«Συνεχές αυτόφωρο» για όσους δεν πληρώνουν
«Συνεχές αυτόφωρο» για όσους δεν πληρώνουν
Κατατέθηκε στη Βουλή το φορολογικό νομοσχέδιο
Στην πρωτοποριακή λύση να υπολογίζει από μόνη της η Εφορία το ΦΠΑ που θα πρέπει να αποδώσουν όσοι δεν κατέθεσαν δήλωση, καταλήγει η κυβέρνηση. Στο φορολογικό νομοσχέδιο που κατέθεσε στη Βουλή προβλέπεται πως, αν κάποιος υπόχρεος παραλείψει να υποβάλει δήλωση ΦΠΑ, το υπουργείο Οικονομικών θα μπορεί να προσδιορίζει ως οφειλή, το μέσο όρο των τριών τελευταίων περιοδικών δηλώσεων που είχαν υποβληθεί στην Εφορία.
Με άλλη διάταξη προβλέπεται και πώς θα εφαρμοστεί τελικώς το αυτόφωρο για χρέη στην Εφορία και μη απόδοση ΦΠΑ. Επιβεβαιώνοντας τις πληροφορίες που μετέδωσε την περασμένη εβδομάδα το protothema.gr, θα γλιτώνουν το αυτόφωρο όσοι κοντεύουν να "παραγραφούν".
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 3 του νόμου εισάγεται η έννοια του «συνεχούς αυτόφωρου» για φορολογικά αδικήματα. Εκεί ορίζεται ότι θεσπίζονται ως διαρκή και, επομένως, ως συνεχή αυτόφωρα, τα αδικήματα:
α) της μη καταβολής βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο, με χρόνο τέλεσης του αδικήματος το χρονικό διάστημα, από την παρέλευση των 4 μηνών και μέχρι τη συμπλήρωση χρόνου αντίστοιχου με το 1/3 της κατά περίπτωση προβλεπόμενης προθεσμίας παραγραφής. Η πράξη στην περίπτωση αυτή μπορεί να κριθεί ατιμώρητη, εάν το ποσό που οφείλεται στο Δημόσιο εξοφληθεί μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης σε οποιονδήποτε βαθμό.
Με άλλη διάταξη προβλέπεται και πώς θα εφαρμοστεί τελικώς το αυτόφωρο για χρέη στην Εφορία και μη απόδοση ΦΠΑ. Επιβεβαιώνοντας τις πληροφορίες που μετέδωσε την περασμένη εβδομάδα το protothema.gr, θα γλιτώνουν το αυτόφωρο όσοι κοντεύουν να "παραγραφούν".
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 3 του νόμου εισάγεται η έννοια του «συνεχούς αυτόφωρου» για φορολογικά αδικήματα. Εκεί ορίζεται ότι θεσπίζονται ως διαρκή και, επομένως, ως συνεχή αυτόφωρα, τα αδικήματα:
α) της μη καταβολής βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο, με χρόνο τέλεσης του αδικήματος το χρονικό διάστημα, από την παρέλευση των 4 μηνών και μέχρι τη συμπλήρωση χρόνου αντίστοιχου με το 1/3 της κατά περίπτωση προβλεπόμενης προθεσμίας παραγραφής. Η πράξη στην περίπτωση αυτή μπορεί να κριθεί ατιμώρητη, εάν το ποσό που οφείλεται στο Δημόσιο εξοφληθεί μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης σε οποιονδήποτε βαθμό.
β) της φοροδιαφυγής με την παράλειψη υποβολής ή την υποβολή ανακριβούς δήλωσης στη φορολογία εισοδήματος και
γ) της φοροδιαφυγής για μη απόδοση ή ανακριβή απόδοση Φ.Π.Α και λοιπών παρακρατούμενων φόρων, τελών ή εισφορών, με χρόνο τέλεσης αυτών το χρονικό διάστημα από την ημέρα κατά την οποία για πρώτη φορά όφειλε να ενεργήσει ο υπαίτιος μέχρι τη συμπλήρωση χρόνου αντίστοιχου με το 1/3 της κατά περίπτωση προβλεπόμενης προθεσμίας παραγραφής. Αυξάνονται οι κακουργηματικές ποινές από κάθειρξη μέχρι δέκα ετών, σε κάθειρξη μέχρι 20 έτη.
