούμορ. Το χιούμορ που συνοδεύεται με χαμόγελο δίνει το πράσινο φως στα παιδιά να συζητήσουν με τους γονείς ό,τι τα απασχολεί.
Πρέπει να τα ενθαρρύνετε να σας μιλήσουν, να ανοιχτούν και να συζητήσετε χωρίς να τα κατακρίνετε ή να τα κοροϊδέψετε για αυτά που νιώθουν. Μην ξεχνάτε ότι για το παιδί σας η πρώτη αγάπη φαντάζει παντοτινή! 

Της Χαράς Καραμήτσου
(λογοπεδικός, M.R.C.S.L.T.)
charakaramitsou@ath.forthnet.gr




ΣΧΟΛΙΑ (1)

ΚΩΣΤΑΣ-ΔΡΑΜΑ

ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΕΣ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΔΙΒΑΖΟΥΜΕ ΣΗΜΕΡΑ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ''ΕΦΑΡΜΟΖΟΥΜΕ'' ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΑΥΤΑ ΚΑΤΑΝΤΟΥΝΕ ΕΙΤΕ ΜΕ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ/ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ, ΕΙΤΕ ΝΑΡΚΩΜΑΝΕΙΣ, ΕΙΤΕ ΑΝ ΤΑ ΜΕΜΦΘΕΙΣ ΓΙΑ ΚΑΤΙ, ΩΣ ΓΟΝΕΑΣ, ΣΣΟΥ ΚΑΝΟΥΝ ΠΛΕΟΝ ΜΗΝΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΣΥΝΗΓΟΡΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ (ΕΠΙΤΕΙΝΟΝΤΑΣ ΕΤΣΙ ΕΤΙ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΤΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ/ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ... Παρακαλώ προς δημοσίευση.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης