tsaousis_kostas

Ένα post και μια επιστολή για Δημόσια Έργα

Κώστας Τσαούσης

Ο Κώστας Μπακογιάννης – Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδος- το πρωί της Πέμπτης ανέβασε ένα post στον προσωπικό του τοίχο στο facebook «ένα κουίζ για δυνατούς λύτες» όπως το χαρακτήρισε ο ίδιος. Το post έχει ως εξής: «Με εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις, πόσο χρόνο θέλει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (λέγε με Σπίρτζη) για να κάνει τη δουλειά του;

Έχουμε και λέμε λοιπόν.

1.Έργο οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο. Η μελέτη ώριμη και η Περιφέρεια πρότεινε να χρηματοδοτήσει το έργο με 15 εκατ. ευρώ από ευρωπαϊκούς πόρους. Μετά από 14 μήνες το Υπουργείο δεν έχει ακόμα ούτε υποβάλει την πρόταση.

2. Μελέτη οδικού άξονα Δυτικής Φθιώτιδας. Εξασφαλισμένη χρηματοδότηση με 2,6 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Μετά από 18 μήνες δεν έχει προκηρυχθεί ακόμη ούτε ο διαγωνισμός από το Υπουργείο.

3.Μελέτη οδικού άξονα Λαμία-Καρπενήσι. Η πίστωση έχει εγκριθεί με 6 εκατ. ευρώ. Μετά από 30 μήνες δεν έχουν υπογραφεί ούτε καν οι τρεις συμβάσεις για την υποβολή προκαταρκτικών μελετών.

Απάντηση: Στο Βιλαμπάχο ακόμα τρίβουν...».

Ο Περιφερειάρχης παραθέτει δεδομένα. Μελέτες – έργα- χρηματοδοτήσεις. Τι σημαίνουν, όμως, όλα αυτά στη πράξη; Τι συμπέρασματα βγαίνουν; Οι απαντήσεις θα μπορούσαν να έχουν hard αλλά και soft εκδοχές. Μια από τις soft εκδοχές είναι ότι το μοντέλο του συγκεντρωτικού ελέγχου από την κεντρική εξουσία απέναντι στις πρωτοβουλίες μιας περιφερειακής αρχής δεν μπορεί να συνεχιστεί σε μια χώρα που ψάχνει εναγωνίως για διέξοδο μέσω επενδύσεων για την παραγωγική ανασυγκρότηση – ανάπτυξη. Μια πιο hard εκδοχή έκανε να κάνει με τον ίδιο τον χαρακτήρα του κράτους και των υπηρεσιών του. Και αν κανείς «τραβούσε» αυτή την hard εκδοχή λίγο περισσότερο από το …μανίκι θα μπορούσε να ειπωθεί και να γραφεί και το εξής: Η πιο σημαντική μάχη για το πολιτικό σύστημα και το πολιτικό προσωπικό είναι η μάχη για καταλυτικές παρεμβάσεις στα ενδότερα του αντιπαραγωγικού κρατικού μηχανισμού! Η μάχη εφεξής θα έχει για τις μεταρρυθμιστικές δυνάμεις της πολιτικής και της κοινωνίας ένα στόχο: Την δημιουργία ενός κράτους με επιτελικό και μόνο χαρακτήρα, με μεταφορά αρμοδιοτήτων στις περιφέρειες και με ανεξάρτητη, αυτόνομη και ακομμάτιστη δημόσια διοίκηση.

Το post – όπως έμαθα εκ των υστέρων- είχε να κάνει με μια επιστολή (με περισσότερα στοιχεία) που έστειλε ο Κώστας Μπακογιάννης στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη.

Από την επιστολή κρατώ δύο μικρά αποσπάσματα με σημασία: - «Η αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης επιβάλλει τη συνεργασία, την συμπληρωματικότητα και την συνεπικουρικότητα μεταξύ των φορέων του δημοσίου, από αυτή εξάλλου κρινόμαστε όλοι».
-«Οι καθυστερήσεις, που εν προκειμένω αφορούν δημόσια έργα και μελέτες, προκαλούν αρνητικές οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις στην καθημερινότητα των πολιτών και συχνά θέτουν σε αμφισβήτηση την ικανότητα και την αξιοπιστία όλων των εμπλεκομένων».

ΣΧΟΛΙΑ (4)

dim

Και άλλα πολλά που καλό θα έκανε ο καθένας να τα αναρτήσει για την περιοχή του. Τα παραδείγματα ανάθεσης και ολοκλήρωσης δημοσίων έργων είναι όντως «ένα κουίζ για δυνατούς λύτες» και είναι πολύ εύστοχη η ανάρτηση του περιφερειάρχη ο οποίος απότι φαίνεται κάνει μεγάλο έργο στην περιοχή του. Καλό θα ήταν κάποια στιγμή οι αρμόδιοι να ασχοληθούν με αυτό στο σύνολο και να αποτυπώσουν καταστάσεις πόσο μάλλον να υπήρχε μια συγκεντρωτική λίστα στο διάυγεια όπου να αποτυπώνονται όλα αυτά. Ο κλάδος των μηχανικών καταστράφηκε ολοσχερώς όχι από την κρίση αλλά από τέτοιου είδους κωλλυσιεργίες, από την υπερφορολόγηση αλλά ΚΥΡΙΩΣ από τις τεράστιες ανεξέλεγκτες εκπτώσεις που εφαρμόζονται χωρίς κανέναν απολύτως ποιοτικό έλεγχο (κάτι που δια μαγείας δεν απασχολεί σχεδόν κανέναν). Δεν ξέρω αν έχει γνωρίσει μεγαλύτερη απαξίωση άλλο επάγγελμα αυτή τη δεκαετία. Επίσης, στην Κύπρο πρόσφατα αποκλείστηκε μια εταιρεία για μια 5ετία λόγω διάφορων ζητημάτων, επουδενί μπορώ να κρίνω το καλώς ή το κακώς, αυτό που κρίνω όμως είναι ότι στη Ελλάδα με πληθώρα "περίεργων" καταστάσεων αυτό δεν έχει συμβεί ποτέ. Καλό επίσης είναι οι αρμόδιοι να ασχοληθεί κάποια στιγμή και με τα έργα τα οποία ξεκινούν αλλά δεν ολοκληρώνονται ως μορφή δημοκρατικής πίεσης για την ολοκλήρωση τους. Πάντα μπορεί να υπάρχουν καθυστερήσεις, υπάρχουν όμως λογικές καθυστερήσεις, υπάρχουν και παράλογες ή σκόπιμες καθυστερήσεις. Πρέπει να βρεθεί ένας μηχανισμός ελέγχου αυτών των καθυστερήσεων αλλά το σημαντικότερο είναι να βρεθεί ένας τρόπος εξορθολογισμού των εκπτώσεων οι οποίες έχουν φτάσει σε μη βιώσιμα νούμερα που οδηγούν μόνο στην πλήρη καταστροφή όλου του κλάδου. Πρόσφατα σε διεθνή διαγωνισμό ο μειοδότης αποκλείστηκε λόγω πολύ μεγάλης διαφοράς από τους υπόλοιπους, το λέω μπας και εμπνευστούμε ...

Κιτκατ

Οι μεγάλες εκπτώσεις έχουν να κάνουν μόνο με την χαλαρή επίβλεψη και τις "διαπροσωπικές σχέσεις" με τους επιβλέποντες, κυβερνώντες, προϊσταμένους κλπ. Επιπλεον, εκπτωτοι κηρύσσονται ελάχιστοι έως κανένας. Κι όταν ακόμη τους κοινοποιείται ότι είναι υπό έκπτωση, αρχίζει ένας μαραθώνιος τηλεφωνημάτων του τύπου "κρίμα είναι το παιδί, το καταστρέφετε κλπ" λες κι η εργοληπτική είναι ανήλικο! Με το "μαθηματικό τύπο" ήταν ένα τελείως στρεβλό σύστημα. Μάζευαν οι μεγάλες εταιρείες 10-20 πτυχία , τους πλήρωναν, κι επηρέαζαν το αποτέλεσμα. Έπαιρναν το έργο σε μια έκπτωση 20 % , οι μελέτες ήταν και πολύ υπερτιμημενες, έχανε και το δημόσιο κάτι μύρια. Οι μικροί εργολάβοι ήταν από τύχη ανάδοχοι, αν τους καθόταν στην έκπτωση κι αν μετά στην κλήρωση. Έπρεπε να είναι το δεκανικι μιας ομάδας -εταιρείας ή κινδύνευαν να χαθούν. Οι on line δημοπρατήσεις κι η χαμηλότερη έκπτωση είναι το καλύτερο και δικαιότερο σύστημα, με σφιχτή κι ανεπηρέαστη επίβλεψη, κι έλεγχο προδιαγραφών.

@

Ένα φτηνό αντιπολιτευτικό post τόσο απο τον περιφερειάρχη όσο και από τον αρθρογράφο. Χρόνια τώρα η εκάστοτε αντιπολίτευση επικρίνει την εκάστοτε κυβέρνηση για "έλλειψη συνεργασίας, κλπ." και μόλις γίνει κυβέρνηση, κάνει τα ίδια και χειρότερα! Άλλωστε ο κος περιφερειάρχης ειναι σάρξ εκ της σαρκός της ΝΔ, ενός κόμματος-πρωταθλητή στις "δυσλειτουργίες" του κράτους, και φυσικά εκ των βασικών πυλώνων πτώχευσης της Ελλάδας και υπαγωγής της στο Μνημόνιο, με το οποίο δεν πρόκειται να επέλθει απολύτως καμία "ανάπτυξη και ανασυγκρότηση" παρά μόνο σκληρή αποπληρωμή των "δανειστών", ακόμη και αν ο πληθυσμός "εξοντωθει", όπως ρητά αναφέρει το 1ο Μνημόνιο του 2010.

Κώστας

Στη 2η και στη 3η γραμμή μας λες ότι έχει δίκιο ο Μπακογιάννης αλλά πάντα έτσι γινόταν!

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία