Το fēnix 8 της Garmin είναι το απόλυτο εργαλείο που θα σε βοηθήσει να ανταπεξέλθεις στην πολυάσχολη και απαιτητική καθημερινότητά σου.
Πάμε βόλτα στη Ραφήνα του 1936
Πάμε βόλτα στη Ραφήνα του 1936
Λέω αυτό το τριήμερο να σας βγάλω και λίγο πιο έξω από την Αθήνα.
Πάμε λοιπόν μια βόλτα μέχρι τη Ραφήνα (παλιά την έγραφαν Ραφίνα). Απλωσιά για χαρταετό, ψάρι φρέσκο και μπόλικο, τα πλοία πηγαινοέρχονται, τι άλλο να επιθυμήσει η ψυχή του ανθρώπου τέτοιες μέρες...
«Άλλη καλπάζουσα πρόοδος αυτή. Μια φορά -εδώ και μερικά χρόνια μόνον- ήταν μελαγχολικός ρωμαντισμός και χάνια. Κάπου-κάπου στο έρημο ακρογιάλι της έφθανε και καμμιά ψαρόβαρκα. Τότε οι ναυτικοί αυτών των πλοίων, αποβιβαζόμενοι εις την ξηράν, ανέβαιναν σε κανένα ψηλό κοτρώνι ή και καμμιά ανηφοριά και κατώπτευαν με ερευνητικόν και κάπως ανήσυχον βλέμμα την προς δυσμάς πευκόφυτονενδοχώραν.
Έκαναν το ίδιο –κατά τας ιστορικάςπεριγραφάς- σαν τους πειρατάς ή τους δουλεμπόρους του Μεσαίωνος, οι οποίοι αποβιβαζόμενοι εις την ξηράν ή κατώπτευον το έδαφος προς το οποίον θα έκαναν εξόρμησιν ή ήθελαν να παρατηρήσουν εάν εφαίνοντο πουθενά οι έμποροι που θα παρελάμβανον το κομιζόμενον δια θαλάσσης εμπόρευμα.
Επερίμεναν εις την έρημονπαραλίαν της Ραφίνας οι ψαράδες της τότε εποχής, αν διεκρίνετο πουθενά ερχομένη η σούστα του ιχθυεμπόρου η οποία μετέφερε τα ψάρια τους εις την Αθηναϊκήναγοράν.
Και όταν τέλος έφθανε και μετά δωδεκάωρονπορείαν, και ξεκουραστικούς σταθμούς: Βελωνιδέζα, Γέφυρα, Πικέρμι, Χαρβάτι, Σταυρό, Αγία Παρασκευή, Χάνια, Χαλανδρέϊκα, Καρανίκα, μετέφερε τα ψάρια εις τας Αθήνας. Ταύτα επωλούντο ως φρέσκα ψάρια της Ραφίνας –και καλαμπουριστικώς: Ψάρια φίνα από την Ραφίνα.
Αργότερα η Ραφίνα έγινε ολίγον τι ρωμαντικοσύχναστονπαραλιακόνκέντρον. Και εκεί η μετάβασιςαπετέλειεκδρομήν, εκστρατείαν, περιπέτειαν. Ήτο το αντίστοιχον του Σκαραμαγκά.
«Άλλη καλπάζουσα πρόοδος αυτή. Μια φορά -εδώ και μερικά χρόνια μόνον- ήταν μελαγχολικός ρωμαντισμός και χάνια. Κάπου-κάπου στο έρημο ακρογιάλι της έφθανε και καμμιά ψαρόβαρκα. Τότε οι ναυτικοί αυτών των πλοίων, αποβιβαζόμενοι εις την ξηράν, ανέβαιναν σε κανένα ψηλό κοτρώνι ή και καμμιά ανηφοριά και κατώπτευαν με ερευνητικόν και κάπως ανήσυχον βλέμμα την προς δυσμάς πευκόφυτονενδοχώραν.
Έκαναν το ίδιο –κατά τας ιστορικάςπεριγραφάς- σαν τους πειρατάς ή τους δουλεμπόρους του Μεσαίωνος, οι οποίοι αποβιβαζόμενοι εις την ξηράν ή κατώπτευον το έδαφος προς το οποίον θα έκαναν εξόρμησιν ή ήθελαν να παρατηρήσουν εάν εφαίνοντο πουθενά οι έμποροι που θα παρελάμβανον το κομιζόμενον δια θαλάσσης εμπόρευμα.
Επερίμεναν εις την έρημονπαραλίαν της Ραφίνας οι ψαράδες της τότε εποχής, αν διεκρίνετο πουθενά ερχομένη η σούστα του ιχθυεμπόρου η οποία μετέφερε τα ψάρια τους εις την Αθηναϊκήναγοράν.
Και όταν τέλος έφθανε και μετά δωδεκάωρονπορείαν, και ξεκουραστικούς σταθμούς: Βελωνιδέζα, Γέφυρα, Πικέρμι, Χαρβάτι, Σταυρό, Αγία Παρασκευή, Χάνια, Χαλανδρέϊκα, Καρανίκα, μετέφερε τα ψάρια εις τας Αθήνας. Ταύτα επωλούντο ως φρέσκα ψάρια της Ραφίνας –και καλαμπουριστικώς: Ψάρια φίνα από την Ραφίνα.
Αργότερα η Ραφίνα έγινε ολίγον τι ρωμαντικοσύχναστονπαραλιακόνκέντρον. Και εκεί η μετάβασιςαπετέλειεκδρομήν, εκστρατείαν, περιπέτειαν. Ήτο το αντίστοιχον του Σκαραμαγκά.
Όπως έλεγε και το προ δεκαετίας μοντερνίζονεπιθεωρησιακόν τραγούδι:
Ραφίναν και Σκαραμαγκάν
Και να μυρίζει οριγκάν
Φιλάκια δίνω
Ρετσίνα πίνω
Αλλά μια φορά που έφθασε εις την Ραφίνα το πρώτο οριγκάν, το πρώτο ερωτικό ζευγάρι και τα πρώτα μέλη του «Οδοιπορικού Συνδέσμου», δεν μπορούσε παρά η έρημη εκεί παραλία να μεταβληθή εις ολίγον Ντωβίλ, ολίγον Φάληρον, ολίγην Σάντα Λουτσία και ολίγον... Καλαί.
Μάλλον το τελευταίον αυτό είνε σήμερα η Ραφίνα με τα μοντέρνα καταστήματά της, με τα εργοστάσια Παγοποιϊας δια την συσκευασίαν των ψαριών, με τον ηλεκτροφωτισμόν της, με τα ραδιόφωνά της και με την λιμενικήν της κίνησιν.
Ο Ευβοϊκός είνε η Μάγχη. Η Ραφίνα το Καλαί και απέναντι η Κάρυστος το Ντόβερ. Και δια την εξυπηρέτησιν της μεταξύ των δύο ηπείρων συγκοινωνίας χρησιμοποιείται ο «Κώστας» δηλαδή η «Νορμανδία» του Ευβοϊκού.
Ο πλοιοκτήτης του και κυβερνήτης του κ. Αλκιβιάδης Τόγιας, λέγουν ότι έδωσε το όνομα αυτό στο βαπόρι του από την σχετικήναναφώνησιν των επιβατών του κατά την ώραν της επιβιβάσεως και αποβιβάσεως των. Θέλοντες ούτοι ν’ αποφύγουν τα πολλά βαρκαδιάτικα προέτρεπαν τον πλοίαρχον του σκάφους να το πλησιάζει εις την ακτήν –την κόστα- όσο το δυνατόν περισσότερον.
-Κόστα, κόστα καπετάνιε ...
Και ο «Κώστας» πλησιάζει και η επιβατική κίνησις εξυπηρετείται ανετώτατα και τόσον οι ταξιδιώται όσον και οι παραθερισταί της νεοδημιουργήτου παραλιακής κωμοπόλεως περνούν ίσως καλλίτερα από όσο θα περνούσαν εις την Ντωβίλ.
Άρα-φίνα.
Και με δροσιά πάντα».
(«Πατρίς», 1936, Δημ. Λαμπίκης)
Θωμάς Σιταράς (Αθηναιογράφος)
Διαβάστε κι άλλες ιστορίες για την Παλιά Αθήνα στην ιστοσελίδα www.paliaathina.com
Ραφίναν και Σκαραμαγκάν
Και να μυρίζει οριγκάν
Φιλάκια δίνω
Ρετσίνα πίνω
Αλλά μια φορά που έφθασε εις την Ραφίνα το πρώτο οριγκάν, το πρώτο ερωτικό ζευγάρι και τα πρώτα μέλη του «Οδοιπορικού Συνδέσμου», δεν μπορούσε παρά η έρημη εκεί παραλία να μεταβληθή εις ολίγον Ντωβίλ, ολίγον Φάληρον, ολίγην Σάντα Λουτσία και ολίγον... Καλαί.
Μάλλον το τελευταίον αυτό είνε σήμερα η Ραφίνα με τα μοντέρνα καταστήματά της, με τα εργοστάσια Παγοποιϊας δια την συσκευασίαν των ψαριών, με τον ηλεκτροφωτισμόν της, με τα ραδιόφωνά της και με την λιμενικήν της κίνησιν.
Ο Ευβοϊκός είνε η Μάγχη. Η Ραφίνα το Καλαί και απέναντι η Κάρυστος το Ντόβερ. Και δια την εξυπηρέτησιν της μεταξύ των δύο ηπείρων συγκοινωνίας χρησιμοποιείται ο «Κώστας» δηλαδή η «Νορμανδία» του Ευβοϊκού.
Ο πλοιοκτήτης του και κυβερνήτης του κ. Αλκιβιάδης Τόγιας, λέγουν ότι έδωσε το όνομα αυτό στο βαπόρι του από την σχετικήναναφώνησιν των επιβατών του κατά την ώραν της επιβιβάσεως και αποβιβάσεως των. Θέλοντες ούτοι ν’ αποφύγουν τα πολλά βαρκαδιάτικα προέτρεπαν τον πλοίαρχον του σκάφους να το πλησιάζει εις την ακτήν –την κόστα- όσο το δυνατόν περισσότερον.
-Κόστα, κόστα καπετάνιε ...
Και ο «Κώστας» πλησιάζει και η επιβατική κίνησις εξυπηρετείται ανετώτατα και τόσον οι ταξιδιώται όσον και οι παραθερισταί της νεοδημιουργήτου παραλιακής κωμοπόλεως περνούν ίσως καλλίτερα από όσο θα περνούσαν εις την Ντωβίλ.
Άρα-φίνα.
Και με δροσιά πάντα».
(«Πατρίς», 1936, Δημ. Λαμπίκης)
Θωμάς Σιταράς (Αθηναιογράφος)
Διαβάστε κι άλλες ιστορίες για την Παλιά Αθήνα στην ιστοσελίδα www.paliaathina.com
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα