Επιφυλάξεις για αντισυνταγματικότητα για το νέο φορολογικό
Επιφυλάξεις για αντισυνταγματικότητα για το νέο φορολογικό
Εστιάζονται στην άνιση μεταχείριση μεταξύ φορολογουμένων με ίδια ποσά εισοδήματος, αλλά προερχόμενα από διαφορετικές πηγές…
UPD:
9
ΣΧΟΛΙΑ
Ζητήματα αντισυνταγματικότητας για μια σειρά μέτρα που θα ισχύουν για τα εισοδήματα που θα αποκτηθούν εφέτος, εγείρει η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής, με την έκθεση της που συνοδεύει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο που αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα.
Οι επιφυλάξεις εστιάζονται στην άνιση μεταχείριση μεταξύ φορολογουμένων με ίδια ποσά εισοδήματος, αλλά προερχόμενα από διαφορετικές πηγές. Σύμφωνα με έκθεση που συνέταξε η υπηρεσία, η διαφορετική φορολόγηση των φυσικών προσώπων (άλλη κλίμακα για μισθωτούς άλλης για επαγγελματίες κ.α) ενδέχεται να μην είναι συμβατές με τη διάταξη του Συντάγματος, η οποία προβλέπει ότι «οι Έλληνες πολίτες συμμετέχουν στα δημόσια βάρη χωρίς διακρίσεις, ανάλογα με τις δυνάμεις τους».
Η Επιτροπή διαπιστώνει ότι με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, προκαλούνται αδικίες σε βάρος φορολογουμένων με χαμηλό εισόδημα καθώς επιβάλλονται μεγαλύτερα φορολογικά βάρη σε φορολογούμενους με μικρότερο εισόδημα προερχόμενο από μια πηγή σε σύγκριση με άλλους με μεγαλύτερο εισόδημα το οποίο προέρχεται από περισσότερες πηγές.
Επιπλέον, η επιστημονική υπηρεσία της Βουλής θεωρεί πως αντίκειται στο Σύνταγμα η θέσπιση εισοδηματικού ορίου 45.000 ευρώ για τη χορήγηση των νέων επιδομάτων ύψους 500 ευρώ το χρόνο για κάθε παιδί στις πολύτεκνες οικογένειες.
Όπως τονίζεται «δεν είναι, επίσης, συνταγματικώς ανεκτές, ρυθμίσεις με τις οποίες ορισμένες πολύτεκνες οικογένειες εξαιρούνται της ανωτέρω ειδικής κρατικής φροντίδος... Η θέσπιση δε, τέτοιων εξαιρέσεων με κριτήρια αναγόμενα στο εισόδημα των πολυτέκνων οικογενειών δεν είναι συνταγματικώς επιτρεπτή». Αντιθέτως η Επιτροπή θεωρεί πως δεν αντίκειται στο Σύνταγμα η θέσπιση του εισοδηματικού ορίου για τη χορήγηση του ίδιου επιδόματος στις τρίτεκνες οικογένειες.
Το Επιστημονικό Συμβούλιο εκφράζει όμως πολλαπλές επιφυλάξεις και για την κατάργηση του αφορολόγητου ορίου εισοδήματος που προβλέπει το νομοσχέδιο. Σημειώνει, μάλιστα, ότι το συγκεκριμένο μέτρο ενδεχομένως να μην είναι συμβατό με την αρχή της φορολόγησης «με βάση τη φοροδοτική ικανότητα, το σεβασμό της αξίας του ανθρώπου και την υποχρέωση προστασίας της οικογένειας και της παιδικής ηλικίας».
Οι επιφυλάξεις εστιάζονται στην άνιση μεταχείριση μεταξύ φορολογουμένων με ίδια ποσά εισοδήματος, αλλά προερχόμενα από διαφορετικές πηγές. Σύμφωνα με έκθεση που συνέταξε η υπηρεσία, η διαφορετική φορολόγηση των φυσικών προσώπων (άλλη κλίμακα για μισθωτούς άλλης για επαγγελματίες κ.α) ενδέχεται να μην είναι συμβατές με τη διάταξη του Συντάγματος, η οποία προβλέπει ότι «οι Έλληνες πολίτες συμμετέχουν στα δημόσια βάρη χωρίς διακρίσεις, ανάλογα με τις δυνάμεις τους».
Η Επιτροπή διαπιστώνει ότι με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, προκαλούνται αδικίες σε βάρος φορολογουμένων με χαμηλό εισόδημα καθώς επιβάλλονται μεγαλύτερα φορολογικά βάρη σε φορολογούμενους με μικρότερο εισόδημα προερχόμενο από μια πηγή σε σύγκριση με άλλους με μεγαλύτερο εισόδημα το οποίο προέρχεται από περισσότερες πηγές.
Επιπλέον, η επιστημονική υπηρεσία της Βουλής θεωρεί πως αντίκειται στο Σύνταγμα η θέσπιση εισοδηματικού ορίου 45.000 ευρώ για τη χορήγηση των νέων επιδομάτων ύψους 500 ευρώ το χρόνο για κάθε παιδί στις πολύτεκνες οικογένειες.
Όπως τονίζεται «δεν είναι, επίσης, συνταγματικώς ανεκτές, ρυθμίσεις με τις οποίες ορισμένες πολύτεκνες οικογένειες εξαιρούνται της ανωτέρω ειδικής κρατικής φροντίδος... Η θέσπιση δε, τέτοιων εξαιρέσεων με κριτήρια αναγόμενα στο εισόδημα των πολυτέκνων οικογενειών δεν είναι συνταγματικώς επιτρεπτή». Αντιθέτως η Επιτροπή θεωρεί πως δεν αντίκειται στο Σύνταγμα η θέσπιση του εισοδηματικού ορίου για τη χορήγηση του ίδιου επιδόματος στις τρίτεκνες οικογένειες.
Το Επιστημονικό Συμβούλιο εκφράζει όμως πολλαπλές επιφυλάξεις και για την κατάργηση του αφορολόγητου ορίου εισοδήματος που προβλέπει το νομοσχέδιο. Σημειώνει, μάλιστα, ότι το συγκεκριμένο μέτρο ενδεχομένως να μην είναι συμβατό με την αρχή της φορολόγησης «με βάση τη φοροδοτική ικανότητα, το σεβασμό της αξίας του ανθρώπου και την υποχρέωση προστασίας της οικογένειας και της παιδικής ηλικίας».
Αμφισβητεί επίσης την εγκυρότητα του μέτρου της φορολόγησης εισοδημάτων κάτω από το ελάχιστο όριο διαβίωσης και υπενθυμίζει ότι σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ. το κατώφλι κινδύνου φτώχειας ανέρχεται στο ποσό των 5.951 ευρώ ετησίως ανά άτομο.
UPD:
9
ΣΧΟΛΙΑ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα