Επιβράδυνση της ύφεσης στο 4% το 2013

Επιβράδυνση της ύφεσης στο 4% το 2013

Τι προβλέπει το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2014, το οποίο κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή - Πρωτογενές πλεόνασμα 2,8 δισ. ευρώ και ανάπτυξη 0,6% το 2014 - Η ανεργία θα «υποχωρήσει» στο 26% - Ανοιχτό ενδεχόμενο για νέα μέτρα στο ασφαλιστικό - «Θα αξιώσουμε περαιτέρω μείωση του χρέους» είπε ο Χρ. Σταϊκούρας - Ο Σόιμπλε ωστόσο εμφανίζεται αντίθετος σε ένα κλασικό «κούρεμα» του ελληνικού χρέους

Αποβολή επειδή ψώνισαν από άλλο κυλικείο
Επιβράδυνση της ύφεσης στο 4% το 2013
Ύφεση 4% φέτος, έναντι 6,4% το 2012, προβλέπει το προσχέδιο του Προϋπολογισμού του 2014, το οποίο κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή.

Πρόκειται για αναθεώρηση των εκτιμήσεων επί τα βελτίω, δεδομένου ότι ο Προϋπολογισμός του 2013 προέβλεπε μείωση του φετινού ΑΕΠ κατά 4,5%.

Κλείσιμο
Παράλληλα, στα 340 εκατ. ευρώ αναμένεται να διαμορφωθεί το ελληνικό πρωτογενές πλεόνασμα το 2013, σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα.

«Είναι μια συντηρητική εκτίμηση», υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι δεν περιλαμβάνει την επιστροφή κερδών από τα ελληνικά ομόλογα. Οι επιστροφές φόρων και δαπάνες του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων θα είναι όσα προβλέφθηκαν στον προϋπολογισμό, τόνισε.

Ο κ. Σταϊκούρας πρόσθεσε ακόμη ότι με τα αποτελέσματα του προϋπολογισμού η Ελλάδα θα αξιώσει από τους εταίρους της, περαιτέρω μείωση του χρέους στη βάση των ευρωπαϊκών αποφάσεων.

Όπως ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας, το προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2014 λαμβάνει υπόψη τις πρώτες θετικές ενδείξεις που καταγράφηκαν το 2013.

Επίσης, ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των ανέργων έχει μειωθεί, με το μέσο ποσοστό ανεργίας να κυμαίνεται στο 27% το 2013.

Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, για το 2014 ο προϋπολογισμός προβλέπει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης 0,6% και πρωτογενές πλεόνασμα Γενικής Κυβέρνησης 2,8 δισ. ευρώ.

Η ανεργία το 2014 θα υποχωρήσει στο 26% και η απασχόληση θα αυξηθεί κατά 0,6%.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, και το 2014 θα είναι μια χρονιά σκληρής λιτότητας, καθώς θα λείψουν συνολικά 5,6 δισ. ευρώ από την οικονομία. Σύμφωνα με το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού προβλέπονται περικοπές 3,12 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2013 στις κρατικές δαπάνες και αύξηση στις εισπράξεις φόρων κατά 2,5 δισ. ευρώ.

Ανοιχτό παραμένει όμως το ενδεχόμενο για επιβολή νέων μέτρων και παρεμβάσεων στο ασφαλιστικό το 2014.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, παρουσιάζοντας το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή, διευκρίνισε πως τα μέτρα αυτά θα επιβληθούν, επειδή η Τρόικα δεν δέχεται ως επαρκή αντίμετρα την επέκταση της έκτακτης εισφοράς και την επιβολή του φόρου πολυτελείας, προκειμένου να αναπληρώσουν τη μη επιβολή του φόρου στις επιχειρήσεις και τη μείωση των συντάξεων στους ενστόλους.

Ο κ. Σταϊκούρας εμφανίστηκε μεν αισιόδοξος, δηλώνοντας ότι:

- οι στόχοι του νέου προϋπολογισμού θα επιτευχθούν «χωρίς νέα μέτρα που δεν έχουν ψηφιστεί ήδη από τη  Βουλή» και

- θα έχουν «εφαλτήριο» το «αυξημένο» (σε σχέση με τις αρχικές προσδοκίες) πρωτογενές πλεόνασμα των340 εκατ. ευρώ του 2013,

αλλά από την άλλη:

- παραδέχτηκε ότι το υπουργείο Εργασίας θα προτείνει νέα μέτρα, που θα μπουν στη θέση του φόρου στις επιχειρήσεις και των μειώσεων στους μισθούς και τις συντάξεις των ενστόλων

- η Τρόικα αξιολογεί το μέγεθος της «τρύπας» που δεν καλύπτεται από τον Φόρο Πολυτελείας και τη μη εφαρμογή

- ο κ. Σταϊκούρας απέφυγε να δηλώσει κατηγορηματικά ότι δεν πρόκειται να υπάρξει νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο το 2014, περιοριζόμενος να πει πως «δεν προκύπτει» τέτοια ανάγκη προς το παρόν.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας:

Για το 2013

1. Η ύφεση επιβραδύνεται και αναθεωρούνται, επί τα βελτίω, οι αρχικές εκτιμήσεις. Εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 4,0%, έναντι πρόβλεψης για 4,5% στον προϋπολογισμό του 2013, ενώ ήταν 6,4% το 2012.

