Σ. Μαρκιόνε, ο άνθρωπος που κτίζει τη νέα αυτοκρατορία της Fiat
Κάποιοι τον θεωρούν μεγάλο οραματιστή. Κάποιοι άλλοι πάλι τον θεωρούν απλώς διανοητικά... διαταραγμένο! Ο λόγος για τον επικεφαλής της ιταλικής «Fiat», κ. Σέρτζιο Μαρκιόνε, ο οποίος μετά τη συμμαχία με την τρίτη μεγαλύτερη -πλην χρεοκοπημένη- αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία «Chrysler», βάζει τώρα πλώρη για το ευρωπαϊκό τμήμα της «General Motors».
Στόχος του η δημιουργία μίας νέας υπερδύναμης στην αυτοκινητοβιομηχανία με κέντρο τη «Fiat» - και όλα αυτά ενώ ο πλανήτης συγκλονίζεται από
Κάποιοι τον θεωρούν μεγάλο οραματιστή. Κάποιοι άλλοι πάλι τον θεωρούν απλώς διανοητικά... διαταραγμένο! Ο λόγος για τον επικεφαλής της ιταλικής «Fiat», κ. Σέρτζιο Μαρκιόνε, ο οποίος μετά τη συμμαχία με την τρίτη μεγαλύτερη -πλην χρεοκοπημένη- αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία «Chrysler», βάζει τώρα πλώρη για το ευρωπαϊκό τμήμα της «General Motors».
Στόχος του η δημιουργία μίας νέας υπερδύναμης στην αυτοκινητοβιομηχανία με κέντρο τη «Fiat» - και όλα αυτά ενώ ο πλανήτης συγκλονίζεται από τη χειρότερη οικονομική κρίση των τελευταίων ετών.
Τα φιλόδοξα σχέδια του κ. Μαρκιόνε προβλέπουν την ανεξαρτητοποίηση της «Fiat Auto» από τα υπόλοιπα τμήματα της εταιρείας και την ένωσή της με τις «Opel / Vauxhall», «Saab» και τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις της GM, καθώς και το τμήμα της «Fiat» στην «Chrysler». Από τη συνένωση αυτή αναμένεται να προκύψει μια νέα εταιρεία με έσοδα ύψους 106 δισ. δολαρίων και πωλήσεις της τάξης των 6 έως 7 εκατ. οχημάτων τον χρόνο, η οποία θα καταλάβει τη δεύτερη σε μέγεθος θέση στη γενική κατάταξη μετά την «Toyota», αφήνοντας πίσω της μεγαθήρια του χώρου όπως είναι η «Renault / Nissan», η «Ford», η «Volkswagen», αλλά και η ίδια η GM.
Το μεγάλο «στοίχημα» στα σχέδια του κυρίου Μαρκιόνε δεν είναι άλλο από το να κερδίσει την «Opel», η οποία έχει μεν την έδρα της στη Γερμανία, αποτελεί όμως τη ραχοκοκαλιά των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων της «General Motors». Για να πετύχει κάτι τέτοιο, όμως, θα πρέπει πρώτα να κάμψει τις αντιδράσεις της γερμανικής πολιτικής ηγεσίας, καθώς και των ισχυρών γερμανικών συνδικάτων, που ανησυχούν για την απώλεια θέσεων εργασίας.
Ο ίδιος χαρακτήρισε την εν λόγω σύμπραξη «μηχανολογικά και βιομηχανικά ιδανική» και εξέφρασε την ελπίδα ότι η συναλλαγή θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Μαΐου, ώστε οι μετοχές της νέας εταιρείας -η οποία πιθανώς θα ονομαστεί «Fiat / Opel»-, να εγγραφούν στα διεθνή χρηματιστήρια μέχρι το τέλος του καλοκαιριού.
Η συμφωνία με την «Chrysler»
Πριν από όλα αυτά, όμως, ο σινιόρε Μαρκιόνε έχει να νοικοκυρέψει την πολύπαθη «Chrysler», η απόκτηση της οποίας ουσιαστικά και τυπικά θα ολοκληρωθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Επειτα από διαπραγματεύσεις εβδομάδων, αμερικανική κυβέρνηση, διοικητικά στελέχη και εργατικά συνδικάτα «τα βρήκαν» και έτσι η «Chrysler» θα περάσει σταδιακά στα χέρια του τολμηρού Ιταλού.
Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία χρεοκοπίας, για την οποία η αμερικανική εταιρεία κατέθεσε αίτηση στις 30 Απριλίου, η «Fiat» θα αποκτήσει τον έλεγχο του 20% της «Chrysler», ποσοστό που αναμένεται να αυξηθεί όταν αποπληρωθούν τα δάνεια που έχει λάβει η αμερικανική εταιρεία από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση. Παράλληλα, η «Fiat» θα καταλάβει τρεις θέσεις στο 9μελές διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας που θα προκύψει, ενώ ο ίδιος ο κ. Μαρκιόνε αναμένεται να αναλάβει καθήκοντα διευθύνοντα συμβούλου!
Το ερώτημα βέβαια στα χείλη όλων είναι γιατί ο κ. Μαρκιόνε πιστεύει ότι θα μπορέσει να τα βγάλει πέρα με μια τόσο δύσκολη περίπτωση όπως η «Chrysler», η οποία είχε εξάλλου απορρίψει προσφορές από ισχυρά ονόματα όπως η «Daimler», ενώ πεπειραμένοι διαχειριστές όπως οι μέχρι πρότινος ιδιοκτήτες της (της επενδυτικής «Cerberus Capital Partners») δεν τα κατάφεραν να τη βγάλουν από το αδιέξοδο. Η απάντηση είναι ότι το έχει ήδη κάνει μια φορά στο παρελθόν με τη «Fiat»...
Νέα στελέχη και ρίσκο αλλαγών
Οταν το 2004 η ιταλική εταιρεία βρισκόταν στο χείλος της καταστροφής, η πλειοψηφούσα οικογένεια Ανιέλι εμπιστεύτηκε την τύχη της στον κ. Μαρκιόνε, ο οποίος τότε διοικούσε κάποια άλλη από τις επιχειρήσεις της οικογένειας. Η στρατηγική του σήμερα για την «Chrysler» αναμένεται να έχει πολλά κοινά με εκείνη που εφάρμοσε τότε στη «Fiat».
Τότε είχε «χτίσει» την εταιρεία από την αρχή μέσα σε 60 μέρες, δείχνοντας την έξοδο σε στελέχη που είχαν μείνει πολύ καιρό στην εταιρεία και τα οποία δεν κατανοούσαν τη νέα δυναμική που είχε διαμορφωθεί στην αγορά. Στη θέση τους έφερε μια ομάδα νέων στελεχών, που ανταποκρίνονταν στην ανάγκη για διαφάνεια και ταχύτητα.
Το μοντέλο που θα επιλέξει για να διοικήσει την «Chrysler» λέγεται ότι θα είναι παρόμοιο με εκείνο που επέλεξε ο κ. Κάρλος Γκοσν όταν η «Renault» συμμάχησε με τη «Nissan». Ετσι, ο κ. Μαρκιόνε θα μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα στις δύο εταιρείες και θα φέρει νέα ομάδα στελεχών, που δεν θα διστάσει να κάνει αλλαγές. Αν τελικά προστεθεί στην εξίσωση και η «Opel», ο Ιταλός επιχειρηματίας έχει δηλώσει ότι θα παραιτηθεί από τη θέση του non-executive αντιπρόεδρου που κατέχει στη «UBS», ώστε να δώσει όλο του τον εαυτό στο νέο φιλόδοξο εγχείρημά του.
WHO IS WHO
- Το 1925 ο επιχειρηματίας Ουόλτερ Κράισλερ από το Ντιτρόιτ των ΗΠΑ ιδρύει την ομώνυμη εταιρεία αυτοκινήτων
- Από το 1938 και για τέσσερα χρόνια η «Chrysler» θεωρείται η Νο 2 εταιρεία αυτοκινήτων μετά την «General Motors»
- Το 1979 η εταιρεία σώζεται από τη χρεοκοπία χάρη στην επέμβαση του Κογκρέσου και του προέδρου Κάρτερ, ο οποίος της χορηγεί εγγυήσεις δανείων ύψους 1,5 δισ. δολαρίων
- Το 1987 η «Chrysler» εξαγοράζει την «American Motors Corp»
- Το 1998 η «Daimler-Benz» εξαγοράζει την «Chrysler» έναντι $36 δισεκατομμυρίων
- Το 2007 η «Chrysler» περνάει στα χέρια της «Cerberus Capital Management» έναντι 5 δισ. δολαρίων
- Το 2008 η εταιρεία βρίσκεται για άλλη μια φορά στα πρόθυρα οικονομικής κατάρρευσης και λαμβάνει ενίσχυση 4 δισ. δολαρίων από την κυβέρνηση Μπους
- Μάιος 2009: η εταιρεία περνάει ουσιαστικά υπό τον έλεγχο της «Fiat»
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr