Ανακαλύφθηκε τεράστια «μαύρη τρύπα», η πιο μακρινή στο Σύμπαν!

Βρίσκεται σε απόσταση 13 δισεκατομμυρίων ετών φωτός, δηλαδή έχει ηλικία μόλις 690 εκατομμυρίων ετών μετά την αρχική «Μεγάλη Έκρηξη» («Big Bang») - Ομάδα επιστημόνων ανακοίνωσε επίσης την ανακάλυψη δύο κολοσσιαίων γαλαξιών στο πρώιμο Σύμπαν

Οι αστρονόμοι ανακάλυψαν μια υπερμεγέθη μαύρη τρύπα, που είναι η πιο μακρινή στο χώρο και στο χρόνο που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα.

Βρίσκεται σε απόσταση 13 δισεκατομμυρίων ετών φωτός, δηλαδή έχει ηλικία μόλις 690 εκατομμυρίων ετών μετά την αρχική «Μεγάλη Έκρηξη» (Μπιγκ Μπανγκ). Ήταν μια εποχή που το σύμπαν είχε μόνο το 5% περίπου της σημερινής ηλικίας του και μόλις είχαν αρχίσει να εμφανίζονται οι πρώτοι γαλαξίες.

Οι επιστήμονες δεν περίμεναν να βρουν μία τόσο μεγάλη μαύρη τρύπα στην κοσμική «αυγή» του σύμπαντος, τόσο νωρίς δηλαδή στην κοσμική ιστορία. Κανείς δεν έχει μια επιστημονική εξήγηση με ποιo τρόπο είναι δυνατό να σχηματίσθηκε ένα τέτοιο τεράστιο αντικείμενο σε ένα τόσο σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα μετά τη γέννηση του σύμπαντος.

Καθώς ένας ενεργός γαλαξιακός πυρήνας (κβάζαρ) φιλοξενεί την εν λόγω γιγάντια μαύρη τρύπα, πρόκειται ταυτόχρονα για την ανακάλυψη του πιο μακρινού κβάζαρ που έχει ποτέ βρεθεί. O προηγούμενος κάτοχος του ρεκόρ του πιο μακρινού κβάζαρ, ήταν ένα που είχε εντοπισθεί, όταν το σύμπαν ήταν περίπου 800 εκατ. ετών.

Τα κβάζαρ είναι ανάμεσα στα φωτεινότερα αντικείμενα στο σύμπαν. Η ενέργειά τους πιστεύεται ότι παράγεται από τη διαρκή ανάπτυξη μιας μαύρης τρύπας-γαργαντούα, που τροφοδοτείται συνεχώς «καταβροχθίζοντας» την ύλη (από αέρια έως ολόκληρα άστρα) στο κέντρο του μεγάλου γαλαξία τους.

Το συγκεκριμένο κβάζαρ ULAS J1342+0928, ένας από τους πρώτους γαλαξίες του σύμπαντος, εκτιμάται ότι διαθέτει μια μαύρη τρύπα με μάζα 800 εκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από τη μάζα του Ήλιου μας. Η ύπαρξη μιας τόσο μεγάλης μαύρης τρύπας στο πρώιμο σύμπαν αναμένεται να οδηγήσει σε αναθεώρηση των έως τώρα θεωρητικών μοντέλων για τις δυνατότητες πρώιμης ανάπτυξης των μαύρων οπών.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον αστρονόμο Εδουάρδο Μπανάδος, του Ινστιτούτου Επιστημών Κάρνεγκι στην Καλιφόρνια, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature» πραγματοποίησαν τις παρατηρήσεις τους με τα δύο τηλεσκόπια Gemini σε Χαβάη και Χιλή. Όπως είπαν, εκτιμούν ότι στο σύμπαν υπάρχουν μόνο 20 έως 100 τόσο μακρινά και φωτεινά κβάζαρ.

Και δύο πρώιμοι γαλαξίες-γολιάθ

Εξάλλου, επίσης στο «Nature» μια άλλη ομάδα επιστημόνων, με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή αστρονομίας Νταν Μαρόουν, του πανεπιστημίου της Αριζόνα, ανακοίνωσε την ανακάλυψη δύο απρόσμενα κολοσσιαίων γαλαξιών στο πρώιμο σύμπαν.

Εκτιμάται ότι κατά τη στιγμή της παρατήρησής τους με το τηλεσκόπιο ALMA του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου (ESO) στη Χιλή, οι δύο γαλαξίες είχαν ηλικία σχεδόν 800 εκατομμυρίων ετών μετά το «Μπιγκ Μπανγκ» και το φως τους χρειάσθηκε περίπου 13 δισεκατομμύρια χρόνια για να φθάσει στη Γη.

Το ζεύγος των «γολιάθ», με την κοινή ονομασία SPT0311-58, είναι τόσο μεγάλο που σχεδόν καταρρίπτει τις έως τώρα θεωρίες για το πώς εξελίχθηκε το σύμπαν. Ο ένας από τους δύο γαλαξίες είναι ο μεγαλύτερος που έχει ποτέ βρεθεί από την εποχή που το σύμπαν είχε ηλικία έως ενός δισεκατομμυρίου ετών μετά το «Μπιγκ Μπανγκ». Εκτιμάται ότι έχει μάζα περίπου όσο 273 δισεκατομμύρια ήλιοι, ενώ ο μικρότερος γαλαξίας έχει μάζα «μόνο» 40 δισεκατομμύρια ηλιακές μάζες.

«Οποιοσδήποτε από τους δύο γαλαξίες από μόνος του θα ήταν μια ακραία περίπτωση και παρόλα αυτά βρήκαμε δύο μαζί», δήλωσε ο Κρις Χέιγουορντ του Κέντρου Υπολογιστικής Αστροφυσικής του Ινστιτούτου Flatiron της Νέας Υόρκης.

«Πιθανώς υπάρχουν μόνο ελάχιστα τέτοια αντικείμενα σε ολόκληρο τον ουρανό. Είμαστε τυχεροί που βρήκαμε δύο από αυτά» δήλωσε ο Μαρόουν.

Γύρω από το ζευγάρι των γαλαξιών υπάρχει μια ακόμη μεγαλύτερη άλως σκοτεινής ύλης που τους περιβάλλει και η οποία υπολογίσθηκε ότι έχει μάζα τουλάχιστον ένα τρισεκατομμύριο φορές μεγαλύτερη από τον Ήλιο μας.

«Πρόκειται για μια από τις πιο σπάνιες και ακραίες συσσωματώσεις σκοτεινής ύλης στο σύμπαν» δήλωσε ο Χέιγουορντ. Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι καθώς οι δύο γαλαξίες βρίσκονται πολύ κοντά, σύντομα θα συγχωνευθούν και θα δημιουργήσουν τον μεγαλύτερο γαλαξία στην ιστορία του σύμπαντος.

Να δικαιολογουν τα μισθά

Οτι κατι κανουν και ανακαλυπτουν πραγματα που δεν μπορουν να επαληθευτουν διοτι ειναι μερικα δισεκατομυρια ετη φωτος μακρυα, πιασε το αυγο και κουρευτο δηλαδη. Και χαλανε ενα σωρο λεφτα και στον επιταχυντη στην ελβετια, ψαχνουν λεει το σωματιδιο του Θεου, αλλα βρηκαν την κουτσουλια απο το περιστερι που τους το μπλοκαρε.

George

Υπάρχει μόνο ένα σύμπαν με βάση την έννοια της λέξης. Απλώς αυτό που θεωρούμε εμείς ως σύμπαν είναι ένα μικρό υποσύνολο. Big bangs γίνονται διαρκώς σε διάφορα μέρη του "μεγάλου". Κάποια νέα υποσύνολα γεννιούνται, κάποια παλιά πεθαίνουν. Η ενέργεια και η ύλη μεταφέρονται από το ένα στο άλλο. Από τον θάνατο κάποιου άλλου βρέθηκε η απαιτούμενη ενέργεια και ύλη για να δημιουργηθεί το δικό μας. Αργότερα, μπορεί να προστέθηκαν και τμήματα άλλων υποσυνόλων στο δικό μας ή και του δικού μας να μετακόμισαν σε άλλα. Ειδικά αυτά που είναι στις εξωτερικές στοιβάδες. Κάπως σαν τα ηλεκτρόνια που κυκλοφορούν μεταξύ ατόμων ή ριζών.

mk

Ακομα και σε ενα τέτοιο θέμα, θα υπάρξουν οι τενεκέδες που θα σχολιάσουν για την Ελλάδα, την οικονομια μας, τον Τσιπρα! Ειναι οι ίδιοι πουθενάδες που τους δείχνεις το φεγγάρι και αυτοι κοιτάνε το δάχτυλο, που πάνε στο εξωτερικο και ψάχνουν για σουβλατζίδικα, που νομιζουν οτι ολος ο κόσμος μιλάει Ελληνικά, και οτι η Ελλάδα ειναι το κέντρο του κοσμου! Στον μικρόκοσμο τους μονιμως!

axinos

Παίδες ξέρει κανείς να μου λύσει την απορία με ποιό τρόπο οι επιστήμονες ανακαλύπτουν ουράνια σώματα τόσο απιθανομακριά από το ηλιακό μας σύστημα; Κάτι έχω ακούσει για ραδιοσήματα ή κάτι τέτοιο, αλλά με τι ταχύτητα απόκρισης κινούνται έτσι ώστε να συλλέγουμε πληροφορίες, όταν η πιο γρήγορη μετρημένη ταχύτητα είναι η ταχύτητα του φωτός;

kk

Η μέγιστη ταχύτητα είναι αυτή του φωτός. Με γυμνό μάτι μπορείς να δεις την Ανδρομέδα που είναι 2.5 εκατομμύρια έτη φωτός μακριά. Για ουράνια σώματα πιο μακριά έχουν ραντάρ για ραδιοκύματα τα οποία έχουν μεγαλύτερο πλάτος κύματος και φτάνει πιο μακριά, αλλά δεν τρέχουν πιο γρήγορα, απλά δεν αλλοιώνονται εύκολα. Αλλά όλα είναι ηλεκτρομαγνητικά κύματα. Και το φως που βλέπουμε ηλεκτρομαγνητικό κύμα είναι.

kk

Επίσης, να σου απαντήσω ότι δεν χρειάζεται να τρέχουν πιο γρήγορα για να τα συλλέγουμε τα ραδιοκύματα. Τρέχουν με την ταχύτητα του φωτός και θέλουν εκατομμύρια έτη φωτός για να φτάσουν. Την απόσταση την εντοπίζουν με τριγωνομετρία. Ξέρουν την περιστροφή της γης και παρατηρούν την μετακίνηση του σώματος από δύο διαφορετικά σημεία.

Βασίλης

Μελετώντας το φως που έρχεται ή ΔΕΝ έρχεται από κάποια περιοχή του σύμπαντος, συγκρίνοντας την φωτεινότητα του σώματος που το εκπέμπει με άλλων γνωστών σωμάτων κλπ. Και.. ναι, έχεις δίκιο. Από χρόνια μελετώνται εδώ στη γη και άλλες ακτινοβολίες που μας έρχονται. Ακτίνες Χ, υπέρυθρες κλπ κλπ. Τελευταία, προσπαθούν να βάζουν όργανα τέτοιων μετρήσεων σε τροχιά γύρω από τη γη, για να είναι πιό καθαρές οι ακτινοβολίες που εξετάζονται αλλά και οι φωτογραφίες που βγάζουν.

Tρέλα

αφηστε τα πολλα λογια θα μας καταπιει συντομα; αν Ναι να παμε να κανουμε καμια τελευταια τρελα

Βασίλης

Μάλλον, πρέπει να βιαστείς! Μας μένουν μόνο λίγα δισεκατομμύρια χρόνια μέχρι να μας καταπιεί ο δικός μας ήλιος και λίγα δεκάκις τρισεκατομμύρια χρόνια μέχρι να μας καταπιεί η συγκεκριμένη μαύρη "τρύπα"!

sent

"Βρίσκεται σε απόσταση 13 δισεκατομμυρίων ετών φωτός, δηλαδή έχει ηλικία μόλις 690 εκατομμυρίων ετών μετά την αρχική Μεγάλη Έκρηξη (Μπιγκ Μπανγκ)." Δηλαδή εμείς το είδαμε μετά από 13 δισεκατομμύρια χρόνια, Το ερώτημα είναι πως εμείς φτάσαμε εδώ μετά το μπιγκ-μπαγκ ακαριαία;

Καλοπροαίρετος

ΣΩΣΤΟΤΑΤΟ ερώτημα! Επίσης λένε πως όσο πιο μακριά μας είναι οι γαλαξίες τόσο πιο γρήγορα απομακρύνονται από εμάς με ταχύτητα που πλησιάζει αυτή του φωτός , άρα το φως τους θα μένει σχεδόν παγωμένο απ το σημείο που ξεκίνησαν και δεν θα έφτανε ποτέ σε εμάς..... Τέτοια ερωτήματα λύνονται αν δεχτούμε ότι το ορατό σύμπαν είναι στην επιφάνεια μιας ΥΠΕΡΣΦΑΙΡΑΣ που διαστέλλεται! Βέβαια μετά γεννιούνται πιο δύσκολα ερωτήματα του τύπου γιατί είμαστε κλειδωμένοι στις 3 διαστάσεις ενός 4-διάστατου Σύμπαντος? ....

Βασίλης

Γιατί, κλειδωμένοι σε τρείς διαστάσεις; Δεν περνάει ο χρόνος για μας; Δεν ξεγελάμε, έστω και λίγο, τον χρόνο με τις σημερινές μικρές μας ταχύτητες; Δεν κινούνται στον χρόνο (πιό αργά) οι αστροναύτες μας λόγω της ταχύτητας των διαστημοπλοίων, έστω και κατά χιλιοστά του sec; Δεν θα υπάρξουν μεγαλύτερες διαφορές χρόνου στα μελλοντικά διαστημικά ταξίδια;

Καλοπροαίρετος

Είναι δύσκολο να φανταστούμε την 4-η διάσταση , και ακόμα πιο δύσκολο να θεωρήσουμε το Χρόνο σαν 4-η διάσταση , και πάλι το ερώτημα παραμένει γιατί στις 3 διαστάσεις έχουμε ελευθερία κινήσεων και στο Χρόνο είμαστε σχεδόν φυλακισμένοι και πάμε μόνο προς 1 κατεύθυνση! Έχουμε πολλά να ανακαλύψουμε , οι επιστήμονες υποψιάζονται ότι υπάρχουν 11 Διαστάσεις για να εξηγηθεί και ο Μικρόκοσμος!!!

Βασίλης

Δεν φτάσαμε ακαριαία εδώ. Με την μεγάλη έκρηξη, η ύλη διασκορπίστηκε σ αυτό που λέμε σύμπαν, δημιουργώντας ταυτόχρονα Χώρο (γιατί δεν υπήρχε ούτε υπάρχει Χώρος χωρίς ύλη). Τοπικές συσσωρεύσεις ύλης, άρχισαν να έλκουν περισσότερη ύλη και να σχηματίζουν έτσι, ήλιους και πλανήτες. Χρειάστηκαν 9 δισεκατομμύρια χρόνια για να γίνουμε "εμείς".

ΓΙΔΟΒΟΣΚΟΣ ΜΕ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ

ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΜΕ ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΟΥ ΕΞΗΓΓΕΙΛΕ Ο ΠΑΠΠΑΣ;ΘΑ ΣΤΕΙΛΟΥΜΕ ΚΑΝΑ ΤΣΟΥΡΜΟ ΜΠΑΦΙΑΣΜΕΝΟΥΣ ΓΙΑ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΟΣ;

εδω εχουμε Μαυρη Τρυπα της οικονομιας

ικανη να καταπιει ολο το παγκοσμιο χρημα και να μην ξεχρεωσει!!!

Κλυταιμνηστρα

Εχει γινει λαθος στην ηλικια. Η γενηση του συμπαντος ειναι πολυ παλιοτερη αποτι εχουν υπολογισει. False alarm

Συριζαίος

Ξεχάσατε να βρείτε αν ήταν και κανένας Έλληνας που έφερνε καφέδες στην ερευνητική ομάδα.

Ααααχ

Γελαμε με την καταντια μας! Παντως πολυ καλο.

helomana-mesogeios-ab