Ειδικότερα, αυξάνονται οι πλημμεληματικές ποινές της μη καταβολής βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο: όποιος δεν καταβάλλει τα βεβαιωμένα Δ.Ο.Υ. και τα τελωνεία χρέη προς το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των 4 μηνών, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης:
α) έως ένα έτος, εφόσον το συνολικό χρέος από κάθε αιτία, συμπεριλαμβανομένων των κάθε είδους τόκων ή προσαυξήσεων μέχρι την ημερομηνία σύνταξης του πίνακα χρεών, υπερβαίνει το ποσό των 5.000 ευρώ,
β) 6 τουλάχιστον μηνών, εφόσον το συνολικό χρέος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ανωτέρω περίπτωση α', υπερβαίνει το ποσό των 10.000 ευρώ,
γ) τουλάχιστον 1 έτους, εφόσον το συνολικό χρέος υπερβαίνει το ποσό των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ,
δ) τουλάχιστον 3 ετών, εφόσον το συνολικό χρέος υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ.
Η ποινική δίωξη ασκείται ύστερα από αίτηση του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ή του Τελωνείου προς τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών της έδρας τους, που συνοδεύεται υποχρεωτικά από πίνακα χρεών, συμπεριλαμβανομένων των κάθε είδους τόκων ή προσαυξήσεων. Η πράξη μπορεί να κριθεί ατιμώρητη, εάν το ποσό που οφείλεται εξοφληθεί μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης σε οποιονδήποτε βαθμό.»
Η δίκη μπορεί να γίνει και ερήμην του φορολογουμένου. Η εμφάνιση του μάρτυρα στο ακροατήριο δεν είναι υποχρεωτική, εφόσον έχει λάβει χώρα έγγραφη ενημέρωση του αρμόδιου εισαγγελέα ή του δικαστηρίου εκ μέρους της Δ.Ο.Υ. σχετικά με τη διαδικαστική εξέλιξη της οφειλής, τρείς τουλάχιστον ημέρες πριν από τη δικάσιμο.
Η μηνυτήρια αναφορά υποβάλλεται αμέσως με την ολοκλήρωση του ελέγχου και ζητείται από τον αρμόδιο Εισαγγελέα η κατά προτεραιότητα εκδίκαση της υπόθεσης, ανεξάρτητα εάν έχει ασκηθεί προσφυγή ενώπιον του αρμοδίου διοικητικού δικαστηρίου:
* εφόσον ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος παραγγείλει την άμεση άσκηση ποινικής δίωξης,
* εφόσον ο φορολογικός έλεγχος έχει διαταχθεί με ειδική εντολή ελέγχου του Υπουργού Οικονομικών,
* εφόσον το πλήθος των μη εκδοθέντων παραστατικών στοιχείων είναι πλέον των δέκα (10) ή υπερβαίνουν σε αξία τα πεντακόσια (500) ευρώ.
Το δικαστήριο κρίνει αν πρέπει (ή όχι) να χορηγηθεί ανασταλτικό αποτέλεσμα στην έφεση. Αν κρίνει ότι δεν πρέπει, τάσσει προθεσμία τριών εργασίμων ημερών, μέσα στην οποία ο κατηγορούμενος μπορεί να καταβάλει τους κατά περίπτωση οφειλόμενους φόρους, τέλη ή εισφορές με τις κάθε είδους προβλεπόμενες προσαυξήσεις, τέλη και πρόστιμα επί αυτών. Η καταβολή των ως άνω ποσών συνεπάγεται υποχρεωτικά την αναστολή εκτέλεσης της πρωτόδικης απόφασης. Το ίδιο αποτέλεσμα έχει η καταβολή των ως άνω ποσών, όταν ζητείται η αναστολή εκτέλεσης της απόφασης
γ) της φοροδιαφυγής για μη απόδοση ή ανακριβή απόδοση Φ.Π.Α και λοιπών παρακρατούμενων φόρων, τελών ή εισφορών, με χρόνο τέλεσης αυτών το χρονικό διάστημα από την ημέρα κατά την οποία για πρώτη φορά όφειλε να ενεργήσει ο υπαίτιος μέχρι τη συμπλήρωση χρόνου αντίστοιχου με το 1/3 της κατά περίπτωση προβλεπόμενης προθεσμίας παραγραφής. Αυξάνονται οι κακουργηματικές ποινές από κάθειρξη μέχρι δέκα ετών, σε κάθειρξη μέχρι 20 έτη.
Ειδικότερα, αυξάνονται οι πλημμεληματικές ποινές της μη καταβολής βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο: όποιος δεν καταβάλλει τα βεβαιωμένα Δ.Ο.Υ. και τα τελωνεία χρέη προς το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των 4 μηνών, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης:
α) έως ένα έτος, εφόσον το συνολικό χρέος από κάθε αιτία, συμπεριλαμβανομένων των κάθε είδους τόκων ή προσαυξήσεων μέχρι την ημερομηνία σύνταξης του πίνακα χρεών, υπερβαίνει το ποσό των 5.000 ευρώ,
β) 6 τουλάχιστον μηνών, εφόσον το συνολικό χρέος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ανωτέρω περίπτωση α', υπερβαίνει το ποσό των 10.000 ευρώ,
γ) τουλάχιστον 1 έτους, εφόσον το συνολικό χρέος υπερβαίνει το ποσό των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ,
δ) τουλάχιστον 3 ετών, εφόσον το συνολικό χρέος υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ.
Η ποινική δίωξη ασκείται ύστερα από αίτηση του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ή του Τελωνείου προς τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών της έδρας τους, που συνοδεύεται υποχρεωτικά από πίνακα χρεών, συμπεριλαμβανομένων των κάθε είδους τόκων ή προσαυξήσεων. Η πράξη μπορεί να κριθεί ατιμώρητη, εάν το ποσό που οφείλεται εξοφληθεί μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης σε οποιονδήποτε βαθμό.»
Η δίκη μπορεί να γίνει και ερήμην του φορολογουμένου. Η εμφάνιση του μάρτυρα στο ακροατήριο δεν είναι υποχρεωτική, εφόσον έχει λάβει χώρα έγγραφη ενημέρωση του αρμόδιου εισαγγελέα ή του δικαστηρίου εκ μέρους της Δ.Ο.Υ. σχετικά με τη διαδικαστική εξέλιξη της οφειλής, τρείς τουλάχιστον ημέρες πριν από τη δικάσιμο.
Η μηνυτήρια αναφορά υποβάλλεται αμέσως με την ολοκλήρωση του ελέγχου και ζητείται από τον αρμόδιο Εισαγγελέα η κατά προτεραιότητα εκδίκαση της υπόθεσης, ανεξάρτητα εάν έχει ασκηθεί προσφυγή ενώπιον του αρμοδίου διοικητικού δικαστηρίου:
* εφόσον ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος παραγγείλει την άμεση άσκηση ποινικής δίωξης,
* εφόσον ο φορολογικός έλεγχος έχει διαταχθεί με ειδική εντολή ελέγχου του Υπουργού Οικονομικών,
* εφόσον το πλήθος των μη εκδοθέντων παραστατικών στοιχείων είναι πλέον των δέκα (10) ή υπερβαίνουν σε αξία τα πεντακόσια (500) ευρώ.
Το δικαστήριο κρίνει αν πρέπει (ή όχι) να χορηγηθεί ανασταλτικό αποτέλεσμα στην έφεση. Αν κρίνει ότι δεν πρέπει, τάσσει προθεσμία τριών εργασίμων ημερών, μέσα στην οποία ο κατηγορούμενος μπορεί να καταβάλει τους κατά περίπτωση οφειλόμενους φόρους, τέλη ή εισφορές με τις κάθε είδους προβλεπόμενες προσαυξήσεις, τέλη και πρόστιμα επί αυτών. Η καταβολή των ως άνω ποσών συνεπάγεται υποχρεωτικά την αναστολή εκτέλεσης της πρωτόδικης απόφασης. Το ίδιο αποτέλεσμα έχει η καταβολή των ως άνω ποσών, όταν ζητείται η αναστολή εκτέλεσης της απόφασης
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα