Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας: Πόσο μακριά θα πάει;

Τι απαντούν ανώτερα στελέχη του Δήμου Αθηναίων και συγκοινωνιολόγοι για τα μεγάλα μποτιλιαρίσματα, το κόστος του αστικού εξοπλισμού, τις καταγγελίες για «σκάνδαλα», αλλά και για το ποια θα είναι τα επόμενα στάδια του έργου

Το μποτιλιάρισμα στην Πανεπιστημίου, στη λεωφόρο Αμαλίας, όπως και σε πολλούς από τους κύριους οδικούς άξονες του κέντρου, παραμένει σταθερή πηγή δυσφορίας και παραπόνων για τον «Μεγάλο Περίπατο», κυρίως για οδηγούς και λοιπούς εποχούμενους. Ωστόσο, σχεδόν απαρατήρητο πέρασε το γεγονός ότι το τελευταίο βήμα των παρεμβάσεων, εν προκειμένω στην κάτω πλευρά του Συντάγματος, με τον περιορισμό των λωρίδων κυκλοφορίας σε τρεις, δεν επέφερε την παραμικρή επιβάρυνση στην κίνηση στο κέντρο της Αθήνας. Παραδόξως, η συμφόρηση που θεωρούνταν βέβαιη και αναπόφευκτη, δεν συντελέστηκε ποτέ. Παρ’ όλα αυτά, σημειώθηκε μια έκρηξη τρολαρίσματος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αναντίστοιχη της εικόνας που παρουσίαζε η αληθινή κυκλοφορία.

Ο στόχος των επικρίσεων, του σαρκασμού και της ανελέητης διακωμώδησης μετατοπίστηκε στις ζαρντινιέρες και τα παγκάκια, στο είδος, στο σχήμα, στο υλικό - πάνω απ’ όλα όμως στο πόσο κόστισε ο «αστικός εξοπλισμός». Ο κ. Παύλος Πολάκης βρήκε την ευκαιρία να επιτεθεί μέσω Facebook στον δήμαρχο -επί προσωπικού και οικογενειακού- όπως συνηθίζει, με τον κ. Κώστα Μπακογιάννη να αντεπιτίθεται παρουσιάζοντας τις δικές του εξηγήσεις.Στην πραγματική ζωή, όμως, οι αλλαγές στην καθημερινότητα της πρωτεύουσας εξακολουθούν να δημιουργούν ερωτηματικά, ακόμη και να διχάζουν - για μια σειρά από λόγους. Ισως οι μόνοι που δεν έχουν χάσει την ψυχραιμία τους μέχρι στιγμής σε σχέση με τον «Μεγάλο Περίπατο» είναι οι συγκοινωνιολόγοι, οι οποίοι παρακολουθούν συστηματικά τις μεταβολές στη ροή της κυκλοφορίας και έχουν ήδη εξαγάγει τα πρώτα τους συμπεράσματα, αφού ανέλυσαν δεδομένα από τις τρεις πρώτες εβδομάδες των παρεμβάσεων. Βάσει αυτών και εν αναμονή της επίσημης έκθεσης η οποία θα δημοσιοποιηθεί τις επόμενες ημέρες, ο καθηγητής του ΕΜΠ Γιώργος Γιαννής, εξηγεί στο «ΘΕΜΑ» ότι «στην Πανεπιστημίου, η αρχή ήταν δύσκολη. Αφενός διότι μάλλον κανείς δεν είχε πιστέψει στις αλλαγές, ενώ δεν υπήρξε και καλή επικοινωνία για το τι επρόκειτο να συμβεί. Αφετέρου, υπήρξε καθυστέρηση, επειδή απλώς οι οδηγοί σάστιζαν την πρώτη φορά που περνούσαν από το σημείο. Επιβράδυναν και κοίταζαν γύρω τους με περιέργεια, όπως γίνεται συνήθως όταν συμβαίνει κάποιο τροχαίο ατύχημα. Αλλά γενικώς η καθυστέρηση που προκλήθηκε εξαιτίας των έργων στην Πανεπιστημίου ήταν της τάξης του 1,5 λεπτού». Σύμφωνα με τον καθηγητή κ. Γιαννή, το μποτιλιάρισμα κατά τις ώρες αιχμής είναι εντός των ορίων που είχαν προβλέψει ο ίδιος και οι συνάδελφοί του στη μελέτη κυκλοφοριακών επιπτώσεων για τον «Μεγάλο Περίπατο». «Στην παρούσα φάση η κυκλοφορία ταλαντεύεται, δεν έχει σταθεροποιηθεί ακόμη και δεν προσφέρεται για ασφαλή συμπεράσματα. Παρ’ όλα αυτά, οι έρευνές μας δείχνουν ότι ένα ποσοστό οδηγών, καθόλου αμελητέο, αντικατέστησε το Ι.Χ. με μοτοσικλέτα. Η εικόνα βελτιώνεται από μέρα σε μέρα. Σύντομα θα ανοίξουμε τις λεωφορειολωρίδες, οπότε τα μέσα μαζικής μεταφοράς θα κινούνται ταχύτερα. Φυσικά, δεν περιμέναμε ότι οι συνήθειες δεκαετιών θα άλλαζαν μέσα σε δύο εβδομάδες. Ούτε λέμε ότι δεν υπάρχει επιβάρυνση. Υπάρχει, αλλά είναι εντός των αναμενόμενων ορίων. Και προβλέπουμε ότι όταν ολοκληρωθεί το έργο του "Μεγάλου Περιπάτου", περίπου σε 6 μήνες, η κυκλοφορία θα ισορροπήσει σε μια κατάσταση πολύ καλύτερη από πριν». Αυτή είναι η άποψη του κ. Γιαννή, ως κατ’ εξοχήν ειδικού επιστήμονα - ασχέτως αν δεν ταυτίζεται με την εμπειρία των οδηγών που εξακολουθούν να εγκλωβίζονται και να αγανακτούν διασχίζοντας το κέντρο της Αθήνας. Για όλα τα περαιτέρω ζητήματα, το «ΘΕΜΑ» θέτει τα ακόλουθα 10 βασικά ερωτήματα για τον «Μεγάλο Περίπατο».

Γιατί δεν δίνεται στη δημοσιότητα το πλήρες και ολοκληρωμένο σχέδιο των παρεμβάσεων, με την προαπεικόνιση του «Μεγάλου Περιπάτου» στην τελική του μορφή;

Η απόφαση του Δήμου Αθηναίων να προχωρήσει με ταχύ ρυθμό στην εκτέλεση έργων για τον «Μεγάλο Περίπατο» εν μέσω καλοκαιριού, σε συνδυασμό με τον αποσπασματικό χαρακτήρα των παρεμβάσεων που έχουν γίνει μέχρι στιγμής, γεννά απορίες σε κοινό και δημόσια πρόσωπα. Αλλά και έναν γενικότερο προβληματισμό για το κατά πόσον το όλο έργο είναι επαρκώς μελετημένο. Σε ακραίες περιπτώσεις, οι επικριτές επιτίθενται απευθείας στον δήμαρχο Αθηναίων, διατυπώνοντας σοβαρές αμφιβολίες για το αν υπάρχει καν οποιοδήποτε σχέδιο για τον «Μεγάλο Περίπατο». Μιλώντας στο «ΘΕΜΑ», ανώτερο στέλεχος της διοίκησης του δήμου αναφέρει ότι «προφανώς και υπάρχει λεπτομερέστατο και αναλυτικό σχέδιο για τον "Μεγάλο Περίπατο", το οποίο βασίζεται σε προηγούμενες μελέτες και αξιοποιεί τα καλύτερα στοιχεία μιας προεργασίας δεκαετιών. Από την άλλη, το δικό μας σχέδιο εκπονείται εντατικά από τον Σεπτέμβριο του 2019 - και εξακολουθεί να τελειοποιείται στις λεπτομέρειές του. Ομως, κάτι που ίσως δεν έχει εμπεδωθεί πλήρως από τους πολίτες αλλά και όσους εκφέρουν δημοσίως απόψεις για το έργο υπό διάφορες ιδιότητες, είναι ότι στην παρούσα φάση εκτελούνται ήπιες, πιλοτικές όπως λέμε, παρεμβάσεις. Ούτε η Πανεπιστημίου ούτε το Σύνταγμα ούτε κανένα άλλο σημείο στη διαδρομή του "Μεγάλου Περιπάτου" θα παραμείνει στη μορφή που το βλέπουμε σήμερα». Από πλευράς Δήμου Αθηναίων παρέχεται η διαβεβαίωση ότι το αμέσως επόμενο διάστημα και οπωσδήποτε έως τις 15 Ιουλίου, όταν θα έχει προχωρήσει η παρέμβαση στο ιστορικό τρίγωνο της Αθήνας, θα δίνονται όλο και περισσότερα στοιχεία για το σχέδιο του «Μεγάλου Περιπάτου». Προηγούνται η διαβούλευση για το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο της Αθήνας, καθώς και οι απαραίτητες τροποποιήσεις σε υπάρχουσες μελέτες, όπως τα σχέδια Προβελέγγιου, που εφαρμόζονται στη Βασιλίσσης Ολγας, καθώς το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έχει δώσει την έγκρισή του από το 2013.



Ποιες από τις παρεμβάσεις που γίνονται στο κέντρο είναι προσωρινές και ποιες θα μονιμοποιηθούν; Ποιος και πώς αποφασίζει γι’ αυτές;

Μία από τις πιο εύστοχες παρατηρήσεις, ειδικά για την πολυσυζητημένη παρέμβαση στην Πανεπιστημίου -παρατήρηση η οποία συμπίπτει ακριβώς με την αίσθηση που έχει οποιοσδήποτε βρεθεί στο σημείο- είναι ότι παρατηρείται έντονη αντίθεση ανάμεσα στις δύο πλευρές της λεωφόρου. Από τη μία είναι ο διευρυμένος χώρος για πεζούς και ποδηλάτες, με την ηρεμία και την άνεση που πλέον διασφαλίζονται σε ένα πεζοδρόμιο το οποίο, ούτως ή άλλως, ήταν από τα πιο ευρύχωρα της Αθήνας. Στην άλλη πλευρά του ίδιου δρόμου, όμως, υπάρχει η στενωπός των τριών λωρίδων, με αυτοκίνητα, φορτηγά και μέσα μαζικής μεταφοράς να συμπιέζονται και να ασφυκτιούν στο μποτιλιάρισμα. Για τη χαρακτηριστική αυτή δυσαρμονία εκπρόσωποι του δήμου ισχυρίζονται ότι η λύση των προβλημάτων θα έρθει συν τω χρόνω - και με δύο τρόπους: ο ένας είναι η αυτορρύθμιση της κυκλοφορίας, καθώς όλο και λιγότεροι οδηγοί θα κατεβαίνουν την Πανεπιστημίου, και ο άλλος η αναδιαμόρφωση του σημείου στο πλαίσιο των μόνιμων, πλέον, παρεμβάσεων.



Αυτό σημαίνει ότι, π.χ., ο βαμμένος διάδρομος για τους πεζούς θα καταργηθεί, δίνοντας τη θέση του σε κανονικό πλακόστρωτο πεζοδρόμιο, ως προέκταση του ήδη υπάρχοντος. Αλλά και οι ζαρντινιέρες, οι οποίες επί του παρόντος φαίνονται μάλλον σαν τεχνητά εμπόδια και κάπως αποσυνδεδεμένες από τον περίγυρο, στην τελική φάση του έργου θα αντικατασταθούν, πιθανότατα, με έναν «φράχτη» που θα δημιουργηθεί με κανονική δεντροφύτευση, εν είδει διαχωριστικής νησίδας. Εκ μέρους του δήμου, ωστόσο, επισημαίνεται ότι προτού ληφθεί οποιαδήποτε απόφαση οριστικού χαρακτήρα και για οποιοδήποτε σημείο του «Μεγάλου Περιπάτου», θα έχει προηγηθεί διαβούλευση. Αν και με ελαφρά καθυστέρηση, έχει ήδη συσταθεί διαπαραταξιακή επιτροπή εντός του Δήμου Αθηναίων. Σε αυτήν, εκτός από τους εκπροσώπους της αρχής και της αντιπολίτευσης, συμμετέχουν έγκριτοι καθηγητές ανώτατων πολυτεχνικών σχολών, όπως οι κύριοι Κωνσταντίνος Σερράος, Γιώργος Πανέτσος, Παναγιώτης Τουρνικιώτης κ.ά. Η διαπαραταξιακή επιτροπή συνέρχεται μία φορά την εβδομάδα και συσκέπτεται με άλλους εμπλεκόμενους φορείς, όπως ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. «Μας ρωτούν, φερ’ ειπείν “γιατί δεν φυτέψατε τα δέντρα; Γιατί βάζετε ολόκληρους φοίνικες μέσα σε γλάστρες;”», λέει στο «ΘΕΜΑ» στέλεχος του Δήμου Αθηναίων. Και ο ίδιος εξηγεί ότι «μα, ακριβώς η λογική των έργων στην παρούσα φάση είναι πως έχουμε τη δυνατότητα να αναστρέψουμε οτιδήποτε αποδεικνύεται στην πράξη ότι δεν λειτουργεί όπως φανταζόμασταν. Αυτό δεν έχει να κάνει με κάποια διάθεση να πειραματιστούμε. Είναι μια στρατηγική που σέβεται πάνω απ’ όλα τις πραγματικές ανάγκες, προτιμήσεις κ.ο.κ. των πραγματικών ανθρώπων που κινούνται σε αυτή την πόλη. Με βάση τις δικές τους αντιδράσεις μονιμοποιούμε ή, αντίθετα, προσαρμόζουμε και βελτιώνουμε τα έργα του "Μεγάλου Περιπάτου"».



Γιατί είναι τόσο υψηλό το κόστος του αστικού εξοπλισμού (ζαρντινιέρες, παγκάκια, δέντρα, φυτά κ.λπ.) που έχει επιλεγεί για τις παρεμβάσεις στον «Μεγάλο Περίπατο»;

Σύμφωνα με τον κ. Νάσο Ηλιόπουλο, υποψήφιο δήμαρχο Αθηναίων εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ και επικεφαλής της παράταξης «Ανοιχτή Πόλη», η οποία αντιπολιτεύεται τον νυν δήμαρχο Κώστα Μπακογιάννη, «η δημοτική αρχή παραβιάζει την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για την τήρηση του χαμηλού κόστους σε ό,τι αφορά στα έργα του "Μεγάλου Περιπάτου"». Κατά τον κ. Ηλιόπουλο, π.χ., οι μεγάλες ζαρντινιέρες-παγκάκια, των 5.700 ευρώ έκαστη, αποδεικνύουν ότι υπήρξε σπατάλη εκ μέρους του δήμου.

Ωστόσο, στελέχη της διοίκησης του δήμου, με αρμοδιότητες σχετικές με τις προμήθειες υλικών και τις τεχνικές προδιαγραφές τους, αντιτείνουν το εξής: «Οι ενστάσεις για το υψηλό κόστος του αστικού εξοπλισμού είναι μονοδιάστατες. Και εντελώς άδικες οι υπόνοιες περί σπατάλης και κακοδιαχείρισης. Αντιθέτως, στην προμήθεια του αστικού εξοπλισμού για τον "Μεγάλο Περίπατο" εφαρμόζεται μια νέα λογική. Μέχρι πρόσφατα, ο δήμος αγόραζε εξοπλισμό τον οποίο απέσυρε ως άχρηστο μετά από 2-3 ή, το πολύ, 4 χρόνια. Τα υλικά που αγοράσαμε εμείς τώρα έχουν εγγύηση περίπου 15 ετών. Οι προμηθευτές είναι νομικά υποχρεωμένοι να αποκαθιστούν ζημιές ή να προχωρούν ακόμη και σε αντικατάσταση στοιχείων όταν αυτό απαιτείται. Αρα, αντί να αγοράσει, π.χ., ζαρντινιέρες των 300-350 ευρώ, οι οποίες θα είναι άχρηστες σε σύντομο χρονικό διάστημα, ο δήμος αγόρασε ποιοτικά ανώτερα και πιο ανθεκτικά στοιχεία του αστικού εξοπλισμού. Ζαρντινιέρες, παγκάκια κ.λπ. έχουν προδιαγραφές τέτοιες ώστε να μην ξηλώνονται σε περίπτωση επεισοδίων, ενώ φέρουν ειδική επίστρωση αντι-γκραφίτι. Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι τα έργα που γίνονται σε αυτή τη φάση στον "Μεγάλο Περίπατο" είναι προσωρινά. Οταν γίνουν τα μόνιμα, ζαρντινιέρες, παγκάκια, γλάστρες που δεν θα χρησιμοποιηθούν, θα εγκατασταθούν σε διάφορα άλλα σημεία της Αθήνας, καθώς θα κατανεμηθούν σε 129 συνοικίες, αναλόγως των εκάστοτε αναγκών. Με άλλα λόγια, η λογική των προμηθειών είναι μακρόπνοη, με στόχο τον περιορισμό, όχι την αύξηση των εξόδων. Αγοράζοντας αντικείμενα με όλες τις εγγυήσεις για την αντοχή τους στον χρόνο, τη φθορά κ.λπ., κατά κάποιον τρόπο φτιάχνουμε την “προίκα” του Δήμου Αθηναίων για το μέλλον».

Ειδικά για τα φυτά και τα δέντρα, από πλευράς Δήμου Αθηναίων επισημαίνεται ότι το κόστος εμφανίζεται αυξημένο διότι στην πράξη δεν αγοράζονται μόνο αντικείμενα, αλλά και υπηρεσίες. Αυτό σημαίνει ότι καθεμία από τις 38 ψευδοπιπεριές (schinus molle) μπορεί να έχει προϋπολογισθέν κόστος 350 ευρώ, στην τιμή αυτή όμως περιλαμβάνεται η μεταφορά, η φύτευση, ο ποτισμός, η φροντίδα, ακόμη και η αντικατάσταση για ένα διάστημα αρκετών ετών. Το κόστος των εργασιών βαρύνει τον προμηθευτή, όπως προβλέπεται από τη σχετική σύμβαση.

Σε κάθε περίπτωση, ο Δήμος Αθηναίων τονίζει ότι «για όλες τις προμήθειες εφαρμόστηκε η μέθοδος της ανοιχτής πρόσκλησης προς κάθε ενδιαφερόμενο - αλλά βάσει αυστηρών προδιαγραφών. Και παρόλο που δεν ήμασταν υποχρεωμένοι, προτού προχωρήσουμε, υποβάλαμε τις συμβάσεις στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο γνωμοδότησε επί του περιεχομένου και των διαδικασιών, χωρίς να εντοπίσει την παραμικρή παρατυπία».



Υπήρξαν συγκεκριμένες καταγγελίες για φωτογραφική ανάθεση της βαφής των δρόμων σε βιομηχανία χρωμάτων με την οποία συνεργάζεται συγγενής του δημάρχου. Τι ακριβώς ισχύει;

Η φήμη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τις προηγούμενες ημέρες διέδιδε ότι ο προμηθευτής των ασφαλτοβαφών οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν στη Βασιλίσσης Ολγας, την Πανεπιστημίου και την πλατεία Συντάγματος είναι η εταιρεία Kraft Paints. Τις δημόσιες σχέσεις της οποίας φροντίζει η Αία Relate με επικεφαλής την αδελφή του δημάρχου Αλεξία Μπακογιάννη. Παρ’ όλα αυτά, η Kraft Paints δεν παράγει ασφαλτοβαφές και τα φορτηγά που μετέφεραν τους κάδους με τα χρώματα στα σημεία των παρεμβάσεων έφεραν τα λογότυπα κάποιας άλλης εταιρείας. Παράλληλα, η ίδια η κυρία Μπακογιάννη εξήγησε ότι η μόνη επαφή που είχε η Κraft Paints με τον Δήμο Αθηναίων ήταν όταν, προ καιρού, προσέφερε δωρεάν περί τα 150 κιλά μεταλλικής βαφής, προκειμένου να συντηρηθούν κάποια φθαρμένα παγκάκια. Αφορμής δοθείσης από την παρεξήγηση, εκ μέρους των τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου Αθηναίων διευκρινίζεται ότι «α) τα χρώματα που έχουν επιλεγεί είναι έντονα για λόγους οδικής ασφάλειας. Το χτυπητό κίτρινο για τον ποδηλατόδρομο και το κόκκινο για τους πεζούς δεν προκρίθηκαν βάσει αισθητικής, αλλά προκειμένου να ξεχωρίζουν όσο γίνεται περισσότερο. Ιδιαίτερα κατά τις πρώτες ημέρες προσαρμογής, όταν αναμένονται λάθη λόγω συνήθειας, είναι κρίσιμης σημασίας το να υπάρχει έντονη σήμανση στο ίδιο το οδόστρωμα. β) Στη διασταύρωση Πανεπιστημίου - Αμερικής φαίνεται ότι τα αποτυπώματα από τους τροχούς των αυτοκινήτων έχουν φθείρει τη βαφή. Αφενός μεν αυτό δεν ισχύει ακριβώς καθώς το “ξεθώριασμα” είναι επιφανειακό. Το χρώμα επανέρχεται μετά από την πλύση των δρόμων που γίνεται κάθε βράδυ. Αφετέρου, γενικά, το βάψιμο των δρόμων για τις νέες λωρίδες είναι προσωρινό και εντάσσεται στην α’ φάση των παρεμβάσεων για τον "Μεγάλο Περίπατο"».



Υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για τα επόμενα στάδια του έργου; Γιατί δεν έχουν ανακοινωθεί εκ των προτέρων, αλλά γίνονται αιφνιδιαστικά και με ενημέρωση της τελευταίας στιγμής;

Η απάντηση διακρίνεται στη μέχρι τώρα τακτική του Δήμου Αθηναίων, αν και στις υπηρεσίες του μπορεί να καταλογιστεί σαφώς πλημμελής φροντίδα για την έγκαιρη και αποτελεσματική προειδοποίηση των πολιτών εν όψει των όποιων επικείμενων αλλαγών. Σχεδόν ταυτόχρονα με τον αποκλεισμό της Βασιλίσσης Ολγας για τα Ι.Χ. έγινε το στένεμα της Πανεπιστημίου και δύο εβδομάδες αργότερα ο εξοστρακισμός της παράνομης πλην καθιερωμένης πιάτσας ταξί από την κάτω πλευρά της πλατείας Συντάγματος, με την παράλληλη προέκταση του πεζοδρομίου. «Θα μπορούσαμε να έχουμε προχωρήσει στην ταυτόχρονη εκτέλεση των έργων σε Πανεπιστημίου και Σύνταγμα», λένε στελέχη του δήμου. Εξηγώντας ότι «θέλουμε να προκαλέσουμε όσο το δυνατόν μικρότερη διαταραχή στις συνήθειες των Αθηναίων, γι’ αυτό και αφήσαμε ένα διάστημα περίπου δύο εβδομάδων ώστε να αφομοιωθούν οι πρώτες αλλαγές, πριν καταπιαστούμε με το Σύνταγμα. Το ίδιο θα γίνει και στο επόμενο βήμα, στο ιστορικό τρίγωνο». Συνεπώς, τις προσεχείς ημέρες ο δήμος θα ανακοινώσει την έναρξη της παρέμβασης στην οδό Μητροπόλεως, με στόχο την κατάργηση την απελευθέρωση χώρου για τους πεζούς και τους ποδηλάτες. Επ’ αυτού ο συγκοινωνιολόγος Γιώργος Γιαννής, ως επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας η οποία συνέταξε τη μελέτη κυκλοφοριακών επιπτώσεων από τις παρεμβάσεις για τον «Μεγάλο Περίπατο», αναλύει ότι «στην οδό Μητροπόλεως, μπορεί κατά διαστήματα να υπάρχουν 500 ή 1.000 πεζοί που είναι αναγκασμένοι να συνωστίζονται στα πεζοδρόμια. Και, αντίθετα, να έχουμε 45 όλους κι όλους οδηγούς Ι.Χ. με άλλους 40-45 μοτοσικλετιστές, οι οποίοι καταλαμβάνουν όλο τον χώρο. Για να μην πούμε για τα περίπου 100 αυτοκίνητα που είναι παράνομα σταθμευμένα. Οπότε, για να εξυπηρετηθούν 80-100 άνθρωποι καταπιέζονται όλοι οι υπόλοιποι». Η παρέμβαση στο ιστορικό/εμπορικό κέντρο περιλαμβάνει θέσεις στάθμευσης και διευκολύνσεις πρόσβασης για ΑμεΑ, ενώ παράλληλα θα γίνει και η αντιδρόμηση στην αρχή της Καραγιώργη Σερβίας από το Σύνταγμα έως την οδό Βουλής. Στο σημείο αυτό και σε συνδυασμό με την αλλαγή κατεύθυνσης τόσο για τη Βουλής όσο και για το τέρμα της Κολοκοτρώνη, θα δημιουργηθεί νέα -νόμιμη- πιάτσα ταξί. Συναφής προς αυτές τις αλλαγές -και ακόμη πιο κρίσιμης σημασίας, οπότε αναμένονται έντονες αντιδράσεις- είναι η παρέμβαση στην οδό Αθηνάς. Για την οποία δεν είναι σαφές το πότε θα αρχίσει να «κλείνει» στη διέλευση οχημάτων. Θεωρητικά, πάντως, η 15η Ιουλίου εξακολουθεί να θεωρείται ως προθεσμία ολοκλήρωσης των έργων στο ιστορικό τρίγωνο.



Οι οδηγοί ταξί διαμαρτύρονται έντονα για τον «Μεγάλο Περίπατο». Ισχυρίζονται ότι το κέντρο πλέον είναι αποκλεισμένο, χάνουν πελατεία στο μποτιλιάρισμα και γενικώς υφίστανται επαγγελματικό διωγμό. Ποια είναι η πρόβλεψη γι’ αυτούς;

Οι αντιδράσεις των οδηγών ταξί είναι εύλογες και στην πραγματικότητα η λύση του υπαρκτού προβλήματος που αντιμετωπίζουν στο κέντρο της Αθήνας παραπέμπεται, σε μεγάλο βαθμό, στην περιβόητη αυτορρύθμιση της κυκλοφορίας που επαγγέλλονται οι συγκοινωνιολόγοι. Τυπικά πάντως, ο «Μεγάλος Περίπατος» συνδέεται με ένα σχέδιο δημιουργίας περίπου 10 χώρων στάσης ειδικά για τα ταξί, συν τις δύο μεγάλες πιάτσες του Συντάγματος, στην οδό Οθωνος, και αυτή που θα δημιουργηθεί στο «Γ» (ή και «Π») που σχηματίζεται από τις οδούς Καραγιώργη Σερβίας - Βουλής - Κολοκοτρώνη, μεταξύ πλατείας Συντάγματος και Σταδίου.



Για όσους αδυνατούν να αλλάξουν μέσο μετακίνησης και θα εξακολουθήσουν να προσεγγίζουν το κέντρο με Ι.Χ., θα υπάρξουν, ίσως, εκπτώσεις στους χώρους στάθμευσης;

Αν και τίποτα δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη -εξ ου και δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση- υποτίθεται πως ο δήμος βρίσκεται σε διαπραγμάτευση με τους ιδιοκτήτες στεγασμένων και υπαίθριων πάρκινγκ στην περιοχή του κέντρου. Ατύπως εκφράζεται εκατέρωθεν η αισιοδοξία ότι θα επιτευχθεί κάποιου είδους συμφωνία προκειμένου να υπάρξει μείωση τιμών για τους κατόχους Ι.Χ. οι οποίοι στο εξής δεν θα έχουν άλλη εναλλακτική επιλογή παρά να αφήσουν το όχημά τους σε επί πληρωμή χώρο στάθμευσης.



Το διαφημισμένο σχέδιο «Rethink Athens» έχει εγκαταλειφθεί;

Το σχέδιο «Rethink Athens» ήταν, κατά κοινή ομολογία, η πιο ολοκληρωμένη, σύγχρονη και οικολογικώς ορθή πρόταση ανάπλασης για το κέντρο της Αθήνας. Επιπλέον, τα έργα που προβλέπονταν σε αυτήν είναι κατά το πλείστον εγκεκριμένα και καθ’ όλα έτοιμα για δημοπράτηση και εκτέλεση. Το τι ακριβώς συμβαίνει με το «Rethink Athens» δεν είναι ξεκάθαρο. Αφήνεται όμως να εννοηθεί ότι οι λύσεις τις οποίες πρότειναν περίπου προ 5ετίας τεχνικά γραφεία διεθνούς κύρους από την Ελλάδα και το εξωτερικό δεν έχει εγκαταλειφθεί και ότι ο Δήμος Αθηναίων προτίθεται να το αξιοποιήσει - χωρίς να αποκαλύπτει περαιτέρω λεπτομέρειες.



Ποιες μπορεί να είναι οι ευρύτερες οικονομικές επιπτώσεις του «Μεγάλου Περιπάτου»;

Μία από τις κατηγορίες που εκτοξεύονται κατά του σχεδίου «Μεγάλος Περίπατος» έχει να κάνει με την ολοκληρωτική παράδοση της Αθήνας στους τουρίστες. Η άμεση συνέπεια της δημιουργίας ενός «γκέτο» αποκλειστικά με καταλύματα, επιχειρήσεις εστίασης, καταστήματα με σουβενίρ κ.λπ. είναι η αλλαγή στις αξίες των ακινήτων, εφόσον η μεικτή χρήση τους (κατοίκηση και εκμετάλλευση), εκ των πραγμάτων θα καταργηθεί εξαιτίας της αλόγιστης τουριστικής «μονοκαλλιέργειας».

Ο αντίλογος σε αυτό το απαισιόδοξο σενάριο εκφέρεται από τον κ. Μπακογιάννη. Ο δήμαρχος Αθηναίων έχει εκθέσει την άποψή του στο «ΘΕΜΑ» ως εξής: «Η μεγάλη εικόνα είναι ότι η Αθήνα βρίσκεται σε ένα κομβικό σημείο, λόγω του Ελληνικού. Με την υλοποίηση της επένδυσης εκεί και την αναβάθμιση συνολικά του παραλιακού μετώπου, η ανάπτυξη της Αττικής θα μετατοπιστεί προς τα νότια. Αν λοιπόν εμείς δεν κάνουμε κάτι γρήγορα να αλλάξουμε τον δήμο μας, αν δεν καταφέρουμε να λειτουργήσουμε συμπληρωματικά με το Ελληνικό, σε μια υγιή και επωφελή για όλους τους Ελληνες άμιλλα ανάμεσα στο κέντρο και το Ελληνικό, κινδυνεύουμε να μείνουμε η πίσω αυλή της παραλίας. Αρα, στην πραγματική ζωή, ο ανταγωνιστής μας δεν είναι ούτε η Κωνσταντινούπολη ούτε η Ρώμη κ.λπ. Είναι το Ελληνικό». 



Αληθεύει ότι υπάρχει κόντρα ανάμεσα στην κυβέρνηση και τον Δήμο Αθηναίων εξαιτίας του «Μεγάλου Περιπάτου»;

Η εκδοχή αυτή διαψεύδεται κατηγορηματικά από στενούς συνεργάτες του δημάρχου. Απεναντίας, αναφέρεται ότι «για πρώτη φορά υπάρχει τόσο μεγάλη διάθεση συνεργασίας ανάμεσα σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ώστε να προχωρήσουμε με τον "Μεγάλο Περίπατο" και άλλες σημαντικές παρεμβάσεις για τη βελτίωση της πόλης. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα συντονιστικό όργανο για τις απαιτούμενες πρωτοβουλίες, με τη συμμετοχή του ΟΑΣΑ, της Τροχαίας, του δήμου, της Περιφέρειας κ.λπ., όπως αυτό που λειτουργεί σήμερα, είχε να εμφανιστεί από το 2004. Επομένως, μόνο σε κόντρα με την κυβέρνηση δεν βρίσκεται ο Δήμος Αθηναίων».



Ειδήσεις σήμερα:

Υπόθεση Καλογρίτσα: Ένας κυπριακός «αριθμός» εμπλέκει ευθέως White House και White Porscha

Μπαλάφας (ΘΕΜΑ 104,6): Ό,τι είναι για τα δικαστήρια να πάει στα δικαστήρια

«Ανάχωμα» Τσίπρα για τον Παππά, σκληρό πρέσινγκ από την κυβέρνηση μετά τις αποκαλύψεις Καλογρίτσα
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr