Η πράσινη οικολογική οικονομία είναι μονόδρομος
katerina_andrikopoulou_blog

Κατερίνα Ανδρικοπούλου Σακοράφα

Η πράσινη οικολογική οικονομία είναι μονόδρομος

Μήπως ήρθε η ώρα να αγωνιστούμε όλοι για ένα πραγματικά βιώσιμο μοντέλο εθνικής οικονομίας; Οφείλουμε να έχουμε ένα όραμα για ένα υγιές περιβάλλον, μια οικολογικά βιώσιμη και κοινωνικά δίκαιη οικονομία. Υπάρχουν νέες ιδέες με θετικό περιβαλλοντικό πρόσημο που μπορούν να τονώσουν σημαντικά την οικονομία.

Πρέπει να καλυφθεί το κενό στην πράσινη καινοτομία, με ανάπτυξη νέας πράσινης επιχειρηματικότητας στους τομείς της ενέργειας, του τουρισμού, των μεταφορών, της βιομηχανίας και της πρωτογενούς παραγωγής.



Οικολογικός Τουρισμός


Ο τουρισμός είναι ο κινητήριος μοχλός για την οικονομική ανάπτυξη, αφού καταλαμβάνει σε ποσοστό περίπου το 20% του ΑΕΠ της χώρας μας. Η δημιουργία των οικολογικά ΠΡΑΣΙΝΩΝ ξενοδοχείων έχει αυξηθεί στον κόσμο και θα πρέπει να υιοθετηθούν και στη χώρα μας. Εξοικονομούν ενέργεια και νερό και ανακυκλώνουν τα απορρίμματα τους. Περίπου το 1% των συνολικών ρυπογόνων εκπομπών από τον πλανήτη σχετίζονται με την τουριστική δραστηριότητα. Είναι αξιοσημείωτο δε ότι ο τουρισμός μπορεί να συμβάλει και σε δεκάδες εγκαταλελειμμένα χωριά που βρίσκονται διάσπαρτα σε ολόκληρη την Ελλάδα να «ζωντανέψει» την ιστορική τους μνήμη έναντι άλλων προορισμών. Τα πράσινα ξενοδοχεία θα πρέπει να είναι το επόμενο καινοτόμο μοντέλο στη χώρα μας όπου μέσω πράσινων επενδύσεων θα δημιουργήσουν ένα ξεχωριστό προϊόν που θα προσελκύσει ποιοτικό τουρισμό, προφανώς και μέσω ενός δικτύου επικοινωνιακής προώθησης. Αναγκαστικά, στη μετακορονοϊό εποχή θα πρέπει να λειτουργήσουμε με φαντασία, ευρηματικότητα και σε απόλυτη αρμονία με το περιβάλλον στο οποίο επιχειρούμε.


Πράσινες οδικές μεταφορές

Όσον αφορά στις οδικές μεταφορές, που σχετίζονται με το 90% των εμπορευματικών μεταφορών στη χώρα μας, συντελούν σε μεγάλο ποσοστό στη ρύπανση του περιβάλλοντος και στην ποιότητα του αέρα που αναπνέουμε, αφού ο μέσος όρος ηλικίας στόλου των φορτηγών οχημάτων στην Ελλάδα είναι τα 18,8 έτη. Η αγορά είναι ήδη πιεσμένη από τα πολλά χρόνια της οικονομικής κρίσης και αντιμετωπίζει προβλήματα κανιβαλισμού και πλέον με την κρίση του κορονοϊού κάθε πράσινη επενδυτική κίνηση μεταφέρεται στις καλένδες, αφού σε πρώτη προτεραιότητα μπαίνει η επιβίωση. Θα πρέπει να υπάρξουν κίνητρα όπως ανανέωση-αντικατάσταση στόλου βαρέων οχημάτων, επιδοτήσεις για την απόσυρση τους, καθώς και επιδοτήσεις σε επιχειρήσεις που θα προβαίνουν σε αυτές τις αντικαταστάσεις. Παράλληλα, χρειάζεται αλλαγή μοντέλου των αστικών εμπορευματικών μεταφορών, με έμφαση στα μικρά, πράσινα οχήματα παίρνοντας παράδειγμα τις προηγμένες χώρες της Βόρειας Ευρώπης. Έτσι, θα αποκτήσουμε στόλο οχημάτων φιλικών προς το περιβάλλον και μια χώρα με λιγότερες εκπομπές ρύπων. Χρειάζονται όμως γενναίες αποφάσεις και σαφής προσανατολισμός στην πράσινη ανάπτυξη.


Η 4η βιομηχανική επανάσταση πρέπει να είναι πράσινη

Η Νέα Πράσινη Συμφωνία είναι πλέον μία πραγματικότητα για την Ευρωπαϊκή Ένωση, που περιλαμβάνει επενδύσεις €1 τρις με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 50% και μάλιστα, όχι πολύ μακριά από σήμερα, ως το 2030, για να μπορέσουμε να αποκτήσουμε την πολυπόθητη κλιματική ουδετερότητα στην ήπειρό μας έως το 2050. Πρωταγωνιστές στη νέα τάξη πραγμάτων είναι η κυκλική οικονομία και ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Να περιμένουμε ευχάριστα νέα από τις μεγάλες ρυπογόνες βιομηχανίες; Για τη χώρα μας, που η βιομηχανία δεν αποτελεί το δυνατό της «χαρτί» η Νέα Πράσινη Συμφωνία και η μετάβαση σε μια 4η βιομηχανική επανάσταση με πράσινο προσανατολισμό δημιουργεί ενθουσιώδη αποδοχή και χλιαρή εφαρμογή. Δεν μπορούμε όμως να αγνοήσουμε ότι όσο υπερβολικά φιλόδοξοι κι αν είναι οι στόχοι της Νέας Πράσινης Συμφωνίας, δίνουν ελπίδα στην αλλαγή προσανατολισμού από τις άκρατες επενδύσεις, με στόχο απλά και μόνο το κέρδος, σε λελογισμένες επενδύσεις, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι βλάβες που δημιουργούν οι ανθρώπινες δραστηριότητες στο περιβάλλον και στον ίδιο τον άνθρωπο. Είναι ευκαιρία λοιπόν να υιοθετήσουμε το τρίπτυχο «πράσινη ενέργεια»-> «πράσινη παραγωγή»-> «πράσινο προϊόν».


Πρωτογενής Παραγωγή

Στην πρωτογενή παραγωγή η χώρα μας έχει μια μοναδική ευκαιρία να πρωτοπορήσει. Προϊόντα όπως το ελληνικό παρθένο ελαιόλαδο, τα προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας, η φέτα, η μαστίχα Χίου, η γραβιέρα Κρήτης, ο κρόκος Κοζάνης κ.ά. φέρουν τη σήμανση ΠΟΠ-Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης ή ΠΓΕ-Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη, είναι υψηλότατης διατροφής αξίας και ήδη χαίρουν ιδιαίτερα μεγάλης αναγνώρισης στο εξωτερικό. Η εφαρμογή φιλικών προς το περιβάλλον, αειφορικών τρόπων παραγωγής μπορούν να οδηγήσουν στη διεύρυνση της γκάμας προϊόντων που θα μπορούσαν να αποτελέσουν «superbrands» για τον αγροτοδιατροφικό μας τομέα. Ζούμε σε μια εποχή όπου υπάρχει μεγάλη ανησυχία όσον αφορά τι τρώμε και από που προέρχεται αυτό που τρώμε. Στηρίζοντας τεχνολογικά προηγμένους και φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους γεωργικής ανάπτυξης, δίνουμε μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία στα προϊόντα της πρωτογενούς παραγωγής, στα πλαίσια μιας ουσιαστικής πράσινης ανάπτυξης του πρωτογενή τομέα της οικονομίας.

Από την Κατερίνα Ανδρικοπούλου Σακοράφα, Συνεκπρόσωπο των Οικολόγων ΠΡΑΣΙΝΩΝ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