«Αμφιτρύων» του Μολιέρου: τιμή και δόξα στον Λευτέρη Βογιατζή

«Αμφιτρύων» του Μολιέρου: τιμή και δόξα στον Λευτέρη Βογιατζή

Οι ηθοποιοί εμφανίζονται όλοι μαζί σε ένα περιφερόμενο καρουζέλ - το ανθρωποβόρο παιχνίδι της εξουσίας μαίνεται ανελέητο χωρίς να γνωρίζει νικητές και ηττημένους

«Αμφιτρύων» του Μολιέρου: τιμή και δόξα στον Λευτέρη Βογιατζή
«Αμφιτρύων» του Μολιέρου: τιμή και δόξα στον Λευτέρη Βογιατζή
Ανάμεσα σε κυριολεκτικές συζητήσεις -χωρίς δηλαδή τη δύναμη της ποίησης- για τη βία, η ομορφιά βρίσκει πάντα τον τρόπο της: συντριπτική, υπέροχη, ανελέητη. Ειδικά όταν καταγράφεται από ανθρώπους που μπορούν να ανασαίνουν μια άλλη Ελλάδα μεστή σε νοήματα και μεταφορές, εξαίσια στην καλλιτεχνική της έκφραση και στις πηγές της.

Ο Λευτέρης Βογιατζής είναι η απάντηση που δίνεται χωρίς λόγια κομψευόμενη και περίτεχνη σε όσους προτιμούν τον αφοριστικό λόγο και τη βία. Και ο «Αμφιτρύωνάς» του ήταν για όλους όσοι τη χαρήκαμε στον Βύρωνα εκείνη τη μαγική νύχτα με το ολόγιομο φεγγάρι, η μοναδική παρηγοριά σε μια χώρα σε τέλμα.

Ισως να μην είναι τυχαίο που ο σκηνοθέτης επέλεξε σκόπιμα ένα έργο που επικεντρώνεται στις σχέσεις εξουσίας και ταυτότητας. Η εξουσία καταργεί τους χαρακτήρες, μεταμορφώνει τις συνειδήσεις, θεριεύει το ασυνείδητο μετατρέποντας τον άνθρωπο από απόλυτο αγύρτη σε θεό - ή το αντίθετο. Σκόπιμα λοιπόν οι πρωταγωνιστές του Βογιατζή εμφανίζονται ως αθύρματα, κουρδιστά παιχνίδια μπροστά στη δίνη της εξουσίας και της επιβολής. Ο καθένας προτάσσει με τον δικό του αταβιστικό τρόπο την ταυτότητά του και τον ρόλο του χάνοντας εντελώς την αφετηρία του, αλλά και τον προορισμό του. Αυτή είναι η αναμφισβήτητη κατασκευή της ταυτότητας και του θεάτρου: ένα παιχνίδι ρόλων, μια σχέση εξουσίας σε μόνιμη εναλλαγή.

Γι’ αυτό και οι ηθοποιοί του Βογιατζή εμφανίζονται όλοι μαζί σε ένα περιφερόμενο καρουζέλ - το ανθρωποβόρο παιχνίδι της εξουσίας μαίνεται ανελέητο χωρίς να γνωρίζει νικητές και ηττημένους. Με τερπνό σαρκαστικό βλέμμα ο Βογιατζής μετατρέπει τους ηθοποιούς του σε κινούμενα πιόνια που περιφέρονται σε μια παρτίδα θεάτρου - ή και θανάτου, δεν έχει σημασία. Τα πάντα είναι ταυτόχρονα αλήθεια και ψέμα.

Ολοι οι ηθοποιοί -οι οποίοι είναι εξαίσιοι στην αποστολή τους- λειτουργούν συμπληρωματικά ο ένας για τον άλλο σε αυτό το ακριβές παιχνίδι ρόλων: εξαίσιοι όλοι ανεξαιρέτως: ο Λούλης ως Ερμής, η Αμαλία Μουτούση ως Αλκμήνη, ο Γάλλος ως Αμφιτρύων, ο Νίκος Κουρής ως Δίας, η Εύη Σαουλίδου ως Κλεάνθη και η Στεφανία Γουλιώτη ως Νύχτα. Ιδιαίτερα κρίσιμος ο ρόλος της τελευταίας, η οποία κατηύθυνε ένα έργο μέσα στο έργο, υπαγορεύοντας από διάφορα σημεία του θεάτρου τα κατάλληλα λόγια με σκοπό να θυμίσει ότι όλα όσα βλέπουμε δεν είναι παρά μια παράσταση -ένα ατελείωτο γοητευτικό ψέμα πιο δυνατό και από την οποιαδήποτε αλήθεια. Αν δηλαδή ο συγγραφέας, όπως έλεγε ο Μπλανσό, γράφει επειδή έχει ήδη γράψει, έτσι και ο ηθοποιός είναι ήδη ένας ρόλος επειδή παίζει. Τα πάντα είναι ένα ψέμα που ο Βογιατζής ξέρει να στήνει ως την πραγματική ουσία του θεάτρου και ως την ουσιαστική αναμφισβήτητη αλήθεια του. Ισως αυτή να είναι η αρχετυπική στιγμή της ερμηνείας - και της ύψιστης στιγμής του ελληνικού θεάτρου.
Κλείσιμο

Ινφο: ο «Αμφιτρύων» του Μολιέρου ανεβαίνει σήμερα και αύριο στο θέατρο του Ηρωδείου μετά από μεγάλη περιοδεία. Προπώληση εισιτηρίων από τα σημεία πώλησης και τα ταμεία του Ελληνικού Φεστιβάλ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης