Πρακτικές ...Big Brother επιβάλλει στον φοροελεγκτικό μηχανισμό του κράτους το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, που θεσπίζει μηχανισμούς "εξ αποστάσεως" παρακολούθησης των φορολογουμένων και συστήματα ηλεκτρονικής επιβολής και πληρωμής των προστίμων.
Με το φορολογικό νομοσχέδιο, παρακάμπτεται η ανάγκη διενέργειας "επιτόπιου" έλεγχου και καθιερώνεται ότι ο έλεγχος του φορολογούμενου μπορεί να γίνει χωρίς να πηγαίνουν οι ελεγκτές στις επιχειρήσεις. Ο φορολογούμενος θα παραλαμβάνει απλά το .. «ραβασάκι» με το πρόστιμο.
Επίσης καθιερώνεται και ηλεκτρονικό παράβολο για πληρωμές στο δημόσιο, καθώς στο υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν πως κοστίζει πολλά εκατομμύρια η εκτύπωση των παραβόλων του δημοσίου.
Για να ολοκληρωθεί το high-tech "χαράτσωμα", το ίδιο νομοσχέδιο προβλέπει ότι οι ταμειακές μηχανές όλων των καταστημάτων (και στο μπακάλικο στο τελευταίο χωριό της Ελλάδας) θα πρέπει να έχουν online σύνδεση με τη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων. Οι επιχειρηματίες θα υποχρεούνται να στέλνουν ηλεκτρονικά δεδομένα για τις πωλήσεις τους στο υπουργείο και, σε περιπτώσεις που δεν τα στέλνουν, απειλούνται με πρόστιμο από 200 έως 5.000 ευρώ.
Αν συνυπολογίσει κανείς ότι πλέον η φορολογική δίκη μπορεί να γίνει και ερήμην του φορολογουμένου, εφόσον έχει ειδοποιηθεί τρεις μέρες πριν για τη διενέργειά της, ότι η εφορία θα υπολογίζει από μόνη της το ΦΠΑ αν παραλείψει να στείλει κάποιος τη δήλωσή του, ότι με βάση τα νέα τεκμήρια προκύπτει αυτομάτως το ελάχιστο εισόδημα και ο φόρος που αναλογεί στους πολίτες ασχέτως του τι δηλώνουν οι ίδιοι ως εισόδημα, προκύπτει ότι το υπουργείο Οικονομικών βρήκε τη "λύση" στο πρόβλημα της γραφειοκρατίας και στις «στενές επαφές» με τους εφοριακούς.
Κλείσιμο
"Ψυχολογικό τραύμα" ο έλεγχος της εφορίας
Είναι ενδεικτικό ότι στην αιτιολογική έκθεση του νόμου, το υπουργείο Οικονομικών επικαλείται … ψυχολογικούς λόγους για να μην γίνονται επιτόπιοι έλεγχοι!
Όπως αναφέρεται εκεί, με τον νέο «αυτό τρόπο ελέγχου επιδιώκεται αφενός η εξοικονόμηση παραγωγικού χρόνου για τις ελεγκτικές υπηρεσίες… και αφετέρου η μη όχληση και ψυχολογική πίεση των ελεγχόμενων λόγω της διενέργειας του ελέγχου στην επαγγελματική εγκατάστασή τους".
Πρόκειται για ένα νέο σύστημα «έλεγχων από το γραφείο» -όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται. Προστίθεται ένα άρθρο στον Κώδικα ΦΠΑ που προβλέπει «μια ευέλικτη μορφή ελέγχου από το φάκελο του υποκειμένου και με βάση πληροφορίες από άλλες υπηρεσίες (π.χ. Σ.Δ.Ο.Ε.) ή από διασταυρώσεις από τη Γ.Γ.Π.Σ., χωρίς να απαιτείται μετάβαση των ελεγκτών στην επαγγελματική του εγκατάσταση, εκτός εάν αυτό κρίνεται απαραίτητο και εκδίδεται μερική πράξη προσδιορισμού του Φ.Π.Α., χωρίς απαραίτητα να ελέγχονται και οι άλλες φορολογίες».
Ο υπουργός Οικονομικών θα καθορίσει κριτήρια για το πότε θα γίνεται "έλεγχος γραφείου" και πότε "επιτόπιος έλεγχος", αλλά και τις τεχνικές ελέγχου με τις οποίες θα προσδιορίζονται τα έσοδα του υποκειμένου, ώστε να γίνει σαφές το πλαίσιο αρχών με βάση το οποίο θα διενεργούνται οι προβλεπόμενοι έλεγχοι.
"Από το γραφείο" θα υπολογίζει ο ελεγκτής έφορος:
- αν τα βιβλία και στοιχεία του φορολογουμένους έχουν παραβάσεις από ελέγχους ΣΔΟΕ κλπ
- αν ο υπόχρεος παρέλειψε να δηλώσει ή δήλωσε ανακριβώς τη φορολογητέα αξία,
- αν υπολόγισε εσφαλμένα τα ποσοστά ή τις εκπτώσεις, κλπ.
e-παράβολο κατά της … περιθωριοποίησης
Την ίδια στιγμή καθιερώνεται και η πληρωμή στο δημόσιο με ηλεκτρονικού παράβολο, από ΚΕΠ, Τράπεζες κλπ. και με πληρωμή σε μετρητά, πιστωτική κάρτα, μέσω web banking, μέσω τηλεφώνου ή κινητής τηλεφωνίας, μέσω Αυτόματων Tαμειακών Mηχανών κλπ.
Το υπουργείο Οικονομικών επικαλείται δύο βασικούς λόγους χρήσης του μέτρου:
- "να καταργηθεί η περιθωριοποίηση που βιώνουν οι ψηφιακά ή κοινωνικά αποκλεισμένες ομάδες πολιτών"
- "μείωση του διοικητικού κόστους για τις προσφερόμενες υπηρεσίες από το Κράτος προς τους πολίτες".
Όπως αναφέρεται μάλιστα, το σημερινό ετήσιο κόστος για το κράτος για την παραγωγή και πώληση 20.000.000 παραβόλων υπολογίζεται σε 30.000.000 ευρώ τουλάχιστον και συνίσταται σε: κόστος για την προμήθεια ειδικού υδατογραφημένου χαρτιού, κόστος για τα διπλότυπα είσπραξης, κόστος για την εκτύπωση, κόστος για την κεντρική αποθήκευση και την διακίνηση προς τις 288 Δ.Ο.Υ. των παραβόλων, κόστος για την αποθήκευση, διαχείριση και διάθεσή τους από τις Δ.Ο.Υ., κόστος για την διαχείριση και αποθήκευση από τον φορέα που παραλαμβάνει το παράβολο (συν το κόστος για τον πολίτη που μετακινείται για να προμηθευτεί και για να καταθέσει το παράβολο).
Επιπλέον στο υπουργείο Οικονομικών συνυπολογίζουν και το κόστος από εφοριακούς που "βάζουν στην τσέπη" τα λεφτά από παράβολα, αλλά και τα πλαστά έντυπα που κυκλοφορούν.
e-λογιστήρια
Οι επιτηδευματίες που εκδίδουν αποδείξεις λιανικής πώλησης ή παροχής υπηρεσιών με χρήση φορολογικών ταμειακών μηχανών, υποχρεούνται με το νομοσχέδιο να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά τα δεδομένα των φορολογικών στοιχείων που εκδίδονται, σε βάση δεδομένων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών.
Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών ορίζονται: α) η έκταση εφαρμογής και οι ειδικότερες υποχρεώσεις των επιτηδευματιών, β) η διαδικασία και οι τεχνικές προδιαγραφές διαβίβασης των δεδομένων, γ) τα εν γένει οργανωτικά και τεχνικά μέτρα για την ασφάλεια της επεξεργασίας των δεδομένων, δ) η διαδικασία και τα αρμόδια όργανα για την επιβολή του προστίμου και τον τρόπο βεβαίωσης και είσπραξής καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
Σε όσους παραβαίνουν τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις διατάξεις της παραγράφου αυτής και της κανονιστικής απόφασης που εκδίδεται σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο επιβάλλεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών διοικητικό πρόστιμο ύψους από διακόσια μέχρι πέντε χιλιάδες ευρώ ανάλογα με τη συχνότητα και τη βαρύτητα της παράβασης.