2. Ο ρυθμός αύξησης της ανεργίας περιορίζεται. Το μέσο ποσοστό ανεργίας εκτιμάται ότι θα κυμανθεί γύρω στο 27,0%, ενώ η απασχόληση εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 3,5%.

3. Εκτιμάται ότι εφέτος θα υπάρξει ένα μικρό αλλά βιώσιμο πρωτογενές πλεόνασμα, ύψους, τουλάχιστον, 340 εκατ. ευρώ.

Και πρόκειται για συντηρητική εκτίμηση, σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, η οποία ενδέχεται να αναθεωρηθεί και πάλι προς τα πάνω -και χωρίς να περιλαμβάνεται η αναδρομική μείωση του επιτοκίου σε χορηγούμενα από τους εταίρους δάνεια, χωρίς τη μεταφορά αποδόσεων από τη διακράτηση ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου στα χαρτοφυλάκια των Κεντρικών Τραπεζών του Ευρωσυστήματος (ANFAs) και χωρίς τα ποσά που αντιστοιχούν στα Securities Market Programme (SMPs) της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.

4. Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης, ως ποσοστό του ΑΕΠ, θα περιορισθεί στις 2,4 εκατοστιαίες μονάδες από 6 εκατοστιαίες μονάδες το 2012.

5. Θα υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 3,4 δισ. ευρώ ή 1,9% του ΑΕΠ, έναντι ελλείμματος 1,9 δισ. ευρώ ή 1% του ΑΕΠ το 2012.

6. Το δημόσιο χρέος το 2013 θα φτάσει στα 321 δισ. Ο ρυθμός αύξησης, παρά την προσωρινή αύξηση του δημόσιου χρέους, περιορίζεται.

Ωστόσο, αυτή η αύξηση ούτε αιφνίδια είναι ούτε μπορεί να αποτελέσει αιτία για την πρόκληση οποιασδήποτε ανησυχίας.

Για το 2014

1. Η ελληνική οικονομία να  σημειώσει θετικό ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ +0,6%, λόγω της ανάκαμψης των επενδύσεων και της ενίσχυσης των εξαγωγών. Εκτιμάται ότι θετικές επιδράσεις στην πραγματική οικονομία θα έχουν η υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων από πόρους του ΕΣΠΑ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, η ολοκλήρωση της προγραμματισμένης διαδικασίας αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, η περαιτέρω βελτίωση της ανταγωνιστικότητας κόστους και η επιτάχυνση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.

Καθοριστική προβλέπεται να είναι και η βελτίωση στις συνθήκες ρευστότητας της οικονομίας, που αναμένεται να επηρεαστούν θετικά από την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης και αναδιάρθρωσης του τραπεζικού συστήματος.

2. Το ποσοστό ανεργίας προβλέπεται να αρχίσει σταδιακά να μειώνεται. Εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 26% του εργατικού δυναμικού. Η απασχόληση προβλέπεται να αυξηθεί κατά 0,6%, λόγω της ανάκαμψης της οικονομικής δραστηριότητας και των μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας.

3. Το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης, σύμφωνα με τους όρους του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 2,8 δισ. ευρώ ή στο 1,6% του ΑΕΠ, έναντι στόχου για 1,5% του ΑΕΠ, από 344 εκατ. ευρώ ή 0,2% του ΑΕΠ εφέτος.

Η βελτίωση αυτή του πρωτογενούς αποτελέσματος θα προέλθει, κυρίως, από τη βελτίωση του αποτελέσματος του ισοζυγίου του Κρατικού Προϋπολογισμού, τόσο στο σκέλος των εσόδων όσο και των δαπανών.

4. Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 4,3 δισ. ευρώ ή στο 2,4% του ΑΕΠ το 2014.

Ενώ το πρωτογενές αποτέλεσμα εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε πλεόνασμα ύψους 5,3 δισ. ευρώ ή στο 2,9% του ΑΕΠ, από 3,4 δισ. ευρώ ή 1,9% του ΑΕΠ εφέτος.

5. Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 319,4 δισ. ευρώ ή στο 174,5% του ΑΕΠ. Για πρώτη φορά προβλέπεται ότι το χρέος θα μειωθεί το 2014 ως απόλυτο μέγεθος, σε σχέση με το 2013, λόγω, κυρίως, της επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος, της συγκράτησης των δαπανών για τόκους και της υλοποίησης του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων.

Ο κ. Σταϊκούρας παραδέχτηκε πάντως ότι το ζήτημα της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους παραμένει ανοικτό και τόνισε πως «εφόσον εμείς είμαστε συνεπείς προς τις δεσμεύσεις μας, θα αξιώσουμε, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Eurogroup του Νοεμβρίου του 2012, την έμπρακτη συμβολή των εταίρων μας στην ελάφρυνση του δημοσίου χρέους. Θα αναζητήσουμε, μέσα από την διαπραγμάτευση, τους βέλτιστους τρόπους».

Εγείρει ζήτημα νέας αναδιάρθρωσης του χρέους

Με τις δηλώσεις αυτές του κ. Σταϊκούρα και τα στοιχεία που παρουσίασε, η ελληνική κυβέρνηση ανοίγει επίσημα το δεύτερο κεφάλαιο της αναδιάρθρωσης του χρέους.

Με αυτόν τον τρόπο ερμηνεύεται η δήλωση πως, «από τη στιγμή που επιτυγχάνεται ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα και ικανοποιούνται τα δημοσιονομικά κριτήρια που έχει θέσει η τρόικα, οι πιστωτές μας πρέπει να εξετάσουν μια νέα ελάφρυνση του χρέους».

Σε σημερινή της ανάλυση, η Exotix κινείται στην ίδια κατεύθυνση. Όπως σημειώνει, «συνεχίζουμε να διατηρούμε τις θέσεις μας στα ελληνικά ομόλογα» και προσθέτει ότι «το πρόσφατο ράλι είναι δικαιολογημένο από τις θετικές ειδήσεις του περασμένου καλοκαιριού για την οικονομία».

Όπως αναφέρει ο οίκος, ο πέμπτος κατά σειρά έλεγχος από την τρόικα συνιστά κρίσιμη περίοδο για το δεύτερο πρόγραμμα της Ελλάδας. Τα χρηματοδοτικά κενά μπορεί να οφείλουν να καλυφθούν, μπορεί να απαιτηθεί νέα νομοθεσία -ακόμα και με νομοθετήματα αμφιλεγόμενα- και η Τρόικα ίσως χρειαστεί να εστιάσει στις εσωτερικές διαφωνίες των δανειστών σχετικά με το πώς θα χειριστούν το θέμα της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους. 

Την ίδια ώρα, η ευρωζώνη βρίσκεται σε διαφωνία με το ΔΝΤ σχετικά με τη συμμετοχή του επίσημου τομέα στην απομείωση του χρέους. Διαβάστε περισσότερα από το newmoney.gr εδώ

Πηγή: newmoney.gr

O Σόιμπλε δεν επιθυμεί ένα κλασικό «κούρεμα» του ελληνικού χρέους

Εν τω μεταξύ, τη σαφή πρόθεση του Γερμανού υπουργού Οικονομικών να αποφύγει με κάθε τρόπο ένα κλασικό κούρεμα του ελληνικού χρέους, καθώς κάτι τέτοιο θα προξενούσε απώλειες στο γερμανικό προϋπολογισμό, υπογραμμίζει εκτενές σχόλιο της Frankfurter Allgemeine Zeitung, όπως αναφέρει η Deutsche Welle.

Η εφημερίδα υπενθυμίζει τον κοινό στόχο που τέθηκε σε συνεννόηση με το ΔΝΤ για μείωση του ελληνικού χρέους στο 124% του ΑΕΠ έως το 2020, ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά του.

Η FAZ σημειώνει ότι τα κράτη της ευρωζώνης δεσμεύθηκαν να τηρήσουν τους στόχους που συμφωνήθηκαν και επισημαίνει ότι «με αυτόν τον τρόπο ανέλαβαν την ευθύνη για αρκετές τρύπες (χρηματοδότησης) που θα χρειαστεί να κλείσουν μελλοντικά στην Ελλάδα».

Ο Γερμανός σχολιαστής επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι «μετά το 2014 πρέπει να γίνουν νέες ελαφρύνσεις χρέους, πάνω από 4% και 3,5% του ΑΕΠ κατά σειρά. Σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα, αυτό θα αντιστοιχούσε σε 12 δισ. ευρώ. Στη βάση αυτών των αριθμών ένα κλασικό κούρεμα χρέους θα ήταν αναπόφευκτο για την αποκατάσταση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους. Αυτό (σ.σ. το κούρεμα) θα ήταν πιο πικρό από το πρώτο, επειδή θα επιβάρυνε άμεσα τους κρατικούς προϋπολογισμούς. Ο μύθος ότι η Αθήνα θα εξοφλήσει τα δάνειά της συμπεριλαμβανομένων και των τόκων και ότι το δανειακό πρόγραμμα είναι επομένως μία συμφέρουσα συναλλαγή για τη Γερμανία, θα διαψευδόταν οριστικά. Γι' αυτό ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών θέλει να αποφύγει πάση θυσία ένα τέτοιο κούρεμα. Αυτό αποκλείεται μετ' επιτάσεως και στο Eurogroup». Διαβάστε περισσότερα εδώ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

BEST OF NETWORK

Δείτε Επίσης