Αντικίνητρα στην προσέλκυση επενδυτών σε μαρίνες και «σκαφάτων»
Αντικίνητρα στην προσέλκυση επενδυτών σε μαρίνες και «σκαφάτων»
Η απόφαση επιβολής τελών πλεύσης και παραμονής (ΤΠΠ) στα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής αποφασίστηκε με σκοπό την απλοποίηση και ενοποίηση των πολλαπλών τελών και επιβαρύνσεων
Η απόφαση επιβολής τελών πλεύσης και παραμονής (ΤΠΠ) στα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής αποφασίστηκε με σκοπό την απλοποίηση και ενοποίηση των πολλαπλών τελών και επιβαρύνσεων που προέρχονται από ποικίλες διατάξεις, προκαλούν γραφειοκρατία και ταλαιπωρία στους ιδιοκτήτες σκαφών χωρίς μέχρι σήμερα να επέρχεται ουσιαστικό οικονομικό αποτέλεσμα προς όφελος του Δημοσίου.
Εάν και εφόσον o ειδικός φόρος που επιβλήθηκε με τον Ν.3790/2009, οι ανταποδοτικές εισφορές του Ν.2743/99, ο φόρος πολυτελείας και τα λοιπά παράβολα αμελητέας αξίας, αντικατασταθούν από το ΤΠΠ, τότε ξεκαθαρίζει το πλαίσιο και ταυτόχρονα γνωρίζει ο ιδιοκτήτης ενός σκάφους τι πρόκειται να καταβάλλει επισκεπτόμενος τη χώρα μας με το σκάφος του.
Ταυτόχρονα το κράτος θα εισπράξει επιτέλους χρήματα αφού μέχρι τώρα αυτό στάθηκε αδύνατο λόγω της περιπλοκότητας, ασάφειας των διατάξεων και αδυναμίας συντονισμού των εισπρακτικών μηχανισμών.
Θεωρητικώς θα έλεγε κανείς ότι το νέο μέτρο είναι λογικό, δίκαιο και φανερώνει κοινωνική ευαισθησία αφού οι κάτοχοι των σκαφών αναψυχής ανήκουν στους «έχοντες» που πρέπει επιτέλους και αυτοί να συνεισφέρουν στο χρεοκοπημένο ελληνικό δημόσιο.
Όπως επισημαίνουν στο «protothema.gr» άνθρωποι της αγοράς «η επιτυχία του προγράμματος βασίζεται σε μία ιδιαίτερα ριψοκίνδυνη παραδοχή: Ότι δηλαδή ο αριθμός των σκαφών αναψυχής που ελλιμενίζονται στην Ελλάδα θα παραμείνει σταθερός ή/και θα αυξηθεί μετά την εφαρμογή του ΤΠΠ».
Προκύπτουν όμως κάποια … «αλλά» τα οποία μπορεί να οδηγήσουν την πολιτική που έχει επιλεγεί από την κυβέρνηση στα…βράχια.
Ειδικότερα, όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ το ύψος του ΤΠΠ είναι δυσανάλογα υψηλότερο των επιβαρύνσεων που εφαρμόζονταν έως σήμερα στα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής. Εως τώρα η είσπραξη της ειδικής ετήσιας εισφοράς που καθιερώθηκε με το Ν.3790/2009 και μετέπειτα με το Αρ.64 του Ν.3842/2010 δεν υλοποιήθηκε ποτέ καθώς ουδέποτε εκδόθηκε η αντίστοιχη Υπουργική απόφαση.
«Το θέμα είναι πως θα αντιδράσουν λοιπόν τώρα οι ιδιώτες που θα κληθούν να καταβάλλουν ΤΠΠ τα οποία σε πολλές περιπτώσεις θα ξεπερνούν ακόμη και τα ετήσια τέλη ελλιμενισμού που πληρώνουν στις μαρίνες. Είναι ορατός ο κίνδυνος ένα μέρος τους να αποχωρήσει από τη χώρα μας. Και αυτό γιατί το σκάφος δεν είναι ούτε ξενοδοχείο ούτε κατάστημα ούτε άλλη ακίνητη περιουσία για να αντέξει τις όποιες οικονομικές επιβαρύνσεις και νέα φοροεισπρακτικά μέτρα, είναι πολύ πιο εύκολο να βάζει μπροστά τις μηχανές και να φεύγει προς άλλους πιο φιλόξενους λιμένες του εξωτερικού» τονίζουν οι ίδιοι κύκλοι της αγοράς:
«Τα υπό ξένη σημαία σκάφη που ελλιμενίζονται στις επαρχιακές μαρίνες του Αιγαίου και του Ιονίου θα αποπλεύσουν για Τουρκία και Κροατία αντίστοιχα. Και τότε αντί να εισπράξει το κράτος έσοδα μέσω του ΤΠΠ, χάσει πολύ περισσότερα από απώλεια φόρων και ΦΠΑ».
Σύμφωνα με την Ένωση Μαρινών Ελλάδας, μόνο το ΦΠΑ που έχει χαθεί από την αποχώρηση του 25% των σκαφών τα δύο τελευταία χρόνια ξεπερνά τα 40 εκατομμύρια ευρώ. Εάν εξαιτίας του ΤΠΠ αποχωρήσουν και άλλα σκάφη, δεν θα υπάρξει οικονομικό όφελος για το Δημόσιο.
Σε μία χώρα όπου αναζητείται απελπισμένα οικονομική ανάπτυξη, όπου καλούνται οι ξένοι επενδυτές προσφέροντάς τους γη και ύδωρ, όπου ο Θαλάσσιος Τουρισμός και οι μαρίνες αποτελούν ελπίδα και προοπτική ευημερίας της περιφέρειας και των πόλεων κατά μήκος της πλούσιας ακτογραμμής και των νήσων της, δεν υπάρχουν κίνητρα προσέλκυσης σκαφών αναψυχής.
«Επιβάλλουν ΤΠΠ στα σκάφη αναψυχής. Μήπως αντί για τέλη και φόρους θα έπρεπε να σκεφτούν πως θα προσελκύσουν τα ξένα επαγγελματικά και ιδιωτικά σκάφη;» αναρωτιούνται οι ειδικοί του χώρου και προσθέτουν:
«Η επικαιρότητα της επίσκεψης του πρωθυπουργού στο Κατάρ και το σχέδιο εκποίησης/δημιουργίας 48 μαρινών του ΤΑΙΠΕΔ πώς συνάδουν με την επιβολή του ΤΠΠ; Μήπως στο άκουσμα του ΤΠΠ οι υποψήφιοι επενδυτές θεωρήσουν ότι δεν έχουμε ακόμη καταλήξει στο τι θέλουμε;»
Τα κίνητρα
Μεγάλη ανησυχία υπάρχει όσο αφορά τα κίνητρα που θα δίνονταν για την ανάπτυξη του Θαλάσσιου Τουρισμού στην Ελλάδα.
«Η άρση του καμποτάζ που είχε ανακοινώσει η Υπουργός Τουρισμού δεν υλοποιείται στα σκάφη αναψυχής. Άραγε ποιοι και γιατί δεν επιθυμούν να έρθουν τα ξένα επαγγελματικά σκάφη στην Ελλάδα; Η Ένωση Αξιωματικών και κατώτερων πληρωμάτων θαλαμηγών δηλώνει υπέρ της άρσης του καμποτάζ υπό προϋποθέσεις. Μήπως όμως, το ΤΠΠ αποτελέσει αιτία αύξησης της ανεργίας και νέας απώλειας θέσεων ναυτικών;» τονίζουν οι επαγγελματίες του χώρου και προσθέτουν:
«Δεν υπάρχει ακόμη πλαίσιο χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) στην Ελλάδα όπως στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες ώστε να ενισχυθεί η αγορά και παραμονή του σκάφους στη χώρα μας.
Ενώ στα ξενοδοχεία μειώθηκε ο ΦΠΑ στο 6,5%, στον ελλιμενισμό και στις υπηρεσίες των μαρινών παραμένει 23% με αποτέλεσμα να μην μπορούν να είναι ανταγωνιστικές οι ελληνικές μαρίνες και ναυπηγεία όταν ο ΦΠΑ είναι 23% ενώ στην Τουρκία είναι μηδέν».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα